Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 05:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hjørne horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan-j
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 26 December 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Ja ok, lyder meget spændende. Ville jo mene at selve kamret bag enheden har en del at sige, dersom den jo spiller i trykkammer (som jeg forstår det ) samt der må være forskel hvis enheden skal længere ned.

Jeg på tænker at bruge en coral 15L70 der skulle kunne spille ned til 18hz



__________________
H/K avr 7500
Coral Studio 250




husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic    
Til top Vis Allan-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan-j
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Allan-j skrev:
Jeg på tænker at bruge en coral 15L70 der skulle kunne spille ned til 18hz

Allan: Det er hornet, ikke enheden, der bestemmer den nedre afskæring. Prøv at google "horn cut-off frequency".

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

18hz i et horn? hvem har dog lovet dig det

Hvis du vil lave et horn som går dybt er et det måske sagen med et Labhorn i seneste version, specielt beregnet til Eminence LAB12 sub drivere

 http://www.prosoundweb.com/lsp/

Der er 2 enheder i hvert horn og 2stk horn placeret ved siden af hinanden eller evt hjørneplacering vil give dyb bas det er desværre ikke særlig stuevenligt

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Allan-j
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jazzman< du læser ikke hvad jeg skriver "samt der må være forskel hvis enheden skal længere ned"

Musicus< jeg forventer heller ikke at komme ned på 18hz men vil bare høre hvad det kræver af ændringer hvis man ønsker at rykke den nedre frekvens.

Men vil da meget gerne høre jeres mening om coral'ens anvendelighed til horn.



__________________
H/K avr 7500
Coral Studio 250




husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic    
Til top Vis Allan-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan-j
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

hvis du skal rykke den nedre frekvens skal hele hornet designes om! Det var den google-søgning
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 27 December 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Det er mundingsarealet som afgør den nedre frekvens

For hver tilstødende flade halveres kravet til mundingsareal, hvor hjørnehorn er specielt effektive

I PA bruges det også at placere flere horn ved siden af hinanden og derved opnå større areal

30hz eller lidt derover er nok det dybeste man kommer i en stue, men det er også meget dybt når det er horn

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Citat: "Det er mundingsarealet som afgør den nedre frekvens".

Kun delvis! Faktisk er hornets længde mere, eller mindst, lige så afgørende! I praksis har Musicus imidlertid fat i noget, simpelthen fordi kravet til arealet bliver så umanerligt stort, når man går ned i frekvens. Så flere horn sammen, med samme længde, men hver for sig havende et for lille areal, vil tilsammen øge outputtet tæt på den nedre grænsefrekvens. Samme idé mht. placering tæt på (solide) flader - hjørneplacering reducerer kravet til areal til 1/8, sammenlignet med såkaldt 'frit felt'. I hvert fald i teorien... . Hjørnet vil desuden ofte forlænge hornet i sig selv - tænk på hjørnet som en tragt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jo altså, jeg nævnte mundingsareal fordi der er tale om et "fronthorn"

Så vidt jeg ved er mundingsarealet afgørende på et fronthorn, hvorimod længden er vigtigere på et bagladehorn - fronthorn med STORE basenheder er som regel også relativt kortere

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Jo altså, jeg nævnte mundingsareal fordi der er tale om et "fronthorn".
Så vidt jeg ved er mundingsarealet afgørende på et fronthorn, hvorimod længden er vigtigere på et bagladehorn - fronthorn med STORE basenheder er som regel også relativt kortere

Sorry, Musicus, der er ingen større forskel på horndesign, om man front- eller baglader - bortset fra bagladehornets manglende trykkammer.

Inden vi geråder i større diskussion, så regn på tingene. Alle formlerne er her og osse her

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Du har ret, jeg udtrykte mig vist uklart idet jeg automatisk tænkte på front og bagladehorn hvor de typisk anvendes

Jeg mener stadig at med en 8" fuldtone i bagladehorn er hornlængden en vigtigere faktor end mundings arealet

Også at mundings arealet er en mere afgørende faktor i fronthorn med store basenheder

Men det er vel som at sammenligne pærer og æbler jeg glemte lige at der også findes bagladehorn med store enheder, men det er ikke så typisk

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Bass Horn Design
This article describes a theory helping you to design your own bass horn

Why would anybody want a hornsystem in his home, these things are really big and rather hard to position in a normal living-room. Besides that they are difficult to design, they are difficult to copy and you may end up with a system colouring your sound.

Despite of all it's disadvantages I'm a great fan of the horn systems. Not particularly for high- and midrange, but certainly for the low frequencies. Until today I've not met any "conventional" speakersystem that equals the performance of a bass horn!

My first bass horns...

The horn:

Until now I've stated some major drawbacks of the horn. Has this system any advantages? Let's start with the disadvantages:

  • For a good job they tend to be really big
  • Specific designs need to be placed in a corner, not everybody has the possibilities
  • Bad designs colour the sound too much
  • Difficult to design and/or to copy in comparison to "conventional" systems
  • The bandwidth is relatively small

But now the advantages!

  • Very dynamic and articulated bass performance
  • Very low distortion
  • Excellent impuls behaviour
  • High efficient and so easy to drive...

You may end up asking yourself; is this all there is? On paper it seems a more or less laborious system, but once you listen to a well designed horn, you are hooked! The performance pulls you into the music.

The final design:

I already made it clear that I'm a fan of horns, but how far can you go with these systems? With a lot of courage and some knowledge about what a horn can do I started (1985!) calculating the possibilities for my first "big" design. Finally, after two weeks, I finished the job. The calculated and practical data of my subhorns were:

Fc = 23,7 Hz, L = 3.67 m, Ah = 0,0354 m², Am = 0,8569 m², k = 0.8683

Quite a birth actually, for a twin ! The shape is stretched with only one curve at the end. I buried both horns underneath the floor of my listening-room, only the exits remain visible.

Both hornexits (two channels) lie close together, which enables a good response of 32 - 150Hz (+/- 3dB). The used units at that moment were cheap and small Monacor SP60 chassis, 8 (!) per channel (two ranks of 4 parallel, both ranks serial because of the impedance). I chose these units because I wanted fast, small and inexpensive devices, the amount was required to adapt the total conus-surface to the hornneck for maximum efficiency.

8 little Monacor drivers for each channel...

A theory © :

Is was not easy at all to determine the optimum shape of the horn for a specific speaker chassis. It is very convenient to know what the horn will do before you build one. It took me quite some time experimenting with models and formulas in finding the applicable ones for the hornshape, the needed mouth area and the volume of the closed cabinet in front of  the horn. Weeks of sweating over A4 size formulas with a fair amount of abacadabra. The formulas supplied in this article were extracted from the abacadabra and can be used to calculate the major points, which will do unless you want to prove the theoretical principles of the horn.

To be able to calculate a horn you first need the following data of your speaker chassis:

  • the resonance-frequency Fs in Hertz
  • the total Q-factor Qts
  • the compliance Vas in cubic meter

Before continuing we need to know whether or not the chosen unit is suitable for the design. The higher the Qts the smaller the usable bandwidth will be. This can be calculated by formula:

Highest usable frequency...

and:

Lowest usable frequency...

The calculated values roughly indicate the range within the chassis can be used as driver for a bass horn. When this data is usefull for a horn we can determine the throat area Ah (m²) with the next formula where (c = 340m/s):

Note: all formula's mentioned below only hold on the calculated throat area Ah !!

Okay, that's done, now we only have to calculate the track from Ah to Am. To do this we need the following data:

  • The required resonance frequency Fg
  • The neck-surface Ah (m²)
  • The required "flair" T
  • The constant k (4 pi Fg / c)

The picture explains the "flair" T

Schematic explanation of the flair...

 

The formula:

Basic formula for a Hyperbolic horn...

where Ax (the calculated surface (m²), Ah (the throath area (m²), x (the distance from Ah (mtr.), xo (2 / k) and T (a variable that determines whether the horn is exponential (T=1) or hyperbolic (T <1) of shape). When you decide to build a common exponential horn then the last formula can be simplified to:

Basic formula for a exponential horn...

Now the exponential horn shows lower efficiency (and acoustic output) around its resonance frequency compared to the hyperbolic variety. The distortion, however, is less. Assuming that the horn is of infinit lenght and the wavelength "fits" the horn then the mouth area Am must comply to formula:

Basic formula to calculate the needed horn mouth area...

The outcome is true when the horn is located in free air, but this is not likely to be useful in a normal room, we can happily devide the outcome by 2 (when the horn's exit is placed on the floor), by 4 (when the horn's exit is placed on the floor and against a wall) and by 8 (when the horn's exit is placed in a corner). The floor and walls are an extention of the horn! This is the reason why Klipsch and ACR designed their horns for corner loading. Its perfect for the lower frequencies, but usually not above 300Hz.

A horn does not have a radial behaviour but a more directive one. A common speakersystem has a radial behaviour and sounds best with free space around it (did you ever listened to a "conventional" speaker placed directly in a corner?).

Additional info to take into account:

Until now only a small part is explained, there is more to it! Now we mainly know how to calculate the actual horn it is useful to know how two horns beside each other have influence on the response, and how the driver cabinet (the back chamber) has influence on the speakers parameters when adapted to the horn.

When the mouth area Am of two horns are placed beside each other then the result will be a better performance in the lowest bass because the area is now doubled. The next formula can be used to see if we can lower the frequency Fg by the enlargement of Am.

Mind in the calculation where you want to place the horn, by placement in the corner the surface Amt must be multiplied by 8 !

Basic formula for calculating the lowest frequency radiated by the horn...

An advantage is that the new horn can be calculated as being shorter. Because we work in stereo the efficiency is 6dB higher (two speakers instead of one) and the power capabilities  (mechanical and electrical) improves.

What has changed is the larger (total) throat area Ah. In reverse you could say its the smaller (half) mouth area Am. The bigger the throath- or the smaller the mouth area the shorter the hornlength.

Suppose a Fg of 30Hz is wanted, according to the next formula the mouth area Am (m²) will be:

Calculating the horn mouth area...

Placed in a corner the result will be 1.32 m². When two horns with their mouth close to eachother are used, the result can be divided by 2 (0.658 m²). By calculating the contour (flair) of the horn it becomes clear that for the same Fg a shorter horn is sufficient. Of course it is possible to use more than one speaker in a horn, Ah is then multiplied by the amount of speakers.

The advantage of more speakers is that the power (mechanical and electrical) improves, the throath can be enlarged (shorter horn) and, not less importent, the speaker selection is less critical.

The back chamber:

A front loaded horn design needs a closed space behind the speaker for proper loading down to Fg. Its volume can be changed to adapt the horn to different speakers.

The back chamber volume Vb to be used with the calculated horn can be determined in order to optimize the speaker to the hornneck and given proper loading down to Fg. Take into account that Vas and Vb are in dm³ and m³.

Basic formula to calculate the back chamber...

When Vas is smaller then Vb use formula:

Basic formula to calculate the back chamber...

The compression chamber:

Finally there is a possibility to create a compression chamber (Vf) between the driver and the throat (Ah) of the horn.

Schematic principle of a horn...

The volume of the compression chamber works like a low-pass filter (6dB/oct.), the higher the frequency the higher the attenuation. The crossover point (-3dB) can be calculated with formula:

Basic formula for calculating the compression chamber...

Vf is the volume. Note that a larger volume lowers the crossover frequency. The nice thing of these acoustical filters is that the output can be corrected without the use of extra electronics.

Another -3dB "filter" frequency is due the driver moving mass corner of the driver according to the formula mentioned before (Fh).

When you decide to build your own hornsystem, I strongly advise an exponential design with the largest possible horn mouth. The used speaker unit(s) requires a strong magnet (Qts <0.3) to be able to drive the air in the horn. The early decline in the lower frequencies can be corrected actively which works well in the area where the horn is active (>Fg).

My Sources:

Design Factors in Horn-Type Speakers. Daniel J.Plach (October 1953) from "An anthology of articles on loudspeakers from the pages of the journal of the Audio Engenineering Society".

Low-Frequency Horn Design using Thiele/Small driver parameters. D.B.Keele jr.. Preprint of the Audio Engeneering Society.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Ved frontladet horn opnåes en større effektivitet ved det at hornstart arealet ofte er mindre end membranarealet. I mit tilfælde, er det på ½ areal af membran areal, således et større tryk (kompression) opnåes i startet. "Forstærkningen" er så dette tryk (luft hastighed) i forhold til trykket ved udmundingen.

Se evt. http://www.quarter-wave.com/Horns/Front_Horn.pdf side 12 af 26.

Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jazzman har ret, Musicus - i princippet er der ingen forskel på de til grund liggende beregninger og fysiske forhold, uanset om hornet er 'ladet' på den ene eller anden måde. At man så kan se mange klassiske hornkonstruktioner, der på den ene eller anden måde synes at bekræfte hvad Musicus siger, er en anden sag. Men, disse konstruktioner er et udtryk for de forskellige kompromis'er, konstruktørerne har valgt - ikke udtryk for forskellige fysiske forhold .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Ja man skal holde tungen lige her, men det jeg mente var at bagladehorn OFTEST er i afdelingen med 8" fuldtoner, og at fronthorn OFTES er designet til større PA basser

Sætter vi 40hz som et mål vil bagladehornet med en 8" være rimelig "lang" for at opnå bare lidt dybbas fra den ultralette membrab, hvorimod en større PA enhed i fronthorn ikke behøver så langt et horn ved samme frekvens, men kræver dog større volumen og opnår derved samtidig fordelagtigt en større hornmunding, så vidt jeg ser det - viste bashorn skulle have en følsomhed på 105db

Selvom begge typer pricipielt følger samme regler mener jeg stadig at et bagladehorn med lette fuldtoner hovedsagelig støtter sig til længden, og at fronthorn med store enheder støtter sig mere til et større mundingsareal - i kompromisssernes realistiske verden, som Mollecon nævnte(tak)

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
calle_jr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  


Mycket fint projekt, Skov



__________________
It's okay. I wouldn't remember me either.
Til top Vis calle_jr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calle_jr Besøg calle_jr's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Et nydeligt bashorn, Musicus - nominelt til 45 Hz, to 10" enheder som drivere. Vist en australsk konstruktion.

En amerikansk bassist og højtalerkonstruktør, Bill Fitzmaurice, har konstrueret en række fronladede horn til forskellige formål - først PA & instrumentbrug, siden osse til hjemmebrug. Langt de fleste af hans horn benytter mindre enheder (8"-10"), da disse, efter hans opfattelse, drager større nytte af hornladningen mht. pladskrav til boksen. Hans konstruktioner er 'moderne', dvs. de tager hensyn til det faktum, at nutidige, mindre enheder kan klare stort set det samme, som der førhen skulle større enheder til. Han HAR horn til større enheder på programmet, men det er hovedsageligt af hensyn til folk, der allerede har en enhed liggende - eller, alternativt, folk der stiller krav om meget høje lydtryk... Det vil i denne sammenhæng sige pænt over 120 dB .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
vennerberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej DrengeTongue

Jeg ved godt at emnet er halvgammelt. Jeg har selv haft et sæt Jealvox Sound Monitor i sin tid. Jeg har stadig de originale Isophon horn og Peerless mellemtone enhederne liggende. Se under Køb og salg. Søg efter Isophon. Hvis der er andre der kan have glæde af dem er i velkomne.

Til top Vis vennerberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vennerberg Besøg vennerberg's Websted
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

det er da godt nok nogle interresante horn du har fået lavet her. har lige et par spørgsmål.

hvad for nogle egenskaber skal enhederne have for at kunne bruges i sådan et hjørnehorn?

har et par jbl 2220H til at ligge, vil de kunne bruges.

har også et sæt McCauley 1540, vil de kunne bruges.

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:

det er da godt nok nogle interresante horn du har fået lavet her. har lige et par spørgsmål.

hvad for nogle egenskaber skal enhederne have for at kunne bruges i sådan et hjørnehorn?

har et par jbl 2220H til at ligge, vil de kunne bruges.

Ja, det vil jeg i høj grad mene . Specifikationerne ligger meget tæt på de gl. K145 jeg benytter. Jeg har så siden skiftet hjørnehornene ud med Whorn (de står dog også i hjørnet ;-) Men der er en anden tråd...

 



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Lige en slags sidebemærkning: Såvidt jeg husker, benyttede Klipsh 12" enheder med lette membraner i sine hjørnehorn - de lå vist på omkr. 18 gram.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes