Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kritisk emne - ENHEDER (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 28 December 2005 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Som selvbygger kan man jo vælge og vrage.

Mange forskellige konstruktioner er set - mest iøjnefaldende nok en 15" mellemtone med stift kantophæng (Fane) - som faktisk blev ROST til skyerne

Og her kommer spørgsmålet: SKAL enheder til hifi være af typen med blødt kantophæng ? Jae det bestemmer man vel selv, men KAN man ikke lave/få et rigtig godt HIFIresultat med "PA"enheder ?

Hvis man har pladsen til kabinetterne, vil man så ikke kunne opnå en rigtig fin/god HIFIlyd, med en dynamik der får "alm" stuehifihøjttalere til at blegne ?

Et "PA"diskanthorn er ikke hifi (De fleste er ikke), det ved jeg - men når vi snakker bas og mellemtone, er der så ikke mulighed for noget seriøst HIFI ?

ER der nogle der har lavet et sådan system som der er billeder af ? Eller en beskrivelse ?

Som jeg ser det, er en "PA"enhed i den grad noget mere rubust end en HIFI-enhed, men kan man få dem til at spille ÆGTE HIFI ?

Jeg tænker også på de mange problemer folk har med buldrende bas osv - vil en 12" - 15" eller 18" med stift kantophæng ikke være nemmere at ha med at gøre ? (godt nok har rummet meget at sige, men )

Det ses stort set ALDRIG (Jeg ser det ihvertfald IKKE), men mon ikke det ER lavet = HIFI med "PA"enheder ?

Og hvorfor SER man det ikk ? Er det p.g.a. de større kabinetter ?

Jeg hørte faktisk engang om en person der havde skiftet delefilterkomponenter i Cerwin Vega 320 MTD (eller MDT eller ?) og det skulle efter sigende spille intet mindre end FREMRAGENDE, men ord og viderefortællinger er jo ofte taknemlige  Men her er det 18" / 12" begge med stift kantophæng og HORN

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 December 2005 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 28 December 2005 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:

Prøv at læse der her tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17151&K W=svdi

Den er læst - i high fidelity - og derfor skrev jeg =

--------------
Mange forskellige konstruktioner er set - mest iøjnefaldende nok en 15" mellemtone med stift kantophæng (Fane) - som faktisk blev ROST til skyerne
--------------

Men tak for linket

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 28 December 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Glemte at skrive at man jo også vil vinde en del på følsomheden - de færreste "PA"enheder ligger jo på 85-90 Db men nærmere 100 Db.

Men spændende at se om nogle har erfaring med dette - eller et link.

Det kunne være sjovt at prøve at skrue lidt på

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 December 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Et af de største problemer ved at bruge PA-enheder, er at finde noget hvor følsomhed og fase følges ad, og samtidig har en ensartet spredning.

Til studiebrug har Fostex lavet en del ekstremt følsomme højttalere, der sagtens kunne bruges til PA, hvis ikke det lige var fordi hornene var af træ, og derfor meget tungere.

Noget af det grundlæggende minus ved PA, er vægten på kabinetterne, der skal være nogenlunde humane overfor de stakkels roadies.

Bygger du kabinetter med flere forskellige tykkelser MDF, med sand imellem, kan du lave en sub der er aldeles overlegen, i forhold til alt andet på det kommercielle marked.

Den kommer let over de 100kg pr. sub, og måske endda 200kg.
Indbygget tyverisikring - hehe.

Jeg ville nok designe kabinettet som en pyramidestub, så toppladen passer i mål til den højttaler der evt. skal stå ovenpå.

EDIT: Hvis du vil være en rigtig hård negl, så bruger du ikke alm. sand i mellemrummene imellem pladerne, men det specielle sand der er i de dæmpemus som Jensen sælger.

Præcis hvor mange mus der skal tømmes for at lave en sub, kan jeg ikke lige regne ud, men det bliver en dyr historie.  

Hvis man overhovedet ikke kigger på frekvensgang, men kun følsomhed, og herefter lader en TacT rumkorrektion rette op på ujævnheder, så tror jeg at man kan opnå temmelig imponerende resultater med simple billige PA-enheder.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 December 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Der er skam folk der benytter PA-type enheder til hjemmet. Det kan enten være folk der benytter svage forstærkere (typisk rør-amps på nogle få watt), og derfor har brug for en betydeligt højere følsomhed på højtalerne, end almindelige hifi-højtalere kan klare.

Andre synes, at almindelige hifi-enheder lyder tamme og udynamiske, 'døde', osse selvom de kører med kraftigere forstærkere. Så de anvender osse PA-enheder i deres højtalere.

En sådan konstruktion kan bestå af en 12-15" enhed i et stort reflekskabinet, kombineret med et mellem/diskanthorn. Følsomheden vil ligge 8-10 gange over traditionelle hifi-højtalere.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kommer til at tænke på mærker som Fane, Fostex, Beyma, Coral, JBL (pro), Tannoy, og en masse lignende mærker der laver følsomme enheder, med god dynamik.

De gamle Tannoy Gold Monitors har lærredsophæng, og er meget eftertragtede sammen med rørgrej.

Tidlige modeller var 16 Ohms, og spillede godt med 16 Ohms versionen af QuadII.
Det spiller bare musik, og også pænt højt, trods QuadII's begrænsede effekt på 12W.   

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Også Jan Nielsen (janils) anvender PA mellemtoner. Jeg har ofte set PA mellemtoner i hifi men sjældent PA diskanter, og endnu mere sjældent PA basser. Problemet med basserne er, at den høje følsomhed (95-98 dB) går ud over dybbassen. En typisk 18" basenhed spiller ikke dybere end 40 Hz ved - 3 dB. Tilgengæld kan den gøre det ved realistiske lydtryk.

Min erfaring med PA, er at der skal spilles rimeligt højt før de "åbner" op lydmæssigt. Dette er muligvis pga. de stive ophæng. Der er naturligvis altid undtagelser, og især studie enheder såsom Fane studio serien er ikke så ringe endda.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Spændende emne... Jeg selv spiller på en TAD 1601C 16" bas og en Tad 4001 2" driver med Th4001 træhorn på. Jeg har bygget højtalere i en del år og prøvet det meste. Sagen for mit vedkommende er den at jeg aldrig rigtig har følt den naturlige storhed som der er i musikken af "almindelige" gulvhøjtalere. Jeg har hørt mange som lød godt, men aldrig rigtig store. Det lyder lidt forkert når jeg skriver det, har bare lidt svært ved at forklare det helt.

Om man ikke kan få en 16" til at gå under 40 hz ... det kan man sagtens. Hvis du skal spille hifi er det meget begrænset hvilke instrumenter som går under 30 hz. der findes mange "PA" enheder som kan det. Al den snak der er om at store basser er langsomme er også noget vrøvl... det er folk som aldrig har hørt det rigtige.

I "gamle" dage lavede jbl også hifi med "pa" enheder. Herhjemme er det blevet umoderne med store højtalere og konerne rundt om i landet har overtaget på dette emne. Min mening er helt klar. Hvis du ønsker dig det ypperste indenfor hifi kan det ihvertfald også lade sige gøre med store "pa" basser og horn. Du slipper blot for en lille 6,5" bass der blafrer håbløst frem og tilbage og giver en masse eftertryk.

Tja jeg er åben for skud

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Lærredsophæng giver en stivere enhed, med højere egenresonans - det er rigtigt.

Men skal man bygge en sub til hjemmebio, så kan man med fordel vælge en enhed med en mindre magnet, som så faktisk går dybere, end en tilsvarende med en meget kraftig magnet !

Denne enhed har lærredsophæng, og en lille magnet:

http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=103320

Egenresonans ved 25Hz er flot, når der er lærredsophæng i kanten !
En lille lækker sidegevinst, er naturligvis at små magneter er billigere end store, og desuden giver færre problemer med misfarvninger af billedrør m.m.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Argumentet med, at den højere følsomhed koster i (dyb)bassen, er naturligvis rigtigt. Følsomme 15" enheder, selv i store ~200 liter refleksbokse, vil ikke gå meget under ca. 40Hz. Det kan så diskuteres, hvor vigtigt det er, i hvert fald til almindelig musikgengivelse.

Dybbas koster - for hver oktav man vil længere ned, må man acceptere enten et 8 gange større kabinet, eller et tilsvarende fald i følsomhed... 

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

det er et faktim at du kan få op til flere 15" "pa" enheder som kan gå til 30 hz i 130 liter ventileret. Om det så er et stort kabinet eller ej det er jo en smagssag. Jbl 2235h kan gå til 30 hz i 90 liter kabinet

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 28 December 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jamen hvad så hvis vi snakker elektronisk korrigering ? I bassen ? Er PA-enheder så stadig ikke helt nemme at ha med at gøre ?

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 December 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Vil lige indskyde at ATC også laver nogle gode PA/studio enheder, især deres mellemtone dome er meget rost og bruges i en del selvbyg, samt i hiend hifi som bla. ProAc's topmodel.
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

det er faktisk interessant at flere højtaler firmaers største model ofte er bygget med "pa" enheder.... hvordan kan det være? Pa og studie er jo ikke det samme vil jeg gerne lige pointere.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at bl.a. JBL leverer professionelle enheder, der går dybt i relativt kompakte bokse. Men heller ikke JBL er hævet over naturlovene - disse enheder ER altså mindre følsomme end klassiske PA-enheder til f.eks. live-forstærkning af bands. Men i de sammenhænge, de anvendes i, er det ikke noget problem. Det skal osse siges, at mange af de kraftige, og følsomme, PA-enheder JBL og andre leverer, absolut IKKE kan klare sig med en lille, svag forstærker - EMF'en fra disse enheders 'motorer' (motor = svingspole/magnet-system) kræver kapable amps! En lille amp vil typisk ikke kunne kontrollere dem.

Når mange firmaer anvender PA- eller PA-lignende enheder i deres større, monitor-agtige modeller, er det et spørgsmål (bl.a.) om holdbarhed og pålidelighed. Enheder, der skal kunne spille ved pæne lydtryk længe ad gangen, og ofte, skal være robuste - mere end almindelige hifi-enheder, der jo heller ikke (som regel da) udsættes for den behandling.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2005 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

senser skrev:

det er faktisk interessant at flere højtaler firmaers største model ofte er bygget med "pa" enheder.... hvordan kan det være? Pa og studie er jo ikke det samme vil jeg gerne lige pointere.

Korrekt at studieenheder ikke er PA enheder, faktisk er det hifi enheder. Studie-verdenen og PA verdenen er tættere på hinanden end PA og hifi. Man skulle derfor tro de ville "låne" fra hinanden. Men, studiemonitors benytter ikke PA enheder, men hifi i stedet. Det være sig JBL, Tannoy, Genelec, Dynaudio m.fl.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 30 December 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Der er flere grunde til at skille PA og hifi fra hinanden. Det stive kantophæng og generelle design betyder en 15" enhed måske ikke kan spille dybere end 50 hz. Den vil spille med et stort output. Til hifi er det blød ophæng fortrukket og enhederne kan spille ganske dybt. Jeg vil nok ikke bruge PA enheder til andet end - gæt selv - PA. Altså til koncerter/techno osv. Gode PA enheder er også kostbare nok. Men følsomheden på hifi-enheder ligger tæt på hinanden og det er faktisk svært at dæmpe en basenhed! Man kan også lave nogle "benny-brian" højtallere med PA-enheder, og fred være med det, om ikke andet, så vil det spille højt.

Man kan spørge sig selv, vil du have højt output eller høj opløsning? Men det er svært at flette hifi og PA i samme kasse.

Mvh

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 30 December 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Har igennem længere tid anvendt en PHL 3451 10" såkaldt pro-enhed. Der er tale om en mellemtone med en følsomhed på 102 dB. Den dækker området fra ca. 160 Hz op til 2kHz. Har før kørt med Focal 6W, ATC 3" dome, masser af forskellige Scan Speak og Seas enheder, men denne giver den efter min egen beskedne mening en åbenhed og en dynamik der får de andre til at virke lidt sløve i betrækket. (Focal'en følger dog utroligt god med).

Ulemperne er så en begrænset spredning samt begyndende opbrydninger omkring 4kHz. Med korrekt filter og en god diskant (med samme følsomhed) kan det dog spille aldeles fremragende. Nogle vil nok føle at det hele er vel meget "fremme" i stuen, men der kan dog stadig skabes et stor åbent lydbillede med både dybde og højde. Det er dog en HELT anden oplevelse end typiske elektrostathøjttalere eller store båndhøjttalere. På en måde kan man sige, at der er tale lidt om "horn-lyd" bare uden de næsten uundgåelige hornfarvninger.

Se billeder her:
http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer%20mid-top .htm

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har ingen erfaringern for eller imod, men prøv lige at se en Subwoofer ;-))))

http://member.newsguy.com/~stigerik/almighty/

Hvis man vælger sine enheder, og er bevidst om hvad man vil have, så kan der vel sagtens bruges nogle PA-enheder i HI-FI konstruktioner, med gode resultater.

MVH

Gyzz

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum