|
Som selvbygger kan man jo vælge og vrage. 
Mange forskellige konstruktioner er set - mest iøjnefaldende nok en 15" mellemtone med stift kantophæng (Fane) - som faktisk blev ROST til skyerne     
Og her kommer spørgsmålet: SKAL enheder til hifi være af typen med blødt kantophæng ? Jae det bestemmer man vel selv, men KAN man ikke lave/få et rigtig godt HIFIresultat med "PA"enheder ? 
Hvis man har pladsen til kabinetterne, vil man så ikke kunne opnå en rigtig fin/god HIFIlyd, med en dynamik der får "alm" stuehifihøjttalere til at blegne ? 
Et "PA"diskanthorn er ikke hifi (De fleste er ikke), det ved jeg - men når vi snakker bas og mellemtone, er der så ikke mulighed for noget seriøst HIFI ? 
ER der nogle der har lavet et sådan system som der er billeder af ? Eller en beskrivelse ?
Som jeg ser det, er en "PA"enhed i den grad noget mere rubust end en HIFI-enhed, men kan man få dem til at spille ÆGTE HIFI ? 
Jeg tænker også på de mange problemer folk har med buldrende bas osv - vil en 12" - 15" eller 18" med stift kantophæng ikke være nemmere at ha med at gøre ? (godt nok har rummet meget at sige, men )
Det ses stort set ALDRIG (Jeg ser det ihvertfald IKKE), men mon ikke det ER lavet = HIFI med "PA"enheder ?
Og hvorfor SER man det ikk ? Er det p.g.a. de større kabinetter ?
Jeg hørte faktisk engang om en person der havde skiftet delefilterkomponenter i Cerwin Vega 320 MTD (eller MDT eller ?) og det skulle efter sigende spille intet mindre end FREMRAGENDE, men ord og viderefortællinger er jo ofte taknemlige Men her er det 18" / 12" begge med stift kantophæng og HORN   
Hej
Der er forskel på studie grej og PA. Det er lavet til to forskellige verdener. Der er ikke kælet for PA grej i samme grad som studie.
PA enheder er kendetegnet ved:
Let membran (ofte papir)
Stor magnet
Stift ophæng
Disse faktorer gør at enheden skal i et lille kabinet. Den går heller ikke dybt. Og det er heller ikke meningen. Til gengæld er kabinetterne "små" og har god følsomhed grundet manglende bas. I nogle tilfælde bruger man dog også eksterne sub systemer, ex. Turbo Sound.
Drivere til hornene er ofte bestrykket med membraner der kan tåle ekstra hård belastning - dvs. at metal membraner ikke er så udbredte her.
Ang. studie grej er sagen dog anderledes.
Her er det ofte høj teknologi parret med dyre materialer og høje tolerancer.
Vi taler ex. om TAD, JBL, EV mm
Sony har også en afdeling for det ikke skal være løgn.
Bas enhederne er her med tungere membran da de skal spiller bas. De har også blødere ophæng.
Man kan sagtens få en 15" eller 18" til at gå dybt, med eller uden elek. eq.
Se ex. TAD's 18" ...
Eller TAD 1602 med eq. eller en seriemodstand.
JBL 2235 med eq.
Monacor SPH 380 TC eller SPH 390tc evt med eq. eller seriemodstand
Lærredskant er ikke nødvendigvis grund til højere fs. Det er bundstyret til gengæld. Men lærredskant er uforgængeligt, sådan nogenlunde da....
Efter min mening findes det ypperligste inden for lyd i den prof. verden!
Men, det kræver også ekstra god økonomi og lidt held og lidt viden at lave et godt system.
Der er dog kommet billige alternativer på det sidste.
Tjek Monacors katalog, ex. SPH 390 TC som er fremragende til prisen.
Radian, især deres dual concentric 15" ( hvis man ikke bekymrer sig op perfekt spredning) og deres 2" neodymnium som må være "best buy" !!!
B&C, særligt driver BE25
PHL's mellemtoner er ok, deres basser noget møg!
Gode gamle JBL 2440 er en fed enhed til menneskepenge ( samme som 375)
Coral M100 driver på det rigtige horn er faktisk i særklasse, helt deroppe!!!!
Og en hel masse andet som Altec, Vitavox, TAD osv osv, men dette er sjældent billigt, så..
Jo, du kan sagtens bygge med store enheder, men hold dig til den seriøse vare, studiegrejet!
Se evt hvad Nelson Pass's reference - hvis du har brug for autoriteter. Han bruger PHL i hans HT og TAD til udvikling af grej....
Ellers kan en af de bedst bevarede hemmeligheder i audio fås for menneskepenge, nemlig Yamaha NS-1000. Den kræver dog modifikationer for at spille optimalt.
Med hensyn til om de spiller "rigtig hifi", så må svaret være nej! Og gud ske tak og lov for det. Så skal du gå efter NS-1000'eren men stadig få det ekstra hul igennem med beryliumen.
Jeg er dog klar over at studielyd ikke falder i alles smag, men du kan pynte på den med gode forstærkere, cd og ikke mindst en god pladespiller. Men det er noget helt andet.
Held og lykke
|