Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 01:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kritisk emne - ENHEDER (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Den følger jo også "fordommene". Dvs. på trods af 140 liter kabinet og basrefleks spiller den kun til 40 Hz. Tilgengæld kan den gøre det ved realistiske lydniveauer. Men, hvor mange har brug for at spille så højt?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Netop....og jeg arbejder faktisk på et sådant system

Problemet med PA basser.....og især de billige.....er høj egenresonans og for kort slaglængde

Egenresonansen kan nok sænkes med ekstra vægt på membranen....men slaglængden.....nu er det heldigvis jo sådan at ved normalt lytteniveau bevæger en 15" sig næsten ikke

Men man skal nok ikke sætte EQlizer på

Nej, det der er brug for er en mellemting.....egenresonans på 25-30hz.....og lineær slaglængde på 6-8mm....og moderat følsomhed på omkring 95db

FOSTEX har en interessant 16" med de rigtige data  

Og til mellemtone er der nok ikke nogen vej udenom en bredbåndsenhed med rimelig følsomhed

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

Som selvbygger kan man jo vælge og vrage.

Mange forskellige konstruktioner er set - mest iøjnefaldende nok en 15" mellemtone med stift kantophæng (Fane) - som faktisk blev ROST til skyerne

Og her kommer spørgsmålet: SKAL enheder til hifi være af typen med blødt kantophæng ? Jae det bestemmer man vel selv, men KAN man ikke lave/få et rigtig godt HIFIresultat med "PA"enheder ?

Hvis man har pladsen til kabinetterne, vil man så ikke kunne opnå en rigtig fin/god HIFIlyd, med en dynamik der får "alm" stuehifihøjttalere til at blegne ?

Et "PA"diskanthorn er ikke hifi (De fleste er ikke), det ved jeg - men når vi snakker bas og mellemtone, er der så ikke mulighed for noget seriøst HIFI ?

ER der nogle der har lavet et sådan system som der er billeder af ? Eller en beskrivelse ?

Som jeg ser det, er en "PA"enhed i den grad noget mere rubust end en HIFI-enhed, men kan man få dem til at spille ÆGTE HIFI ?

Jeg tænker også på de mange problemer folk har med buldrende bas osv - vil en 12" - 15" eller 18" med stift kantophæng ikke være nemmere at ha med at gøre ? (godt nok har rummet meget at sige, men )

Det ses stort set ALDRIG (Jeg ser det ihvertfald IKKE), men mon ikke det ER lavet = HIFI med "PA"enheder ?

Og hvorfor SER man det ikk ? Er det p.g.a. de større kabinetter ?

Jeg hørte faktisk engang om en person der havde skiftet delefilterkomponenter i Cerwin Vega 320 MTD (eller MDT eller ?) og det skulle efter sigende spille intet mindre end FREMRAGENDE, men ord og viderefortællinger er jo ofte taknemlige  Men her er det 18" / 12" begge med stift kantophæng og HORN

Hej

Der er forskel på studie grej og PA. Det er lavet til to forskellige verdener. Der er ikke kælet for PA grej i samme grad som studie.

PA enheder er kendetegnet ved:

Let membran (ofte papir)

Stor magnet

Stift ophæng

Disse faktorer gør at enheden skal i et lille kabinet. Den går heller ikke dybt. Og det er heller ikke meningen. Til gengæld er kabinetterne "små" og har god følsomhed grundet manglende bas. I nogle tilfælde bruger man dog også eksterne sub systemer, ex. Turbo Sound.

Drivere til hornene er ofte bestrykket med membraner der kan tåle ekstra hård belastning - dvs. at metal membraner ikke er så udbredte her.

Ang. studie grej er sagen dog anderledes.

Her er det ofte høj teknologi parret med dyre materialer og høje tolerancer.

Vi taler ex. om TAD, JBL, EV mm

Sony har også en afdeling for det ikke skal være løgn.

Bas enhederne er her med tungere membran da de skal spiller bas. De har også blødere ophæng.

Man kan sagtens få en 15" eller 18" til at gå dybt, med eller uden elek. eq.

Se ex. TAD's 18" ...

Eller TAD 1602 med eq. eller en seriemodstand.

JBL 2235 med eq.

Monacor SPH 380 TC eller SPH 390tc evt med eq. eller seriemodstand

Lærredskant er ikke nødvendigvis grund til højere fs. Det er bundstyret til gengæld. Men lærredskant er uforgængeligt, sådan nogenlunde da....

Efter min mening findes det ypperligste inden for lyd i den prof. verden!

Men, det kræver også ekstra god økonomi og lidt held og lidt viden at lave et godt system.

Der er dog kommet billige alternativer på det sidste.

Tjek Monacors katalog, ex. SPH 390 TC som er fremragende til prisen.

Radian, især deres dual concentric 15" ( hvis man ikke bekymrer sig op perfekt spredning) og deres 2" neodymnium som må være "best buy" !!!

B&C, særligt driver BE25

PHL's mellemtoner er ok, deres basser noget møg!

Gode gamle JBL 2440 er en fed enhed til menneskepenge ( samme som 375)

Coral M100 driver på det rigtige horn er faktisk i særklasse, helt deroppe!!!!

Og en hel masse andet som Altec, Vitavox, TAD osv osv, men dette er sjældent billigt, så..

Jo, du kan sagtens bygge med store enheder, men hold dig til den seriøse vare, studiegrejet!

Se evt hvad Nelson Pass's reference - hvis du har brug for autoriteter. Han bruger PHL i hans HT og TAD til udvikling af grej....

Ellers kan en af de bedst bevarede hemmeligheder i audio fås for menneskepenge, nemlig Yamaha NS-1000. Den kræver dog modifikationer for at spille optimalt.

Med hensyn til om de spiller "rigtig hifi", så må svaret være nej! Og gud ske tak og lov for det. Så skal du gå efter NS-1000'eren men stadig få det ekstra hul igennem med beryliumen.

Jeg er dog klar over at studielyd ikke falder i alles smag, men du kan pynte på den med gode forstærkere, cd og ikke mindst en god pladespiller. Men det er noget helt andet.

Held og lykke

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 September 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

hehe... jeg har bygget et stereo bas sæt, inspireret af nordmandens Almigthy subs.

Det skulle selvf. være lidt vildere, så valgte lidt tykkere 2,2 mm inderside MDF og tynd yderside MDF, kombineret med 24 lags front uden på 2.2 mm mdf pladen. ...Tyverisikring er også det første ord jeg bruger til at beskrive dem.

Har ikke fyldt sand i siderne, da jeg ikke ville kunne rykke rundt på dem så - der skal to til at løfte dem som det er nu... !!

bruger som Hr. Tangen også JBL 2226G enheder, fundet over Ebay. I DK koster de 4500 kr stykket.

Synes sku det spiller godt, og RIGELIG dybt (mest et spørgsmål om kab. størrelse, er min erfaring) - får komplimenter fra alle der ser dem første gang. Har dog ikke fået elektronik delen optimeret endnu, men har netop købt en Rane MA 6s 6 kanals forstærker, så jeg kan få aktiv deling på alle kanalerne, fremfor bare basserne, som det er nu, med mit JBL m553 aktive filter. (kræver fuld balancering på forstærker siden)

Personligt vil dog i næste projekt gå efter mindre ekstreme scan-speak bass enheder, da de kun kommer til deres ret udendørs.

Til top Vis HobbesJunior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HobbesJunior

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Alt den snak om at PA enheder ikke kan spille bas kan jeg simpelthen ikke tro på.. i så fald skulle alle højtalere til el-basforstærkning være ubruelige til at spille bas da de stort set alle er med stift ophæng..

Hvis nogen ved hvad forklaringen er på det kunne jeg godt tænke mig at høre den!

Hvis forklaringen er noget med at PA enheder bliver brugt fordi det skal spille højt, hvorfor bruger man så ikke bare bilsubwooferenheder.. nogle jbl eller sådan noget.. jeg ved der er fortalere for dem her inde...

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Citat:"Alt den snak om at PA enheder ikke kan spille bas kan jeg simpelthen ikke tro på.. i så fald skulle alle højtalere til el-basforstærkning være ubruelige til at spille bas da de stort set alle er med stift ophæng..

Hvis nogen ved hvad forklaringen er på det kunne jeg godt tænke mig at høre den!" Citat slut.

Forklaringen er den, at en højtaler til opforstærkning af elbas ikke behøver at gå dybt! Selvom en elbas har grundtoner nede ved godt 40 Hz, er disse frekvenser meget svage - vi opfatter mest tonerne pga. overtone-mønstret. En højtaler til elbas har brug for at kunne smække ud over ca. 80 Hz. Faktisk ruller mange populære bokse af allerede under 90 Hz.

Man ville formodentlig nok kunne høre forskel til en boks, der gik dybere - men hvor vigtigt det er, især til live-brug, er tvivlsomt.

Den amerikanske bassist og højtalerkonstruktør Bill Fitzmaurice har gennemført målinger ved nogle af de store rock livekoncerter i USA, blandt publikum. Niveauet ved 40 Hz var typisk 25dB under niveauet ved 80 Hz - det er mere end 300 gange. Og, det var vel at mærke ikke, fordi PA-anlægget ikke kunne klare det - der var slæbt nok BP-subs ind til formålet, havde der været behov for denne dybe bas. Det var der bare ikke...

Det er en lidt anden sag med studieindspilninger, hvor der er mere niveau 'dernede'.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Citat:"Alt den snak om at PA enheder ikke kan spille bas kan jeg simpelthen ikke tro på.. i så fald skulle alle højtalere til el-basforstærkning være ubruelige til at spille bas da de stort set alle er med stift ophæng..

Hvis nogen ved hvad forklaringen er på det kunne jeg godt tænke mig at høre den!" Citat slut.

Forklaringen er den, at en højtaler til opforstærkning af elbas ikke behøver at gå dybt! Selvom en elbas har grundtoner nede ved godt 40 Hz, er disse frekvenser meget svage - vi opfatter mest tonerne pga. overtone-mønstret. En højtaler til elbas har brug for at kunne smække ud over ca. 80 Hz. Faktisk ruller mange populære bokse af allerede under 90 Hz.

Man ville formodentlig nok kunne høre forskel til en boks, der gik dybere - men hvor vigtigt det er, især til live-brug, er tvivlsomt.

Den amerikanske bassist og højtalerkonstruktør Bill Fitzmaurice har gennemført målinger ved nogle af de store rock livekoncerter i USA, blandt publikum. Niveauet ved 40 Hz var typisk 25dB under niveauet ved 80 Hz - det er mere end 300 gange. Og, det var vel at mærke ikke, fordi PA-anlægget ikke kunne klare det - der var slæbt nok BP-subs ind til formålet, havde der været behov for denne dybe bas. Det var der bare ikke...

Det er en lidt anden sag med studieindspilninger, hvor der er mere niveau 'dernede'.

Tak for svaret! det er jeg glad for!

Men hvad med autowoofere er det helt ude af billedet hvad angår pa-brug og hvorfor?

Hvis nu man gerne ville have studielyd til sin koncert, fx. til en mindre koncert ville det så ikke være en løsning?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ville stadigt anbefale prof-subs til det formål, om ikke andet så fordi de er robuste. Desuden har bil-subs ofte data, der gør dem uegnede til brug i større lokaler - de er jo konstrueret til en bilkabine.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jeg ville stadigt anbefale prof-subs til det formål, om ikke andet så fordi de er robuste. Desuden har bil-subs ofte data, der gør dem uegnede til brug i større lokaler - de er jo konstrueret til en bilkabine.

okay.. tak!

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Prof subs er ikke nogen entydig betegnelse.

Der findes basser til brug i PA udstyr, som skal kunne spille høj udendørs - her er følsomheden prioriteret højest

Basser beregnet til studiegrej - f.eks. fra PHL. ATC, JBL, TAD, Sony prof. - er helt afgjort beregnet til at spille bas - men de kræver for det meste meget store kasser.

Med andre ord skal der skelnes mellem PA og Studie højttalere.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Prof subs er ikke nogen entydig betegnelse.

Der findes basser til brug i PA udstyr, som skal kunne spille høj udendørs - her er følsomheden prioriteret højest

Basser beregnet til studiegrej - f.eks. fra PHL. ATC, JBL, TAD, Sony prof. - er helt afgjort beregnet til at spille bas - men de kræver for det meste meget store kasser.

Med andre ord skal der skelnes mellem PA og Studie højttalere.

Hej!

Hvad med sådan noget som denne her http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=11 2NdW.pdf

Hvilken kategori falder den i?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Hvad med sådan noget som denne her http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=11 2NdW.pdf

Med lavt Qt og forholdsvis højt Fs er der nok mere tale om en bas end en egentlig sub. Men til gengæld har den en absolut rimelig høj følsomhed - specielt når man tænker på at det "kun" er en 12"

Høj følsomhed og sub-bas går sjældent (aldrig) hånd i hånd.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Adamfelix skrev:

Med lavt Qt og forholdsvis højt Fs er der nok mere tale om en bas end en egentlig sub. Men til gengæld har den en absolut rimelig høj følsomhed - specielt når man tænker på at det "kun" er en 12"

Høj følsomhed og sub-bas går sjældent (aldrig) hånd i hånd.

men de beskriver den jo selv som værende egnet til woofer eller subwoofer.. hvordan kan det så være?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

To årsager: I dele af den professionelle betyder begrebet 'sub' ikke helt det samme som i typisk hifi/surround sammenhæng - desuden er der gået mode i brugen af ordet, så det anvendes i tide & utide, for at promovere diverse enheder.

Stol ikke ubetinget på, hvad du læser i fabrikanternes eget materiale - de har jo en syg moster, de gerne vil sælge til dig .

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Ud fra disse data hvilken slags bas er dette så??

PA, Bil eller hifi??

Impedance (Z)

2 x 2Ω

Resonant frequency (fs)

39Hz

Max. frequency range

f3-500Hz

Music power

2 x 300WMAX

Power rating (P)

2 x 200WRMS

SPL (1W/1m)

87dB

Suspension compl. (Cms)

0.13mm/N

Moving mass (Mms)

120g

Mech. Q factor (Qms)

4.46

Electr. Q factor (Qes)

0.48

Total Q factor (Qts)

0.43

Equivalent volume (Vas)

21 l

DC resistance (Re)

2 x 1.7Ω

Force factor (BxL)

14.82Tm

Voice coil induct. (Le)

2.0mH

Voice coil diameter

Ø 75mm

Voice coil former

Kapton

Linear excursion (XMAX)

±12mm

Eff. cone area (Sd)

340cm2

Magnet weight

65oz.

Weight

7.25kg

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gætte på bil.

2 svingspoler så man kan summere højre og venstre kanal på en simpel måde.

Lav eller ultralav impedans (2ohm) som giver mulighed for at få relativt meget effekt ud af enheden med de 12v batterier vi har i bilerne ( normalt).

Høje watt angivelser fordi car-fi ofte appelerer til hjenedøde unge knægte hvor watt, hestekræfter og potens ofte blandes lidt rigeligt sammen (Undskyld!).

Qts tyder på at den kan monteres i hattehylden som lukket system med bagagerummet som kammer.

Jeg har ikke regnet på det men jeg tror at den også kan benyttes i en relativ lille basrefleks-box med jvf. Qts og det lille Vas på 21liter

At følsomheden er opgivet i tilført watt og ikke med de 2,83 volt over klemmerne tyder på at det er en seriøs enhed.

Det var mit gæt: en seriøs bil-enhed.

mvh Per 

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg G. du har helt ret det er car-fi det er en monacor predator, jeg havde selv den bas i min skoda, og jo den er meget sindsyg (altså bassen), og vil give dig ret i det du har skrevet som står nedenunder, men selv er jeg ikke en af disse hjernedøde unge mænd længere, men elsker stadig at lege med auto hifi og hifi, og ved at når jeg engang for brug for bil igen, skal der noget lignende i igen, selvfølgelig vildere.

http://shop.ccproshop.dk/product.asp?product=39145&sub=1 357&page=1

Per G. skrev:

Høje watt angivelser fordi car-fi ofte appelerer til hjenedøde unge knægte hvor watt, hestekræfter og potens ofte blandes lidt rigeligt sammen (Undskyld!).

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige inde på linket og kigge. Den ser tillidsvækkende ud den Predator og til rimelige penge. Du kan da ikke have manglet bas i skodaen.
Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Nej det gjorde jeg skam heller ikke, den var bygget ind i selve kabinettet hvor der så var et stort hul ind hvor lyden/luften kom ud af.

Når jeg skal have bil igen, satser jeg på en 15" og to stk 6" i samme model, 15" til de helt dybe toner og de to 6" til at slå. det bliver sindsygt, men det bliver dog ikke lige md det samme jeg skal have bil igen, men det er dog en stor drøm med det anlæg. Og hvis det skulle blive en skoda igen, må det nok hellere blive en stationcar, så der er plads til den 15"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes