Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Fars nye Sony VPL-VW100!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

SKC 3361 skrev:
Jeg sidder vel ca. 2,8m fra lærredet med mit hovede... de 12kvm er ikke meget

Har du erfaringer med forskellige dug typer? Jeg er ligeglad med prisen... det skal bare være godt... har fået anbefalet Studiotek 130 fra Stewart af flere især på www.avsforum.com

VH. Søren

Jeg har ikke de store erfaringer med dugtyper, men har set et par lærreder fra Stewart som var rigtig gode. De ligger dog uden for min prisramme, og er også bedre end jeg behøver til min projektor.

Det der er lidt svært at vurdere, er forskellen på de dyreste og næstdyreste lærreder.

Mange gange ligger den bedste optimering ikke i lærredet, men farven på loft og vægge.
Med et hvidt loft, vil du altid få noget genskin, men heldigvis mindre ved grå lærreder.

Avs-forum er nok et godt sted at finde råd, men igen er direkte sammenligning selvfølgelig at foretrække hvor det er muligt.

Jeg er noget skeptisk overfor de aller dyreste lærredmaterialer, og hvori forbedringen ligger.
Det menneskelige øje er nemlig ikke som en havørns, og har visse begrænsninger i opfattelse af farver og gråtoner.

Ved rent sort/hvidt billede er man faktisk i stand til at skelne langt højere opløsning og kontrast, end ved farvefilm.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Feeble skrev:

Tænk.. om et par år så kan vi alle eje en projektor af samme kaliber til 1/3 del af prisen

.. men så er der jo bare noget endnu bedre... arrhh... FORDØMT!

Som Søren er inde på, så er en del af kvaliteten fra VW100 afhængig af en linse i høj kvalitet, og Xenon lampen. Disse detaljer vil ikke være at finde i billigere versioner, så helt samme kvalitet vil man som regel ikke opnå. På samme måde er kvaliteten af optik og lampe i de nuværende billige projektorer ikke på niveau med 100.000,-s projektorer fra "sidste år". Men mens de gamle high-end projektorer har en hæmsko i begrænsningerne i DLP-teknologien, og derfor i praksis ofte overhales af nye, billigere projektorer hvor forbedringer i den grundlæggende teknologi opvejer forskellen i den kvalitetsmæssige udførelse, så er VW100 ikke på samme måde en projektor hvor den grundlæggende teknologi bare sådan lige kan forbedres. Man kan altid få bedre kontrast, men vi er efterhånden oppe på et niveau hvor det ikke gør så stor en forskel, i forhold til optik-kvalitet osv. Så udover småforbedringer, så vil vi ikke foreløbigt se projektorer der er en markant forbedring i forhold til VW100, og billigere udgaver vil langt hen ad vejen være en nedskalering af VW100 kvaliteten, der kommer tæt på og sikkert overhaler den på enkelte områder, men du vil ikke kunne få en bedre projektor for den halve pris næste år, sådan som vi har set med 720P single-chip DLP.

Iøvrigt vil jeg mene at 1080P single-chip DLP skal være en del billigere end en tilsvarende SXRD projektor for at være et alternativ. Til samme pris får DLP ubetinget klø af SXRD.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Clemmensen skrev:
Og har du prøvet at sætte din nye Xbox 360 til scaleren og spille i 1080P? Kunne forestille mig at det ville se fantastisk ud, men jeg har aldrig hørt om opscalering af konsoller før.

Xbox er i mine øjne kun sjov i den forbindelse indtil PS3 kommer på banen, da den understøtter fuld 1080P. Mht. opskalering af Xbox: Hvis du har spillet PS2 eller den gamle Xbox på en projektor eller fladskærm, så HAR du set opskalering af en konsol, da displayet jo skalerer til panelets opløsning. Men med et 1080P display er det til spil-brug formentligt at foretrække at køre 720P frem for 1080i, da de-interlacingen vil betyde at 1080i i praksis kun tilbyder 540 liniers opløsning (dog til gengæld med flere punkter per linie), mens 720P naturligvis tilbyder 720 liniers opløsning. Uden at jeg har sammenlignet, så vil jeg tro at 1280x720 ser bedre ud i praksis end 1920x540.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

savle savle.. tillykke med den

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
VW-100 er high-end, men den næste generation af SXRD 1080p projektorer vil nok prismæssigt læne sig op af de bedste 720p DLP (3chip) og 1080p LCD og være indenfor rækkevidde af de som plejer at ville bruge 40-50K på en projektor - tænk DLP 720(1chip).

Jeg er forresten ikke helt med på hvad du mener med dette - VW100 er jo allerede en del billigere end 3-chip 720P DLP'er? Efter min mening kan teknologien inddeles i tre grundlæggende grupper, der hver især med en given konstruktionskvalitet bør kunne sammenlignes prismæssigt: I toppen ligger 1080P 3-chip DLP, 1080P SXRD og hvad der ellers skulle dukke op. Mellemklassen hedder så 720P 3-chip DLP, 1080P single-chip DLP samt 1080P LCD. I budgetklassen hedder det så 720P single-chip DLP, og 720P LCD. Hvis én af teknologierne prismæssigt bevæger sig ned i gruppen "nedenunder" (f.eks. hvis SXRD pludselig kan fås til "mellemklasse-pris"), så må resten følge med, eller blive udkonkurreret. At sammenligne VW100 med de 720P single-chip DLP der reelt er det man kan få i prisklassen, er ydelsesmæssigt helt til grin - den skal sammenlignes med projektorer der slet ikke er på markedet endnu.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Agent Cooper skrev:
VW-100 er high-end, men den næste generation af SXRD 1080p projektorer vil nok prismæssigt læne sig op af de bedste 720p DLP (3chip) og 1080p LCD og være indenfor rækkevidde af de som plejer at ville bruge 40-50K på en projektor - tænk DLP 720(1chip).

Jeg er forresten ikke helt med på hvad du mener med dette - VW100 er jo allerede en del billigere end 3-chip 720P DLP'er? Efter min mening kan teknologien inddeles i tre grundlæggende grupper, der hver især med en given konstruktionskvalitet bør kunne sammenlignes prismæssigt: I toppen ligger 1080P 3-chip DLP, 1080P SXRD og hvad der ellers skulle dukke op. Mellemklassen hedder så 720P 3-chip DLP, 1080P single-chip DLP samt 1080P LCD. I budgetklassen hedder det så 720P single-chip DLP, og 720P LCD. Hvis én af teknologierne prismæssigt bevæger sig ned i gruppen "nedenunder" (f.eks. hvis SXRD pludselig kan fås til "mellemklasse-pris"), så må resten følge med, eller blive udkonkurreret. At sammenligne VW100 med de 720P single-chip DLP der reelt er det man kan få i prisklassen, er ydelsesmæssigt helt til grin - den skal sammenlignes med projektorer der slet ikke er på markedet endnu.

Hehe  - kan godt se at det ser lidt kryptisk ud, men min pointe er:

- i løbet af et års tid vil SXRD 1080p (VW100's efterfølger) måske være i samme prisklasse som en DLP 720p 3chipper. P.t koster disse DLP'ere 1.5-2 gange så meget. Så SRXD 1080p vil falde i pris men DLP 720 3chip vil falde endnu mere i pris for ikke at ryge helt ud af markedet. DLP 1080 1chip vil nok også ligge i samme prisleje imens DLP 1080p 3chip vil være væsentligt dyrere end SXRD 1080p.

Mht til LCD 1080p er jeg lidt på bar bund, men mon ikke vi snakker 25-40.000 kr for de gode modeller med høj CR, eftersom de nødvendigvis må være billigere end de førnævnte DLP/SXRD maskiner? Den eneste LCD med 1080 paneler koster i omegnen af 100K og den er udstyret med 'gamle' 1080 D4 paneler fra Epson...

Hidtil har det bedste som de købere der har 40-50K at lange på bordet har kunnet få, været DLP 720 1chip men disse maskiner ryger ned i 'lavprissegmentet' i løbet af 2006, hvilket er surt for alle de der har betalt en formue for sådanne maskiner de sidste par år - de mister rigtigt meget i brugtpris. Enig med dig i at DLP 720 1chip (og måske også 3chip) ydelsesmæssigt er overhalet bigtime af SXRD 1080 og priserne bør reflektere det, men kommer nok ikke til det mht 3chipperne.

Det er næsten morsomt at tænke på de 100K kr's 720 DLP 1chip maskiner der blev introduceret ved CEDIA2005 ved siden af VW-100 fra Sharp m.fl.

Forresten - skal man reservere plads til det arrangement i holder d. 14/1?

Fedt initiativ!

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Ang. diskussionen om screenshots eller ej, vil jeg lige tilføje at Otto har helt ret i at man skal se en projektor med egne øjne for at kunne danne sig et sandfærdigt indtryk af dens kvalitative ydeevne. Dog har jeg set eksempler på virkeligt gode screenshots i høj opløsning der giver et godt indtryk af projektorens screendooreffekt, sortniveau, farveægtehed, hvordan den gør sig på diverse lærredstyper m.m., men det er undtagelsen fremfor reglen. Man kan kun bruge screenshots som guideline og bør aldrig basere en samlet vurdering eller et køb på disse alene.

Men det er jo fedt at se dem alligevel....

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Tillykke med projektoren! Det skulle være en dejlig sag du har købt dig der, har i hvert fald kun læst godt om den.

En ting jeg godt kunne tænke mig at høre, er om sådan en Xenon-pære er meget dyrere end en alm. projektor-pære???

Ønker dig alt godt med det nye grej.

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

SKC 3361 skrev:
Spencer skrev:

Rigtig lækker projektor !

Hvad vejer den, og hvordan med prisen på en ny lampe ?
Laver Sony selv deres lamper ?

Hvilken teknologi er det ? Noget L-COS eller måske DLP ?

Mange tak - den vejer små 20kg - prisen på ny pære er ca. 8000kr med lampehus og det hele. Det er okay synes jeg for en Xenon lampe... de får lamperne fremstillet hos underleverandører mig bekendt. Den holder ca. 2500timer så ca. 3kr i timen er vel til at leve med...

Teknologien er SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) en slags LCoS teknologi som Sony har udviklet. Den lukker mere af for lyset end andre teknologier derfor den ekstreme kontrast.

VH.Søren

Det var så prisen på lampen  

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
- i løbet af et års tid vil SXRD 1080p (VW100's efterfølger) måske være i samme prisklasse som en DLP 720p 3chipper. P.t koster disse DLP'ere 1.5-2 gange så meget. Så SRXD 1080p vil falde i pris men DLP 720 3chip vil falde endnu mere i pris for ikke at ryge helt ud af markedet. DLP 1080 1chip vil nok også ligge i samme prisleje imens DLP 1080p 3chip vil være væsentligt dyrere end SXRD 1080p.

Hvilket vil gøre alle versioner af DLP uinteressante imho.

Agent Cooper skrev:
Hvilket vil gøre alle versioner af DLP uinteressante.Forresten - skal man reservere plads til det arrangement i holder d. 14/1?

Nej, kig bare ind.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes