| Forfatter |
|
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at CRT stadig er langt det bedste, er det ikke fordi I ikke har set nogen af de rigtig gode DLP projektorer? I sidste uge oplevede jeg SIM2 HT 300 plus hos KF scanaudio og jeg synes faktisk at billedet stod bedre på den end den Barco projektor jeg så hos Lydbutikken samme dag. SIM2'eren koster 100000,- og jeg mener at Barco'en koster omkring 240000,-.
Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
kimr skrev:
Hej
Jeg skal købe en projektor, pris max 15.000.
Jeg har kig på Panny Ae 300, 500, Sanyo Z2 og så så jeg den Infocus demoet til KTs show og den var helt fantastisk men alt for dyr.
Men som man kan se foroven er der en hel masse mennesker der sælger deres gamle CRT. Er det virkelig rigtigt at man får mere for pengene ved at købe en brugt CRT end en ny LCD? Hvis der ikke er så meget lys i den, kan man så kun se når det er helt mørkt?
Kan man se CRT på en skærm ca 4 meter væk?
Kort sagt, skal jeg købe en brugt CRT eller en ny LCD?
Kim
|
|
|
<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Det kommer anpå havd du vil.
<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>En CRT er besværlig og stor men giver det bedste billede men kræver 100% mørklægning for selv lys fra dine hifikomponenter kan ses som en nedgang i kontrasten. Kontrasten er jo på typisk 1:15.000 til 1:20.000 og forsvinder der 1:1000 i kontrast ved falsk lyd ses det tydeligt og tænk på at 1:1000 i kontrast er alt hvad de andre projektore typer bryster sig af.
<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Jeg havde min til salg men nu vil jeg ikke sælge den alligevel jeg kom til at se laserdiskfilm og dvd-film i weekenden og DAM et billede. Jeg kender en med en CRT med et 3,8 m bredt billede det er super det kan en CRT sagtens bære men CRT kræver SCALER ellers er der scallinjer som på et tv.
<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>denne ville jeg købe <FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3056071905&category=32862<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> det er fasneme billigt og denne 52 model er lige til at putte i stikke hjemme i DK den er magen til den jeg har. Så mangler du blot en Faroudja scaler så er du kørende |
|
|
Faktisk gaar kontrasten op til 30000:1
3,8m er er helt i overkanten for alle teknologier.
Det kan godt vaere, at det er stort, men naeppe saerligt godt
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimr skrev:
Hej Jonas.
Den er jo godt nok billig, hvis den går for under 400 USD. Er de mangler de skriver om den noget der kan fixes af en selv?
Jeg kan faktisk godt købe den, da jeg har et US creditcard og kan sende den til venner i USA.
100% mørkt, vil det sige at man ikke kan bruge sin CRT ved 18 tiden lige nu, eller have en lampe tændt i stuen??
Hvad med at have den 4 meter fra skærmen, er det OK. Stuen er stor, ca 45 kvm så plads er intet problem. Der skal kun være hjemmebiograf og fussball der. Der er 3.4 m til loftet så den skal dog stå på en reol eller lignende.
Hvad koster en scaler?
Kim |
|
|
400$ lyder mystisk billigt for den Sony.
Kik evt. paa crtcinema.com - de har en slags liste over typiske priser for hhv. ny, mint og fair condition.
Du kan da godt have en lampe teandt, men de fleste af os ser nu engang film i m0rke - uanset om man har CRT,LCD,DLP eller LCoS projektorer.
Praktisk talt alle CRT projektorer er med "short throw" linser. Typisk med forholdet 1.5 dvs. at hvis du projektor absolut skal staa 4 meter fra laerredet, saa bliver billedet 2,6m.. alt for stort!
En scaler er ikke n0dvendigt ved en typisk Data eller videograde projektor. En de-interlacer (aka. liniedobler) som f.eks. DVDOen ville vaere fint her - de kan faas til 600$.
crtcinema.com har et bred udvalg af scalere m.m.
Jeg har fundet ud af, at min ECP 3500 har sit "sweetspot" ved omkring 800x600, saa en DVDO ville fint her.
Eller bare en DVD afspiller med progressiv RGB udgang..
Du kan selvf. ogsaa bruge en HTPC...
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
Det med at CRT stadig er langt det bedste, er det ikke fordi I ikke har set nogen af de rigtig gode DLP projektorer? I sidste uge oplevede jeg SIM2 HT 300 plus hos KF scanaudio og jeg synes faktisk at billedet stod bedre på den end den Barco projektor jeg så hos Lydbutikken samme dag. SIM2'eren koster 100000,- og jeg mener at Barco'en koster omkring 240000,-.
Mvh
Bent |
|
|
Nu er det jo ikke sikkert at de har kunne saette den ordentligt op. Prisen kunne tyde paa, at det maaske var en Cine 8 (efterf0lgeren til 808x serien) du har set - og de h0rer til bedste 8" der findes... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billedet var da også utrolig godt på Barco'en, men jeg synes bare at det stor endnu bedre på SIM2'eren.
Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
Billedet var da også utrolig godt på Barco'en, men jeg synes bare at det stor endnu bedre på SIM2'eren.
Mvh
Bent |
|
|
Kunne du gaa lidt i detaljer??? Denne SIM er en ret gammel model.... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
|
Mvh
Bent
|
|
|
Jeg har haft fornøjelsen, af at se stort set alt, hvad der kan vises af digitale projektorer, og med en enkelt undtagelse (JVC DLA-QX1G til ca. 1,8 mio kr.) har der aldrig været nogen digital projektor, der kunne nå en CRT projektor med rette scaler til sokkeholderene.
Jeg husker på SIM2's egen stand ved Cedia i Brighton sidste år, hvordan forskellen blev sat i relief.
Vi sad og så på deres bedste DLP projektorer, og de var ganske gode. Pludselig slog SIM2 over på en CRT projektor istedet. Den første indskydelse var, at det var et lidt fladt billede, lige indtil vore øjne havde vænnet sig til den nye situation. Så måtte vi erkende, at CRT var mange gange bedre end de digitale projektor.
Baggrunden var mange gange roligere i billedet, farverne bedre afstemt og film materialet nærmest 3-dimentionelt. Alt hvad vi så af digitale projektorer herefter (selv 3-chip Barco og Runco) faldt til jorden....
Derfor, hvis man vil have en hjemmebiograf med et rigtig godt billede, er en CRT projektor langt at foretrække, men der er en AHA! oplevelse - det skal ses!
Problemet ved messer hvor der vises projektorer er, at vi sjældent har tid og ro nok til at fordybe os i projektorernes ydeevne på lærredet. Hvis man lige har set en digital projektor med dens meget voldsomme farvegengivelse, vil en CRT projektor virke farvemæssigt lidt flad. Men det er nu altså CRT'ens billede, der kommer nærmest på virkeligheden.
Det minder mig om dengang for 10 år siden, da vi begyndte at sælge surround systemer. Dengang skulle baghøjttalerne sagu-edder-rasme fyres op, så man kunne høre, at de var der. Det blev folk også vældigt imponeret af i de 10 minutter hvor demonstrationen foregik, men det var ikke til at holde ud at høre på igennem en hel film.
__________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må åbenbart have forskellig opfattelse af hvad der er godt og dårligt.
Mht SIM2'eren, hvorfor tror du at den er gammel, den har vel været på markedet 8-9 måneder.
Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
|
|
|
|
Nej da jeg gav kun 500$ for min men husk der kommer 250$ til forsendelse samt told og moms og det tager de sku af fragten også så alt i alt for at hente den i KBH 10.000kr for den projektor, man skal hente den i KBH da fragten kun gælder til lufthavnen samt ET firma har eneret på at hente den i lufthavnen og det tager de lige 1000kr for i gebyr.
Der er forskellige firmaer som sælger disse brugte projektore som ham i silkeborg samt nogle i KBh men fælles for dem er at de også henter dem i udlandet. det eneste de gør at rense dem hvilket er en nem støvsugning hvis det er nødvendigt samt de er tvunget til at give 3 måneders garenti. Jeg have valget mellem at hente en sony i silkeborg til ca. 30.000kr og jeg må sige at det var dejligt at spare 20.000 for lige at køre en microfiberklud over kabinettet og linserne. Så kommer opsætningen download de 100 sider på nettet og gå den slavisk igennem og vupti din projektor er sat op det tager 5 timer første gang for grungopsætningen her efter 1 time til konvagens optimering men resultatet er slående.
Hertil købte jeg en scaler men de er dyre du skal regne med 20.000-30.000kr men de kostede også 100.000kr for får år siden.
Hvorfor disse sony er billige nu er fordi de er 3 år gamle og firmaerne har afskrevet dem og nu vil firmaerne have enkle små DLP'ere som enhver kontor mand kan betjæne dette kommer så os film nørder til gode vi får SUPER billeder BILLIGT.
NEJ 3.8 m bredt billede er ikke i overkandten med en 1292 tro mig mere 3d agtigt billede får man ikke man tror man kan gå ind i filmen så livagtigt ser det ud.
|
| Til top |
|
| |
kimr Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas
P.t. står den Sony stadig i 313 USD på ebay. Jeg kan jo så købe den for i alt måske 350 USD afhængig af buddene og få nogle til at tage den med til DK på rejse og slippe for moms m.v. Jeg mener kun man skal betale moms når det er over ca 2000 kroner man indfører for fra ikke EU lande.
Hvis jeg nu ikke syntes om den, er der så nogen her der vil købe den til kostpris bagefter?
Kim
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Webmonkey skrev:
|
|
|
Nej da jeg gav kun 500$ for min men husk der kommer 250$ til forsendelse samt told og moms og det tager de sku af fragten også så alt i alt for at hente den i KBH 10.000kr for den projektor, man skal hente den i KBH da fragten kun gælder til lufthavnen samt ET firma har eneret på at hente den i lufthavnen og det tager de lige 1000kr for i gebyr.
Der er forskellige firmaer som sælger disse brugte projektore som ham i silkeborg samt nogle i KBh men fælles for dem er at de også henter dem i udlandet. det eneste de gør at rense dem hvilket er en nem støvsugning hvis det er nødvendigt samt de er tvunget til at give 3 måneders garenti. Jeg have valget mellem at hente en sony i silkeborg til ca. 30.000kr og jeg må sige at det var dejligt at spare 20.000 for lige at køre en microfiberklud over kabinettet og linserne. Så kommer opsætningen download de 100 sider på nettet og gå den slavisk igennem og vupti din projektor er sat op det tager 5 timer første gang for grungopsætningen her efter 1 time til konvagens optimering men resultatet er slående.
Hertil købte jeg en scaler men de er dyre du skal regne med 20.000-30.000kr men de kostede også 100.000kr for får år siden.
Hvorfor disse sony er billige nu er fordi de er 3 år gamle og firmaerne har afskrevet dem og nu vil firmaerne have enkle små DLP'ere som enhver kontor mand kan betjæne dette kommer så os film nørder til gode vi får SUPER billeder BILLIGT.
NEJ 3.8 m bredt billede er ikke i overkandten med en 1292 tro mig mere 3d agtigt billede får man ikke man tror man kan gå ind i filmen så livagtigt ser det ud. |
|
|
En tommelfinger regel er:
7" - 80"
8" - 110"
9" - 150"
Afhaenger selvf af lysstyre og laerred gain.
Men som altid, saa blive kvaliten daarligere h0jere du gaar..
1292 er en gammel 9" EM - forgaengeren til G90 legenden fra Sony. Den har faktisk ikke meget mere lys end en Barco 801. Men farverne er flotte og som alle 9" EM, saa er der en god detaljering.
Men jeg tvivler dog staerkt paa at det 3.8m billede er saerligt godt....
http://www.crtcinema.com/sonyspecs.html__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimr skrev:
|
Jonas
P.t. står den Sony stadig i 313 USD på ebay. Jeg kan jo så købe den for i alt måske 350 USD afhængig af buddene og få nogle til at tage den med til DK på rejse og slippe for moms m.v. Jeg mener kun man skal betale moms når det er over ca 2000 kroner man indfører for fra ikke EU lande.
Hvis jeg nu ikke syntes om den, er der så nogen her der vil købe den til kostpris bagefter?
Kim
|
|
|
Uha jeg kan måske nok finde nogle købere og havde jeg pengene sagde jeg blot at jeg selv ville købe den nu og her men da jeg spare op til nye forstærkere har jeg meget få penge for tiden og lever af pasta.
Det lyder jo ikke til der er BURNS på rørene og det er det vigtigeste. Men få da endelig sælger til at sende digitalbilleder af rørene.
|
| Til top |
|
| |
kimr Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay!
Jeg ved jo som sagt intet om projektorer, og da slet ikke CRT projektorer. Men prisen er jo ikke engang 2000 kroner for den her, så helt galt kan det vel ikke gå.
Er der nogle kloge hoveder her som synes jeg skal byde eller ej på den. Auktionen slutter i morgen kl. 21.30 DK tid
Hvad siger I??
Kim
|
| Til top |
|
| |

Best-Seat
|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Der er forskellige firmaer somælger disse brugte projektore som ham i silkeborg samt nogle i KBh men fælles for dem er at de også henter dem i udlandet. det eneste de gør at rense dem hvilket er en nem støvsugning hvis det er nødvendigt samt de er tvunget til at give 3 måneders garenti. Jeg have valget mellem at hente en sony i silkeborg til ca. 30.000kr og jeg må sige at det var dejligt at spare 20.000 for lige at køre en microfiberklud over kabinettet og linserne. Så kommer opsætningen download de 100 sider på nettet og gå den slavisk igennem og vupti din projektor er sat op det tager 5 timer første gang for grungopsætningen her efter 1 time til konvagens optimering men resultatet er slående.
NEJ 3.8 m bredt billede er ikke i overkandten med en 1292 tro mig mere 3d agtigt billede får man ikke man tror man kan gå ind i filmen så livagtigt ser det ud.
|
|
|
Av, Jonas!. Det er da en grov desavouering af det arbejde som vi forhandlere af brugte projektorer udfører.
Jeg har ved sjældne lejligheder kunne nøjes med at "støve" en projektor af, men som regel foretager vi os noget mere. Det kan f.eks. være at skifte et fladt rør til et brugt, men bedre rør fra en ophugningsmodel etc. etc.
Det siger sig selv at ved man alting kan man sagtens gå uden om en forhandler. Men når du køber en brugt CRT projektor hos en ordentlig forhandler køber du jo meget mere end blot produktet. Det er i hvert fald gældende i mit firma hvor vi hjælper med opsætningen, sørger for de relevante dokumenter, giver kursus i justeringen af projektoren, yder telefonhotline samt naturligvis giver garanti (og garantiens længde afspejler sig i prisen).
Ligeledes har du hos en god forhandler mulighed for at se flere forskellige projektorer og diskutere din biografs indretning, lærredsstørrelse o.s.v.
Jeg er glad for at du har haft en god erfaring med køb via E-bay - alt andet ville jo have været grænseløst ærgeligt.
Jeg tror at man skal sammenligne køb af projektorer via E-bay med køb af bil på en bilauktion. Hvis du ikke har meget god indsigt i biler og deres mekanik kan du ricikere at komme hjem med noget der var en væsentlig dårligere handel end hvad den først så ud til.
Min pointe er at køb i udlandet kan (men ikke nødvendigvis er) være en skuffelse. Det synes jeg også vi indirekte kan læse i nogle indlæg. __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Jens,
Som altid afspejler prisen kvaliteten.
Derfor synes jeg stadig at den Sony er uhyggeligt lavt prissat.....
|
| Til top |
|
| |

Best-Seat
|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
Enig med Jens,
Som altid afspejler prisen kvaliteten.
Derfor synes jeg stadig at den Sony er uhyggeligt lavt prissat..... |
|
|
Ja, og min grundholdning er at hvis et tilbud er for godt til at være sandt, så er det det sikkert...... __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
kimr Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften
Prisen var nu ikke urealistisk lav, den gik for 430 USD og efter lidt research har jeg fundet ud af at det er det faktisk ikke nogen specielt unormal pris for sådan en projektor på ebay.
Jeg fik den ikke.
Kim
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimr skrev:
|
Godaften
Prisen var nu ikke urealistisk lav, den gik for 430 USD og efter lidt research har jeg fundet ud af at det er det faktisk ikke nogen specielt unormal pris for sådan en projektor på ebay.
Jeg fik den ikke.
Kim
|
|
|
Hej Kim
Ja så er det jo blot at vente for vil man have det bedste og som tilmed er det billigeste 400$ er jo kun 4000kr med moms og told. Men husk en 3-rør gør sig bedst med en scaler.
|
| Til top |
|
| |