Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor - En jungle! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

At kigge udelukkende på en projektors opløsning er en håbløs sammenligning. Det afhænger meget af hvad du skal bruge den til. Hvis du "kun" skal bruge den til DVD, og ikke har planer om en HTPC eller HDTV indenfor de næste par år, er f.eks. Infocus 4805 (848x480) faktisk et bedre valg med hensyn til opløsning da signalet fra DVD (NTSC) ikke skal scaleres. Dette skulle teoretisk være en fordel, men der er mange andre faktorer der spiller ind, og i den sidste ende er der kun en ting der tæller, og det er at vælge den projektor som du selv syntes giver det bedste billed til den pris du har råd til at betale. Derfor er mit råd, at du skal tage ud og se dem "live" inden du beslutter dig for modellen.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
Derfor er mit råd, at du skal tage ud og se dem "live" inden du beslutter dig for modellen.

Det er altid det bedste, ingen tvivl om det.

Selvfølgelig er der andet end opløsning der betyder noget, men afgjort IMO noget af det vigtigste. Tænk også på, om du vil bruge den mest i mørklagt rum eller i "normal" belysning. Hvis du ikke har et TV ved siden af til normal "TV-avis kigning" så skal du også være obs på lys og kontrast.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Har et alm. TV også, og kan sagtens mørkelægge rummet (har pasienner, eller hvordan det staves).

Hvor kan jeg se projektorerne i aktion henne? - Det er vel ikke alle steder de lige gider "regge" det hele til, fordi der er lige er en bums på SU der gerne vil se det ?

Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

En Infocus 4805 er en rigtig god projektor til prisen og på almindelige DVD film kan den levere et billede som er på højde med Z3 og AE700. Problemet  opstår  når det kommer til HD materiale som den pga opløsningen ikke kan vise optimalt.

Så længe der er tale om ikke HD film eller TV så kan den godt følge med Z3 og AE700. Det er trods alt ikke uden grund at den har vundet en EISA AWARD.

I dit tilfælde StylaH er du begrænset til LCD projektorer hvis den skal være HD ready. DLP projektorene, som kan vise 720P er simpelthen for dyre.

HIFI-klubben har haft Infocus 4805 stående (ved dog ikke om de stadig har det) så der vil du kunne se den. Et godt bud på en Sanyo ville nok være Tape Connection selvom de sikkert kun har Z4 ,men forskellen imellem Z3 og Z4 er ikke så stor at du ikke godt kan skabe dig et rimlig godt indtryk af hvad du kan forvente dig. Ligeledes vil du også kunne finde en AE900 hos Tape Connection og den kan evt. give dig et indtryk af en AE700. Jeg tror dog at du vil få svært ved at finde både Z3 og AE700 i nogle Demo rum da de fleste steder har de nye modeller stående.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Vi bliver vist ikke enige om hvad der er bedst her, men lad mig så prøve at vende den om. Glæd dig over, at du for så relativt få penge kan få den kvalitet du kan idag. For bare 5 år siden kostede den samme kvalitet snilt det 10-dobbelte.

God "jagt"

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det bliver nok til en Z3 fra tyskerland til små 1000€.

Nogle der har set den billigere?

- Og tak for hjælpen, det har været rigtig lækkert :) !

A-torsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg sat min BenQ PE5120 op... Og det skal med det samme siges at jeg langt fra er ekspert eller hifi-fanatiker..

Men wow.... Jeg er totalt vild med det billede den gir.... Billedet var klart, og dybden var rigtig fin... Den lever klart op til mine forventninger.. Og bestemt også en del til.....

Den var super-let at indstille (Ja jeg sku egentlig bare vende billedet, og sætte presetmode til bio-mode, så var den kørende)....

Så kan man leve med den "lave" opløsning (som så vidt jeg ved er rigelig til dvd) så vil jeg klart anbefale denne projektor... Billedet er super godt... Ja og så er den også wife-approwed, da den er flot hvid.. Ja nærmest helt mac-agtig....

/Anders

Til top Vis A-torsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A-torsten Besøg A-torsten's Websted

A-torsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Btw.... Skal nok kaste billeder senere.... Skal bare lige have sat kablerne ordentligt op med kabelbakker osv...

/Anders

Til top Vis A-torsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A-torsten Besøg A-torsten's Websted

tschonbeck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

A-torsten skrev:

Så fik jeg sat min BenQ PE5120 op... Og det skal med det samme siges at jeg langt fra er ekspert eller hifi-fanatiker..

Men wow.... Jeg er totalt vild med det billede den gir.... Billedet var klart, og dybden var rigtig fin... Den lever klart op til mine forventninger.. Og bestemt også en del til.....

Den var super-let at indstille (Ja jeg sku egentlig bare vende billedet, og sætte presetmode til bio-mode, så var den kørende)....

Så kan man leve med den "lave" opløsning (som så vidt jeg ved er rigelig til dvd) så vil jeg klart anbefale denne projektor... Billedet er super godt... Ja og så er den også wife-approwed, da den er flot hvid.. Ja nærmest helt mac-agtig....

/Anders

Kan kun give dig 100% ret!

Min Hjemmebiograf
Til top Vis tschonbeck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tschonbeck Besøg tschonbeck's Websted

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Okay.. Det glæder jeg mig til.

Er bare ikke meget for den relativt lave opløsning!

veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
At kigge udelukkende på en projektors opløsning er en håbløs sammenligning. Det afhænger meget af hvad du skal bruge den til. Hvis du "kun" skal bruge den til DVD, og ikke har planer om en HTPC eller HDTV indenfor de næste par år, er f.eks. Infocus 4805 (848x480) faktisk et bedre valg med hensyn til opløsning da signalet fra DVD (NTSC) ikke skal scaleres. Dette skulle teoretisk være en fordel, men der er mange andre faktorer der spiller ind, og i den sidste ende er der kun en ting der tæller, og det er at vælge den projektor som du selv syntes giver det bedste billed til den pris du har råd til at betale. Derfor er mit råd, at du skal tage ud og se dem "live" inden du beslutter dig for modellen.

okay og hvilket land bor vi i? danmark aha det er pal! og da de fleste dvder han sikkert skal se er pal.. så skal du nedskalere et alm dvd signal til ntsc.. og det giver også dårlig billed. så hellere opskalere da...

ja har set begge nævnte projektorer.. klart en z3/z4/ae700/ae900... evt. spare lidt sammen til at kan få sådan en.. i stedet for en infocus 4805.. som nedskalerer et alm. pal dvd signal.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
At kigge udelukkende på en projektors opløsning er en håbløs sammenligning. Det afhænger meget af hvad du skal bruge den til. Hvis du "kun" skal bruge den til DVD, og ikke har planer om en HTPC eller HDTV indenfor de næste par år, er f.eks. Infocus 4805 (848x480) faktisk et bedre valg med hensyn til opløsning da signalet fra DVD (NTSC) ikke skal scaleres.

Det er så en påstand som jeg er stærkt uenig i. NTSC er det eneste der har fordelen af ikke at skulle skaleres, og en skalering fra 480 til 720 linier er ret ordinær (2>3). En Z3/AE700 er efter min mening klasser bedre end en Infocus 4805, eller andre tilsvarende DLP projektorer, absolut også når vi taler om DVD-afspilning.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Gider i ikke snakke dansk på et niveau hvor man forstår hvad det er i snakker om  ?

- Også lige en ting til. Jeg har set nogle steder, at folk havde et program hvor de kunne sætte nogle oplysinger om projektoren ind, og der efter regne ud hvor stort billede den kunne lave på en given afstand osv.. Noget i kender noget til ?

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Eeyore skrev:
At kigge udelukkende på en projektors opløsning er en håbløs sammenligning. Det afhænger meget af hvad du skal bruge den til. Hvis du "kun" skal bruge den til DVD, og ikke har planer om en HTPC eller HDTV indenfor de næste par år, er f.eks. Infocus 4805 (848x480) faktisk et bedre valg med hensyn til opløsning da signalet fra DVD (NTSC) ikke skal scaleres.

Det er så en påstand som jeg er stærkt uenig i. NTSC er det eneste der har fordelen af ikke at skulle skaleres, og en skalering fra 480 til 720 linier er ret ordinær (2>3). En Z3/AE700 er efter min mening klasser bedre end en Infocus 4805, eller andre tilsvarende DLP projektorer, absolut også når vi taler om DVD-afspilning.

Btw. Er ved at læse guiden på din/jeres side, se om jeg bliver klogere af det :) !

..Og har du nogen idé om hvor I (og alle andre danske forhandlere), er så meget dyrer med projektor end i fx tyskland. Ved godt der er moms osv, men prisforskel på over 20% nogle steder..

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Også lige en ting til. Jeg har set nogle steder, at folk havde et program hvor de kunne sætte nogle oplysinger om projektoren ind, og der efter regne ud hvor stort billede den kunne lave på en given afstand osv.. Noget i kender noget til ?

http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3-projection-calc ulator-pro.htm

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

StylaH skrev:
Også lige en ting til. Jeg har set nogle steder, at folk havde et program hvor de kunne sætte nogle oplysinger om projektoren ind, og der efter regne ud hvor stort billede den kunne lave på en given afstand osv.. Noget i kender noget til ?

http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3-projection-calc ulator-pro.htm

Takker. Det kommer til at se sådan her ud, fra 1X zoom til 1,3X zoom kan man åbenbart.

Det giver mig så et billede på 70"->100" , på 3 meters afstand.

Og ligge mellem 1½X-2X (det der afstand kontra bredde)

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at jeg ikke kan komme mere end 3 meter væk fra lærrede, og det kan projektoren heller ikke!

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

A-torsten skrev:

/Anders

Hej

Jeg har en BenQ5120 og er glad for den. Vil lige sige at hvis du synes billedet er godt med S-Video kablet, så bare vent til du ser billedet med en DVD afspiller der har DVI udgange. Så bliver du først henrykt.  En anden fordel som jeg også synes at BenQ har, er at den er meget lydløs i forhold til 4805.

Her er et link til en test mellem de 2 projektorer

http://www.projectorcentral.com/benq_pe5120.htm

Hilsen Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Det skal lige siges at jeg ikke kan komme mere end 3 meter væk fra lærrede, og det kan projektoren heller ikke!

Du mangler vist at specificere ønske til både projektor og lærred (antal tommer) - som vil være afgørende for eventuelle forslag.

/Lars

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
StylaH skrev:

Du mangler vist at specificere ønske til både projektor og lærred (antal tommer) - som vil være afgørende for eventuelle forslag.

/Lars

Lærrede er jeg ikke helt sikker på størrelsen.. Men over 60"!

Kan ikke rigtig se hvad jeg mangler og speciferer ved projektor, andet end det betyder ikke så meget om den er helt lydløs, fordi der somregl er godt med smæk på når jeg ser film!

Tvivler lidt på at jeg får brug for alle de HD opløsninger og alt det der... Men alligevel er det nok dumt at spare 2000-3000 ..

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes