| Forfatter |
|
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min mening er, at det er en mærkelig højttaler. Det er slet ikke som med TI5000 som man bare stiller op, og så spiller den bas som den skal. Med 250 skal man eksperimentere meget opstillingen. Det kan være, at den skal spille på den anden led at stuen og længere ud fra bagvæggen for at komme til sin ret.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nok nød til at drage en smule paraleller til mine egne Ti-3000 og bund er bestemt ikke noget de mangler, ej heller gør min kammerats 250´ere! Dit anlæg må som nævnt spille i modfase eller lign. for Ti-250 SKAL kunne levere bass, og din Harman/Kardon skulle nok kunne levere den strøm der skal til.
De er som nævnt påvirkelige overfor placeringen men uanset hvor skal de kunne levere bass - det kunne lyde som en fejl af en art. Den ideelle placering er ca. 1 meter fra bagvæggen - kommer de tættere på ville de fleste mennesker med 100% fungerende systemer mene at de buldrer for meget! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige checket en ekstra gang,det spiller ikke i modfase har brugt batteritricket.
Gid de bare ville buldre for meget i stedet for dette
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit problem kan ogsa vare rum akustik. rum med skravegge kan nogle gange give problemer. Er dit rum neumatisk stabilt? et abent vindue eller luftkanal kan give problemer. Selvom dine hojtalere spiller i fase kan der godt pga rummet vare zoner hvor der er tat pa 100% udfasning ved lave frekvenser. Prov at dampe alle 4 hjorner akustisk til at starte med, det kan ofte hjelpe dig i fejlsogningsprocessen. Jeg laver studie installationer, og nogen gange kan det vare de mest mystiske ting der odelagger det hele. Fa fat i en test cd med tone sweeps spil den pa hojt niveau og kravl rundt pa gulvet og lyt.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender en som havde udfasning i hans bil når bagdøren var lukket. Så kom der et kæmpe dyk i øvre basområde. Nu havde han jo så måle udstyr til at se det med. Men prøv at eksperimentere med opstillingen.
Prøv eks. at spille på den anden led af stuen. På mine TI5000'ere spillede jeg på langs. Højttalerene var ca. 2 meter fra bagvæggen, og ca. 1 meter fra sidevæggene. Dernæst tog jeg en stol og satte mig med forskellige afstande til højttalerene indtil det passede bedst. Der var virkelig hug i bassen. Det findes ikke lignede i nogen ny højttaler idag....desværre.
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klar over at lytte rum og lytte position har meget at sige(det synes konen også noooot ). Men jeg burde da bare kunne høre lidt eller alt for meget bas lige meget hvad?den kan da ikke bare forsvinde pgr. lytterum?
Mine gamle højtalere (onkyo monitor 2000) stod på samme plads og spillede forrygende.
Jeg er klar over at mit setup ikke står ideelt, men da jeg opdagede det med bassen flyttede jeg rundt på dem flere gange skiftede kabler,forstærker og cd i flere dage til konens store moro.Men intet gav mærkbar forbedring.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIl Jorgen :
Prøv eks. at spille på den anden led af stuen. På mine TI5000'ere spillede jeg på langs. Højttalerene var ca. 2 meter fra bagvæggen, og ca. 1 meter fra sidevæggene. Dernæst tog jeg en stol og satte mig med forskellige afstande til højttalerene indtil det passede bedst. Der var virkelig hug i bassen. Det findes ikke lignede i nogen ny højttaler idag....desværre.
Vil helt klart var uenig med dig i det. JBL ti10k er efter min mening pa alle mader en forbedring af ti 5000. Eller Jbl LSR32 kan sku ogsa godt sparke fra sig. Eller Tannoy D900.
Til Brage:
Det lyder virkelig mystisk dit problem, men prov nogle af de forslaede ting, det er nasten altid en lille dum ting der driller.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ti10k kan slet ikke det samme i bassen efter min mening. Det er der også flere forhandlere som har givet mig ret i. Jeg kender ikke den anden jbl model du nævner. De nye Tannoy skuffede mig utrolig meget. De kunne ikke finde ud af at tune basrefleksen rigtigt, så for at undgå portstøj har proppet skumfiduser i porten. Det er vist det man kalder hovsa løsning. Ud over det var jeg meget skuffet over lyden.
Hasselhof skrev:
|
TIl Jorgen :
Vil helt klart var uenig med dig i det. JBL ti10k er efter min mening pa alle mader en forbedring af ti 5000. Eller Jbl LSR32 kan sku ogsa godt sparke fra sig. Eller Tannoy D900.
Til Brage:
Det lyder virkelig mystisk dit problem, men prov nogle af de forslaede ting, det er nasten altid en lille dum ting der driller.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jorgen :
Det du siger ang jbl ti 10k er den typiske respons fra folk der ikke har hort dem med en forstarker der kunne trekke dem ordentlig. Jeg har en del erfaring med ti10k og det er ikke hvilken som helst forstarker der kan trekke dem se evt denne trad http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2840&PN=1
Ang tannoy sa tror jeg du snakker om Dimension serien. Jeg snakker om Definition 900. Ang det du siger om portstoj, sa har den optional skumgummi prop intet med det at gore. Det er et tunings redskab ikke en hovsalosning.
hvilken forstarkere har du hort De omtalte hojtalere pa ?
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ender vi så ude i en diskusion om hvor vidt to 8" basser kan spille som en 12". Min holdning er jo klart, at det kan de ikke!...uanset hvad for en forstærker du kobler foran. Det svare til, at to trommeslagere skal spille på to mini bastrommer i forhold til en rigtig stortromme. Det er altså ikke det samme. Små basser er hurtige, men her stopper fordelene så osse....ja ok de giver slanke højttalere som passer lige ind i Bo bedre og Alt for damerne .
Det er rigtigt, at det er dimention serien jeg snakker om. Så det er muligt at definition kan noget specielt.
Mht. til skumfiduser i basporten, så var det tydeligt, at der var hørbart portstøj hvis man fjernede dem hjemme ved mig. Og jeg er ret sikker på at det ikke var gennemtræk fra vinduet .
Jbl TI10K har jeg hørt på 2 stk. af topmodellen fra harman kardon effekt blokke. Jeg skulle mene at de kan give noget effekt fra sig. Tannoy er jeg hørt på min Nakamichi PA-7EII.
Hasselhof skrev:
|
Til Jorgen :
Det du siger ang jbl ti 10k er den typiske respons fra folk der ikke har hort dem med en forstarker der kunne trekke dem ordentlig. Jeg har en del erfaring med ti10k og det er ikke hvilken som helst forstarker der kan trekke dem se evt denne trad http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2840&PN=1
Ang tannoy sa tror jeg du snakker om Dimension serien. Jeg snakker om Definition 900. Ang det du siger om portstoj, sa har den optional skumgummi prop intet med det at gore. Det er et tunings redskab ikke en hovsalosning.
hvilken forstarkere har du hort De omtalte hojtalere pa ?
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jorgen :
Jeg vil helt klart give dig ret i fordelene i en storre enhed end flere sma. Men en bedre konstruktion med sma enheder vil lyde bedre en en ringere konstruktion med en storre enhed. Min vurdering mht 5000vs10k er at 10k som helhed er en bedre hojtaler. Jeg vil ogsa pasta at en 10k har en bedre bass response. Mange siger at sma enheder er hurtigere..det er altsamme et spogsmal om masse/kraft. en stor enhed kan sagtens vare precis.
5000 bliver outclassed af 10k selvom jeg fortrekker en stor enhed fremfor flere sma.
ang Dimension nar luft bevagelse= lyd og luft vil bevage sig frem og tilbage i en bass port, sa har du oret helt inde i bassporten er det muligt at du kan hore noget..men jeg har ikke oplevet portstoj som sadant pa de hjtalere..
ang effekt til ti10k..jeg har ikke provet de store h/k trin (gar ud fra at du snakker om de gamle signature) pa dem..sa det skal jeg ikke kommentere.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes det er rigtig spændende at du har hørt 10k'erne spille så godt. Jeg har desværre ikke selv oplevet det. For mig var de lyse og slanke i lyden med en fin detaljering. Der var for meget fokus på et øvre område, og for lidt rytme i bassen. Men det kan jo være setup'et??
Skidt med hvor meget portstøj der er acceptabelt eller ej. Dimention er ikke interessant for mig. B&W mestre det trick i deres nautilus serie....højttalerene der ved høje lydtryk kan puste på ens bukse ben i en præcis smal luftstrøm selv flere meter væk. Det er lavet rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
|
Jeg syntes det er rigtig spændende at du har hørt 10k'erne spille så godt. Jeg har desværre ikke selv oplevet det. For mig var de lyse og slanke i lyden med en fin detaljering. Der var for meget fokus på et øvre område, og for lidt rytme i bassen. Men det kan jo være setup'et??
Skidt med hvor meget portstøj der er acceptabelt eller ej. Dimention er ikke interessant for mig. B&W mestre det trick i deres nautilus serie....højttalerene der ved høje lydtryk kan puste på ens bukse ben i en præcis smal luftstrøm selv flere meter væk. Det er lavet rigtigt.
|
|
|
Portstøj......Ok, jeg har sku ikke hørt seriøst på Dimention seien men jeg er en meget glad ejer af en D700 (fra Definition seien) og her er absoludt ingen portstøj. Skumgummiproppene har kun den funktion at dæmpe dybbassen i mindre rum. Man kan ekspermentere med dem, jeg selv har kun een prop i hver højtaler, her syntes jeg de spiller bedst til mit rum og den form for tuning burde mange flere højtalerfabrikanter tilbyde, i hver fald hvis de absoludt skal placere basporten på bagsiden.
Det er muligt B&W kan puste bukseben........men det er da vidst også een af de få tig de kan, for bas kan de sku da ikke spille så det tilnærmelsesvis virker musikalsk. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det passer så ikke at du ikke har portstøj. Alle porte har portstøj. Det er bare spøgsmålet om hvor meget. Skum fiduserne er jo et velkendt trick hvis ens rum forstærker bassen for meget. Men med dem i, flytter du tuningsfrekvensen, og dermed hvor porten skal tage over. Så jeg mener det absolut er en nødløsning. Man ødelægger bassytemets liniaritet med dem i.
Hvad er en musikalsk bas?? Det er der jo mange meninger om....
[/QUOTE]
Portstøj......Ok, jeg har sku ikke hørt seriøst på Dimention seien men jeg er en meget glad ejer af en D700 (fra Definition seien) og her er absoludt ingen portstøj. Skumgummiproppene har kun den funktion at dæmpe dybbassen i mindre rum. Man kan ekspermentere med dem, jeg selv har kun een prop i hver højtaler, her syntes jeg de spiller bedst til mit rum og den form for tuning burde mange flere højtalerfabrikanter tilbyde, i hver fald hvis de absoludt skal placere basporten på bagsiden.
Det er muligt B&W kan puste bukseben........men det er da vidst også een af de få tig de kan, for bas kan de sku da ikke spille så det tilnærmelsesvis virker musikalsk. [/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
|
Det passer så ikke at du ikke har portstøj. Alle porte har portstøj. Det er bare spøgsmålet om hvor meget. Skum fiduserne er jo et velkendt trick hvis ens rum forstærker bassen for meget. Men med dem i, flytter du tuningsfrekvensen, og dermed hvor porten skal tage over. Så jeg mener det absolut er en nødløsning. Man ødelægger bassytemets liniaritet med dem i.
|
|
|
Du ødelægger jo ikke noget hvis højtalren spiller bedre med propperne i vel?desuden har jeg kun en prop i og her spiller højtalreen bedst i mit rum,hvad man så evt kan måle sig til kan jeg ikke bruge til noget som helst hvis mine øre siger mig noget andet, deuden står der ingen steder at Tannoy skal spille uden popper i. Tannoys basport kalder de en akusitsk ventil og skulle efter sigende fungere på en anden måde en en tradionel basport . Den spiller helelr ikke en bas der lyder typisk som den gør på en basreflekshøjtaler.
En musikals bas er en der spiller,du skal som musiker kunne lytte en basgang af, derfor skal den fast og hurtig og med god dynamik.
Noget jeg har til gode at høre på en B&W højtaler og jeg har hørt dem allsammen undtagen N800. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er en atustisk ventil, så er porten tunet med popperne i. Man kan ikke bare tune rundt med ens basport som dert passer en. Hvis en port er tunet forkert er det klart hørbart ved, at en basgang vil være kraftigere på nogle anslag iforhold til andre. Her kan målinger hjælpe utrolig meget. Derfor bruger alle seriøse kontruktøre også måleudstyr til tuning.
Fast, hurtig og lytte en basgang af ?? Skal den ikke være liniær??
Ikke Slipsefyr skrev:
Jørgen skrev:
|
|
|
|
Du ødelægger jo ikke noget hvis højtalren spiller bedre med propperne i vel?desuden har jeg kun en prop i og her spiller højtalreen bedst i mit rum,hvad man så evt kan måle sig til kan jeg ikke bruge til noget som helst hvis mine øre siger mig noget andet, deuden står der ingen steder at Tannoy skal spille uden popper i. Tannoys basport kalder de en akusitsk ventil og skulle efter sigende fungere på en anden måde en en tradionel basport . Den spiller helelr ikke en bas der lyder typisk som den gør på en basreflekshøjtaler.
En musikals bas er en der spiller,du skal som musiker kunne lytte en basgang af, derfor skal den fast og hurtig og med god dynamik.
Noget jeg har til gode at høre på en B&W højtaler og jeg har hørt dem allsammen undtagen N800. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
|
Hvis det er en atustisk ventil, så er porten tunet med popperne i. Man kan ikke bare tune rundt med ens basport som dert passer en. Hvis en port er tunet forkert er det klart hørbart ved, at en basgang vil være kraftigere på nogle anslag iforhold til andre. Her kan målinger hjælpe utrolig meget. Derfor bruger alle seriøse kontruktøre også måleudstyr til tuning.
Fast, hurtig og lytte en basgang af ?? Skal den ikke være liniær??
[ |
|
|
Det er korrekt, de bliver tunet med propperne i og hi-fi bladene tester og måler dem også med dem i. Når jeg har valgt at pille den ene ud i hver højtaler så er det fordi jeg syntes der var for lidt bas og der kommer også en anelse mere luft i mellemtonen ved afmotering af en prop i hver side. Ved afmotering af begge propper går det galt, der kan vi godt kalde det portstøj for min skyld.
Selvfølgelig skal en bas også være liniær. Det er måske helelr ikke helt fair at kritsere B&W, jeg har aldrig haft dem hjemme i min egen stue. I hi-fi klubben har de bare aldrig aldrig sagt mig noget på nær N803 som er den jeg har syntes bedst om af dem.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den demo jeg fik af nautilus modellerne var osse ved at jeg få mig til at løbe skrigende væk. De kunne nu overraske en del mere hjemme.
[[/QUOTE]
Det er korrekt, de bliver tunet med propperne i og hi-fi bladene tester og måler dem også med dem i. Når jeg har valgt at pille den ene ud i hver højtaler så er det fordi jeg syntes der var for lidt bas og der kommer også en anelse mere luft i mellemtonen ved afmotering af en prop i hver side. Ved afmotering af begge propper går det galt, der kan vi godt kalde det portstøj for min skyld.
Selvfølgelig skal en bas også være liniær. Det er måske helelr ikke helt fair at kritsere B&W, jeg har aldrig haft dem hjemme i min egen stue. I hi-fi klubben har de bare aldrig aldrig sagt mig noget på nær N803 som er den jeg har syntes bedst om af dem.
[/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Propperne er at godt tunings verktoj da de kan komopensere for en ikke linar room response. Jorgen har ret ang hojtaleren er tunet idealt med dem i,men de farreste har et idealt rum. At der er en tilnarmet linar response i rummet er vel vigtigere end at hojtaleren outputter linart. Ta fx en RC unit..hvis du tuner et setup med sadan en i et alm rum sa du har en linar response...og sa derefter stiller det samme op i et optimeret akustisk korrekt rum vil du fa de mest f**ked up malinger.
|
| Til top |
|
| |