Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brugt priser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Grundet udbud/efterspørgsel/specielle tilbud mm. vil der altid være undtagelser, men en udmærket tommelfingerregel er...

• Første år = 40-50% fald
  • Efterfølgende år = ca. 10% fald pr. år
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Hifilover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Det er meget svært at sige m.h.t priser på hifi, men gererelt er priserne alt for lave efter min mening på brugt. Det er selvfølgelig dejlig nok, hvis man kun køber brugt, men ærgerligt for dem der køber fra nyt, og finder ud af, at det ikke lige er i deres smag alligevel. Det har vi jo nok allesammen prøvet, og brænde nallerne på en eller anden handel.

M.V.H. Henrik.

Til top Vis Hifilover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifilover

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hifilover skrev:

Det er meget svært at sige m.h.t priser på hifi, men gererelt er priserne alt for lave efter min mening på brugt. Det er selvfølgelig dejlig nok, hvis man kun køber brugt, men ærgerligt for dem der køber fra nyt, og finder ud af, at det ikke lige er i deres smag alligevel. Det har vi jo nok allesammen prøvet, og brænde nallerne på en eller anden handel.

M.V.H. Henrik.

Hej Henrik,

Det har du ganske ret i, men jeg er bange for, at vi nærmer os PC-ræset hvor tingene hurtigt bliver forældede. Tag eksempelvis projektorer. Aldrig har du fået så meget for pengene nyt og alligevel kan du købe en Sanyo Z3 for 6-7K  et år gammel.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
så har jeg lige et spørgsmål, et sæt b&w dm 604 s3 koster 10k fra nye, nogle der er ca. 9måneder gamle, ville det være et godt tilbud til 7k? altså et fald i prisen på 30%, er det godt?

Ja, efter kun 9 måneder vil højtalerene være mere, eller mindre identiske med et par nye. 

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Hifilover skrev:

M.V.H. Henrik.

Hej Henrik,

Det har du ganske ret i, men jeg er bange for, at vi nærmer os PC-ræset hvor tingene hurtigt bliver forældede. Tag eksempelvis projektorer. Aldrig har du fået så meget for pengene nyt og alligevel kan du købe en Sanyo Z3 for 6-7K  et år gammel.

En ting der kendetegner brugtmarkedet for PC deler er at nesten nye deler sælges til nesten nypris.

Stig Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan denne tråd udvikle sig så langt?. Ting koster jo det folk er parat til at betale.

At nyt falder drastisk i pris i det øjeblik det slæbes ud af forretningen, er jo langtfra uset i andre sammenhænge.

Hvis brugt er for dyrt, så lad være med at købe......hvis det er billigt, så slå til. Det kan ene og alene være en sag mellem
køber og sælger. Er priserne i brugtsalgslisterne ikke også blot forhandlingsgrundlag?.    

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
Til top Vis Stig Mogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig Mogensen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Det afhænger ekstremt meget af hvad man køber. Er der tale om et eller andet rådden ELTAX man er blevet lokket til at købe i Bilka, skal man være glad hvis man forbare 25% efter 2 måneder.
På den anden side koster eks en 10år gammel DOXA nemt 50% af nyprisen. Ganske enkelt fordi efterspørgslen er stor, og fordi DOXA ikke producerer ret mange.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg køber mere brugt enn hvad jeg køber fra nyt, så det skulle da være i min interesse at brugtprisene traff et bundniveau.

De eneste produktene jeg har købt/solgt for +/- ½ pris har vært højtalere der har vært fra 1½-4 år gamle. Alle andre produkter, 12 måneder, til 1 måned gamle subwoofere, og receivere har blevet solgt for mellem 90-78% af nypris. Med nypris mener jeg da hvad produktet koster salgsdatoen.

Jeg har solgt 3 receivere, og 3 subwoofere i løbet af de 2 seneste årene, så det er heller neppe snak om tilfeldigheder. Felles for hvad jeg har solgt er at det har vært produkter der var populære, og fremdeles i salg.

Det der kan få ting til at falde meget i pris er om det er et

-upoulært merke (feks Audio Pro højtalere solgte, og købte jeg meget billigt)

-fejl farve (Hadde Dali 450 vært tilgengelige i lyst tre hadde de kostet mere enn 1500kr brugt)

-at producenten fører en prispolitik med mange tilbud/eller at prisene er nemme forhandle ned

-at der er kommet et nyt, og bedre produkt, som tit også er billigere

Kom gerne med flere

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej!

Det er en interessant diskussion med den lave brugtpris. I de senere år jeg har jeg også konstateret, at det er sværere at få en god pris for sit grej selvom at det fremstår særdeles velholdt. Lad mig give et eksempel: For 2½ år siden købte jeg et sæt brugte Audiovector M3 Signature Mk1 for 8000kr. De var så velholdte at det var en ren fornøjelse. Sælger var meget fair. Prisen var fast men jeg måtte lytte på dem så lang tid jeg orkede og spille så højt jeg havde lyst til. Jeg gad ikke diskutere prisen. Den var helt ok. De blev pakket ind i original emballage og de blev fragtet hjem. De spiller stadigvæk skønt og var hver en øre værd. Nyere modeller af M3 Sign. kostede på dette tidspunkt fra 11000kr og opad brugt. Nu kan man få et sæt MK2 Signature for 6500kr. brugt. Kan mine så sælges for 3500-4000kr.? Hvis dette er tilfældet vil jeg hellere bruge dem i mit værksted end at forære dem væk hvis jeg en dag ville have nogle nye!!! Men sådan er det bare. Jeg kan ikke gøre noget ved det. Jo jeg kan selvfølgelig lade være med at sælge dem til 3500kr. for så er der andre M3 ejere der skal revurdere deres salgspris. Men som en anden skrev:" udbud og efterspørgsel". Samtidig kan jeg jo også se, at brugthandlen på denne hjemmeside er meget intens. Vi er selvfølgelig selv med til at presse priserne ned. Jeg synes tit, at en eks. vis "integreret forstærker" er sat i til 8000kr. hvorefter at samme model optræder til 7000kr. ugen efter hos en anden sælger. Der kan selvfølgelig være forskel i udseende(ridser og lign.), alder(herregud!), men generelt synes jeg at meget, der sælges herinde ser ud til at være i rigtig god stand. Vi følger jo nok markedet rimeligt nøje alle os der handler herinde og de forskellige modeller får jo en brugtmarkedspris, som sjældent går i vejret. Modellerne bliver selvfølgelig også ældre og ældre hvilket heller ikke øger værdien. Jeg kan godt forstå dem der er trætte af den dårlige brugtpris. Man må bare acceptere, at hifi ikke er en profitabel investering, men en investering i glæde, oplevelser og bekymringer. Alle vil gerne gøre en god handel både sælger og køber men det er ikke sikkert at det er de sidste 1000kr. der betyder noget i det lange løb. Processen burde også betyde noget. M.V.H.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Grunden for at de eventuelt ikke kan opnå en højere pris falder ind under at modellen har blevet erstattet et x andtal gange,

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hver gang der kommer nye modeller må de gamle modeller selvom de er fejlfrie naturligvis falde endnu mere i pris efter min mening. Især hvis det er produkter med nye teknologier hvor udviklingen går særligt stærkt.

Jeg syntes faktisk at der er mange som er meget optimistiske med hensyn til hvad de forventer at få for deres brugte hifi udstyr. Men kan de opnå den ønskede pris så er det da meget godt at være sælger.

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Brugtpriserne på hi-fi er generelt meget lave, næsten uhyggeligt lave. Afskrivningerne er jo en italiensk sportsvogn værdig opgjort i procent. Jeg har set eksempler på cd-afspillere til nypris på 25k er næsten usælgelige til 14-15k selvom de er under 6 mdr. gamle . Udbud og efterspørgsel regulerer selvfølgelig markedsprisen, men folk må jo i stor grad købe nyt - ellers kan brugtmarkedet jo ikke være oversvømmet med produkter som er billigt til salg . Fordelen er jo så, at man for menneskepenge kan få et rigtigt godt set-up.... L.B.'s er et klassisk eksempel herpå.

Men hvorfor mister disse produkter deres værdi så hurtigt ? Jeg aner det ikke, faktisk kan jeg ikke rigtigt komme i tanke om andre handelsvarer der har så stor afskrivning som hi-fi udstyr, ihvertfald herhjemme. Følger man lidt med på ebay's auktioner syntes jeg dog ofte køberne går amok og overbyder hinanden for vildt, eks. en ombygget Denon DCD-3520 gik for knap 900 euro      

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Dyrt udstyr falder nesten alltid mere i pris enn det billigere, både i prosent, og kroner. Det skal ikke være sjovt at være entusiast.

Men det er vel også et eksempel på utbud og efterspørgsel, det er ikke ret mange der køber det aller dyreste udstyret, heller ikke på brugtmarkedet. Spesielt dyr elektronik som feks DVD afspillere der hurtigt foreldes falder meget i pris.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Det er jo som Stig Mogensen skriver. Men Rainbow skriver meget rigtigt, at processen også er væsentlig. Humlen er vel at man tænker sig om, inden man køber nyt, og så beholder skidtet. Alt nyt er ikke godt og alt godt er ikke nyt. Skulle man få eksperimenteringskløe, er brugtmarkedet så til gengæld oplagt.

Tillad mig også at nævne "udløbsmarkedet", hvor jeg fx fik min SACD fra ny til 1/3 pris, fordi den blev erstattet af en (for mig uinteressant) 5-kanals model. Yes!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Jeg har set eksempler på cd-afspillere til nypris på 25k er næsten usælgelige til 14-15k selvom de er under 6 mdr. gamle .

Følger man lidt med på ebay's auktioner syntes jeg dog ofte køberne går amok og overbyder hinanden for vildt, eks. en ombygget Denon DCD-3520 gik for knap 900 euro      

Det viser nok lidt om, at rigtig mange af de eksotiske CD-afspillere osv der sælges dyrt, ikke er pengene værd. Man betaler primært for historien om hvor meget der er puslet om den, og den slags er prisbevidste brugt-købere totalt ligeglade med. Her gælder det lydvaluta for kronerne.

En eksotisk maskine til 25.000,- kan sagtens være udstyret med et billigt plastic-drev, af samme type som i billige SONY-modeller til 899,- i Bilka. Byggekvaliteten i resten af produktet er sjældent bedre, end på en 2-4.000 kroners maskine fra SONY.
Det eneste de udmærker sig på, er deres særegne design og ofte lækre finish. Desværre falder værdien af dette ret hurtigt.
Lidt som at købe en brugt Alfa Romeo. Dem får man smidt i nakken, for der er ikke nær den samme stil i at købe en brugt... og alle ved jo at det ikke er kvaliteten man betaler for hos Alfa..

På den anden side, har jeg flere gange set folk sælge/købe gamle SONY topmodeller til voldsomme priser. Eks 707ES'eren med en nypris omkring 17000,-. Selv med 10 år på bagen, kan den sagtens indbringe 6000,-. Og hvorfor mon??? Nok primært fordi nyprisen afspejler de konkrete byggepriser, idet den er bygget som en kampvogn. Den holder nærmest evigt. Det er der IKKE ret mange af de såkaldte eksotiske mærker der kan prale af.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hurtig: Enig. Brugtprisen vil tit genspejle produktets reelle verdi

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Acer skrev:

Jeg har set eksempler på cd-afspillere til nypris på 25k er næsten usælgelige til 14-15k selvom de er under 6 mdr. gamle .

Følger man lidt med på ebay's auktioner syntes jeg dog ofte køberne går amok og overbyder hinanden for vildt, eks. en ombygget Denon DCD-3520 gik for knap 900 euro      

Det viser nok lidt om, at rigtig mange af de eksotiske CD-afspillere osv der sælges dyrt, ikke er pengene værd. Man betaler primært for historien om hvor meget der er puslet om den, og den slags er prisbevidste brugt-købere totalt ligeglade med. Her gælder det lydvaluta for kronerne.

En eksotisk maskine til 25.000,- kan sagtens være udstyret med et billigt plastic-drev, af samme type som i billige SONY-modeller til 899,- i Bilka. Byggekvaliteten i resten af produktet er sjældent bedre, end på en 2-4.000 kroners maskine fra SONY.
Det eneste de udmærker sig på, er deres særegne design og ofte lækre finish. Desværre falder værdien af dette ret hurtigt.
Lidt som at købe en brugt Alfa Romeo. Dem får man smidt i nakken, for der er ikke nær den samme stil i at købe en brugt... og alle ved jo at det ikke er kvaliteten man betaler for hos Alfa..

På den anden side, har jeg flere gange set folk sælge/købe gamle SONY topmodeller til voldsomme priser. Eks 707ES'eren med en nypris omkring 17000,-. Selv med 10 år på bagen, kan den sagtens indbringe 6000,-. Og hvorfor mon??? Nok primært fordi nyprisen afspejler de konkrete byggepriser, idet den er bygget som en kampvogn. Den holder nærmest evigt. Det er der IKKE ret mange af de såkaldte eksotiske mærker der kan prale af.

God pointe, men analogt med bilmarkedet så falder eks. en BMW jo ikke så hurtigt i pris som eks. Alfa gør - men det gør stort set alt hi-fi grej, altså hvis man ser bort fra de hysteriske produkter som 707ES og DCD-3560. Det kan vel ikke være alt hi-fi der er i Alfa-byggekvalitet ?  

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det ville være skønt hvis virkelig kvalitet kunne holde prisen bedre så vi kunne bremse det fuldstændig sindsyge forbrugssamfund som det vestlige verden har udviklet sig til. Der burde være højere afgifter på elektronik som laves alt for billigt især hvis det ikke kan genbruges. Jeg ved ikke om I kan følge mig og er enige med mine synspunkter. 

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Virkelig kvalitet holder også prisen om det fremdeles er kvalitet sammenlignet med dagens produkter. Jeg tror et eksempel på dette kan være Paradigm Servo 15 som jeg tror vil kunne sælges for en pen sum penger fremdeles i dag fordi den er minst lige så god som mange af dagens subwoofere.

Nu for tiden findes der også et meget godt eksempel på at 1år/50% regelen ikke kan bruges til noget.  Et plasma vil du måske kunne få 4/5 af nyprisen for. Et CRT tv kan du måske få 1/5 af nyprisen for om du vil sælge det 

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt efter et godt crt tv til små penge. Men jeg syntes stadigvæk at 5000-6000 kr er meget for et tv når udviklingen går så stærkt. Det er endnu værre efter min mening når priserne på brugt crt tv tit er over 3000 kr for et mange år gammel tv.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes