Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: De oversete mesterværker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Der er en mængde mesterværker, lavet af store og små instruktører, som drukner i mængden af de større og mere kendte film fra samme instruktør.

Et klart eksempel på et fantastisk mesterværk af Francis Ford Coppola, er 'The Conversation' med Gene Hackman, fra 1974.

Paramount genudgav den, med restaureret 5.1 lydspor i 2000, og har fremhævet den paranoide stemning der ligger i de aflytningsscener, hvor Harry Caul (Gene Hackman) aflytter et ungt par.

Der er en glimrende beskrivelse her.

Et andet eksempel er en film fra instruktøren William Wyler - 'The Collector' fra 1965.

William Wyler er mest kendt for filmen Ben-Hur fra 1959.

The Collector er en lille enkel horror/gyser-film med en meget lille rollebesætning, og et enkelt og effektivt plot. Idéen med at fange og indespærre en kvinde i en skjult fangekælder er blevet skræmmende realistisk idag, efter en sag i holland, hvor denne ide blev ført ud i livet.

Stephen Spielberg glemmes nok i sammenhæng med filmen 'Duel' fra 1971, som oprindeligt blev lavet til TV, men senere klippet om og genudgivet til biografen.

Spielberg viser her, at han til fulde mestrer at bruge academy-formatet (4:3) på linie med andre store mestre som Alfred Hitchcock og Stanley Kubrick.

Kubricks måde at bruge formatet på, er jo legendarisk.

Det er 'små' film, der meget effektivt skabte den knugende stemning som man idag forbinder med 'film noir'.

Det var muligt at skabe denne stemning uden at handlingen skulle hyldes ind i mørke og dunkle scener, og man tænker naturligvis på film som 'The Shining', der også viste at gys kunne laves effektivt, uden at alting skal filmes i halvmørke. 'Neo-noir' er der også nogle der kalder denne genre.

Muligvis ville tv-serien X-files ikke være så spændende hvis de tændte lyset på diverse kontorer og talte med normal stemmeføring ?

Dejligt at mange af de gamle mesterværker efterhånden genudgives med nyrestaureret lydspor.
Jeg syntes faktisk at Kubricks film nyder godt af surround, selvom han naturlivis ikke selv var af den opfattelse. 'A Clockwork Orange' bør absolut ses i den nyrestaurerede udgave - mener jeg.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Filmen 'Dead Calm' fra 1989, med en meget ung Nicole Kidman, anser jeg også for at være et af de glemte mesterværker.

Phillip Noyce, der instruerede den, lavede senere Patriot Games, som blev hans store gennembrud.

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt at du nævner The Conversation for vi så et klip fra den i en mediefagstime på gymnasiet og jeg synes den var meget fængende, de andre grinede bare da de havde valgt mediefag(valgfag) fordi de ikke kunne tegne(billedkunst) og/eller synge(musik). Vi så klippet hvor Gene Hackman leder efter et sted hvor han kan aflytte parret inde ved siden af. Han lytter et stykke tid og går så ud op terassen, musikken lægger hele tiden op til at der skal ske noget grusomt, men det er ikke den musik vi kender fra film idag, der trapper op og ender i et vattet og gennemskueligt klimaks. Nej, det er nærmere et form for instrumentelt skrig der bliver ved og holder pulsen oppe i så langt tid at man til sidst ikke kan holde det ud, for til sidst at gå helt amok og så tone ud i takt med Gene Hackmans puls falder. Meget intenst klip, ingen dialog udover på tv'et og parret inde ved siden af.

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

@Belsebub

Ja, soundtracket er jo en af de aller vigtigste ting i en thriller, og især de film der blev indspillet i mono.

Et godt eksempel er 'The Year of Living Dangerously' fra 1982 (Mel Gibson og Sigourney Weaver) som er i mono, men har et fænomenalt score, skrevet af Maurice Jarre (som har en meget berømt søn). Peter Weir lavede 'Witness' med Harrison Ford 3 år efter denne film.

Maurice Jarre har også lavet musikken til 'The Collector' som jeg nævnte tidligere.
Han er meget kraftigt medvirkende til den fantastiske stemning i begge film.

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hvorfor især de film der blev indspillet i mono?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Belsebub skrev:
Hvorfor især de film der blev indspillet i mono?

Ved monoindspilninger er der ikke mulighed for chockeffekter i bagkanalen, så man bruger/brugte tit musikken mere som effektskaber.

Denne effekt bliver iøvrigt ikke ødelagt af at filmen senere genudgives med surroundlydspor.

En af de grundlæggende årsager til at lave film i mono, er selvfølgelig filmens budget.
Kubrick brugte dog mono bevidst i mange film, da han mente at surround fjernede opmærksomheden for meget fra billedet.

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Ok, spændende...

Det er på en måde ærgeligt at filmene idag ikke laves som de gjorde i 60'erne og 70'erne, dengang gik det meget langsommere, det var som om at instruktøren var meget mere grundig. Se f.eks. Rumrejsen 2001 den er meget langtrukken, men handlingen er egentlig ikke særlig fyldig, den er bare strukket over lang tid. Det er også fascinerende at se at billedet nogle gange bliver i samme kameraindstilling i 30 sekunder uden at rykke sig en smule. Det havde aldrig gået idag, idag er mange film mere samlebåndsagtige og minder mere om en 2 timers lang trailer.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Der laves faktisk 'langsomme' film, der giver sig god tid til at lære karaktererne at kende.

Det er dog altid en smule vovet, idet der er så mange penge på spil idag, når der laves film.
Nicolas Winding Refn lavede Fear-X som dog gav økonomisk ruin.

Kubricks 2001 var en stor økonomisk katastrofe, og måske var det lidt i trods at film som Full Metal Jacket blev lavet i mono?

Der er instruktører der laver film som giver sig god tid, og slipper fra det.
Jim Jarmusch laver den slags film. Mystery Train er en af de små perler!

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke set nogle af dem. Det kan være svært at fange det brede publikum med en lidt langsom film, mange vil hellere se nogle biler og nogle damer og så er det det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Desværre har computerspil og trailers gjort filmenes pace meget hurtigere idag, og tilsyneladende skabt et behov for at der skal hoppe en trold op af en æske hvert andet minut ?!

Måske ikke helt dog, da publikummet til Peter Jacksons nye King Kong i stor grad mener at der er for meget action i den!

Blandt klassikere i Draculamyten, ødelægges den også af for meget bulder og brag.

Her foretrækker jeg Werner Herzogs Nosferatu (1979), som den absolut mest stemningsfulde af alle vampyrfilm. Det er også den film hvor jeg har set flest levende rotter - noget man ikke bruger længere (de er blevet lidt sippede efterhånden).

EDIT: Det kunne da være sjovt om andre mener at der er film der er stærkt undervurderede?
Det vrimler jo ikke ligefrem med forslag. 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Er der andre der har forslag til filmtitler som er gledet i baggrunden, men som man burde overveje at skaffe til filmsamlingen ?

Det kunne jo meget vel være de titler der netop ikke forventes at udkomme på de nye HD-formater lige med det samme, hvis det er ældre film der måske ikke er planer om at restaurere digitalt.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer,

ægte hardcore filmbuffs. Hvor herligt.  Min gamle store hobby som dog er lagt noget på hylden efterhånden.  Der er så meget fra mange genrer.

Kom til at tænke på hvor meget jeg savner Kieslowski. Jeg fattede ikke en meter af hans film, men de krøb under huden. Så hvad med Irene Jacob i Double vie de Véronique, La (Veronikas to liv).

Mesterværk er det vel ikke ligefrem. Men, tror der er mange sci-fi fans der ikke kender Trancers film serien. Jeg opdagede den i starten af 90'erne ved et tilfælde. De er oppe på 6 nu. Tror jeg så de 3 første.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

'The Conversation' og 'Duel' er fede film, som forhåbentlig snart havner i min dvd-samling.
Jeg havde dem på VHS engang - måske ligger de stadig nede i kælderen og flyder et sted???

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Peter Jackson lavede mellem sine Gore og Ringenes Herre film en lille speciel og super-spillet film

Kate Winslet brænder igennem lærredet i denne film.

mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

@micjac

Ja, Heavenly Creatures er jo ekstra creepy, da den er baseret på en virkelig hændelse!
Absolut et mesterværk!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Kubrick brugte dog mono bevidst i mange film, da han mente at surround fjernede opmærksomheden for meget fra billedet.

Og han ville have at alle hans film, som han opfattede som kunstværker, skulle opleves ens hvor end de blev set - tv, biffen, honduras, Chinese Man Cinema eller hvor det nu var. Også årsagen til 4:3 formatet. Tror nu ikke det havde noget at gøre med at Dr. Strangelove var i S/H.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Elefantmanden (1980)

Jeg er ikke rigtig klar over om denne film er et overset mesterværk, men et mesterværk er den
ihvertfald: www.imdb.com/title/tt0080678/

Jeg kender ihvertfald ikke mange der har hørt om den.....

Den er lavet af David Lynch, (Twin Peaks, Lost Highway)

Jeg så denne film igen igår, og den rørte mig lige så dybt, som da jeg så den sidste og første gang for over 10 år siden. Måske den film der har sat de dybeste spor i min hukommelse.....
Og så er den baseret på en sand historie....det er sgu noget der får hårene til at rejse sig på mig...
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Her foretrækker jeg Werner Herzogs Nosferatu (1979), som den absolut mest stemningsfulde af alle vampyrfilm.

Har lige købt den - på tilbud hos TP. Jeg glæder mig til intens biokvæld i BoyeBio.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

prse skrev:

Jeg er ikke rigtig klar over om denne film er et overset mesterværk, men et mesterværk er den
ihvertfald: www.imdb.com/title/tt0080678/

Jeg kender ihvertfald ikke mange der har hørt om den.....

Den er lavet af David Lynch, (Twin Peaks, Lost Highway)

Jeg så denne film igen igår, og den rørte mig lige så dybt, som da jeg så den sidste og første gang for over 10 år siden. Måske den film der har sat de dybeste spor i min hukommelse.....
Og så er den baseret på en sand historie....det er sgu noget der får hårene til at rejse sig på mig...

Sjovt, jeg var lige ved at sætte den på!
Super-film, som også rørte mig dybt da jeg så den i sin tid.

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Super film med Peter Sellers

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum