| Forfatter |
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

To bud på oversete mesterværker.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var da to film jeg slet ikke har set endnu !
Tak for det. 
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En film som Angel Heart (1987) af Alan Parker, fortjener også at få stor opmærksomhed !

Alan Parker huskes jo primært for The Wall og The Commitments, og nogle husker måske også at han lavede Evita.

I Angel Heart spiller Mickey Rourke en af hans mest intense og overbevisende roller i karrieren.
Klipningen, lyssætningen og musikken er også i særklasse, og understreger at Alan Parker mestrer andet end at lave rene musikfilm. Castingen af alle roller er gennemført, og Charlotte Rampling, Lisa Bonet og De Niro brillerer alle i deres roller.
Filmen fortjener det store lærred, og et godt surroundsetup (70mm soundtrack).
Man er nødt til at se filmen to gange, for at forstå alle de clues der lægges ud undervejs i plottet. Den fascinerer ved første gennemsyn, og vinder ved det andet, grundet de små detaljer der virker uvæsentlige ved første møde med filmen. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Woops - kom lige i tanker om en her, der skal med - Southern Comfort.

En actionpakket film af Walther Hill - bl.a. kendt for Last Man Standing. Det er bestemt ikke en film om helte, men om en gruppe weekendsoldater med løst krudt i riflerne, som kommer i klammeri med lokale cajuns i Louisianas sumpe.
Slutningen er meget stemningsfuld, og miljøet er ugæstfrit og barskt. Gennemført paranoia, skabt med meget enkle midler. Casting og skuespil i særklasse. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt spencer  , skal helt klart se Angel
Heart, da jeg i øjeblikket er igang med at få set De Niro-klassikere.
"Once upon a time in america" kunne godt gå hen og blive min
yndlings-de niro...
Southern comfort lyder godt nok også som god underholdning....krig er nu sjovt....på film..
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

En af de mest kontroversielle film jeg har set og en af dem der har rørt og rystet mig mest. Kulsort og gennemsyret af ironi, men temaet er særdeles alvorligt - børnemishandling af den grummeste slags. Scenen hvor den i samfundet respekterede far bliver gennemskuet af sin egen mindreårige søn og han (faren) må fortælle hvorfor han har begået uhyrlighederne mod en af sønnens venner er hjerteskærende og næsten ikke til at holde ud at se.  A Family Thing er en lille og stille film som ikke gør meget væsen ud af sig, men det er historiefortælling på højt plan. Billy Bob Thornton er manuskriptforfatter. Robert Duvall har aldrig spillet bedre og mere ægte og James Earl Jones er fantastisk. Man skal nok ikke se den hvis man er til action-film  . Jeg ved ikke hvor overset denne er, men mesterværk det er den:  Stanley kubricks mesterkomedie fra 1964 om frygten og paranoiaen under den kolde krig. Med Peter Sellers i 3 roller.  __________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Fedt spencer , skal helt klart se Angel Heart, da jeg i øjeblikket er igang med at få set De Niro-klassikere. "Once upon a time in america" kunne godt gå hen og blive min yndlings-de niro...
Southern comfort lyder godt nok også som god underholdning....krig er nu sjovt....på film..
|
|
|
De Niro spiller en stærk birolle i filmen, og Mickey Rourke spiller hovedrollen. Southern Comfort er ikke en krigsfilm som sådan, men mere en horror/thriller, hvor de kæmper imod en fjende de ikke kan se. Walther Hill var producer på Alien og Aliens, og skrev også plottet til Aliens. Det er en meget stærk film, men ikke klippet i 'trailer tempo' som mange nye rollercoasterfilm. Vær obs på at den bør være i widescreen og multikanal. Min kopi står der 'Collector's Edition' på, men den er kun i mono.  Den er udgivet af On-Air-Video-DVD, så vær lige obs på lydspor og billedformat hvis du støder ind i udgivelser fra dem. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
.....Southern Comfort er ikke en krigsfilm som sådan, men mere en horror/thriller, hvor de kæmper imod en fjende de ikke kan se.
Walther Hill var producer på Alien og Aliens, og skrev også plottet til Aliens. Det er en meget stærk film, men ikke klippet i 'trailer tempo' som mange nye rollercoasterfilm.
Vær obs på at den bør være i widescreen og multikanal. Min kopi står der 'Collector's Edition' på, men den er kun i mono.  Den er udgivet af On-Air-Video-DVD, så vær lige obs på lydspor og billedformat hvis du støder ind i udgivelser fra dem. |
|
|
Alien+aliens er på min top3, så det tyder på noget godt!
Takker for de tekniske aspekter, jeg køber dog aldrig (pga. dårlig erfaring  ) uden at tjekke for den bedste udgave på www.dvdcompare.net
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud:

"- Den film som American Beauty burde have været..."
En af de mest positive overraskelser nogensinde. Jeg lejede den mest fordi jeg bliver forelsket i Scarlett Johansson hver gang jeg ser hende. Filmen inkluderer en herlig parodi på hifi/musiknørder.
|
| Til top |
|
| |
Obii Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
små mesterværker i horrorgenren:

Dog soldiers: Varulve jager engelske soldater på øvelse - og med en rimelig cool afslutning...
Er man til varulve skulle man også chekke filmen "Ginger Snaps" - rimeligt alternativ fortolkning af den klassiske myte...

I sci-fi genren bør man se Vin diesel i "Pitch Black":

Jo det er lidt et Alien ripp-off - men ganske veludført 
__________________ The door is open but the ride ain't free....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boye
Ja, Ghost World er herlig ! 
I lidt samme kategori kan man måske sætte Life is Sweet, af Mike Leigh.

Den er måske ikke helt i 'glemt' kategorien endnu, men et mesterværk er den, med genialt skuespil, som kun engelske skuespillere kan levere (og tør).

Mike Leigh får alle rollerne til at virke som hovedroller i denne film. Det er svært at fremhæve enkelte scener fra denne film som de bedste.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne film er en super sjov klassiker, som jeg mener er lidt overset.
Jeg så den for mange år siden, og så pludselig så jeg den på en tankstation til kun 99,- jeg købte den straks, og så den samme aften, og den var lige så god som jeg huskede.

|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
- og mens jeg er i gang med Steve Buscemi:
Fargo:

The Big Lebowski:

Måske er ingen af dem rigtig oversete, meeeen absolut to superfilm...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tager vi fat på Coen-brødrenes film, så må vi endelig ikke glemme Millers Crossing.

Fabelagtig fotografering og herligt persongalleri. John Turturro spiller genialt i denne film, og Gabriel Byrne er gennemført i sin rolle.

|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har jeg til gode at se. Men Turturro er næsten altid glimragende - Af de præstationer jeg har set ham i, synes jeg hans rolle i Quiz Show en af de bedste.
Nu jeg begynder at spekulere lidt over denne tråd, kommer jeg til at tænke på om ikke Steve Buscemis figur i Ghost World er stærkt inspireret af Robert Crumb fra portrætdokumentaren "Crumb", ligeledes instrueret af Terry Zwigoff, og med bagmænd ikke ringere end David Lynch.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja i filmen Crumb (1994) finder man ud af at virkeligheden somme tider overgår fantasien!  Den film er jo et af de allerstørste mesterværker i dokumentargenren, og næppe glemt. Dog mener jeg at den gamle The Confessions of Robert Crumb (1987), er stærkt undervurderet, og klart bør ses af Crumb-fans ! Det giver størst mening hvis man ser dem i kronologisk rækkefølge. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes filmen Signs af M. Night Shyamalan er helt kanon. Det er en nyere film, men lavet efter de gamle forskrifter, hvor der netop ikke behøver være action konstant. Og så synes jeg Joaquin Phoenix brænder igennem i den film. Jeg er dog ofte blevet buet ud når jeg nævner Signs, men ikke desto mindre synes jeg, at det var en fed oplevelse. Faktisk så fed at jeg satte den på igen dagen efter. Det sker sjældent. Sidst jeg gjorde det, var til Donnie Darko, men det var også lidt fordi jeg ikke fik fat i det hele første gang. Det gjorde jeg nu heller ikke anden gang .
Ellers er jeg også helt pjattet med Memento og Se7en. Se7en kan dog nok ikke siges at være overset.
Edit: Narc har jeg tilgengæld indtryk af, er en overset film. Dog lidt mere traditionel end de ovenstående, men absolut en fed film.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@tranum1
Narc og Memento, er to film jeg ikke har set endnu.
De er hermed skrevet på listen! 
|
| Til top |
|
| |
Mr.EntryLevel Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 25 September 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Woops - kom lige i tanker om en her, der skal med - Southern Comfort.

En actionpakket film af Walther Hill - bl.a. kendt for Last Man Standing. Det
er bestemt ikke en film om helte, men om en gruppe weekendsoldater med
løst krudt i riflerne, som kommer i klammeri med lokale cajuns i
Louisianas sumpe.
Slutningen er meget stemningsfuld, og miljøet er ugæstfrit og barskt. Gennemført paranoia, skabt med meget enkle midler. Casting og skuespil i særklasse. |
|
|
Det lyder næsten som een af mine favoritter, nemlig John Boormans " Deliverance".
På Rollelisten står bla. Jon Voigt, Ned Beatty og Burt Reynolds. Især
den sidste har jeg en svaghed for. Manden har ligesom Sylvester
Stallone lavet ufattelige mængder af kommercielt l**t, men han kan
altså ikke rende fra at han er en rigtig god skuespiller!
En flok byboer tager på rafting i en ødemark der er befolket af degenererede indavlede bjergbønder... "Squeal like a pig!!!!"
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |