Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI BRANCHEN....taber de kampen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

@musicus

Visse af de kultprodukter man kunne lave for 20 år siden, var faktisk kun mulige at lave, fordi man kunne forurene mere og bruge giftigere fremstillingsprocesser.

Meget af det såkaldte 'håndsamlede' udstyr fra østen, var billigere at samle i hånden end at fremstille pr. robot.

Hvis du vil stille din egen arbejdskraft til rådighed så billigt, er jeg sikker på at du nok skal få succes som fremstiller af kultprodukter i Danmark.

Krav til arbejdsmiljø - CE-godkendelser og mindstelønninger, gør at du må betale lidt mere idag.

Men kultprodukter findes der stadig mange af i Danmark.
Et eksempel er f.eks. LC-Audios forskellige Zappulse, Zapsolute m.m. som findes i mange varianter.

ICE er også noget Dansk - tilfældigvis, og interessant for nogle.

Du kan købe Duelund højttalere med trådophængte basenheder, og lave pladespillere der er drevet af forskellige motorer der trækker tallerkenen med en tandtråd eller andet eksotisk.

Jeg mener at der er rige muligheder for at bygge et helt originalt anlæg, som ingen andre har - og så med de fleste komponenter fra selveste Danmark !

Vil du have kult, så byg en Gainclone-forstærker.
Det er der meget kult i lige nu, på selvbygger-websites i USA.

Så kan du jo passende bygge en hornhøjttaler også, hvor du støber hornet i gips.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig, og jeg ved også at de produkter jeg gerne så i Danmark nok egentlig kun kan fås fra producenten eller speciel forhandler

JO, men det er DIY....en helt anden sag....som jeg jo netop betragter som en stille protest mod den konsumorienterede.....osv.

Men lad mig give et andet eksempel

Et medlem i en anden tråd ønsker sig en Fostex bredbåndsenhed.....en ganske enkel sag, som dog er meget anvendt.....hvor kan jeg købe den spørger han.....ja, i Sverige eller Tyskland.....for 35 år siden kunne enhver lille radiomand skaffe en god fuldtone.....i dag, nej hvem interesserer sig for det......ingen efterspørgsel, ikke penge nok i det..... 

Kan man finde sine ting i et EU land er man dog rimelig heldig.....

men det vil måske sige at det alligevel er branchen som "styrer vores smag" i retning af det man nu vil sælge....lidt langt ude, ja....men sådanne "mekanismer" findes

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

@musicus

Der er sket ting og sager med delfiltre i to- og trevejs højttalere i de sidste 35 år, så en fuldtone har ikke helt let ved at konkurrere.

Den høje følsomhed man kunne få fra hornsystemer er heller ikke så efterspurgt længere, nu hvor kraftige effekttrin er billige.

Du kan købe 2 x 1000w i 4 ohm for under 10k idag.

Den slags var ikke muligt for bare ganske få år siden.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

"for 35 år siden kunne enhver lille radiomand skaffe....."

Det holder ikke en meter, mange af dem kendte ikke forskel på en fuldtone og en god fuldtone, så det første skridt var at overbevise ham om at der var forskel, det næste at overbevise ham om at den kunne skaffes i DK. Og så tog det en krig at få den hjem til en pris der svarede til den samme krig. Det samme var gældende for mange andre produkter.

Det var en af grundede til at Audioscan havde succes, men også havde ganske få butikker, hvis man sammenligner med "alle de små radiomænd".

At forvente at enhver forhandler har dyrt eller eksotisk grej stående, svarer for mig til at alle Fiatforhandlere skal have det meste Ferrari stående, ikke bare til at se på , men også til at prøve weekenden over, ligesom mange forventer at kunne låne alt muligt med hjem for at lytte på det i de rigtige omgivelser. Toyota burde jo gøre det samme med Lexus osv osv.

Det synes jeg heller ikke holder en meter.

Nåe man sammenligner det danske marked med det tyske, engelske eller amerikanske marked er  der mange faktorer der ikke tages højde for.

Afstanden i de lande kan, fra den enkelte forbruger til en butik der rent faktisk har det på lager, og fremme til at lytte på, kan være meget stor i kilometer, det er jo ikke enhver lille radiomand i de lande der har det hjemme, endsige ved hvad det er. Kunderne, og den der til hørende købevillige kapital, er dermed meget større for dem der har grejerne end det er for en dansk butik.

Det er for eksempel interessant hvor mange, relativt store, tyske producenter der findes som ikke engang gider at lade sig repæsentere i DK. Afstanden er kortere fra Hamburg til Skagen end mange afstande internt i Tyskland, så allerede der er det svært for dem at se en grund til det.

Dette blot som et eksempel på forskelle der kan være.

PS: Jeg hører til dem der var der for 35 år siden og havde mit hyr med at finde tingene.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvorfor går nogen f.eks. i deres eget hjem og taler i mobiltelefon ?

OT, men: Fordi det er billigere (jeg har ikke fastnet-telefon).

Spencer skrev:

Mon ikke du har 'dimser' nu, for et langt større beløb samlet, end du nogensinde har haft før ?
Har du brug for en mobiltelefon med polyfoniske ringetoner ? 

Har du "brug for" en mobiltelefon? Har du "brug for" en telefon i det hele taget? Jeg har personligt haft stor glæde af den udvikling der har været inden for mobiltelefoner, selv om det har betydet at jeg har skiftet den ud 8-10 gange efterhånden. Det jeg mener er: Hvis der sker en udvikling der gør at man kan få en større glæde ved at høre musik/se film ved at skifte noget grej ud, og man har råd til at gøre det, hvorfor skulle man så ikke gøre det? Underholdning er jo i det hele taget ikke et basalt, fornuftspræget behov, det er ren luksus. Hvis man bliver glad for at skifte noget grej ud til noget bedre/anderledes, så synes jeg da det er helt iorden at der er en fyr der tjener penge på at sælge dig grejet - hvis han ikke gjorde det, så ville du jo aldrig få denne bedre oplevelse.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Et medlem i en anden tråd ønsker sig en Fostex bredbåndsenhed.....en ganske enkel sag, som dog er meget anvendt.....hvor kan jeg købe den spørger han.....ja, i Sverige eller Tyskland.....for 35 år siden kunne enhver lille radiomand skaffe en god fuldtone.....i dag, nej hvem interesserer sig for det......ingen efterspørgsel, ikke penge nok i det..... 

Det er jo et spørgsmål om "hønen eller ægget". Hvis forbrugerne ikke vil betale ekstra for service, så holder butikkerne op med at levere den. Konkurrencen går mere og mere på pris, pris, pris, og det kræver effektivisering af både butikker og distributører. Der er ikke råd til at småhygge om nogle produkter der ikke kan tjenes penge nok på. Et eksempel på effektiviseringen er at man som radio-forretning ikke længere kan købe ét styk af f.eks. en discman, ghettoblaster eller lignende hos Philips, man skal købe hele colli, fordi Philips har effektiviseret distributionen. Oveni må man bløde nogle ret heftige gebyrer hvis man ikke køber en hvis mængde ad gangen. Det betyder at vi som butik har måttet lægge en del af vores forretningsstrategi om - hvor vi tidligere havde den holdning at vi skaffer alt fra de producenter vi samarbejder med, til generelt lave priser, så er vi i dag tvunget til at fokusere på et mere indskrænket sortiment fra de forskellige leverandører. Vi kan ikke give en god pris på en discman, hvis vi skal købe 3 ekstra vi ikke har brug for, og oveni smide et par hundrede spir i gebyr for overhovedet at få lov til at købe dem. Ergo må vi, på trods af at vi er officiel forhandler af et mærke, ofte sige nej til at levere bestemte produkter fra dette mærke. Det skyldes ikke at hverken vi eller distributøren ikke _ønsker_ at levere en vis service, det skyldes at i den hårde priskonkurrence der er i dag, kan andet ganske enkelt ikke betale sig.

Det du siger er at det er for dårligt at butikkerne ikke bruger tid på ting de ikke tjener penge på. Hvorfor hulen skulle vi dog gøre det?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Spencer skrev:

Hvorfor går nogen f.eks. i deres eget hjem og taler i mobiltelefon ?

OT, men: Fordi det er billigere (jeg har ikke fastnet-telefon).

Spencer skrev:

Mon ikke du har 'dimser' nu, for et langt større beløb samlet, end du nogensinde har haft før ?
Har du brug for en mobiltelefon med polyfoniske ringetoner ? 

Har du "brug for" en mobiltelefon? Har du "brug for" en telefon i det hele taget? Jeg har personligt haft stor glæde af den udvikling der har været inden for mobiltelefoner, selv om det har betydet at jeg har skiftet den ud 8-10 gange efterhånden. Det jeg mener er: Hvis der sker en udvikling der gør at man kan få en større glæde ved at høre musik/se film ved at skifte noget grej ud, og man har råd til at gøre det, hvorfor skulle man så ikke gøre det? Underholdning er jo i det hele taget ikke et basalt, fornuftspræget behov, det er ren luksus. Hvis man bliver glad for at skifte noget grej ud til noget bedre/anderledes, så synes jeg da det er helt iorden at der er en fyr der tjener penge på at sælge dig grejet - hvis han ikke gjorde det, så ville du jo aldrig få denne bedre oplevelse.

Off topic, men med hensyn til kun at bruge mobiltelefon skal man lige gøre sig et par ting klart. Noget som mange mennsker ikke er klar over er feks at får vi en større strømafbrydelse som vi har haft et par gange, så kan man faktisk ikke tale i mobiltelfon grundet manglene strøm på master o.l. En telefoncentral har eget nødanlæg således at man faktisk kan tale i telefon selv ved lange strømafbrydelser, der er kapasitet til en hel uge i de anlæg og er man feks hjertepatient eller på anden måde får brug for at kalde 112, så er man meget dårligt stillet ved kun at have en mobil telefon. Noget helt andet er at talekvaliteten aldrig nogensinge kommer op i samme kvalitet som en god fastenetforbindelse.

Sorry offtopic, men jeg syntes det er relevant hvis man overvejer at skippe sin fastnetelefon 

PS. Har man isdn kan man helller ikke tale i telefon ved strømafbrydelse, med mindre man har en ISDN telefon.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
PS. Har man isdn kan man helller ikke tale i telefon ved strømafbrydelse, med mindre man har en ISDN telefon.

Jamen så bliver vi OT, jo du kan godt bruge en analog telefon tilsluttet port 1, men kun ved kortere kabel træk fra boksen. ellers har du ret i dine betragtninger ang. telefon. samme gælder håndfrie telefoner, de duer heller ikke uden strøm.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

citat: "HVORFOR BRUGE TID PÅ NOGET VI IKKE TJENER PENGE PÅ"!

Jeg havde da aldrig forestillet mig at enhver butik skulle have fuldtoneenheder liggende.....men der er sikkert forhandlere som var oplagte til at føre disse specielle ting.....

er der ikke noget der hedder at et muligt marked skal plejes for at udvikle sig

Har da også været i butikker hvor der findes produkter som der ikke er profit i....men som er der fordi ejeren synes det er sjovt og måske nødvendigt.....noget han brænder for.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Jeg havde da aldrig forestillet mig at enhver butik skulle have fuldtoneenheder liggende.....men der er sikkert forhandlere som var oplagte til at føre disse specielle ting.....

Tryk på linket 'prislister' øverst på denne side, så finder du Fostex enheder:

http://www.sc-sound.dk/index.htm?/produkter/fostex/index.php

Fuldtoneenheder har de mange af:
http://www.sc-sound.dk/prislister/fostex-speak-01-08-2005.pd f

Jeg kan ikke se at det skulle være et problem at finde Fostex i Danmark ?

Men... interessen er ikke stor.
Se blot på antallet af svar i disse tråde:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=fostex&SM=1&a mp;SI=TC&FM=0&OB=1

Jeg har selv startet én af trådene.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

OK, den kendte jeg så ikke....og de har ovenikøbet efterspurgte enhed på lager....vil straks bringe informationen videre

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Har da også været i butikker hvor der findes produkter som der ikke er profit i....men som er der fordi ejeren synes det er sjovt og måske nødvendigt.....noget han brænder for.

Klart nok, det var selvfølgelig også ment i en lettere provokerende tone - men min pointe er at der først bliver plads til "interesse-produkterne" når indtjeningen er god nok til at der er råd til det. Fakta er at Danmark er for lille et land til at der bliver ved med at være et marked for niche-produkterne. Især efterhånden som globaliseringen træder i kraft, det er langt nemmere at købe varen i Tyskland i dag, hvilket i sig selv indskrænker muligheden for at leve af produkterne i Danmark. Hvorfor skulle producenten have en distributør i Danmark, hvis de 3 danske kunder om året der vil have lige nøjagtigt den enhed alligevel bare kan købe den af en tysk butik? Hvor ligger forskellen på om en Esbjerggenser skal købe dimsen i København eller i Hamburg?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Og det er vel så også det jeg mener.....det kan indimellem være svært for folk at finde tingene.....branchen er godt nok på nettet.....men mener dog at der kunne gøres meget mere....

men det kræver nok en vis form for samarbejde

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Lad mig præcicere nærmere......udenlands har jeg tonsvis af links til alverdens ting.....og idrømmet ja, links mest fundet på forum og private hjemmesider

I Danmark findes ikke en sådan righoldighed af private entusiaster......men hvor står vi så

ER DET IKKE BRANCHEN SELV SOM MÅ SØRGE FOR LET TILGÆNGELIGHED.....SÅ VI IKKE KØBER TINGENE I UDLANDET

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
I Danmark findes ikke en sådan righoldighed af private entusiaster......

Hvad bygger du det på ?
Sammenligner du med Hamborg, hvor der er omkring 5 mill. indbyggere ?

Er der flere entusiaster i Hamborg, end i Danmark ?

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror egentlig ikke hifi markedet er meget anerledes end andre forbrugsvarer.

Hvis vi ser på fødevarer, taler man seriøst om , at markedet nu bestemmes af 5-6 indkøbschefer i danmark.

De indkøber varer de forventes kan sælges i danmark og giver ikke små ukendte højkvalitetsmærker en chance. Det gør de ikke af flere årsager

Det er dyrt at få omsætningen op på noget ukendt og hvis det så bliver kendt/ efterspurgt kan der måske slet ikke leveres nok.

Så også ved fødevarer indkø er man nødt til at gå til specialforretninger som tit er svære at finde og ligger normalt i større byer og er nød til at have en højere pris da omsætningen er mere begrænset i forhold til omkostninger på indkøb pr. enhed end ved <dansk supermarked, coops , spar Lidl og aldis's megaindkøb.

Samme kan du sætte op for masser af andre varer tøj, pc'er ja næsten alt.

Men som forbruger gør vi os selv en tjeneste ved at efterspørge nye kvalitetsvarer , købe de der allerede er på markedet og ikke altid bare gå efter det billigste.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Næ, nej der tror jeg bestemt Hamborg taber....nej det er world wide.....

fostex enheder kunne så alligevel heller ikke fås i DK.....men sålænge det fås i et andet EU land er det også fint med mig

MEN INTERNETHANDEL ER STADIG NYT....MEN HVORDAN BLIVER DET PÅ SIGT ?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Næ, nej der tror jeg bestemt Hamborg taber....nej det er world wide.....

fostex enheder kunne så alligevel heller ikke fås i DK.....men sålænge det fås i et andet EU land er det også fint med mig

MEN INTERNETHANDEL ER STADIG NYT....MEN HVORDAN BLIVER DET PÅ SIGT ?

World wide, er der flere mennesker end der er i Danmark.
Det giver ikke mening at sammenligne Danmark med verden, hvis du ikke laver en sammenligning hvor du tager højde for antal indbyggere.

Her er væksttallene for dansk internethandel: http://www.pbs.dk/pbs/site/pbs_dk/dk/content/om_pbs/nyheder/ nyhed_internet.html

Jeg arbejder med e-handel til daglig, og der er ikke meget der tyder på at væsten stopper, eller flader ud.

Tallene er meget positive - vil jeg mene.
Du finder næppe et andet område med højere vækst.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

For mig at se har interessen for DIY altid været der. I 1970 byggede vi kabinetter til Peerless 3-25, i 1980erne byggede vi kabinetter til Goodmans Triaxiom og derefter Lowther Standard Acousta og en del andre horn efter inspiration fra High Fidelity, som i tidens løb har gjort meget for DIY folket (også på forstærkerfronten), og derefter til KEF 3-vejs Concerto og så videre.

I øvrigt er der da flere forhandlere, der ved noget om rør, f.eks. KT Radio og Audio Consult. Der kan du høre forstærkere fra hhv Audio Note, EAR og AudioResearch m.fl.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Lad mig præcicere nærmere......udenlands har jeg tonsvis af links til alverdens ting.....og idrømmet ja, links mest fundet på forum og private hjemmesider

I Danmark findes ikke en sådan righoldighed af private entusiaster......men hvor står vi så

ER DET IKKE BRANCHEN SELV SOM MÅ SØRGE FOR LET TILGÆNGELIGHED.....SÅ VI IKKE KØBER TINGENE I UDLANDET

Som sagt - græsset er altid grønnere på den anden side. De siger nøjagtigt det samme i de andre lande: Hvorfor er alting dyrt lige nøjagtigt i vores land, hvorfor har vi ikke alle de fede ting, hvorfor er der ingen service hos forhandlerne, osv osv. Jeg har set nøjagtigt de samme argumenter i f.eks. engelske forums. Det er ikke fordi vi mangler entusiaster i Danmark, hverken blandt producenter/importører/forhandlere eller blandt forbrugere, om noget så er vi da faktisk RET godt dækket ind i Danmark, i forhold til indbyggertallet. Iøvrigt noget som Hifi4all er med til at sætte skub i, det er for mig at se klart en fordel for branchen som helhed at hifi4all er opstået.

Jeg vil fastholde at du ganske enkelt tager fejl, Danmark er umådeligt godt stillet hifi-mæssigt. Tænk lige over hvor mange danske producenter af hifi-udstyr der findes, i forhold til f.eks. norske og svenske? Det er lige før jeg vil påstå at der er flere danske producenter af hifi end tyske! Men skoven af danske producenter opfattes bare lidt mere som "hverdag" for danskerne, det er altid mere spændende når det er produkter man ikke er vant til at se. Jeg falder selv for det samme, produkter der ser spændende ud, og som man ikke lige har lejlighed til at se normalt, er selvfølgelig langt mere interessante når man f.eks. er på messe, end at lytte til "endnu en B&W". Men i praksis viser det sig bare ret ofte at de produkter der ser uha så spændende ud på papiret, i praksis er meget ordinære produkter der ganske enkelt ikke kan klare sig i konkurrencen mod de mere gængse mærker - hvilket netop er _grunden_ til at de mærker er "gængse"... Når de små, mere eller mindre ukendte producenter rent faktisk HAR noget at have det i, så dukker de som regel også op og får en plads. Vienna er efterhånden et af de mærker hvor folk siger "nå ja, det er bare endnu en Vienna", men hvem havde hørt om Vienna for 3 år siden? Vores mest solgte højttalermodel er fra DLS, der slet ikke lavede hjemme-højttalere for 3 år siden. Når produktet rent faktisk har noget at tilbyde som der er en efterspørgsel på, så får vi også produkterne at se.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes