Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 06:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ganske enkelt sølle (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

KRIKSTAR Skrev

Men hvem ville overhovedet have en 42" CRT stående, hvis de lavede en? - Og mon ikke sådan en ville komme til at koste en hel del også?

Man kan få et Grundig 46" CRT, det vejer kun 250 kg, Jeg har selv et Grundig 36" efter jeg har fået lavet et VGA -  Scart kabel, så ser Rome(ny tv serie i HD og AC3) sku godt ud, selv om den er lavet om til dvix, så jeg venter et år mere med at købe Flad tv, så er mit Grundig også 4 år gammelt, så har jeg da fået noget ud af min 25.000.-, men lidt surt at have et 36" widescreen tv med vga indgang som kun kan køre 640*480 

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Madman: Det er jo helt galt! Er du sikker på at man stadig kan få det og at det ikke bare var et "performance stunt" fra Grundig? - Og hvad med prisen??? (ja også fragtprisen...)

640x480 opløsning er jo ikke meget, ikke en gang hvad en ganske almindelig DVD sendes ud i Samme opløsning har mange billige + mellemklasse/ældre plasma desværre også 

Bortset fra det, er det da rart at høre, lidt mere nuancerede holdninger fra folk, end; "flaskærms tv er bare noget biip"...

Mangler nu stadig at teste Pioneers dvd-afspiller, dv-868 på 436'eren, med hdmi og opskalering til 1080i. Er forbedringen lige så stor, som på 435'eren, bliver det bare alt for fedt Min onkel har 436-xde, men ikke nogen god dvd, hvor mine forældre har 435-xde sammen med dv-868, som afspiller. Jeg bliver sgu snart nød til at låne 868'eren og tage den med hen til ham, så vi kan få leget lidt... (Jeg har dog mine tviv, da denne opskalering i teorien vel ikke burde give noget eller...? Ja jeg er ikke den store teknik freak og har slet ikke teorien i orden, jeg leger bare med det til jeg finder den tilslutning eller indstilling der ser bedst ud på skærmen)

Edit projektor er da vildt fedt, men mørklægning og kvaliteten ved alm. tv signal synes jeg ikke helt tiltaler mig. Det er alt for besværligt, når man bare skal se tv-avisen. Plasma og projektor samtidig, se det er vejen frem (hvis man har penge nok...) 

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Jeg må sige det igen...(og denne gang uden ironi):

24k for den flade topmodel, komplet tv, i 43 tommer er sgu ikke så galt, så er priserne raslet hurtigere ned inden for det sidste end jeg troede. Positivt, det lover godt!! Ville dog stadigvæk hellere have en projektor-løsning lige her og nu.

Er der mange dyrere og dårligere fladskærms tv i 43 tommer(ca.)? hvis ja, hvor meget dyrere? Designmæssigt er pioneer'en jo en yndig sag!

Topmodellen koster nu kr. 21.499,- se min post længere oppe

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

slib skrev:
jdg1 skrev:

Jeg ville gå i en bue udenom de "billige" plasma-enhancers.

Til gengæld skulle Crystiallio scalerne gøre det rigtigt godt (men de koster også derefter). Bemærk dog at der kommer nye modeller i løbet af foråret.

Jeg selv har DVDO's Iscan VP30 http://www.dvdo.com/pro/pro_isvp30.php og har desuden tdc-selector til tv-signalet (selector er et absolut must for alle med en skærm der er større end 32")

Og det er det "gode/smukke" ved de nyere generationer af plasmaskærme (altså de gode af dem). Sæt noget ordentligt udstyr til at levere signalet og skærmene kvitterer med billede i topklassen.

Hvad kan den der DVDO's Iscan? Jeg er nu tæt på at købe en pioneer 436'er men jeg har det problem, at jeg har stofa og derfor kan jeg vel ikke bruge en selector til noget som helst. Til gengæld har jeg udover stofa også digital parabol, så der bør signalet på den flade være smuk

Har du kigget på linket?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

slib
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Har du kigget på linket?

Ja, det har jeg - men du må da gerne fortælle mig hvilken betydning det har for dit billede. Den koster alligevel $1.999

Til top Vis slib's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slib

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

prse skrev:

24k for den flade topmodel, komplet tv, i 43 tommer er sgu ikke så galt, så er priserne raslet hurtigere ned inden for det sidste end jeg troede. Positivt, det lover godt!! Ville dog stadigvæk hellere have en projektor-løsning lige her og nu.

Er der mange dyrere og dårligere fladskærms tv i 43 tommer(ca.)? hvis ja, hvor meget dyrere? Designmæssigt er pioneer'en jo en yndig sag!

De nye Panasonic er lige om hjørnet, og det vil føre til at prisene dykker lidt igen

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33879&P N=4

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Generelt, når jeg læser denne tråd igennem kan jeg ikke lade være med at undres over udsagnet, at fladskærmene i dag er for dyre.

Taler vi om LCD skærme kan jeg (med enkelte undtagelser) godt til dels forstå kritikken. For så vidt angår mange af disse skærme, så hænger ydelsen og billed-størrelsen ikke sammen med prisen.

Taler vi derimod om plasma skærme (altså de gode af dem) så mener jeg, at kritikken er malplaceret og at folk, der sammenligner med (den tidligere) prisudvikling på crt-tv, har problemer med hukommelsen.

Prøv en gang at sammenligne;

1. Et af de bedste crt-tv der nogen sinde er produceret, Panasonic TX36PD30, kostede for godt 2 og et halvt år siden kr. 22.500,-.  Sonys topmodel kostede det samme og Loewes modeller var endnu dyrere.
  2. Panasonic PHD8, der af mange regnes for at være den pt. bedste plasmaskærm, når man taler om billedkvalitet, koster i dag kr. 21.499,- En anden rigtig god skærm, Pioneer 436fde koster kr. 25.999,-

1. Crt-tv'et Panasonic TX36PD30 var/er 36 tommer.
  2. De to nævnte plasmaskærme er på 42 tommer (kan også fås i 50 tommer) og giver således et billedareal der er 36,4 % større end crt-tv'et!!! Læs lige igen.....over en tredjedel større billede..... for mere eller mindre den samme pris!!

1. Sammenligner man ydelsen (billedkvaliteten) mellem det nævnte crt-tv (jeg har selv haft det) og plasmaskærmene, så må jeg - med hånden på hjertet - erkende at det bliver en smal sejr til plasmaskærmen (PHD8).
    1. Crt-tv'et har et bedre sort-niveau. På det område kommer lcd eller plasma aldrig til at hamle lige op med de gode crt-tv. Måske de fremtidige teknologier kan nå dette mål. Når det er så er sagt, så er sort-niveauet på Panasonics skærme ganske fortrinligt og det er ikke noget man lægger mærke til ved daglig brug.
    2. Farvegengivelse - der er det mere eller mindre uafgjort (husk nu at bedømme ordentligt kalibrede skærme - og ikke "lyskasterne" nede i den lokale Fona/Elgigant)
    3. Geometri - her vinder plasmaskærmene suverænt! Hvis du endnu har et crt-tv på 32" eller 36", så prøv en gang at sætte DVE skiven i afspilleren og kig på diverse geometri-testmønstre. Det er ikke altid lige kønt!
    4. Flimmer (opdateringfrekvens) - No need to say - her vinder plasma også. Crt-tv'ene kunne godt køre ved 70 hz eller 100 hz, men det introducerede en række problemer (alle kender vel det klassiske 100hz "fnidder"). Skulle man se en dvd-film i Progressive Scan på et crt-tv, så var/er man tvunget ned i 50 hz (pal) eller 60 hz (ntsc). 50 hz på et 36 tommer crt-tv er nu altså noget der kan bemærkes. Jeg synes blot at det er herligt, at jeg igen kan se fodbold i 50 hz uden flimmer og uden at billedet bliver knudret eller udtværet ved hurtige panoreringer.
    5. Fleksibilitet/indstillingsmuligheder. Netop fordi plasmaskærmene er en digital teknologi, kan der i princippet indstilles alt mellem himmel og jord. Nogle producenter vælger at begrænse indstillingsmulighederne, mens man på andre skærme kan indstille stort set alt (Panasonic PHD8 er et eksempel herpå).
    6. "Opgradering/ekspansionsmuligheder". Prissammenligninge n ovenfor er baseret på skærmene/tv'ene alene.  Hvis man virkelig vil "give den gas" og rigtigt vil se hvad plasmaskærmene kan præstere, så kan man investere i en ekstern scaler. En sådan scaler er jo naturligvis ikke billig - men hvis man foretager en sådan investering, er det ikke længere blot "en smal sejr til plasmaskærmene" som skrevet ovenfor. Jeg kører selv med DVDO Iscans nyeste scaler (VP30) og en 50 tommer PHD8 skærm. Med det nuværende setup er dvd-film intet mindre end fantastiske at kigge på (SDI overførsel fra dvd-afspiller til scaler og 1:1 pixelmapping fra scaler til skærmen). Så krystalklart, ægte og støjfrit var dvd-film aldrig på det gamle crt-tv. Det samme gælder tv-signaler (specielt Canal Digital står knivskarpt - næsten dvd-kvalitet)
    7. High-Definition. Dette kan crt-tv'ene selvsagt ikke.  HD- klip på en 50 tommer skærm
    8. Og det er sikkert 117 ting jeg har glemt, eksempelvis størrelsen og vægten. Det gamle 36 tommer crt-tv vejede 90 kg og fyldte et køleskab. Plasmaskærmen på 50 tommer vejer det halve og kan hænge på væggen

Så når folk hævder, at de nuværende "top" plasmaskærme er for dyre - så bør folk lige tænke et par år tilbage......

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

prse skrev:

De nye Panasonic er lige om hjørnet, og det vil føre til at prisene dykker lidt igen

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33879&P N=4

"Lige om hjørnet" er vist lidt for friskt

Jeg vil skyde på sen-sommer eller efterår her i Danmark, når der henses til at producenterne stort set aldrig lever op til den lovede leveringsdato og da produkterne stort sel altid lanceres i USA først.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, og håber på foråret. Panasonic har vistnok stanset produktionen af PV500 modellene for et godt stykke tid siden, og så vidt jeg kan se er der også mere eller mindre tomt for PV500 rundt om i Europa. Jeg kan ikke forestille mig at Panasonic vil satse på tomme hylder i 6 måneder, eller mere.

Kom ikke PV500 modellene også i april?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg tror, og håber på foråret. Panasonic har vistnok stanset produktionen af PV500 modellene for et godt stykke tid siden, og så vidt jeg kan se er der også mere eller mindre tomt for PV500 rundt om i Europa. Jeg kan ikke forestille mig at Panasonic vil satse på tomme hylder i 6 måneder, eller mere.

Hmm, måske har du ret.

Men erfaringen har indtil videre vist (se blot på PHD8 og PV500) at der går et pænt stykke tid fra den lovede lanceringsdato i USA (hvilket er hvad der er angivet i dit link) til man rent faktisk kan købe skærmen i Europa og særligt Danmark.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, men måske får man svar om man spør Panasonic?

Riise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Jeg ved ikke, men måske får man svar om man spør Panasonic?

Muligvis. Jeg sendte en mail til Panasonic Nordic i sidste uge for at høre til 37" PV500, fordi jeg har et i restordre. De har end ikke svaret endnu. Så nu håber jeg bare at de nye modeller kommer ASAP, så må jeg nappe en af dem. Det vil i givet fald blive deres 37", så.
Til top Vis Riise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riise

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

De har nu stadig en i Elmutanten i Gentofte

Men det bliver da spændende at se de nye Panasonic skærme, specielt hvis de også falder lidt i pris. Jeg står og tripper for at købe nyt fjernsyn, så de må gerne komme snart

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Riise skrev:

Muligvis. Jeg sendte en mail til Panasonic Nordic i sidste uge for at høre til 37" PV500, fordi jeg har et i restordre. De har end ikke svaret endnu. Så nu håber jeg bare at de nye modeller kommer ASAP, så må jeg nappe en af dem. Det vil i givet fald blive deres 37", så.

Du må gerne videreformidle svaret, jeg vurderer selv at købe en 37"

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

KRIKSTAR skrev:

Madman: Det er jo helt galt! Er du sikker på at man stadig kan få det og at det ikke bare var et "performance stunt" fra Grundig? - Og hvad med prisen??? (ja også fragtprisen...)

Jeg så der hos P&P Radio i Århus for en 4 -5 år siden, det var et 4/3 tv, men kan nok ikke købe det mere.

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Så når folk hævder, at de nuværende "top" plasmaskærme er for dyre - så bør folk lige tænke et par år tilbage......

Umiddelbart ville jeg mene at postulatet om hvorvidt de gode plamaskærmene vs. crt er for dyre og sølle herved er skudt godt og grundigt i jorden.

Lad os bare sige at den ged vist er barberet

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
jdg1 skrev:

Umiddelbart ville jeg mene at postulatet om hvorvidt de gode plamaskærmene vs. crt er for dyre og sølle herved er skudt godt og grundigt i jorden.

- BR

??? Selvom de er blevet billigere kan de da stadig godt være for dyre i forhold til hvad man får.

Man kan måske diskutere om det er diskussionen værd at snakke om kvalitet - nogle synes jo den er tilstrækkelige og jeg har da ingen intensioner om at tage glæden fra dem. personligt venter jeg til det bliver bedre (ikke nødvendigvis billigere)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
BjarkeNR skrev:
jdg1 skrev:

- BR

??? Selvom de er blevet billigere kan de da stadig godt være for dyre i forhold til hvad man får.

Man kan måske diskutere om det er diskussionen værd at snakke om kvalitet - nogle synes jo den er tilstrækkelige og jeg har da ingen intensioner om at tage glæden fra dem. personligt venter jeg til det bliver bedre (ikke nødvendigvis billigere)

Men hvis det er samme pris, som prisen på de gamle "top" crt-tv - så må det alt andet lige betyde, at de gamle crt-tv også var for dyre i forhold til hvad man fik for pengene?

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
BjarkeNR skrev:
jdg1 skrev:

- BR

Muligvis - meningerne herom er tydeligvis delte!

jkjaers skrev:

Men en sådan kommentar, stiller jeg mig tvivlende om du nu også har set en topmodel der er korrekt indstillet! Glæden ved en god kvalitetes plasmaskærm tager du heller ikke fra mig

I al formindelig,

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Tja, hverken topmodellerne af crt-tv eller plasmas-tv har i midt hovede nogensinde været pengene værd..... 
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes