Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Billedkvalitet - som øjet ser det (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 December 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Otto, TC skrev:
Men det eneste endegyldige der kan siges om regnbuer er at det er voldsomt individuelt hvorvidt det er et problem.
Men igen hvis vi taler om det bedste opnåelige, må det vel være målet at undgå problemet!

Sføli, men så bliver diskussionen om disse emner jo MEGET kort... Det gælder for hele striben af artifacts, i forhold til den oprindelige diskussion om hvad der er 100% optimalt, så skal de bare ikke være der - og så slutter tråden jo dér. Det jeg forestillede mig var at få en lille debat kørende om hvornår en artifact er slem nok til at være generende i praksis - og det vil naturligvis være en ret subjektiv ting. Den objektive diskussion om billedkvalitet er sådan set overstået.

Der er ingen tvivl overhovedet om at regnbuer aldrig kan være en fordel, og per definition bør undgås - men spørgsmålet er om det skal undgås _for alt i verden_. Hvis vi nu har et billede der er "perfekt" på alle andre områder, men har en smule regnbue-effekt, er det så noget vi kan finde os i? Personligt ville jeg ikke kunne holde ud at kigge på et billede der er "perfekt", bortset fra et 2x farvehjul. Men med 5-6x farvehjul kunne jeg (og kan, det er dét jeg har nu) godt affinde mig med det.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

enig, problemet som jeg ser er blot at folk tit faktisk ikke erkender problemerne der er med de forskellige teknikker og derfor i mine øjne tit træffer deres valg på et forkert eller i det mindste yderst spinkelt grundlag!

Uanset hvad vi taler om vil jeg til enhver tid fortrække en løsning der er homogen og groft sagt lige ringe på alle punkter, fremfor at få en løsning der er 100% på 90% af punkterne, men som så falder igennem på de sidste 10%

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Personligt ville jeg ikke kunne holde ud at kigge på et billede der er "perfekt", bortset fra et 2x farvehjul. Men med 5-6x farvehjul kunne jeg (og kan, det er dét jeg har nu) godt affinde mig med det.

Det er også deromkring jeg lægger grænsen for at kunne leve med RBE.

Da jeg i midten af 2004 så mig om efter min første projektor i prisklassen 15-20.000 var udvalget begrænset og det var svært at vælge hvilke svagheder, jeg bedst kunne leve med. I grove træk var det DLP med RBE og støj mod LCD med screendoor og manglende sortniveau.

Da BenQ PE7800 kom på markedet lige på det tidspunkt gjorde den det muligt at få 5x (eller 4x har nogle hævdet) farvehjul og PAL opløsning til en rimelig pris. Det afgjorde sagen for mig.

Men da jeg efterhånden blev lidt for opmærksom på dens susen i stille passager hoppede jeg over på den lille nye Optoma HD70, der skulle have lige så gode eller bedre data på alle punkter.

Sjovt (eller kedeligt) nok synes jeg dog, at det er lidt nemmere at se RBE på den nye maskine, selv om den skulle have samme farvehjulshastighed. Om det skyldes højere kontrast eller at jeg bare kigger mere efter fordi den er ny, skal jeg ikke kunne sige. Hvordan er HD72i specificeret på det punkt? 

Måske har det med længden af pauserne mellem lysglimtene at gøre, og ikke kun frekvensen. et mere kontinuert forløb i lysstyrke vil nok være mindre påfaldende selv om farverne skifter.

I periferien, altså uden for det centrale synsfelt i øjet er vi meget følsomme over for bevægelse og lysglimt, hvorfor vi instinktivt retter blikket mod blinkende lys i udkanten af synsfeltet. Det huskes måske fra Gigantens væg af fjernsyn. Når vi så ser direkte på et, flimrer det tilsyneladende ikke, da det centrale synsfelt er meget farvefølsomt og højopløst, men til gengæld ikke så følsomt for bevægelse/variation. Mens alle de andre tydeligt står og flimrer med deres 50 Hz

Jeg er blevet meget opmærksom på hvor følsom jeg er over for blinkende lys, nu hvor mange er gået over til at bruge LED til f.eks baglygter og udendørs juledekorationer. De dæmpes typisk i lysstyrke ved at lade dem switche med en frekvens der kunne ligne 50 Hz . Det er faktisk lidt opmærksomhedskrævende og dermed stressende i trafikken.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej Otto, god tråd! Nu har jeg ikke læst hele tråden endnu, men kan du fortælle mig hvor stor en afstand der skal til for at kunne nyde Pioneers PDP 507 XD plasma skærm? Jeg kommer til at sidde ca. 2,5m fra den, er det ikke "nok"?

Og åbner i ikke snart i København

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 December 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Hej Otto, god tråd! Nu har jeg ikke læst hele tråden endnu, men kan du fortælle mig hvor stor en afstand der skal til for at kunne nyde Pioneers PDP 507 XD plasma skærm? Jeg kommer til at sidde ca. 2,5m fra den, er det ikke "nok"?

Det kunne jeg sagtens leve med, jo.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes