| Sendt: 01 December 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Personligt ville jeg ikke kunne holde ud at kigge på et billede der er "perfekt", bortset fra et 2x farvehjul. Men med 5-6x farvehjul kunne jeg (og kan, det er dét jeg har nu) godt affinde mig med det. |
|
|
Det er også deromkring jeg lægger grænsen for at kunne leve med RBE.
Da jeg i midten af 2004 så mig om efter min første projektor i prisklassen 15-20.000 var udvalget begrænset og det var svært at vælge hvilke svagheder, jeg bedst kunne leve med. I grove træk var det DLP med RBE og støj mod LCD med screendoor og manglende sortniveau.
Da BenQ PE7800 kom på markedet lige på det tidspunkt gjorde den det muligt at få 5x (eller 4x har nogle hævdet) farvehjul og PAL opløsning til en rimelig pris. Det afgjorde sagen for mig.
Men da jeg efterhånden blev lidt for opmærksom på dens susen i stille passager hoppede jeg over på den lille nye Optoma HD70, der skulle have lige så gode eller bedre data på alle punkter.
Sjovt (eller kedeligt) nok synes jeg dog, at det er lidt nemmere at se RBE på den nye maskine, selv om den skulle have samme farvehjulshastighed. Om det skyldes højere kontrast eller at jeg bare kigger mere efter fordi den er ny, skal jeg ikke kunne sige. Hvordan er HD72i specificeret på det punkt?
Måske har det med længden af pauserne mellem lysglimtene at gøre, og ikke kun frekvensen. et mere kontinuert forløb i lysstyrke vil nok være mindre påfaldende selv om farverne skifter.
I periferien, altså uden for det centrale synsfelt i øjet er vi meget følsomme over for bevægelse og lysglimt, hvorfor vi instinktivt retter blikket mod blinkende lys i udkanten af synsfeltet. Det huskes måske fra Gigantens væg af fjernsyn. Når vi så ser direkte på et, flimrer det tilsyneladende ikke, da det centrale synsfelt er meget farvefølsomt og højopløst, men til gengæld ikke så følsomt for bevægelse/variation. Mens alle de andre tydeligt står og flimrer med deres 50 Hz
Jeg er blevet meget opmærksom på hvor følsom jeg er over for blinkende lys, nu hvor mange er gået over til at bruge LED til f.eks baglygter og udendørs juledekorationer. De dæmpes typisk i lysstyrke ved at lade dem switche med en frekvens der kunne ligne 50 Hz . Det er faktisk lidt opmærksomhedskrævende og dermed stressende i trafikken.
|