Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 100 Greatest Guitar Solos (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Var det ikke noget med at

valgtes til den allerbedste i en afstemning.

Her er en liste mere

http://guitar.about.com/library/bl100greatest.htm

da ikke helt tovlige valg efter min mening.

mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da ikke den liste er helt hen i hegnet - Der er kun få af de plader der ikke står i min samling

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Øv, nu jeg ser dem på listen. Jeg har slet ikke noget med:

Lynyrd Skynyrd
The Allman Brothers
The Grateful Dead

og Kiss og Smashing Pumpkins havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg elsker lister.

mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke helt med de enkelte placeringer (the doors, the end bør ligge højere..) men som helhed er det en glimrende samling! Som Metallica og Pink Floyd fan er det mig en glæde at de får mange placeringer..

savner måske Tool repræsenteret men fair nok..
Og ved ikke om live-udgaver tæller - i så fald bør comfortably numb fra PULSE-albummet få en klar 1.plads!
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Host host, Steve Vai .... Yngwie Malmsteen... host host, måske en liste over nogle gode sange, men den falder sgu lidt igennem når man tænker den efter. Og hvad laver Kirk Hammet på den? 

Nå positiv! fedt at se ZZTop og Satriani på den, godt de ikke blev glemt.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Superfed liste, men lidt skuffende at Steve Vai kun er nævnt en enkelt gang. Det er dog dejligt at se både ham og Satriani være repræsenteret

DaHui
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

rigtig god liste, er enig i mange af dem og er især glad for at se metallica og pearl jam 
Til top Vis DaHui's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DaHui Besøg DaHui's Websted

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Har godt hørt om den liste og det er en fornøjelse at se, det er de gamle drenge (for der ER ingen hunner her) - der stadig holder og tager de første pladser. Det er guitarister som far her er flasket op med, vi skal langt forbi de første 50, før nogle af de nyere kommer på banen.

Det er i grunden synd, der ikke er guitarister i dag, som kan markere sig og rykke lidt ved især top-placeringerne - tænk hvis en ny med Hendrix- eller SRV-format dukker op og piller ved rækkefølgen. Men de unge i dag kører enten rundt på en knallert i Jylland med en grøn mælkekasse bagpå eller går rundt i gaderne og begraver sig i dødssyg elektronisk mainstream-pop gennem elendige mp3-afspillere. Så jeg er bange for ingen af dagens kunstnere tør tage tråden op og udfordre placeringerne.

Egentlig en lidt kedelig illustration af, at det, der blev lavet for 35-40 år siden ikke er lavet bedre.

Edit: Ja, hvad gør Yngwie Malmsteen, den akkordfræser - på den liste?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hmm en af de guitar soloer jeg bedst kan lide er fra mega hittet Final Countdown fra Europe. Måske lidt pop, men alligevel.
Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ligger Stairway to Heaven No. 1 ?

Led Zeppellin var da banebrydende, Jimmy Page var og er en fed guitarist, og nummeret i sig selv er i den grad langtidsholdbart, men altså....   er den guitarsolo så meget federe end de andre?
Solo'en i Dazed and Confused er da langt mere spændere.

Den slags lister er jo selvfølgelig meget sjove men egentlig ikke rigtig noget værd.
Slash og G'n'R er på et par gange, mens fx. Thin Lizzy, hvor blandt andre Brian Robertson, John Sykes, Gary More, Snowy White og Scott Gorham lavede fabelagtige soli, slet ikke nævnes....

Zorglub skrev:

Og hvad laver Kirk Hammet på den?

Han hænger ud med dem der kan noget for at aflure nogle tricks?

Hetfield frem for Hammett, anytime!

hrmand skrev:

Egentlig en lidt kedelig illustration af, at det, der blev lavet for 35-40 år siden ikke er lavet bedre.

Der er ingen der siger der ikke laves noget bedre - det er bare ikke på guitarsolo-fronten de unge rykker

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

...

...

Ja det skal så ikke stå uimodsagt

Will Sergeant fra Echo & The Bunnymen, Johnny Marr fra The Smiths, Vini Reilly fra The Durutti Column kan sagtens være med her - i top-10 efter min mening.
Nej, det er ikke testosteron-struttende-show-off-jeg-skal-gi-dig-guitar som hovedparten af listens guitarister står for, så man skal lytte godt efter .

Richard Thompson - lyt til soloen på The Calvary Cross.

Hvor er Link Wray, Bo Diddley, The Edge? De kunne godt erstatte alle de gengangere der er.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg savner Ian Crichton fra SAGA. Han har lavet nogle af de fedeste solo og riffs.
Sjovt at Eddie Van Halen er der og Ian Crichton ikke, når man tænker på at en af Van Halens mest berømte soloer er tyvstjålet direkte fra Ian. Historien er at Eddie var til koncert med SAGA dengang de hed The Pockets og her fyrede Ian en af sine suveræne soloer af og ganske kort efter dukkede nøjagtig den samme solo op på en af Van Halens albums. Flot Eddie!

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Silent Knight skrev:

Jeg savner Ian Crichton fra SAGA. Han har lavet nogle af de fedeste solo og riffs.Sjovt at Eddie Van Halen er der og Ian Crichton ikke, når man tænker på at en af Van Halens mest berømte soloer er tyvstjålet direkte fra Ian. Historien er at Eddie var til koncert med SAGA dengang de hed The Pockets og her fyrede Ian en af sine suveræne soloer af og ganske kort efter dukkede nøjagtig den samme solo op på en af Van Halens albums. Flot Eddie!

Det kan du jo ikke skrive uden at vi har en chance for at høre det selv. Hvilket nummer med Saga, hvilket nummer med van Halen?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Silent Knight skrev:

Jeg savner Ian Crichton fra SAGA. Han har lavet nogle af de fedeste solo og riffs.Sjovt at Eddie Van Halen er der og Ian Crichton ikke, når man tænker på at en af Van Halens mest berømte soloer er tyvstjålet direkte fra Ian. Historien er at Eddie var til koncert med SAGA dengang de hed The Pockets og her fyrede Ian en af sine suveræne soloer af og ganske kort efter dukkede nøjagtig den samme solo op på en af Van Halens albums. Flot Eddie!

Det kan du jo ikke skrive uden at vi har en chance for at høre det selv. Hvilket nummer med Saga, hvilket nummer med van Halen?

/vilmann

Soloen findes ikke på nogen SAGA cd, da Ian nægtede at spille den efter han opdagende at Eddie havde tyvstjålet den. Jeg kan ikke huske hvilket nummer med Van halen den er på, men jeg skal spørge Ian og komme med et svar senere.
Eddie skiftede endda også til kombinationen Fender Stratocaster/5150 som Ian brugte for at få den rigtige lyd.
Ian lavede dog noget på et af SAGAs sidste album, hvor han driller Eddie lidt og laver lidt af lyden fra dengang. Skal se om jeg kan finde det nummer også.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Host host, Steve Vai .... Yngwie Malmsteen... host host, måske en liste over nogle gode sange, men den falder sgu lidt igennem når man tænker den efter. Og hvad laver Kirk Hammet på den?  Værre endnn: Hvad laver Kurt Cobain på den liste?  Meget kunne han, men ikke på en guitar!

Nå positiv! fedt at se ZZTop og Satriani på den, godt de ikke blev glemt.

Kirk Hammett synes jeg faktisk har fyret nogle fede soli af - One er dog et mærkeligt valg i mine ører. The Unforgiven-soloen står for mig som et absolut guitar-højdepunkt.

At John Petrucci fra Dream Theater først er at finde på en 98. plads er HELT ude i hampen. Ene og alene for hans tekniske meritter er han selvskrevet til top5-10; den mand spiller ting på en 6-strenget 99% af verdens guitarister har våde drømme om blot komme i nærheden af

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nummeret "Keep it reel" fra albummet Network (2004) er nummeret hvor Ian for første gang laver sin gamle lyd igen, efter at Eddie lånte den i sin tid.
Har mailet Ian og venter nu bare på svar, men de er i studiet i øjeblikket for at indspille et nyt album, så hvornår han svarer tilbage er ikke godt at vide.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Alex Lifeson fra "Rush" på listen!

Nogle pletskud har de da fået med, trods alt...

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hvor er Thurston Moore, Tom Verlaine, Fred "Sonic" Smith,... den er lang.

Ang. plankeriet, så er det jo nærmest ligegyldigt. Mark Knopfler uden Hank Marvin er utænkeligt. Dylan uden Woody Guthrie er utænkeligt, osv. Musikhistorien er propfuld af eksempler. Det vigtige er at dem der starter ud med at "låne" udvikler sig selvstændigt senerehen. Og det kan man vel godt sige at Eddie har gjort.

Iøvrigt er Hunter/Wagner krediteret for soloen på Lou Reeds Sweet Jane. Det er ikke korrekt. Det er Sterling Morrison og Lou selv der spiller guitar på det nummer. Lou Reed kan i øvrigt også fyre en anstændig solo af...

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Listen - tjaa, både og; nu har skaberne af listen (tydeligvis) lavet den ud fra bl.a. nerve og feeling i solierne og ikke kun teknisk kunnen Ellers skulle Vai, Petrucci, Satriani, MacAlpine osv. stå ha´ stået øverst (og Cubain havde aldrig været på den )

Mht. rækkefølgen og de udvalgte, er der vel ikke så meget andet at gøre, end at benytte listen som inspiration og oplæg til debat  En facitliste ville aldrig kunne laves, da vi hver især har vores favoritsoli (-musik)

At der så ikke skulle være sket noget på guitarfronten de seneste 35-40år mener jeg ikke holder. Eksempelvis er der en mand som Tom Morello - tidligere RATM og nu Audioslave. Han har om nogen flyttet grænser med hans særdeles kreative og virtuøse spil. (Blandt andre Kirk Hammett (apropos) har omtalt Morello som én af hans inspirationskilder)

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Mark Ribbot, Chris Spedding, Mick Ronson (EDIT: Hov han er jo med på listen ).....Peter Peter ikke at forglemme

@S.B.P.: Ja det er en afstemning blandt læsere, så det er helt sikkert både teknik og feeling.

Personligt er jeg bedøvene ligeglad med teknik. Det vigtigste er udtrykket. Hellere en amatør der har noget på hjertet (cobain f.eks.) end en prof der er gået i stå (Clapton f.eks.)

- Frank Zappa

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes