Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali, Jbl, Audiovector.......? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Hifi-klubben laver dem ikke - det gør Dali!

Det er så din mening at de er bedst, Tiger!

Man støtter såmænd også Danmark ved at købe Audiovector og JBL - Audiovector kommer fra Sjælland og JBL kommer fra Ringkøbing, så hvad er din pointe??

Der tager du så lidt fejl JBL er import, men har nok en distributør i DK, ergo man importerer varen, og pengene ryger ud af landet .

Men Audiovector skal jeg ikke kunne udtale mig om, og jeg har ej heller hørt dem spille før. JBL er jeg dog ikke så meget for.. det er den diskant der skriger lidt rigligt..

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

der er mange af JBL ht der laves i DK men JBL er amerikansk
Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er udmærket klar over at JBL er del af Harman Consumer International, der bl.a ejer Harman/Kardon, JBL, Lexicon, Madrigal Laboratories, Infinity Systems osv. osv.!

Det ændrer ikke på det faktum at størsteparten af de højttalere der laves med JBL-logoet på, kommer fra Danmark. JBL har en af verdens største højttalerfabrikker placeret i Danmark, og den primære udvikling af topmodellerne foregår i Danmark. Den gamle Ti-serie var ligeledes produceret i Danmark, og Michael Madsen fra High Fidelity var så vidt vides med til bl.a. at lyttetune Ti-3000 under dens udvikling, så Tiger.......hvis du tror det hele er import, så er du helt gal på den!

Men du kan selvfølgelig få adresse og telefonnummer, så kan du jo ringe og se om du kan få arrangeret en fabriksrundtur - måske det kan ændre din påstand en smule!

PS. Faktum er faktisk at mange rigtigt flotte kabinetter til snart alverdens dyre højttalere, bliver lavet i Danmark og ligeledes mange top-enheder til højttalere har forbindelse til et par ganske bestemte højttalerenhed-producenter lige i nærheden, men det vil du måske også påstå er import?

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

jep Ronin har ret... så Tiger du må revurdere din opfattelse

hvad har vi af danske HT:
System audio, Audiovector,BKS, Dali, Dynaudio, Jamo ,(JBL) og andre
der må gerne spædes til....

Der kommer fine enheder fra Scanspeak,Peerless og Vifa

hvad har vi af danske elektronikprodukter: Gamut , Thule , Gryphon , Nad , Primare og mange andre

Vi har noget at være stolte af som danskere

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

og en stor del af harman/kardons produkter bliver designet og udviklet i danmark...

ja vi har sgu meget at være stolte af

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

lyd foreskellen mellem de ht'ere du nævner er:

1. Dali - imponere ved første lyt, men bliver kedelig i længden.

2. Audiovector 5x - afslappende tilbagelænet musiklytning med varme og romantik.

3. Jbl TI5000 - Power, kontrol, dynamisk, dog med farvet mellemtone og kantet diskant

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

hejsa

ang jbl´s diskantlyd så er der mange herinde der åbenbart ikke kan lide den ÆGTE lyd.
men det jeg så ikke rigtig fatter er at hvis den kommer fra eks.B&W & DALI MM dyre high end mærker så er der også væsentlig mere diskant nætop for at fremhæve detalier´ne og på dem er det åbenbart noget andet

men så undskylder man sig bare med at man skal have det rigtige udstyr og bla bla.

jeg tror mange gange det handler om at man har forælsket sig i et mærke og så skal andre ikke komme og fortælle hvoradan en højtaler skal lyde
da vi jo godt kan lide den lyd der kommer fra den mærke vi nu engang har valgt.

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

power skrev:
hejsa

ang jbl´s diskantlyd så er der mange herinde der åbenbart ikke kan lide den ÆGTE lyd.
men det jeg så ikke rigtig fatter er at hvis den kommer fra eks.B&W & DALI MM dyre high end mærker så er der også væsentlig mere diskant nætop for at fremhæve detalier´ne og på dem er det åbenbart noget andet

men så undskylder man sig bare med at man skal have det rigtige udstyr og bla bla.

jeg tror mange gange det handler om at man har forælsket sig i et mærke og så skal andre ikke komme og fortælle hvoradan en højtaler skal lyde

Jeg er enig i at diskanten nok er den vigtigste enhed i et system, men jeg kan ikke lide den type metal diskant der er i JBL. Dali bruger ikke metal diskanter, men derimod silk dome, og  i de dyre er der tilføjet en bånddiskant, forskellen på en metal diskant og en silke er at metal diskanten skriger mere i det, og det kan jeg bestemt ikke lide da jeg tit ser film med biograf niveau på lyden.

Og Dali bliver da ikke mere kedelige i længden end andre højtalere hvad er det for noget ævl... nu har jeg haft Dali i 6år og er da ikke træt af mine højtalere endnu.

Men jeg er da af den mening at man skal lytte til de forskellige mærker, så man finder det mærke der passer bedst til ens temperament.

Mvh.Per

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Ang. Jbl, syntes jeg ikke det er diskanten der laver de største problemer, men mere mellemtonen. Diskanten er dog en smule kantet og mangler lidt opløsning. Mellemtonen er på flere jbl modeller farvet eller også skriger den. Det gør at stemmer mister deres naturlighed. Til gengæld mangler den ikke dynamik.

power skrev:
hejsa

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Til Jorgen :

ang det du siger om JBL, med hvilken forstarker har du konstateret det du siger ?

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godtnok at diskanten på mine JBL spiller noget mere detaljeret end diskanten på mine AV'ere. Jeg har aldrig hørt så  flotte bækkner på mit anlæg som efter skifet til JBL. Hvad angår silkedomer, ja så lægger de da rigtigt nok en dæmper på det øverste frekvensområde. M.h.t. film ved bio-niveau så tror jeg nok ikke der sidder mange silke domer i biograferne rundt omkr. Hvis du er ude efter den rigtige bio lyd, ja så skal der noget endnu "værrere" til... HORN....

Alt i alt så er silke domer som at høre musik med vat i ørene.....

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det har jeg med flere forstærkere og opstillinger. En af dem er min egen Nakamichi Pa-7EII.

Da Hifi & elektronik engang testede TI-3000 var der også tale om opbrydninger i diskanten under 20kHz. For dem var det hørtbart ved at diskanten blev en smule kantet og manglede lidt opløsning.

Ang. mellemtonen er f.eks. TI-5000 bestående af 2 stk. mellemtoner. I delefilteret vælger man så at dele lige i det mest følsomme hørebare område. Det er klart hørbart. Et andet eksempel er 4410 monitor, hvor mellemtonen desideret skriger og er uden fylde. Den samme mellemtone bruges i TI250

Hasselhof skrev:

Til Jorgen :

ang det du siger om JBL, med hvilken forstarker har du konstateret det du siger ?

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Synes at det er fin diskussion vi har fået gang i herinde. Jeg har i hvert fald fået en del viden om hvad det er jeg skal lytte efter, når jeg skal ud prøvelytte......

Jeg er også enig i, at de fire højttalere jeg nævnte i starten alle er gode højttalere, og at det nok mest er personlig smag, der skal afgøre hvad det skal være for en højttaler.....

Er der forresten nogen, som har et link til tests af disse højttalere?

Mht størrelse af lytterum, så er min nye stue (jeg flytter om en måned) ca. 25 kvm. Er det for lille et rum til Dali Grand? Der var nogen der mente at Dali Grand Diva var et bedre valg i små rum.......

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have et sæt Grand kender jeg en der har et sæt til salg i kirsebær, de har været brugt i en måned, og er spritnye. De kan fås til 13500kr. med 2 års garanti fra købsdato, og der er så med kabinet fejl.

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Takker for tilbuddet. I hvilken landsdel står højttalerne?

Jeg skal nu ikke ud og købe højttalerne før en gang i 2004 når jeg får lidt penge på bankbogen, så mon ikke din ven har solgt dem til den tid.

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

jo de er nok solgt til den tid . Men de står i Hobro/Nordjylland

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Det har jeg med flere forstærkere og opstillinger. En af dem er min egen Nakamichi Pa-7EII.

Da Hifi & elektronik engang testede TI-3000 var der også tale om opbrydninger i diskanten under 20kHz. For dem var det hørtbart ved at diskanten blev en smule kantet og manglede lidt opløsning.

Ang. mellemtonen er f.eks. TI-5000 bestående af 2 stk. mellemtoner. I delefilteret vælger man så at dele lige i det mest følsomme hørebare område. Det er klart hørbart. Et andet eksempel er 4410 monitor, hvor mellemtonen desideret skriger og er uden fylde. Den samme mellemtone bruges i TI250

sjovt nok skriver de i alle de test jeg har om den mellemtone at det er en af de reneste ob bedste de nogensinde har hørt.
om det er dem det er galt med eller dig skal jeg være svar uklart.

Hasselhof skrev:

Til Jorgen :

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej Riis m.fl.

Det er altid interessent at læse om andres personlige mening om en ht. Som du jo selv har fundet ud af fra svarene, hænger ens præferencer meget sammen med eget valg af anlæg. Og det gælder såmænd også undertegnede

Jeg har selv haft et sæt Grand i over 7 år, og har meget svært ved at forstå at du skulle lyde kedelige som hele 2 har nævnt. Hvordan kedelige  Kunne det ikke bare være testmusikken, der var gabende dårlig

Alle ht. har fordele og ulemper - også Grand, men kedelig!!! Et sæt Grand kræver rigtig nok et stor lytterum og rigelige effektreserver. Meeeen du kan også få fornuftig lyd ud af dem med en forstærker på under 200W (8ohm 20hz- 20khz). Selv ved ÷60 som er absolut laveste niveau jeg kan vælge, kan de spille meget detaljeret og med overraskende meget punsh i bassen.

Bas er så et af de kritik punkter jeg ofte har hørt om Grand - og ja de spiller sq meget bas, men det er vi jo nogen der foretrækker.

JBL'erne er også fine ht - har selv haft et mindre sæt fra forgængerne i 16 år - JBL 120Ti.

Selvom jeg ikke har det optimale lytterum til mine Grand - 38m² vinkelstue -, vil jeg hellere bygge til, end sælge dem.

God ht. jagt

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

De tests du har, er det af TI3000, TI5000 eller TI250??

power skrev:
Jørgen skrev:

sjovt nok skriver de i alle de test jeg har om den mellemtone at det er en af de reneste ob bedste de nogensinde har hørt.
om det er dem det er galt med eller dig skal jeg være svar uklart.

Hasselhof skrev:

Til Jorgen :

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Tiger har nu ikke helt uret i at Hi-Fi Klubben laver Dali højttalerne.

Det var medarbejdere fra Hi-Fi Klubben der startede med udvikling og produktion af Dali højttalere.

Puha det her indlæg har lige krævet en tur på loftet, så det er godt at det varmt vand og rent tøj er indenfor rækkevidde - atjuuuh

Her er et citat fra Hi-Fi Klubbens AudioVisen fra 1985 (gældende til juni 1985) side 28:

"Vi kan godt forstå at mange af vore medlemmer er forvirrede. Først fremstiller vi højttalere til NAD, derefter ændrer vi navnet til LYCOM, hvorefter vi ender med at kalde dem DALI! Det kræver en forklaring, og den kommer her ...

Efter NAD-højttalerne, fik vi lyst til at sælge højttalere i USA under vores eget navn. Efter en del diskussion, blev vi enige om navnet LYCOM, som er velklingende på amerikansk.

Nu startede vi på at opbygge en salgsorganisation i USA, og planlagde først, at vi ville sælge gennem udvalgte forhandlere. Dette viste sig imidlertid hurtigt at blive problematisk, i USA er avancesystemet nemlig endnu mere belastende end her. Først skal importfirmaet have en avance, og forhandleren skal også have en god bid -  osv. Springer et par afsnit

.... Danish American Loudspeaker Inc. (Inc. er en forkortelse for Incorporated, Aktieselskab i USA) - det gav jo forkortelsen, men begrænsede os lidt til kun at handle med højttalere. Og hvem vidste - måske kan vi også finde på at handle med andre hi-fi-komponenter engang.

Vi stoppede ved Danish American Limited Inc. DALI, og havde altså nu firmaet DALI, som skulle sælge LYCOM-højttalere!

Igang med det ... Men nu havde vi lige pludselig et nyt problem: Vi skulle køre to navne ind i folks bevidsthed på een gang. Først et højttalermærke - LYCOM, og dernæst et handelsselskab - DALI!

Markedsføring er ikke et billigt anliggende i USA, så vi blev meget hurtige enige om at stryge LYCOM og kalde højttalerne DALI som firmaet. Og sådan blev det! Dette er altså forklaringen på de mange navne."

DALI og HI-FI Klubben har begge det samme moderselskab - Audionord.

Så DALI startede med at være en del af HI-FI Klubben, dog under andre navne, men er i dag et søsterselskab til HI-FI Klubben.

Audi A3

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes