Forfatter |
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
O.K. Her i min stue var det passende med en basresonans på 25 Hz. Jeg tog en test CD med diverse frekvensafsnit og fandt 25 Hz og satte maskinen på repeat. Herefter strammede/slækkede jeg membranen ved hjælp af de fjederbelastede skruer i den lige/lodrette side af membranen til der var maksimum output (meget nemt at høre). Så var det bare at fastspænde evt. løst indbo og så sætte "Intruder" med Peter Gabriel i liveudgaven på, så var en sub mildt sagt overflødig. Når dette fungerede optimalt var det i virkeligheden det, der var systemets aller stærkeste side. Tænk dig en basmembran på få gram og et areal på en halv KVM styret over hele fladen!
Ellers vil jeg henvise til artiklerne, da der er opstået mindre huller i kalkbruddet i den øverste etage over de mange år
MVH
Järven
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de gamle Engevang Rib II var en af de højttalere som jeg savlede udover i High Fidelity i sin tid. Desværre havde jeg ikke råd og mod dengang til at komme igang. I dag har jeg råd men stadig ikke mod. Dog lavede jeg et sæt efter opskriften af Ole Thoftes opskrift tidligere. Mine lignede dog en Apogee Duetta i den creme farvede nuance og dobbelt kabinet med sand imellem. De var tunge og smukke - bortset fra mit intermistiske basopstramnings princip, som skred med tiden... Min bas reference var et af numrene fra Level 42, Worldmachine! Der var dog altid et eller andet sted på membranen, som gik i resonans  Men en herlig tid, hvor man skulle være klar til at spilde et par timer NÅR en af den ledende tyverialarmstape til basmembranerne knækkede  Og ondt i ryggen fordi jeg stod ved et alt for lavt køkkenbord... SUK...Ja det er nu mindst 20 år siden... Skulle jeg falde over et par velholdte Engevang Rib II idag, slog jeg nok til - forudsat prisen er "rigtig"... Respekt til Järven for den fede konstruktion - selv om han beskedent siger at han blot samlede trådene op efter Ole Thofte  Ved samme lejlighed vil jeg også rose Ole Thofte for artiklerne dengang!  Idag har så Ereik og Andre taget tråden op - dem må jeg altså få hørt engang....
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Järven, det lyder spændende.. Man kan vist få mange timer til at gå med legetøjet Jeg fatter ikke, hvordan man kan få så meget lyd ud af en rulle staniol
|
Til top |
|
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herligt gensyn 
Hvis nogen har lyst til selv at forsøge sig, så har jeg magneterne (nok til 2-3 sæt i La Folia størrelse). - smid en p.m. hvis det er.
Min erfaring siger mig at de skal meget længere ud i stuen at stå!
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord ppp_dk, en svag rødmen breder sig over mit ansigt .
Jov, NickyD der kan være mange, mange sjove timer i båndhøjttalere. Det er meget svært ikke at blive grebet af det igen. Oddsene er jo meget bedre i dag. Kraftigere magneter og hvad med f.eks. 2 x 1000 Watt ICEpower, der endda kan gå langt ned i impedans!
Jeg kan heller ikke i dag fatte, hvor godt man kan få så simpel en konstruktion til at spille, men når den er optimal kan det spille op mod hvadsomhelst.
Til DIY-folket: Smøg ærmerne op og kom i gang. Det er både billigere og lettere end I tror!
God arbejdslyst! og så lad os få masser af billeder...
MVH
Järven
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk, stuen er kun 25 kvm så de kan kun stå som de gør, desværre! Smider lige en p.m.  Det er jo ikke mine...
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Plinius SA250 mklv skulle gerne lande fra Belgien i starten af næste uge (har fået nye ladelytter), så skal det blive sjovt.. Han henter dem først efter næste uge engang, så der skal leges lidt  Og så må jeg igang, får jeg skal sgu også ha mig et par
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre, tak for det.. Er der ikke også nogen der kender til nogle bøger der beskriver emnet.. Jeg ville gerne læse lidt om det, inden jeg skal igang. Aner jo ikke en fløjtende fis om det
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i stuerne,
Åh ja 'La Folia' eller 'La Folita' som de blev kaldt her på matriklen.
Det er rigtigt, at der en meget bedre mulighder for at få dem til at spille i dag.
Herfra skal også lyde at mange års forsinket tak til dem der dengang trådte stien...
For dem der måtte være interesserde har jeg lagt min La Folia historie på min web, sammen med oversigt over artikler og relevante links.
Se mere her: http://juhlweb.dk/diy_loudspeaker_story.htm (nederst på siden)
Jeg har også x antal magneter om nogen skulle være i bekneb. (Min svigerfar har tidligere foreslået at vi skulle bruge disse levninger til at vende jordens magnetfelt med - og i reaktion på min måben tilføjet et spagt "bare lokalt...". Det skulle være for at undgå ond i sin arm når han sov middaglur i sofaen...
PS: Der er lidt knas med JuhlWEB pt. så der er en del af grafikken der ikke rigtigt spiller, beklager
__________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
@HeJu
Fin hjemmeside og rart at se at du har samlet referencerne fra High Fidelity!
Du har vel ikke et sæt stående endnu - eller er det slagtet og kun magneterne tilbage?
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Du har vel ikke et sæt stående endnu - eller er det slagtet og kun magneterne tilbage?
|
|
|
Hej 3P,
Ork jo da - har både magneterne og den and der blev stegt i stegeposen, før den blev forfremmet til 'membran'... 
Nej 'La Folita' er ikke mere - en større dynge magneter er alt hvad der er tilbage. __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor har du skilt dem ad? Hvad er deres gode/dårlige sider efter jeres mening
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
NickyD skrev:
Hvorfor har du skilt dem ad? Hvad er deres gode/dårlige sider efter jeres mening |
|
|
Tjaaa.... Jeg kan kun give Järven så ganske ret i hans iagtagelser. Og i prioriteret rækkefølge er grundene vel noget med:
1) At jeg dengang ikke rådede over power nok til at drive disse ved rimelige lydtryk - upåaget andres og egen lovprisning af den navnkundige 3020'er så var den ikke den rette gom til frk. Folita. Nogle solide klasse D watt fra Hypex UCD700 eller Zappulser er en helt anden snak...
2) Det lykkedes os aldrig at komme af med diverse resonanser i den trapez formede bas membran. Ganske som Järven beskriver er der en altid en tendens til at et eller andet område 'vil selv'. Primært tro jeg fordi det er meget svært at lave en fuldstændig plan opspænding/montage af membranen. Her skal arbejdes med små tolerencer. Evig opspænding og påsættellse af små stykker tape/filt osv. hjalp lidt, men man jagtede altid en sådan lokal resonans...
3) Low WAF - eller rettere dengang var de umulige at placerer i et 12 m² kollegieværelse.
Men du har ganske ret - det kunne være spænnende at prøve igen - jeg har dog pt. gang i for mange andre projekter... __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg købt et sæt til mig selv.. 1500,-
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke fået dem hjem endnu, så det bliver spændende
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er de virkelig så grimme at ingen vil kommentere dem? I behøver jo ik´skrive de er kønne
|
Til top |
|
|
bertelsens1000 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
NickyD skrev:
Er de virkelig så grimme at ingen vil kommentere dem? I behøver jo ik´skrive de er kønne |
|
|
Grimme er de vel ikke, men synd at stavene i træet er så tydelige. Jeg har selv haft Magnepan SMGa, og de ligner da en del.
|
Til top |
|
|
NickyD Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|