Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Anlægget part IV (opdatering side 18) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
sigma6 skrev:

Hej Dr. lyd

Var det ikke dig der havde problemer med et skævt lydbillede? Har du fundet en løsning?

Mvh/ Frank

Hej

Jo, det var det.

Har fundet ud af hvorfor.......den venstre højtaler skulle flyttes 3 cm længere til venstre og vinkles lidt mere indad, men der mangler stadig en anelse...1 db, men det skyldes mangel på en del af bagreflektionen i venstre side....når der afspilles musik i mono sidder det hele lige i midten....i stereo rykker det en anelse til højre. Det sidste er løst ved at anvende balancekredsløbet i min forforstærker........nu sidder det hele bare som det skal.

Godt der ikke skulle mere til

Mvh/ Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2006 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
sigma6 skrev:

Hej Dr. lyd

Var det ikke dig der havde problemer med et skævt lydbillede? Har du fundet en løsning?

Mvh/ Frank

Hej

Jo, det var det.

Har fundet ud af hvorfor.......den venstre højtaler skulle flyttes 3 cm længere til venstre og vinkles lidt mere indad, men der mangler stadig en anelse...1 db, men det skyldes mangel på en del af bagreflektionen i venstre side....når der afspilles musik i mono sidder det hele lige i midten....i stereo rykker det en anelse til højre. Det sidste er løst ved at anvende balancekredsløbet i min forforstærker........nu sidder det hele bare som det skal.

Hej Dr. Lyd...

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg forstår ikke din forklaring på 'skævheden'...

I mono er det okay og i stereo er billedet skævt, men du skriver at det skyldes noget med bagreflektionen (fra højttalerne)? Så skulle lyden da også være 'skæv' i monogengivelse???

Det tyder umiddelbart på en 'skævhed' i én af dine signalkilder - som bliver rettet op når du vælger mono på din pre-amp.

Mvh.

Niels L.

____________________________________________________________ _____________________

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 August 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Du har forstået det.

Jeg er selv lidt forvirret, men begge signalkilder retter sig 100 % hvis de afspilles i mono, men trækker lidt til højre når de afspilles i stereo. Jeg har prøve alt med ombytning af kabler, højtalere mv., men det meste af skævheden var en lidt forkert opstilling af højtalerne. Det sidste, siger min forhandler, at det stammer fra en manglende reflektion fra venstre højtaler, men kan kurreres med at stille balancen til 1 db dæmpning af højre højtaler.....det er alt hvad der skal til....men det er stadig grammofonen der har den største afvigelse og kan selvfølgelig skyldes tolerencer i pickup/antiskating........LP`en er jo et variabelt medie.......og det lever jeg med, men jeg har også en dyk i min hørelse på høje øre ved 4000 hz.......det kan selvfølgelig også betyde lidt.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

Du har forstået det.

Jeg er selv lidt forvirret, men begge signalkilder retter sig 100 % hvis de afspilles i mono, men trækker lidt til højre når de afspilles i stereo. Jeg har prøve alt med ombytning af kabler, højtalere mv., men det meste af skævheden var en lidt forkert opstilling af højtalerne. Det sidste, siger min forhandler, at det stammer fra en manglende reflektion fra venstre højtaler, men kan kurreres med at stille balancen til 1 db dæmpning af højre højtaler.....det er alt hvad der skal til....men det er stadig grammofonen der har den største afvigelse og kan selvfølgelig skyldes tolerencer i pickup/antiskating........LP`en er jo et variabelt medie.......og det lever jeg med, men jeg har også en dyk i min hørelse på høje øre ved 4000 hz.......det kan selvfølgelig også betyde lidt.

Hej Dr. L.

Du er forvirret...det er jeg også! 

Hvis lydbilledet ikke 'vælter' ved monogengivelse...ja, så er det ikke dine højttalere, og (så vidt jeg kan regne ud) heller ikke hverken din pre-amp eller effektforstærker. I hvertfald helt sikkert ikke sidstnævnte.

Antiskatingen kan godt ha' en mindre indflydelse på signalniveauet. Hvis den højre kanal er kraftigst, så prøv med lidt mindre antiskating. Jeg mener dog ikke at 'forkert' indstillet antiskating kan give afvigelser på flere dB.

Hvis du bytter om på højre og venstre kanal på dine signalkilder (én efter én) er problemet så det samme...altså højre kanal kraftigst?

Mvh.

Niels L.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 August 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
[QUOTE=Dr. Lyd]

Du har forstået det.

Hej Dr. L.

Hvis lydbilledet ikke 'vælter' ved monogengivelse...ja, så er det ikke dine højttalere, og (så vidt jeg kan regne ud) heller ikke hverken din pre-amp eller effektforstærker. I hvertfald helt sikkert ikke sidstnævnte. Vi er enige.....har også prøvet at bytte rundt på højtalerne......ingen forskel.

Antiskatingen kan godt ha' en mindre indflydelse på signalniveauet. Hvis den højre kanal er kraftigst, så prøv med lidt mindre antiskating. Jeg har faktisk brug for en anelse mere antiskating, da armen søger mod centrum, men i monogengivelse afspilles pladerne fuldstændigt lydmæssigt symetrisk. I stereo hælder det lidt mere til højre. Jeg mener dog ikke at 'forkert' indstillet antiskating kan give afvigelser på flere dB. Nej det tror jeg heller ikke.

Hvis du bytter om på højre og venstre kanal på dine signalkilder (én efter én) er problemet så det samme...altså højre kanal kraftigst? Yep. Og det er derfor, at det højest sandsynligvis er den manglende reflektion fra venstre højtaler.....altså det er rummet-møbler-hørelsen-lyttepositionen der driller, men det er delvist kurreret med en mindre rettelse af højtalereopstillingen. Det rettede faktisk det meste. Det sidste er en manglende reflektion, der formentlig skyldes en hjørnesofa og et fjernsyn.

Mvh.

Niels L.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Nilau skrev:
[QUOTE=Dr. Lyd]

Du har forstået det.

Hej Dr. L.

Hvis lydbilledet ikke 'vælter' ved monogengivelse...ja, så er det ikke dine højttalere, og (så vidt jeg kan regne ud) heller ikke hverken din pre-amp eller effektforstærker. I hvertfald helt sikkert ikke sidstnævnte. Vi er enige.....har også prøvet at bytte rundt på højtalerne......ingen forskel.

Antiskatingen kan godt ha' en mindre indflydelse på signalniveauet. Hvis den højre kanal er kraftigst, så prøv med lidt mindre antiskating. Jeg har faktisk brug for en anelse mere antiskating, da armen søger mod centrum, men i monogengivelse afspilles pladerne fuldstændigt lydmæssigt symetrisk. I stereo hælder det lidt mere til højre. Jeg mener dog ikke at 'forkert' indstillet antiskating kan give afvigelser på flere dB. Nej det tror jeg heller ikke.

Hvis du bytter om på højre og venstre kanal på dine signalkilder (én efter én) er problemet så det samme...altså højre kanal kraftigst? Yep. Og det er derfor, at det højest sandsynligvis er den manglende reflektion fra venstre højtaler.....altså det er rummet-møbler-hørelsen-lyttepositionen der driller, men det er delvist kurreret med en mindre rettelse af højtalereopstillingen. Det rettede faktisk det meste. Det sidste er en manglende reflektion, der formentlig skyldes en hjørnesofa og et fjernsyn.

Mvh.

Niels L.

Hvis jeg var dig, ville jeg fluks 'vækarrangere' det omtalte møbel og fjernsyn og få konstateret om det faktisk er hér hunden ligger begravet! Det vil da gi' ro i sindet.

Jeg må sige, at jeg har svært ved at tro at det skyldes dit møblement - bedømt efter dine billeder. Jeg har oplevet Martin Logan-højttalere være placeret i ret 'asymmetriske' omgivelser uden nævneværdige problemer. Og slet ikke i størrelsesordenen flere dB!

Mvh.

Niels L.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 August 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Har prøvet fjernsynet........det var mere visuelt end reelt. Har ikke prøvet sofaen, men uanset vil den ikke blive fjernet alligevel.......du ved...koner

...men men det drejer sig kun om 1 db.....mest på grammofonen....og det er jo ikke meget. Men jeg har også en anden ting jeg lige skal have prøvet af.....mine spadestik på mine MIT højtalerkabler...de er ikke originale.....måske kan der hentes lidt ved at bruge originale spader....de er bedre fastgjort og har et større kontaktareal. Men lige nu kører anlægget faktisk ganske suverænt.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau + sigma6.

Nu har jeg lyttet endnu mere til cd konta LP.....justeret balance osv....det er grammofonen der laver den "skæve" kanalbalance over mod højre. Jeg håber at afprøve OL Encounter armen og hvis den løser problemet......ja så gætter jeg på at det måske er antiskatingen....nu skal jeg lige prøve lidt andre instillinger og justeringer på min egen arm + checke stik, lodninger og tonearmskabel.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

Hej Nilau + sigma6.

Nu har jeg lyttet endnu mere til cd konta LP.....justeret balance osv....det er grammofonen der laver den "skæve" kanalbalance over mod højre. Jeg håber at afprøve OL Encounter armen og hvis den løser problemet......ja så gætter jeg på at det måske er antiskatingen....nu skal jeg lige prøve lidt andre instillinger og justeringer på min egen arm + checke stik, lodninger og tonearmskabel.

Kan det ikke være azimut der ikke er rigtig indstillet?

Mvh/ Frank

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Nej..den ser ok ud...jeg har brugt meget tid på at indstille pickuppen, men jeg kan da prøve at indstille den "skævt", men nu vil jeg lige tage den på "operationsbordet" og kigge og måle....lyden sidder lige i centrum når det er mono, men i stereo hælder det mod højre...nogle plader er værre end andre, men tendensen er højreorienteret. Den eneste umiddelbare fejl er at der ikke er tilstrækkelig antiskating, men da lyden jo sidder i midten ved afpsilning i mono.....så tror jeg ikke det er det. Pickuppen ?????? Har ingen anelse......en kold lodning på et kabel eller en utilstrækkelig forbindelse på et stik ???? måske.

Det bliver spændende om det kan løses....

Hjælp og mulige løsninger ønskes.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst bagpå en af mine gamle lp'er (fra dengang et stereo lige var kommet på makedet) At den var lidt højere optaget i den ene kanal. Man skulle så bruge balance knappen til at justrere så lydbilledet blev centreret. Jeg har en del lp'er som hælder til den ene eller anden side.

Mvh/Frank.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Okay....kan det være den faseforskydning man foretager i selve optagelsen der er hørbar ? Hvis det er sådan noget der sker...og det er især nogle af de nye skæringer det er hørbart på....kan det selvfølgelig klares med balanceknappen.....og jeg er fri for at investere i en ny arm (hvis det er den der er skyld i det hele, hvilket jeg ikke helt tror på) med større præcision til følge. Jeg vil hellere investere i musik og film.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 August 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg troede bare at den Origin Live arm var på prøve, Claus. Kniber det med at få den af igen eller hvad, siden din Clearaudio ST300 er til salg

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Jeg troede bare at den Origin Live arm var på prøve, Claus. Kniber det med at få den af igen eller hvad, siden din Clearaudio ST300 er til salg

Ingen kommentare pt.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 August 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Brian7500 skrev:

Ingen kommentare pt.

Come on......

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Dr. Lyd skrev:
Brian7500 skrev:

Ingen kommentare pt.

Come on......

Altså altså altså....nu har jeg fået min ST 300 til at køre smukt....der var sgu for meget nåletryk på i forhold til antiskatingen....den Ortofonvægt skulle jeg åbenbart lige lære at kende rigtig.....nej jeg ville ikke ud med sproget og den OL arm er ikke her på adressen pt., meeeeeeeen jeg tager en endelig beslutning midt i september vedr. ny arm......og det er altså hemmeligt.

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej Dr. Lyd!

Den er go´ med dig!  Hvem tror på at du ikke skal gi´  den hele armen - den anden er jo sat til salg!

Go fornøjelse!

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Man kan da heller ikke holde noget hemmeligt.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 September 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Lidt opgradering er kommet til :

Level I opgradering (ekstra bundplade med afstandsstykker), samt ny arm...Clearaudio Satisfy med Directwire tonearmskabel og med Clearaudio VTA lifter.

Sikken en ro, samt et tørt og stramt lydbillede......nu viser den rigtigt tænder.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Uha kan det snart blive bedre....

Den plov er bare SÅ flot og  stort tillykke.

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes