Tilykke Dr. Lyd. Tak
Du har et dælme et super (visuelt) flot stereoanlæg. Det ser da meget godt ud 
Jeg kan også forstille mig at lyden er meget engagerende og super velafbalanceret. Yep...meget tilfreds
I det hele taget kan jeg virkelig godt forstå at du nyder det. Kan endelig begynde at koncentrer mig 100 % om indkøb af musik.
Det smerter mig lidt at høre at du skilte dig af med en masse vinyl for 10 år siden. Det er jo desværre det mange har gjort i naiv tro på at det digitale medie var fremtidssikret og var analog lyd overlegen. Jeg tuder stadig indvendig ...så forbandet , men min lillebror købte heldigvis ca. 100 som står herhjemme igen....Gino Vannelli, George Duke, Stanley Clarke, Alan Parsons...oa.
Du skriver et sted at ny vinyl er bedre end gammel. Jeg må tilkendegive min uenighed. Jeg har ikke bortskaffet noget vinyl nogensinde og når jeg sammenligner mine nyindkøb,hvoriblandt der både er 160 g. / 200 g / direkte skæringer / specialoptagelser og annerkendte pladeselskaber etc., med mine gamle så er der nogle af de gamle der skiller sig ud som de uovervindelige. Ja....der er mange gode gamle tryk der stadig er supergode, men de nye genoptryk har jeg god erfaring med og især helt nye indspilninger der kommer på vinyl ( og så er det jo nye plader....jeg har et virkeligt psykologisk savn efter ny vinyl)....der er så meget mere end de gamle fra 80`erne....en helt anden fyldig lyd. Jeg har bla Eart, Wind & Fire, Dire Straits på originale tryk og de samme på 160 og 180 gr vinyl...og de er altså bedre.
Jeg lytter meget til jazz og blandt de gamle skiver med superlyd kan jeg umiddelbart komme i tanker om Jimmy Giufre 3 & Jimmy Smith. Jeg har har mange Belafonte og det er dejlig musik og den dobbelte Carnegie har jeg i to eks. Det er lydmæssigt en af hans bedste men den kan desværre slet ikke hamle op med så mange andre kunstneres skiver. Take Five med Brubeck er også en vidunderlig skive med super lyd når man har den rigtige originale. Bare for at nævne nogle få. Har også Harry`s at Carnigie Hall på Classic Records...super.
Hvis jeg må tage mig den frihed at stille nogle spørgsmål udfra min nysgerrighed. Jeg spekulerer lidt på om du fornemmer om lyden fra dine digitale maskine eller lyden fra din analoge maskine er bedst? Jeg lyttede til en del RIAA'er da jeg skulle vælge og en af dem var den du har. Hvilke RIAA'er "frasorterede" du i din udvælgelse? M.h.t. stereoperspektiv og elektrostater.........oplever du da problemer med at finde den rette lytteposition? Og hvordan oplever du forresten attack og transientgengivelser fra dine elektrostater? Min analoge maskine er gået hen og blevet den foretrukne, men CD`en kan stadig noget, hvis bare pladerne er udnyttet fuldt ud i 16 bit ???? eller hvad det nu er vi hører.
Men jeg synes stadig grammofonen er bedre på det lydmæsse område, men du skal også huske at os der har været med siden 1980 (jeg kan jo selv se det på dit eget superanlæg at du selv har været med) og kun havde grammofon, kassettebåndoptager og tuner, så lidt følelser er der også med.....tænk at rækkerne af LP`er var uendelige....alt kunne skaffes. Det var en fed hifi-tid.
Min begynderriaa var en Clearaudio Basic....som jeg stadig har og som jeg anseer for at være en hit til prisen....men efter Trichorden kom på....så faldt alt på plads. Jeg har ikke været ude i en decideret test at 400 forskellige riaa`er, men set mig lidt omkring, læst lidt, fået lov at prøve og faldt over Trichorden.
Nej, jeg oplever ikke noget problem med lytteposition...de er ligeså følsomme som alle andre. De nye ML`er er en del bedre end de gamle mht transienter.
Jeg ville ønske jeg havde et lytterum som dit. Det har også fået ros
Har du på noget tidspunkt eksperimenteret med at sætte din pladespiller på fjederfødder? Jeg har en idé om at at det ville gavne perspektivet når du lytter vinyl uden dog at være skråsikker.
Jeg ved ikke....har ikke prøvet, men en solid hylde som min er supergod. Jeg prøvede med nogle SD-ligende fødder til motoren, men hver gang den blev startet, trak den skævt....så det opgav jeg.
Jeg vil gerne en dag høre et anlæg som dit. Det kan jeg da slet ikke forstå Spøg til side.....jeg hygger mig og slapper helt af....alt kan blive bedre, men de sidste nanometer koster kassen. Det er godt nok nu.
Venligst
"dolph"
|