Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Electrocompaniet EMC-1 Mk.II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Så, er min nysgerrighed blevet vakt igen, igen... Denne gang drejer det sig om intet mindre end den legendariske ELECTROCOMPANIET EMC-1 MK.II.

Har læst side op og side ned om denne spille, der nu ser ud til at gå sin anden ungdom i møde, nu hvor ELECTROCOMPANIET har fået ny, og betragtelig, pengestærk ejer. Modellen har gennemgået visse opgraderinger, især på den kvalitetsmæssige front, set i lyset af den ofte manglende kvalitative stabilitet... Der blev simpelthen ikke brugt gode nok komponenter, men lyden har (i følge diverse anmeldere) aldrig fejlet noget. Og, mange betragter den ligefrem som værende verdens bedst lydende CD-afsoiller.

Men, hvor god er den egentlig og kunne det være interessant for undertegnede, at stifte et nærmere bekendtskab med denne norske kæmpe?

Jeg synes, den oser langt væk af klasse og kunne godt se den stå i Casa Flex en gang i fremtiden.

Hvis, der er en eller flere her på sitet, der kender til denne afspiller og har erfaringer med denne, så giv endelig jeres besyv med, thi jeg vil meget gerne høre jeres mening om spillen.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Nu lang tid siden jeg have den .

Men kan huske at gamut CD 1 banket den langt væk .

EC lyd som om den spillet uden mellemtone , som KVK skrev engang som en clokradio .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

EC lyd som om den spillet uden mellemtone , som KVK skrev engang som en clokradio .

Hæ, hæ...som en klokkeradio. Tjaa, det var en af de bedre fra KvK.

Men, kære Jensen, hvorfor er det lige, at så mange anmeldere så lige roser den til skyerne gang på gang?

Er den ganske enkelt bare overrated og har opnået kultstatus på p.g.a. forblændet kærlighed til et produkt, eller blot lydmæssig konservatisme?

Mvh. Rune

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

God af se noget fra "Elektrokompaniet" igen......

Hvor godt det spiller ved jeg ikke, men det er edermame flotte produkter...

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fordi, jeg står og vil skifte min BEAT 400 PLUS, da jeg er ganske godt tilfreds med dens peformance, men det er jo altid spændende at holde øjne og øren åbne for andre produkter på den store HiFi-marked.

Det skal også siges i den forbindelse, at den dælme skal være god, hvis den skal afløse min nuværende spille, da jeg synes, at dens kvalitet/pris er meget svær at hamle op med. Har hørt en lang række andre afspillere i samme prisklasse som min BEAT, og alle har måtte strække gevær og BEAT'en har trukket sig sejrrigt ud af dysten.

Mvh. FLEX

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

God af se noget fra "Elektrokompaniet" igen......

Hvor godt det spiller ved jeg ikke, men det er edermame flotte produkter...

Michael

Ja, smuk det er den og inden længe, så leveres de også med fronter i rå aluminium, så det ligesom matcher tidens trent. Det vil sige, at har man en EC med sort akrylfront, så bliver det muligt for ca. en lille 1000-krone at skifte til en alu-front.

At, jeg så synes, at en EC skal være sort ligseom et DENSEN-produkt bør være sort, er en helt anden sag. Man er vel en smule nostalgisk eller konservativ, om man vil...

Mvh. FLEX

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Hey FLEX

Det er da det man er, for mig skal EC også ligne EC, lige som holfi for mig kun holder med træfront.

Men bortset fra det, så troede jeg faktisk ikke at der var noget som hed EC længere, så jeg er da overrasket.

Så det en del i "klubben" for mange år siden, men siden har jeg ikke set nogle af deres produkter.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hey FLEX

Det er da det man er, for mig skal EC også ligne EC, lige som holfi for mig kun holder med træfront.

Men bortset fra det, så troede jeg faktisk ikke at der var noget som hed EC længere, så jeg er da overrasket.

Så det en del i "klubben" for mange år siden, men siden har jeg ikke set nogle af deres produkter.

Michael

Hil MIchael

Nemlig... Det har været væk fra det danske marked en rum tid, men Bill Macintosh har vist hele tiden haft importen af EC.

Som sagt, så er der kommet en hel ny struktur i EC. Per Abrahamsen, manden bag hele projektet, måtte en tur i Sø- Og Handelsretten i Norge for at blive erklæret konkurs. En norsk gut, vel i midten af 30'erne, der er indehaver af en stor elektronikkoncern, mente at det var trist at Norges HiFi-flagskib skulle ende sine dage således, så han overtog butikken og har nu flyttet hele produktionen  til Norge i en og samme bygning. Her sker produktudvikling, samlebåndsarbejde... Ja, hele baduljen foregår på samme fabrik.

Nu nævnte jeg tidligere Per Abrahamsen, der blandt mange i Norge og sikkert også i lande udenfor de norske fjelde, regnes for en sand hifi-guru. Han har nu genoptaget/relanceret "The two channel amplifier", der netop i år har 40 års jubilæum. Det er selvfølgelig sket voldsomt meget siden den gang for 40 år siden. Du skulle i følge Knut Vadseth fra norske FIDELITY vaære en ret så spændende sag.

Men, er der slet ingen, der har lyst til at øse ud af deres erfaringer om den føromtalte Electrocompaniet EMC-1 og  gerne Mk.II-udgaven?

Mvh. Rune

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Mye av produksjonen av EC er planlagt lagt til Estland
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi1;action=display;num=1137251621;start=0;showall=true

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
At, jeg så synes, at en EC skal være sort ligseom et DENSEN-produkt bør være sort, er en helt anden sag. Man er vel en smule nostalgisk eller konservativ, om man vil...

Jeg kan desværre ikke bidrage med lytteindtryk heller, men husker at man før i tiden også kunne få EC med "marmor-look" og ikke kun sort. Smukt under alle omstændigheder. Folk kan sige hvad de vil og lyden skal selvfølgelig følge med, men udseende betyder noget i min verden. Det er en slags mødel i stuen og der er EC noget af det smukkeste

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej broder Flex

Jeg har ikke nærlyttet EC-spillen, men er netop hjemvendt fra CES las Vegas, og kan fortælle at den blev brugt ved flere lejligheder på messen. Ud over en række særdeles gode anmeldelser i diverse hifi-magasiner, fik den ligeledes mange roser i Vegas. Og det skal understreges at det ikke var fra forhandlere af EC, så dens kvalitet er u-omtvistelig. Tvivler stærkt på at gamut kan være med der...

Men mon ikke KT-Odense har en sådan stående, som man kan "lege" lidt med...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hej broder Flex

Jeg har ikke nærlyttet EC-spillen, men er netop hjemvendt fra CES las Vegas, og kan fortælle at den blev brugt ved flere lejligheder på messen. Ud over en række særdeles gode anmeldelser i diverse hifi-magasiner, fik den ligeledes mange roser i Vegas. Og det skal understreges at det ikke var fra forhandlere af EC, så dens kvalitet er u-omtvistelig. Tvivler stærkt på at gamut kan være med der...

Men mon ikke KT-Odense har en sådan stående, som man kan "lege" lidt med...

Den er ikke kun med der den er langt bedre  .

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
jensen skrev:

Hæ, hæ...som en klokkeradio. Tjaa, det var en af de bedre fra KvK.

Men, kære Jensen, hvorfor er det lige, at så mange anmeldere så lige roser den til skyerne gang på gang?

Er den ganske enkelt bare overrated og har opnået kultstatus på p.g.a. forblændet kærlighed til et produkt, eller blot lydmæssig konservatisme?

Mvh. Rune

Måske forbi det er en smuk maskine , men kik på e-bay der er de tit tilsalg til ikke store penge .

Men hvis man køber efter anmelder så køb den da .

Men hvad nu dur densen ikke mere ?

Jeg hørte den op mod Gamut CD1 ders første model wadia 850 Sony 777 modd i tyskland og et ML sæt .

Jeg købte gamutten dengang det var lige da gamut kom med ders første cd maskine ,kan også huske jeg sagde i KT de skulle ligge øre til EC for den var ok og flot , men det ville de ikke efter alle de problemer der havde været med det engang .

Jeg har hørt Ec først model og ders up , synes bedst om den første model .

Transient
Lukket konto
Lukket konto
dobbeltprofil!

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej Flex

Jeg har været den glade ejer af netop denne maskine i MKll udgaven og jeg kan absolut ikke tilslutte mig Jensens vurdering af denne afspiller. I mine øre lyder den aldelses fremragende og det er ikke for ingenting at den er blevet brugt som reference hos stereophile og modtaget topanmeldelser andre steder. Den eneste grund til at jeg skilte mig af med den var at jeg overgik til Bladelius Thor og Freja multi cd for at fuldføre et mere ensartet design i mit setup. Freja faldt ikke igennem men det var tæt på. EMC 1 spiller nærmest som en rigtig god pladespiller, med en fabelagtig mellemtone og meget nuanceret diskant. Bunden var ligeså i særklasse. På nogen tidspunkter savner jeg faktisk denne CD maskine mht dens lækre betjening og flotte lyd.

Jo, den kan skam anbefales og fortjener absolut respekt

Til top Vis Transient's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Transient

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Foreløbig tak for input.

Lad mig straks slå fast, at min Beat 400+ ikke står til at blive udskiftet i nær fremtid. Og, Jensen, jeg er da stadig mægtig glad for min afspiller, det har på ingen måde noget med det at gøre, at jeg spørger til EMC-1....Densen duer stadig og lever helt op til mine forventninger.... Ingen tvivl om det.

Som de fleste af os her på sitet, er jeg også bidt af det grumme HiFi-monster...mer' vil have mer', men det er ikke det samme som at købe ved første øjekast eller tanke, eller første læste anmeldelse af "dyret". Jeg synes bare, at EMC-1 ser tæske-lækker ud og har derfor læst lidt om den fra diverse anmeldere. Men, det kunne jo være interessant at høre fra alm. dødelige hifi-nørder, der har "leget" lidt med spillen.

Hvad ligger sådan en EMC-1 i, hvis den fx skal erhverves brugt?

Til Gl. Jas: Velkommen hjem fra The Little White Chappel og Englenes By.... Ser frem til en fyldig rapport fra rejsen til US. KT har en EMC-1 stående...Måske man skal ligge vejen forbi i nær fremtid, blot for et lille smugkig og ikke mindst et lyt.

Mvh. Flex

Transient
Lukket konto
Lukket konto
dobbeltprofil!

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro at den kan købes brugt for ca. 9 - 10k. Jeg solgte min for et lille år siden for 11k som var en ok pris efter min mening

Mvh

FLEX skrev:

Foreløbig tak for input.

Lad mig straks slå fast, at min Beat 400+ ikke står til at blive udskiftet i nær fremtid. Og, Jensen, jeg er da stadig mægtig glad for min afspiller, det har på ingen måde noget med det at gøre, at jeg spørger til EMC-1....Densen duer stadig og lever helt op til mine forventninger.... Ingen tvivl om det.

Som de fleste af os her på sitet, er jeg også bidt af det grumme HiFi-monster...mer' vil have mer', men det er ikke det samme som at købe ved første øjekast eller tanke, eller første læste anmeldelse af "dyret". Jeg synes bare, at EMC-1 ser tæske-lækker ud og har derfor læst lidt om den fra diverse anmeldere. Men, det kunne jo være interessant at høre fra alm. dødelige hifi-nørder, der har "leget" lidt med spillen.

Til Gl. Jas: Velkommen hjem fra The Little White Chappel og Englenes By.... Ser frem til en fyldig rapport fra rejsen til US. KT har en EMC-1 stående...Måske man skal ligge vejen forbi i nær fremtid, blot for et lille smugkig og ikke mindst et lyt.

Mvh. Flex

Til top Vis Transient's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Transient

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Transient skrev:

Jeg vil tro at den kan købes brugt for ca. 9 - 10k. Jeg solgte min for et lille år siden for 11k som var en ok pris efter min mening

Mvh

FLEX skrev:

Foreløbig tak for input.

Mvh. Flex

Halopsa Transient.

Det lyder som en ganske fair pris. Så, er det jo ikke umuligt at lege med, hvis det en dag skulle komme på tale med sådan en spille. Er dog samtidig opmærksom på, at man også kan få brugte Wadia-afspillere i den prisklasse og sikkert meget andet godt.... Spørgsmålet er jo bare, hvad er bedst? Det må jo være op til den enkelte at bedømme.

Men, faktum er, at sådan en EMC-1, ser drønlækker ud, om lyden så retfærdiggør det smukke ydre er et uvist faktum for undertegnede. men, jeg vil bestemt ikke snyde mig selv for et prøvelyt, hvis det lader sig gøre i fremtiden.

Mvh. FLEX

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
rattanhuset skrev:

Hey FLEX

Michael

Hil MIchael

Nemlig... Det har været væk fra det danske marked en rum tid, men Bill Macintosh har vist hele tiden haft importen af EC.

Som sagt, så er der kommet en hel ny struktur i EC. Per Abrahamsen, manden bag hele projektet, måtte en tur i Sø- Og Handelsretten i Norge for at blive erklæret konkurs. En norsk gut, vel i midten af 30'erne, der er indehaver af en stor elektronikkoncern, mente at det var trist at Norges HiFi-flagskib skulle ende sine dage således, så han overtog butikken og har nu flyttet hele produktionen  til Norge i en og samme bygning. Her sker produktudvikling, samlebåndsarbejde... Ja, hele baduljen foregår på samme fabrik.

Nu nævnte jeg tidligere Per Abrahamsen, der blandt mange i Norge og sikkert også i lande udenfor de norske fjelde, regnes for en sand hifi-guru. Han har nu genoptaget/relanceret "The two channel amplifier", der netop i år har 40 års jubilæum. Det er selvfølgelig sket voldsomt meget siden den gang for 40 år siden. Du skulle i følge Knut Vadseth fra norske FIDELITY vaære en ret så spændende sag.

Men, er der slet ingen, der har lyst til at øse ud af deres erfaringer om den føromtalte Electrocompaniet EMC-1 og  gerne Mk.II-udgaven?

Mvh. Rune

Nej det har bill lige fået , før var det morten , nok derfor KT ikke ville have det , men nu er det ok igen .

Morten har gjort en del for EC i dk .

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen.

Jeg vidste ikke, at det var Morten, der tidligere havde importen, men kun at Bill havde den nuværende import. Han gør dog ikke den helt store reklame for EC, synes jeg.

Rart med din indsigt i hifi-branchen, da den sommetider virker en smule uoverskuelig.

Mvh. Rune

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Hej Jensen.

Jeg vidste ikke, at det var Morten, der tidligere havde importen, men kun at Bill havde den nuværende import. Han gør dog ikke den helt store reklame for EC, synes jeg.

Rart med din indsigt i hifi-branchen, da den sommetider virker en smule uoverskuelig.

Mvh. Rune

Ja nu har jeg været med i 22 år så lidt snuser man da op .

Her lidt om hvad den kære nordmand laver idag

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =2032

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum