Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Projekt: passivt kølet HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt, dog for dyrt endnu. Min største anke er nok den at når sommeren kommer og temperaturen ikke lige er 21 grader i stuen, men 27-28 grader om dagen, så ryger kølekapaciteten vel betragteligt ned, eller hvordan?

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

24X7X365
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det ser ud til, at Mcubed kabinettet har fået en dansk distributør: www.hfx.dk

Til top Vis 24X7X365's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 24X7X365

nAlen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Dit valg af hardware undrer mig en smule, men går ud fra det er "rester" du har haft liggende fra tidligere spande.

Særligt studser jeg over valget af cpu, personligt havde jeg nok nuppet en p4-m, men igen, har du det liggende er det jo en besparelse der er svær at sige nej til :)

Din idle temp er fornuftig, men den vil sandsynligvis stige anseeligt under load, bare så du er obs på det. Ville være interessant at høre hvad full load lå på efter et par timer, og håber du vil teste det for mig, når du får samlet skidtet og alt kører 100% passivt.

Jeg er selv ejer af både hitachi og samsung spinpoint diske, og omend lille, er der forskel på lydniveauet. De samsung er altså bare superlækre.

Held og lykke fremover med projektet, håber du bliver glad for skidtet :)

Til top Vis nAlen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nAlen

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

nAlen skrev:

Dit valg af hardware undrer mig en smule, men går ud fra det er "rester" du har haft liggende fra tidligere spande.

Særligt studser jeg over valget af cpu, personligt havde jeg nok nuppet en p4-m

p4-m ??? nej nej nu stopper du.

En pentium-m er valget hvis man ikke ønsker 64bit.

Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Pga tyveri af mine PC'er kan jeg først kommentere denne tråd nu.

Jeg har selv haft lign. løsning (samme kabinet, blæserløs strømforsyning, heatsink til en Pentium M processor) hvor den eneste lyd man hørte var fra de elastik-ophængte Samsung harddiske samt en kabinetblæser på halv hastighed - med andre ord faktisk lydløs.

Kabinettet og PSU'en kan købes meget billigt hos Parstronic i Odense - og så er det samlet inkl VFD-display.

De har ikke hardwaren på deres hjemmeside men send en mail eller ring - de er mega flinke.

Held og lykke med projektet.

Dokt

Dok
Til top Vis Dokt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dokt

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

At se DVD'er (det mest bændbreddekrævende) over et netvæk burde ikke noget problem.

Jeg undrer mig ligeledes over valget af CPU. En P-M havde været optimal, men det afhænger af hvad du har tænkt dig med maskinen. Skal den køre ffdshow, 1080 og spil?

Jeg bed også mærke i at du ville have dine diske i RAID0, men jeg forstår ikke hvorfor, da det meget sjældent giver højere hastighed (se www.storagereview.com) men i stedet giver lavere fejltolerance. Desuden er der ikke noget at bruge en eventuel ekstra hastighed til i en HTPC.

Spændende projekt med det lydløse.

Til top Vis Schroinx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schroinx

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:

Jeg bed også mærke i at du ville have dine diske i RAID0, men jeg forstår ikke hvorfor, da det meget sjældent giver højere hastighed (se www.storagereview.com) men i stedet giver lavere fejltolerance. Desuden er der ikke noget at bruge en eventuel ekstra hastighed til i en HTPC.

Spændende projekt med det lydløse.

Jeg har lavet min med Intel RAID0 og 1. Opstart af XP fra RAID1 40% hurtigere. Behandling af store filer f.eks. hvis du fjerner reklamer fra optagelser og så gemmer filen på RAID0 er langt hurtige, igen ca. 40%. Nu har jeg ikke læst på storageview, men de test jeg har læst hvor RAID ikke giver så meget er med mere typiske PC applikationer hvor filerne der bearbejdes er noget mindre, så der gemmes til harddiskens cache.

Men hvis du ikke bearbejder dine media filer er det nok ikke den ekstra risiko værd med RAID0.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

RAID 0 har større betydning, hvis man arbejder med store filer, som videoredigering, så der er jeg helt enig med dig, men 40% er en hel del. Derudover er det desværre en almindelig udbredt misforståelse at RAID0 giver en performance forbedring. Jeg ved ikke om du har tjekket de 40% hurtigere opstart, men jeg vil foreslå at du gør det, for virkeligheden er sandsynligvis en anden. Du kan finde mere info her: http://www.storagereview.com/php/cms/cms.php?loc=news_conten t&id=970&start=26&range=10

Så alt i alt vil jeg spørge, er det risikoen værd?

Til top Vis Schroinx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schroinx

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har testet det. Først installerede jeg på den ene disk og målte opstarts tid, samt lavede nogen edits i nogle filer og andet. Geninstalered på RAID0 og 1 og foretog de samme målinger, som så var næsten halverede.

Den artikle på storagereview siger og så det samme som jeg. Væsentlig hurtigere XP opstart ved RAID 0 og væsentlig gevinst ved editering af store medie filer, ved disk krævende opgaver. Men mindre eller ingen gevindst ved almindelige desktop applikation. Nogen gevindst ved nogen spil og ingen ved andre.

Jeg er også enige med dem i at det ikke er noget for den almindelige PC bruger.

Om det er risikoen værd? Tja, godt spørgsmål. Det eneste jeg risikere er at midste nogen TV optagelser, hvis det er noget jeg har glædet mig til at se er det da surt, men den risiko vil jeg godt løbe. Jeg havde på et tidspunkt optaget en serie til min niece som hun var helt vild med, og min RAID0 fejlede. Der fik jeg da lidt kold sved, efter at have brugt en del tid på at fjerne reklammer og min niece længe havde glædet sig til at komme forbi og se dem. Det kom dog op at køre igen.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

En lille update herfra....

Har haft maskinen kørende i et par uger nu og den kører fint. System temperaturen ligger på omkring 48 grader, CPUen ligger omkring 50 og GPUen ligger på omkring 65-70 grader - og det er når maskinen har stået tændt i flere dage og vist TV samt lavet lidt optagelser. Så umiddelbart giver AMD CPUen ikke anledning til bekymring mht. varme efter min mening.

Til nAlen: Der er ikke noget i konfigurationen der er rester jeg har haft liggende - alt er udvalgt specielt til denne maskine. En forklaring på hvorfor jeg valgte AMD fremfor Pentium M - Intel har efter min mening et generelt varmeproblem med størstedelen af deres CPUer fra Pentium 4 og nyere. Jeg har samlet en tilsvarende maskine for en ven som var baseret på et Aopen bundkort og en Pentium M CPU. Alene ved opstart til BIOS blev hans CPU omkring 50-60 grader. Der ligger min AMD nede omkring 35-38 grader. Så jeg kan bestemt ikke se at Intel har mere styr på det med varmeudviklingen?! Skal lige siges at jeg selv mest er til Intel CPUer og har dem i mine andre maskiner... men at lave CPUer der ikke bliver varme - det har de godt nok ikke været gode til i lang tid.

Mht. støjniveau, så lever den 99% op til mine forventninger. Man kan høre harddiskene meget meget svagt når maskinen kører. Det er bestemt ikke noget man bemærker. Kun når man slukker maskinen bemærker man at der blev en anelse mere stille. Jeg overvejer at prøve med nogle 2.5" diske, men igen - jeg syntes på ingen måde at jeg bemærker lyden ved normalt brug.

Hvorfor køre RAID? Tjaaa, det var nu mest for at det hele er samlet på en stor partition. Det er ikke for at få bedre performance. Selvfølgelig er der en risiko forbundet med det. Men de vigtigste ting så som min MP3 samling har jeg alligevel kopi af på en ekstern USB disk og systemopsætningen tager jeg også kopi af på en USB disk med jævne mellemrum eller over netværket.

At få plads til alle delene i kabinettet krævede godt nok at der blev tænkt over tingene. Har haft maskinen adskilt flere gang for at se om ikke der var en smartere måde til montering af de forskellige heatpipes fra CPU, GPU og Chipset. Tilsidst lykkedes det at få perfekt plads til det hele. Jeg har taget en del fotos undervejs, både da jeg samlede min egen AMD version, men også da jeg samlede min vens Pentium-M version. Håber at få dem lagt på en hjemmeside med lidt forklaringer og anbefalinger. Vil tro at jeg har brugt omkring 10-12 timer på at samle min egen maskine før det hele passede som hånd i handske. Min vens tog ca 4 timer da jeg nu havde erfaringen med de ting man skulle tage højde for undervejs. Tænker man sig ikke om, kan man risikere at skulle skille hele maskinen ad for at få rettet en enkelt lille ting man ikke lige havde tænkt over! Lidt af en udfordring og bestemt ikke egnet til dem der ikke har tålmodighed eller erfaring med PC samling. Men jeg syntes det har været det værd.

Der vor mit system halter nu, er på software siden. TV delen i Meedio er bestemt ikke god nok endnu og jeg har derfor prøvet en masse andet software. Det sum umiddelbart har fungeret medst er det der hedder MyTheatre. Her tog det ingen tid at få indstillet alle kanalerne fra TDC kabeltv og kvaliteten er noget bedre ned via det almindelige antennekabel.

Den endelige hardware konfiguration ser således ud:

• mCubed Hifi-ATX kabinet med VFD og Ir monteret
  • AMD Ahtlon 64 3700+ processor med mCubed passiv heatpipe køler
  • 2x1 GB matched RAM monteret med Revoltec RAM freezere
  • MSI K8N-NEO4-FI Platinum bundkort med mCubed passiv heatpipe køler
  • GIL GeForce 7800GT grafikkort med mCubed passiv heatpipe køler
  • FloppyDTV DVB-C  TV Tuner med TDC selector kort.
  • SoundBlaster X-Fi 7.1 lydkort
  • NetGear WPN311 Wireless PCI netkort
  • 2x250 Gb hitachi 7200rpm SATA harddiske i RAID0
  • NEC ND-4551 DVD-RW drev
  • SilverStone 350W PSU passivt kølet 
  • mCubed Vertical Silence, passive harddiske kølere og lyddæmpere

Skjal snart have set mere på resten af mediacenter funktionerne og vil så vende tilbage til TV delen senere. Det vigtigste er at den nu kan vise alle kanalerne i digital kvalitet og ligeledes optage dem.

Som nævnt, håber jeg på at få lavet en hjemmeside med tips og triks til brugen af dette kabinet samt billeder af hvorden den ser ud under og efter montering.

Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Meget meget interessandt læsning.....at lave en hjemmeside med billeder og forklaring er en rigtig god idé....bare det ikke tager for lang tid . Jeg har selv samlet flere pc´ere i min tid, og jeg har da stærkt overvejet at bygge min egen HTPC.....så erfaringer modtages med kyshånd.

Det undrer mig lidt at man kan køre et så forholdsvis kraftigt grafikkort passivt kølet. Og før i tiden var det jo AMD der var den helt store varmeudvikler (Jeg havde en AMD 1,4GHZ).

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Perry Chopper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Til en HTPC kan jeg varmt anbefale det lydkort du nævnte tidligere, HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD, at høre Dolby Digital på det kort er en oplevelse, og så har det optisk udgang.

Til top Vis Perry Chopper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Perry Chopper

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Perry Chopper skrev:

Til en HTPC kan jeg varmt anbefale det lydkort du nævnte tidligere, HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD, at høre Dolby Digital på det kort er en oplevelse, og så har det optisk udgang.

hvad hvis man kører lydsignalet lige igennem og lader sin forstærker stå for dd/dts delen er det ikke smartere min forstærker er en yamaha til ca.4000 for 2 år siden, eller kan det betale sig med det kort og bare gå igennem kortet til amp?

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Totalt fed pc du har bygget

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:
Perry Chopper skrev:

hvad hvis man kører lydsignalet lige igennem og lader sin forstærker stå for dd/dts delen er det ikke smartere min forstærker er en yamaha til ca.4000 for 2 år siden, eller kan det betale sig med det kort og bare gå igennem kortet til amp?

Det smarte ved det kort er at du kan køre surround lyd fra spil og programmer over i recieveren gennem et enkelt digitalkabel. Ved pass-through (hvor DTS eller AC3 signalet sendes direkte til forstærkeren) fungerer det som alle andre kort. Skal du kun bruge lyd til film osv. er der derfor intet at hente ved dette kort (Audiotrak Prodigy 7.1 Lt. leverer bedre lyd), men til spil kan du spare nogle mini-jack -> 2xphono-han kabler mod en lavere lydkvalitet (lyden bliver encodet og taber derved kvalitet). HDA Digital X-Mystique 7.1 er altså kun en fordel, hvis du vil nøjes med 1 enkelt kabel mellem pc og reciever.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

OK tak for hjælpen

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Mht. lydløs harddisk så husk at pille ved AAM (Automatic Acoustic Management). Det får hdd'en til at yde lidt mindre men til gengæld støjer den meget mindre.
Selvfølgeligt skal du som udgangspunkt vælge en stille disk.
Hvis du kombinerer en lydsvag disk, AAM, og en hdd-kasse tror jeg ikke du kan høre disken længere.
Jeg har gode eftaringer med programmet mhdd til AAM administrering.

Hvordan gør man dette i windows??

Virkelig spændende projekt ellers . Ville ønske jeg havde haft samme budget da jeg byggede min PC for nylig. Det ser virkelig godt ud.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
nAlen skrev:

Særligt studser jeg over valget af cpu, personligt havde jeg nok nuppet en p4-m

p4-m ??? nej nej nu stopper du.

En pentium-m er valget hvis man ikke ønsker 64bit.

Er der nogen fordel ved at køre 64 bit i en HTPC, udover at være fremtidssikret mht. nye programmer????

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg følger også spændt indlægget, og glæder mig til en evt. hjemmeside. 

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Uhh jeg savner altså den hjemmeside med de billeder og forklaringer nu.......hvis der er for besværligt med en hjemmeside kan det jo laves som en tråd her .

Jeg kunne godt tænke mig at vide en slutpris på den maskine.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes