Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo også andre måder at modtage støj på.

For noget tid siden skiftede TDC alle vores gamle antenne kabler ud i ejendommen hvor jeg bor, fordi vi skulle have Internet adgang via hybridnettet, ( hi-speed ).

De nye kabler der er blev lagt ind, er et tyndt coaxialkabel med navnet, Caval DKT Mini 1 -hvid, 3.7mm. : =Antennekabel">Tryk her og tryk Antennekabler i venstre side.

Da jeg købte Selector HD 81 fra TDC i sin tid, besluttede jeg at trække 2 coaxialkabler, et til BeoVision 7-40" og et til Selector HD 81.

For at eliminere indtrængning af elektriske støj ( HF ) har jeg udskiftet antenne kablerne i min lejlighed, til det samme kabler som TDC har brugt, og alle stik er udskiftet til F-connector.

En F-connector bruges til at skabe den bedst mulige forbindelse mellem kabel og stik / fordeler, og er i høj kvalitet.

Tekniske data på Antennekabel : Impedans: 75 ohm / Dæmpning (dB / 100 m): 50 MHz 10,9 / 200 MHz 22,1 / 300 MHz 26,0 /  500 MHz 31,9 /  800 MHz 42,4 / 2050 MHz 80,5. Skærm: Cu fortinnet / alufolie. Udvendig diameter: 3,6 mm. Kappe: PVC. Kablet anvendes typisk inden for antenne anlæg til Radio / TV, hvor det er blevet meget populært grundet de gode data og den lille ydre diameter.

Du kan finde  =F-connectorer">Tryk her og tryk F-Connectorer i venstre side.

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Coax i den tynde klasse er somregel ikke = god kvalitet, der er en grund til at man i gode anlæg bruger tykke kabler, de kabler der ligge i jorde i vejen er nogle tykke sataner, med en skærm der er lavet af kobber rør, de tager hverken noget ind eller ud, kvaliteten af et coax kabel kommer an på hvor tædt skærmen er strikket og hvad dialektrum der bruges, der er mange factore, men som hovede regel er det bedre med tykt kabel, der mangler en del spec udover det du lige smed der, men jeg kan se du har et pæn god tab på de kabler, dette er langt bedre på tykkere og bedre kabler.

hvis du kigger på F connectoren generalt så er det noget skrald, det er billigt, og det er grunden til at det bruges, tætheden af en F connector er ikke så super god, løsningen ville være noget N conenctor eller noget SMA, men det fåes ikke til TV udstyr, og det er kun til 50ohms systemer.

nu søgte jeg bare hurtigt, men det burde være nemt at finde noget meget bedre kabel

Antennekabel 6,7 mm. QX5S, hvid
Anvendes primært indenfor radio / TV branchen specielt for F-konnektorer til satelitmodtagere.

Tekniske data:
Impedans: 75 ohm
Godkendelse: P & T
Dæmpning (dB / 100 m): 50 MHz 4,5
230 MHz 8,4
300 MHz 10,2
500 MHz 13,0
800 MHz 17,9
2050 MHz 29,9
Skærm: Cu fortinnet / alufolie
Inderleder: 1,1 mm CU
Udvendig diameter: 6,7 mm
Kappe: PVC

du skal huske at 3dB er en fordobling, så vi snakker allerede meget her, hvilket ville gøre at du har bedre billede, fordi du har mulighed for stærkere signal, så betyder udefra kommende støj ikke det store, set i forhold til dit SNR tal.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Whistler: Og det er da ikk så vildt dyrt det antennekabel, men findes der dyrere alternativer og skal jo heller ikke bruge en 100m tromle, så det ville være en fordel at finde det via en kabel/antenne mand, som man forhåbentlig kunne købe det antal meter man skulle bruge...

Mit parabol setup kunne godt bruge noget frisk kobber..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

link link link...
Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:
 link link link...

Det kan jeg så gøre..

http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos=& ;saArticle[ID]=10201&VID=e0f1ce689fc5f43026f2fbbc86224410

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Tusind tak!

Ser bestemt bedre ud end det kabel jeg benytter idag,- Det er hermed skrevet på opslagstavlen , og til en rund tiér er det bestemt en go pris.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger RG59 - 75 ohm. kasbel som antenne kabel fra antenne stik til tv, DVD samt VCR. (og digital kabel fra DVD til DAC.)

Det er et godt klabel, og lyder endda ganske foruuftigt som all around digitalkabel.

Billedet bliver også ganske godt med det på TV & DVD mm. (bedre end det alm. relativ tynde grå no name kabel der sad langs vægen og hen til  til antenne stikket da jeg flyttede ind. (har fælles antenne med antenne/tv & radio udtag i stuen)

Stort bedre kabel får man da nok næppe, medmindre vi kommer ind i specielle "hifi" 75 ohm digital kabler??

Det er et dejligt smidigt og fint kabel at have med at gøre, havde en rulle med 25. m. liggende, jeg ved et tidspunkt havde fået "tiltusket" mig.. for at finde hvor det sælges, prøv at "Google" på det!...

Fler andre jeg kender anvender det som digitalkabel mellem DAC. & Drev samt som sagt ikke mindst i A/V sammenhænge...

Det kan jeg anbefale..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Tusind tak!

Ser bestemt bedre ud end det kabel jeg benytter idag,- Det er hermed skrevet på opslagstavlen , og til en rund tiér er det bestemt en go pris.

Hehe det var nemt at finde, selv for mig... men det var da så lidt..

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg bruger RG59 - 75 ohm. kasbel som antenne kabel fra antenne stik til tv, DVD samt VCR. (og digital kabel fra DVD til DAC.)

Det er et godt klabel, og lyder endda ganske foruuftigt som all around digitalkabel.

Billedet bliver også ganske godt med det på TV & DVD mm. (bedre end det alm. relativ tynde grå no name kabel der sad langs vægen og hen til  til antenne stikket da jeg flyttede ind. (har fælles antenne med antenne/tv & radio udtag i stuen)

Stort bedre kabel får man da nok næppe, medmindre vi kommer ind i specielle "hifi" 75 ohm digital kabler??

Det er et dejligt smidigt og fint kabel at have med at gøre, havde en rulle med 25. m. liggende, jeg ved et tidspunkt havde fået "tiltusket" mig..

Fler andre jeg kender anvender det som digitalkabel mellem DAC. & Drev samt som sagt ikke mindst i A/V sammenhænge...

Det kan jeg anbefale..

mvh.

RG59 er vel et "standard" kabel eller hvad, men som jeg kan se er coax kablerne ret beset de samme med lidt forskellige interne tykkelse på solidcore signal lederen, hvordan skærmen er lavet..?

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
BeoFan skrev:

Tusind tak!

Hehe det var nemt at finde, selv for mig... men det var da så lidt..

Det var nu også det mere pricipielle, som det gjalt i dette tilfælde, men den har du sikkert luret.. 

Når man anbefaler et bestemt mærke eller vare,-  i dette tilfælde er det et kabel, er det praktisk at der henvises med et link eller flere, så alle de mange hundrede/tusinde mennsker der læser indlægget /tråden , ikke selvstænding skal bruge tid og kræfter for at lede efter præsis  det samme, og med forskellige resultater til følge, og det  med noget som budbringeren  allerede har fundet efter,  ovenikøbet efter måske at havde brugt megen tid tid på det,- mange gange efter timevis søgen, og hvor det bedste resultat, hvad angår kvalitet og pris bliver,  anbefalet til sidst.

Link er utroligt nemme at sætte ind og gør alle vores indlæg yderst informative og væsentlige og nytteværdien stiger ganske  betydeligt, således at vores alle sammens Forum HIFI4ALL  konstant bliver bedre, til fordel for os alle sammen.

Det lyder sgu som en 1. maj tale ...

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:

men som jeg kan se er coax kablerne ret beset de samme med lidt forskellige interne tykkelse på solidcore signal lederen, hvordan skærmen er lavet..?

Der står "alufolie" ved de to kabler, men der må være en forskel. Da jeg skulle afisolere kablet til højre, var det meget vanskeligt fordi det de kalder alufolie var lige så hård som bly, og ser man på billederne ses da også en forskel. Kan det tænkes at TDC bruger speciel udgave. ? De kabellængder jeg skulle bruge, gav de mig.

Whistler
Er du sikker på at du læser de date rigtigt, når det fremhæves at det kabel jeg bruger, "er
populært grundet de gode data" ?
Jeg er selv ikke istand til at oversætte de data til noget brugbart.
Der sidder i ejendommen op til flere signal forstærkere så mon ikke det
kun er støj jeg behøver at tænke på.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Imbanlance skrev:

men som jeg kan se er coax kablerne ret beset de samme med lidt forskellige interne tykkelse på solidcore signal lederen, hvordan skærmen er lavet..?

Der står "alufolie" ved de to kabler, men der må være en forskel. Da jeg skulle afisolere kablet til højre, var det meget vanskeligt fordi det de kalder alufolie var lige så hård som bly, og ser man på billederne ses da også en forskel. Kan det tænkes at TDC bruger speciel udgave. ? De kabellængder jeg skulle bruge, gav de mig.

Ja disse har jeg godt nok styr på, og QX5S kablet ser også ganske tilforladeligt ud, og prisen er heller ikke skræmmende, hvis man kigger på de andre coax kabler fra den butik jeg linkede til...

Dette her kabel f.eks:

RG6B

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger også,- ligesom Peter Pan- hvordan skal man læse dB værdierne for de viste tre kabeltyper. Hvilket værdier  skal være høje/lave og ved hvilken frekvenser er dB tallet kritisk. Påvirker antenne kablets brug af forskellige materialer lyden fra FM modtagelsen

Emnet ligger godt nok lige på kanten, til ikke at høre til i denne tråd, men hvis det er muligt at  formindske den udstråling som går fra fra antennekablet til netkablet, ja,- så har man faktisk indirekte optimeret  lyden fra netkablet, via en  skærmning,  omvendt kan man sige at antennekablets kvalitet også er en sekundær lydpåvirker,- i lighed med netkablet, og derfor kan  antennekabler og dens kvalitet /skærmning altså  godt beskrives og diskuteres tråd i denne specifikke tråd, hvis ingen gør indsigelser.

Her data vist for det  ovennævnte RG6B antennekabel som der henvises til.

RG6B Coaxkabel 75 ohm sort, 100m
Semi-air spaced coaxkabel i høj kvalitet. Dobbelt afskærmning med flettet kobberskærm + aluminiums folieskærm. Massiv inderleder. Velegnet til lange kabeltræk og fast antenneinstallation. Leveres i hvid, på 100m spole.
Impedans 75 ohm
Cap. 52.5 pF/m
Dæmpning 100MHz: 6.3dB pr 100m
200MHz: 9.1dB pr 100m
600MHz: 15.4dB pr 100m
1000MHz: 21.0dB pr 100m

Flg. F-connecter passer til denne kabel: varenr. 770.152

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

jeg kan da lige tilføje, at RG kablerne er opdelt i en nogenlunde logisk samling kategorier.

RG står for Radio Guide og der findes som udgangspunkt ingen regler eller min. data et kabel skal overholde, for at få betegnelsen RG.

De ulige numre er 75 Ohm
De lige numre er 50 Ohm

De 2 topkabler til antennesystemer er RG 6 og RG 11.
RG 58 og RG 59 er billigere og tyndere udgaver af disse kabler.
De fås i mange udgaver lavet i mange materialer. Plenum versionerne er typisk teflon isolerede pga. brandfaren ved andre plastmaterialer.
Dem der laver de mest velspecificerede udgaver af disse kabler er Belden.
De er storleverandør til millitærets radarsystemer m.m. de har styr på, hvordan man behandler HF.

Her kan man læse mere:
http://www.belden.com/pdfs/03Belden_Master_Catalog/06Coaxial _Cables/06Coaxial_Cables.pdf

I øvrigt mener jeg der ligger en virksomhed i Gjern, der importerer Belden, ellers kan www.bluejeanscable.com være behjælpelig.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Tak for oplysningerne Kurt von Kubik.

Mvh Peter pan

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jeg takker også Kubikken og vil så spørge yderligere om dæmpningen imellem de tre kabeltyper .

Det er jo tydeligt at der er forskel, da jeg ved at 3dB svarer til en halvering eller fordobling af et givent signal,men hvad for et bør man købe hvis ønsket er det bedst mulige signal, skal tallet være højt eller lavt? og hvilken frekvensområde bør man lægge vægt på, ved henholdsvis  analog fjernsyn,dvb-t,  satelit og radio?

200MHz: 9.1dB pr 100m
600MHz: 15.4dB pr 100m
1000MHz: 21.0dB pr 100m

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Herunder link til en helt fantastisk en "PIXI billedbog" om hvordan man bekæmper forskellige former for støj på vores  dyre udstyr,-  ialt 42 tegneserie billeder ANBEFALES KRAFTIGT ! 

Jeg tror virkelig at der er nogen herinde i Hifi4all som bliver noget klogere, når emnet for en gangs skyld bliver behandlet af en støjfagmand. især jordforbindelsen og dens i virkeligheden dårlige støj-undertrykkende egenskaber overrasker virkelig!

Dersværre er det en PDF fil, og jeg kan ikke lige finde ud af at kopiere nogle af de mange lærerige tegninger herover, men det er der måske andre der er istand til

http://www.el-qa.dk/2mjko.pdf

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jord fjerner ikke "støj" eller andet snavs i strømmen, men leder blot stelstrøm fra anlæget væk, så denne ikke genere signalkablerne og de signaler der løber her, vad at løbe gennem disse.

Jordet skærm på et kabel kan også lede ind og ud stråling væk.

Men den støj der er i strømmen kan kun et net filter fjerne.

Uanset HVAD! så kan en god jordforbindelse af anlæget og ikke mindst skærm på div. kabler høres!.. (renere, klare, og mere stabil gengivelse)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Nogle der rent faktisk har erfaringer med G&W TW-03 netskinnen?

Den ser spændende ud?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Rent faktisk venter jeg stadig på den,da den er bestilt  jeg regner med at den snart kommer. Venter tålmodigt. Den sendes via Hong kong til et lager i EU og videre til min postadresse,  og alt inkluderet i prisen.

Men umiddelbart er filtret af de anbefalede typer,- bygget af gode komponenter, og udtag og alt det andet ser også ud til at være i en usædvanlig  god kvalitet,

Det ser altså ud til at være en særdeles god handel, da man umuligt selv  kan samle noget der bare ligner til den pris, foruden at de øvrige alternativer på markedet er utroligt dyre i forhold til at du får det nøjagtig det  samme, eller meget mindre. 

Herunder link til et rewiev og salg på e-bay, derudover vil du finde ved søgninger på nettet at filtret også  optråder på en del amerikanske hifi sider, hvor brugerne benytter filtret det i deres set-up, og tilsyneladende alle steder med tilfredshed, da der ikke er læst om klager nogle steder.

http://cgi.ebay.ie/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320110 911940&ssPageName=MERC_VIC_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&am p;am p;am p;refitem=320107472031&itemcount=4&refwidgetloc=clos ed_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&refwidgett ype=cross_promot_widget

Men hvis jeg havde pengene og netfiltret skulle/kunne stå fremme, ja- så ville jeg vælge den næsten  tilsvarende model,  i et betydeligt  frækkere og anderledes design og samtidigt i ren kobber for kun en tusse ekstra,

Mums men desværre  man kan altså ikke få det hele..

G&W TW -08D til 249 Euro = 1855 dk kr.

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum