Forfatter |
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Nu får vi se! det skulle prøves! og prøves...(power invertere) førstehånds intryk var / er posetivt!...
Men muligvis tages skridtet fuldt ud og der laves en merie direkte batteri føde, løsning!...??
Nu får vi at se...!?
Men batterier ER! vejen frem...
Iøvrigt er der ingen problemer med de batterier + oplader, de står sgu da ikke i stuen! (konen ville gå i selvsving!!) men lige udenfor vinduet i en dertil lavet og godt isoleret (for beskyttelse mod kulde regn / fugt og vejer) kasse.. så NO PROBLEM!..
mvh.
|
|
|
Lav en batteri forsyning til til en forstærker kunne være vejen frem.
Det er jo dumt at lave 230VAC til 12VDC til 230VAC(med mere støj) til F.eks. 60VDC (i forstærkeren)
Så er det bedre at lave 230VAC til 60VDC (5x12V baterier i serie) og køre forstærkeren fra dette. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
ChristianK skrev:
Kunne man ikke bruge en computer UPS? Den leverer da en ren sinus...? |
|
|
Nej, den leverer ikke en re4n sinus. Den er hamrende fuld af HF støj!! Men det er pc'en ligeglade med... den lyder hverken bedre eller dårligere af den grund...
Anlægget derimod... det er nok lidt mere følsomt! |
|
|
Sorry, så er der noget jeg har misforstået :)
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ChristianK: Det er korrekt, at en UPS laver noget der ligner en sinus. Men den er altså skabt ved hjælp af switch mode, præcis ligesom en almindelig inverter. Og selv om den leverer noget der ligner sinus, er den stadig hamrende fuld af støj fra switch mode konverteringen. Og husk på, at det der er i stikkontakten også ligner en sinus ret godt. Faktisk en del bedre!!
Så ja, du har ret i at du har misforstået noget. Og det er helt OK. Det er bare en skam, når folk der ikke har den rette tekniske indsigt, begynder at vejlede andre til noget, basret på en viden de totalt har misforstået (Her mener jeg ikke dig). Og det er direkte pinligt, når disse folk endda udtaler hvor meget bedre deres anlæg er blevet af en operation, som de totalt har misforstået følgerne af... Det viser bare hvor meget folk er i stand til at høre, og hvor meget de bilder sig ind de hører...   
Hvem tror i øvrigt, at Harald Nyborgs lavpris invertere er særlige low noise udgaver  ???
Ved godt at jeg skal tale pænt... men griner stadig totalt umotiveret, når jeg kommer til at tænke på denne historie. Det er utroligt hvad man kan bilde sig selv ind... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gad egentlig ikke, men hvad pokker når man nu alligevel har det hele ude på værkstedet.
Så jeg har lige prøvet at koble min harald n inverter op og belastede den med 100W lampe. Så undersøgte jeg hvad der kom af støj og det var ikke småting. Op til 50mV i 10 meters afstand. Tæt på gik min feltstyrkemåler amok. Der var masser af fnidder fra 100Khz og op til 1,5Mhz og det siger selv at det kommer igennem alle vegne. Det er jo radiofrekvenser som ikke lader sig stoppe. Jeg prøvede herefter at drive en radio med den . Der var tydelig støj ligegyldig hvad jeg gjorde. Selv på FM kunne jeg høre noget.
Det var nu forventet, men nu er det da også prøvet. Den dur til det jeg skal bruge den til.
Jeg kunne have målt forvrængning på den, men det tør jeg simpelthen ikke idet jeg tror den smadrer min B&K forvrængningsanalysator og den er jeg sgu så glad for.
.
|
Til top |
|
|
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forsøgt det selvsamme som "tube mania" på min boomblaster og der var der tydelig støj (også Harald N), til trods for at den ikke ligefrem er hifi Men det gjorde nu ikke så meget, da den kun er til fest, sjov og tossede druk/camping ture med vennerne i varevognen rundt i det ganske land...
Men det er da mystisk at Miju oplever hvad han gør?
Er det en ordentlig gang placebo, eller ændrer den øgede støj lyden på en måde, som måske for Miju opleves positivt, til trods for at det ikke er en mere korrekt gengivelse? Jeg mener f.eks. at folks brug af ordet "musikalsk" ofte dækker over en mild forvrængning, som tilføjer anlægget en mere behagelig klang -og ikke en mere korrekt gengivelse. Dvs. det lyder bedre i hifi-nørdens øre, men ikke nødvendigvis mere korrekt. Lige som dem der godt kan lide at skrue godt op for bassen på deres anlæg.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen til Mijus forsvar er vel at sige, at han anlæg vel i betydeligt grad kan undertrykke den støj der kommer ind ? (Og støj er vel nærmest en underdrivelse her);
Jeg vil synes målinger ved forbrugs kredsene i eks. dac eller predel på amp kunne være interessante. Med eller unden inverter. Er der nogen der ordner den ?
Er der mulighed for at måle i tid så at sige ? Jeg ved ikke hvad det hedder, eller om det findes ?
PS:
I Placebo ved medicinske forsøg er placebomedikamentet ufarlig og uden bivirkninger (det kan man jo ikke sige her).
Med forsøg med lykkepiller har man kunne forklare, så vidt jeg husker, omkring 75% af effekten ved at bruge placebopiller med de samme bivirkninger som lykkepillerne (dvs. at der opereres med to slags placebo medikamenter). Og det er vel lidt den psykologiske effekt du her peger på ?
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan man da høre det. Forbedringen koster jo 5000kr. Hvad tænker i på?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool nok med lidt åling tube mania!!
Lad os se om miju stadig tror han hører en forbedring... Han plejer jo at mene at jo mere korrekt, desto bedre lyder det! Gad vide hvad forklaringen bliver... Noget med at anlægget har en woodoo funktion... Noget med at jo mere netstøj, desto bedre bliver den til at sortere det fra   ... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, vil mobningen ingen ende tage?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Cool nok med lidt åling tube mania!!
Lad os se om miju stadig tror han hører en forbedring... Han plejer jo at mene at jo mere korrekt, desto bedre lyder det! Gad vide hvad forklaringen bliver... Noget med at anlægget har en woodoo funktion... Noget med at jo mere netstøj, desto bedre bliver den til at sortere det fra   ...
|
|
|
Fald ned!
Citat Hurtig (sten og glashuset):
"Det specielle ved DOXA'en er, at Knut Lauvland (DOXA's fader) har siddet time efter time, dage efter dag og uge efter uge og prøvet sig frem, med forskellige kombinationer. Til sidst er han endt op med en kombination af to forskellige kondesatorer. En 10uF paralelt med en 130nF fra 2 forskellige kondensator-serier. Det unikke er, at disse to komplementerer hinanden helt utroligt. Faktisk så godt, at man iflg pålidelige kilder IKKE kan høre om kondensatorer er der eller ej."
Yeaaa. Hold kæft her taler den videnskabelige ekspert virkeligt. To magiske kondensatorer i signalvejen der ikke kan høres. Right! Uhh. Man får helt tårer i øjnene når du fortæller om "faderen" til Doxa, der sidder til langt ud på natten. Snøft- snøft.
Det står en helt fuldstændigt frit om man vil læse Mijus inlæg. Til gengæld står det ikke en fuldstændigt frit om man opfører sig anstændigt. Man må gå ud fra, at pointen er sevet ind.
|
Til top |
|
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvorfor du bringer DOXA ind i billedet, men det rører mg ikke. DOXA har jo efterhånden bevist sine egenskaber. Ellers ville folk ikke stå i kø for at købe produkterne, selv om Knut Lauvland faktisk har forsøgt at lukke ned for aktiviteterne...
Sådan tror jeg næppe det bliver med Harald Nyborgs invertere, heller ikke efter miju's indlæg.
Men kan du ikke se det?? De er langt ude. I årtier har man forsøgt at undgå netstøj. Både ved at fjerne den med filtre og ved at gøre konstruktionerne mindrefølsomme. Og der er vel ikke rigtig nogen der er uening i, at det er bedre uden netstøj. Så sidder der en mand på bornhold og får en ide, hvor han mener at kunne fjerne støjen helt. Han forsøger, og det kan spille. Hvad han ikke ved er, at han faktisk har tilført måske 1000 gange mere netstøj. Men alligevel påstår han at det er blevet meget bedre!!
Kan du ikke se, at det er ret upålideligt?? Man kunne formentlig have koblet en lille MP3 afspilelr til anlægget uden han vidste det, og så ville han alligevel mene at det var bedre... Udelukkende fordi han selv tror at han teknisk set har lavet en forbedring. Det skal ikke ses som et angreb på miju! Slet ikke... nærmere et angreb på den tendens, at folk tror at bare de selv ændrer noget i deres anlæg, så er det totalt ligegyldigt om man ødelægger performance.... Man bilder sig alligevel ind at det lyder bedre! Vær nu lidt kritiske... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Har investeret i 2 stk. 300W. 1 st. 600W. Power invertere (12V. DC. til 230V. AC.)
En 600W. til cd. en 600W. til DAC. og en 1000W. til pre. amp.
3 stk. store bil batterier og 3 stk. batteri opladere.
Alt for kun lige omkring 5000 kr..
Anlæget fødes fra power inverterne der fødes fra batterierne der oplades af opladerne..
Resultet : renset strøm!...
Virkning?? : mere ro og overblik i lydbilledet!... ( ingen begrænsning i dynamik mm. som ofte opleves med net filtre, nærmest tværtimod..) og mindre følsomhed overfor netkabler.
Kan anbefales...
Det fungere dog ikke på power amp'sne, her bemærkes en svag dynamik begrænsning ved kraftigere lyd niveauer..
mvh.
|
|
|
Hej Miju
Jeg kan se at dit indlæg har fået en blandet modtagelse, men... Husk på hvor mange der "råbte" op om højttalerkablers ubetydelighed , netkablers ubetydelighed, stikdåsers ubetydelighed, etc. etc. etc......
Er der dukket nye facetter op i din umiddelbare tolkning af lyden, og hvordan går det i praksis med at skulle oplade batterier etc....?
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad nu være med at kaste mere brænde på woodoo bålet end højest nødvendigt!!!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas du nu dig selv og dine woodoo-scenarier!!!! __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Lad nu være med at kaste mere brænde på woodoo bålet end højest nødvendigt!!!! |
|
|
Hurtig, slap lige en smule af. Du har en meget uheldig måde at formulere dig på...
Mvh Kenneth
btw voodoo nøjes med et v...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle vi ikke holde os til emnet, i stedet for at diskutere min måde at formulere mig på.
Jeg har vist også tidligere forklaret, at jeg i denne debat er ret tæt på at dø af grin over det tekniske indhold... det forklarer nok lidt hvorfor jeg udtrykker mig i stærke vendinger.
Det er simpelthen ren og skær vås der tales om i denne tråd. Men alligevel er der folk der absolut vil blande voodoo (korrekt stavet) ind i det. Og det kan jeg simpelthen ikke forstå meningen med.
Sagen er ret enkel... miju tror han har fjernet alt støj fra nettet... i praksis har han i stedet inført måske 1000 gange mere støj. Men hans overbevisning om at have fjernet støjen er nok til, at han også mener at kunne høre det. Man hører hvad man tror man hører!!
 __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: fair nok at du tror og mener en del om Miju`s forsøg og tilhørende lytteindtryk, og alle har uden tvivl forstået hvad du mener grundet dine 10 indlæg, også Miju. Men nu er det sådan at forum også yder plads til dem der "forsøger" og "leger" med forskellige tiltag, og så er der absolut ingen grund til at sable andres erfaringer i en grad som du formår. Du har fundet tekniske argumenter som jeg på ingen måde skal modsige, men omvendt er der fx. ikke endnu fundet "tekniske beviser" på netkablers tydeligt hørbare indflydelse, så alt andet lige:
Hvis Mijus udsagn holder vand over tid, er der igen mere mellem "teknik og øret" end vi tror. Og lad så manden fortælle om sine erfaringer. Vi behøver ingen barnepige der konstant råber: Ulven kommer ( no offence ).
P.S. Dette indlæg skal også ses i lyset af den bølge af nedladende bemærkninger, fra flere debattører, der omhandlede netkablers indflydelse på lyden... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas.... jeg kan sagtens følge dig.
Det med at der ikke findes bevis for at netkabler lyder forskelligt, men at de subjektivt gør det alligevel... Fair nok. De påvirker formentlig ved at ændre impedans og støjfohold på en eller anden vis. Og den slags har jeg det fint med. Der er mere mellem himmel og jord...
Men derfra og så til at anlægget pludselig skulle nyde utrolig godt af at blive bombarderet med store mængder netstøj... det er noget ny indangsvinkel til tingene, og jeg har aldrig nogensinde hørt folk snakke om, at netstøj har gavnet lydkvaliteten. Har du??? Tværtom er de fleste enige om, at anlægget lyder bedst om natten, hvor nettet er knap så støjfyldt.
Og som du jo nok kan se, så hælder jeg ret kraftigt til den konklusion, at det at miju mener at han hører en bedre lyd skyldes, at han er overbevist om at han har fjernet netstøjen helt. At han så i virkeligheden har tilføjet 1000 gange så meget støj, er ikke nok til at overgå hans indre overbevisning om, at lyden er blevet bedre.
Det er ikke et ukendt fænomen. DTU har på et tidspunkt præsenteret en række personer for 3 forskellige højtalere under en "blind" lyttetest. De var benævnt med forskellige farver. Der var ingen tvivl blandt folkene om at de spille forskelligt, men der var dog ikke enighed om hvad der var bedst. Hvad disse personer ikke vidste var, at det var præcis samme højtaler de havde lyttet til. Men alene overbevisningen om at det er en anden højtaler man lytter til, er for de fleste nok til at man kan høre en forskel (selvom den ikke er der).
I miju's tilfælde er jeg slet ikke i tvivl om, at han har kunnet høre forskel, med de mængder HF-støj han har boostet ind i sit grej. Men fordi han troede støjen var væk, har han sikkert været så fokuseret på det, at han helt glemte at overveje, at de forskel han hørte evt var negativ.
Igen... det er IKKE et angreb på hverken miju eller andre enkeltpersoner!!! Jeg savner bare lidt kritisk sans i forbindelse med "tweaking". Jeg er slet ikke i tvivl om, at man kan komme langt med tweaking, hvis man gør det rigtigt. På den anden side tror jeg der sidder mange rundt omkring, og lytter til noget der ville have været bedre uden tweaking... Men ens egen l**t lugter altid bedst, så man glememr at være kritisk. Alene facinationen af at man har ændret en konstruktion og at den stadig virker..... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonen i "Hurtigs" indlæg er nok en tand for hård, men ikke desto mindre har manden altså ret. Det kan altså være 'farligt' at drage forhastede konklusioner.
F.eks er jeg selv novice indenfor DIY tweaks og strøm generelt. Jeg aner absolut heller intet om invertere og batteridrift i Hifi udstyr, og efter at have læst Miju's mirakkelmageri kunne jeg få blod på tanden og imitere efter ham. Men til hvad nytte? Jeg ville have brugt adskillige hundrede kroner på noget, som slet ikke virker eller ligefrem forværrer lyden. Netop fordi jeg ikke var bedrevidende, og fordi jeg stolede på Miju, der sagde at "dette var vejen frem til bedre, og støjfri lyd!!!".
Takket være Hurtig og Tube Mania er jeg nu blevet klogere, og ved med sikkerhed, at jeg ikke skal bruge tid på sådan et projekt i fremtiden.
Dog vil jeg da sige, at jeg har respekt for Miju's forsøg - men igen, pas på med at drage forhastede konklusioner!
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|