Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Slut med netstøj! BATTERIER skal der til! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

ChristianK skrev:
Kunne man ikke bruge en computer UPS? Den leverer da en ren sinus...?

Nej, den leverer ikke en re4n sinus. Den er hamrende fuld af HF støj!! Men det er pc'en ligeglade med... den lyder hverken bedre eller dårligere af den grund...

Det her er måske et hamrende dumt spørgsmål, men jeg har gået og tænkt over om noget i denne stil ville være en brugbar løsning:

http://www.powerware.com/EMEA/UPS/9120_UPS.asp

Jeg har ikke et klap forstand på emnet, men ud fra hvad jeg sådan lige kan ræsonnere mig frem til, så er dette lidt mere end "bare en ups", konstrueret til hospitals-udstyr, og skulle minimere diverse former for støj. Er det noget man bare skal glemme, eller?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var syg og lå på hospitalet ville jeg foretrække den spændt foran min respirator frem for ingenting. Den er elendigt dokumenteret ift. støj og også andre faktorer. Den største formål må være at dokumentere for ledelsen at man har backup og synliggøre det ved, at den ligner en hospitalskasse. Den er sikkert også god for tandlæger med det hvide look.

Hvis du ellers kan trække vejret efter et udfald på strømmen hvert 5 år på 1 sekund, så var det måske noget. Ellers ville jeg nok spare udgiften.

I kikker i den forkerte retning.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hvis jeg var syg og lå på hospitalet ville jeg foretrække den spændt foran min respirator frem for ingenting. Den er elendigt dokumenteret ift. støj og også andre faktorer. Den største formål må være at dokumentere for ledelsen at man har backup og synliggøre det ved, at den ligner en hospitalskasse. Den er sikkert også god for tandlæger med det hvide look.

Hvis du ellers kan trække vejret efter et udfald på strømmen hvert 5 år på 1 sekund, så var det måske noget. Ellers ville jeg nok spare udgiften.

Og så kommer det naturlige spørgsmål: I hvilken retning bør man kigge?

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at en switchmode forsyning støjer.
Men der er flere hifi produkter der bruger switchmode forsyning, ikke at det jeg har hørt er fantastisk på nogen måde, men de mange af dem kører med switchfrekvenser på mellem 100khz og 1 Mhz.... Og det er rimeligt langt udenfor det hørbare område.

Men jeg vil stadig foretrække en god trafo og nogle ordenlige lytter hvadenten det er en cd eller en effektforstærker.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
kramer71 skrev:

Og så kommer det naturlige spørgsmål: I hvilken retning bør man kigge?

Hilsen

Nilau

I den modsatte ende

Jeg har skrevet lidt i første indlæg om det.

Se f.eks. sidste indlæg her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33288&K W=kramer71

her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33594&K W=kramer71

Og ikke mindst her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Det er rigtigt at en switchmode forsyning støjer.
Men der er flere hifi produkter der bruger switchmode forsyning, ikke at det jeg har hørt er fantastisk på nogen måde, men de mange af dem kører med switchfrekvenser på mellem 100khz og 1 Mhz.... Og det er rimeligt langt udenfor det hørbare område.

Men jeg vil stadig foretrække en god trafo og nogle ordenlige lytter hvadenten det er en cd eller en effektforstærker.

Nej, 100kHz-1MHz er ikke langt nok fra det hørbare område, til at det ikke generer. Faktisk kan selv meget små mængder HF støj på en modkoblet forstærker, op-amp osv give direkt overstyring. Dette bevirker at trinnet bliver ganske ulineært, og det bliver lyden IKE bedre af.

Når nogle alligevel benytter en SMPS i audioudstyr, skyldes det primært at det er billigt at masseproducere, ikke fylder ret meget og har meget lidt varmetab. Til tider ser man producenter der påstår at have valgt SMPS grundet bedre lyd),... Yeah right. Det skal de jo sige, men mon ikke produktionsprisen også har en rimelig indflydelse på hvad producentens ører bedst kan lide??

Og fair nok at man kan få udstyr med en SMPS til at lyde hæderligt. En LINN CD12 lyder vel OK trods SMPS. Men hvis du piller låget af, finder du formentlig heller ikke en billig standard SMPS fra Harald Nyborg produceret i Thaibang-land.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Kan smps have en teknisk / lydmæssig fordel. (ikke forbrug og produktionspris:) ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Denneher tråd er gået min næse helt og aldeles forbi indtil nu.

Holy Tolino!
SMPS foran al den følsomme elektronik - resultat flere detaljer og mere ro.

BÅÅÅÅÅT BÅÅÅÅÅÅÅt og monster BÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅT der.

Det mest korrekte og mest liniære er efter min mening LM H77 nummer 2 må blive LERK 007 og på en klar 3. plads mine egne CL TÅB forspændt en SMPS inverter, så de ikke bliver alt for stille.

Godaw do.

Jeg har i øvrigt et forslag til et nyt eksperiment:

Prøv at jordforbinde i Sverige, Sjælland, Bornholm, Jylland, Fyn, Polen og Dyskeland. Der må være forskel, prøv evt. også der hvor paven har kysset jorden, lyden kunne blive guddommelig måske

En international, multikulturel og monstermultietniskbornholmsk jord må da være helt vild
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Kan smps have en teknisk / lydmæssig fordel. (ikke forbrug og produktionspris:) ?

Teoretisk egentlig vel ja!
Men kun i teorien.

Udstråling, reaktionstid, reaktans i komponenterne stritter imod.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 04:15 | IP-adresse registreret  

He he... :)

Ja, jeg smilte da også lidt da jeg læste om denne måde at fjerne støj på...

Jeg har nemlig lidt erfaring med lige netop denne form for drift af audio udstyr... For et par år siden fik jeg den gode ide at bruge en 6 kanals stue effektforstærker i min bil..

Da jeg ved en del om elektronik, er det selvfølgelig indlysende at pille trafoerne ud, og lave en 12 VDC til +/- 50 VDC konverter.. Men jeg kunne ikke rigtig finde en som var kraftig nok til at drive en 6 x 200 Watt forstærker..

Så tænkte jeg, det kan da være man kan bruge en 1400 watt power inverter, og så filtrere støjen væk med noget mere afkobling i forstærkeren... Det kan man IKKE!!!

Det støjer ad h...... til! Jeg prøvede alt muligt, men det bedste jeg kunne komme frem til, var at forstærkeren "kun" forvrængede 4 gange det normale...

Der er også lige en ting man skal passe på i den her forbindelse.. Den mærkelige sinus der kommer ud af sådan et monster, får på en eller anden måde store ringkerner til at øge deres omsætningsforhold (og de knurre, snerre og hyler) - eller også er det fordi der er så meget støj der kommer igennem trafoen, at lytterne lader direkte på den overlejede støj. Den forstærker jeg benyttede gav normalt 200 Watt per kanal (4 ohm). Men med power inverteren gav den næsten 300 Watt!

Det svare til at man har en netspænding på 310 V RMS!! Det er ikke alle Hi-Fi forstærkere det kan holde til det. Faktisk nok ingen.. Bias'en bliver alt for høj, og lytterne dør nok i løbet af et halvt år...

Det var dog fint til bilstereo.. 6 * 300 Watt RMS.. :)

Festen sluttede dog med at power inverteren sprang i luften (bogstavelig talt) så bilen var fyldt med tyk sort røg.. Den lugtede stadig lidt da jeg solgte den en måned efter..

Power invertere kan og må ikke bruges til Hi-Fi udstyr.. Det er både farligt og direkte ødelæggende for ydelsen..

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har forsøgt mig med en computer UPS der leverer ren sinus, og selvom den sidder på kommer der altså ikke støj eller spidser af nogen art ud. Der er hverken støj fra højttalere trafoer eller andet.
Dog var den ikke god nok til at levere strøm hurtigt nok, så bassen var ikke så god. Men mellemtone var faktisk bedre.
Det gav også ok resultat at sætte den på cd´en.

Og til neeper: en trafo kan ikke ændre dens omsætningsforhold uden at du piller nogen viklinger af.    Men ja den kan støje mekanisk hvis ikke det er ren sinus.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

kramer71 skrev:

Teoretisk egentlig vel ja!
Men kun i teorien.

Udstråling, reaktionstid, reaktans i komponenterne stritter imod.

Jeg tænker specifikt på, om smps ikke kan være en fordel til en forstærker der driver bas ht under 100hz ?

Derud over er der vel også fordele ift. at have hastigheden til rådighed til at starte med. Arg...? - jeg mener det kan være lettere at håndtere støjen end at tilføre den nødvendige hastighed. - støj kontra fasedrej og tidsproblemer (vel også støj :).

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer!

Mener du en SMPS er hurtigere end en tilsvarende liniær PSU?
Jeg mener det forholder sig omvendt pga switchens og styrekredsens reaktionstid.
Hertil bliver induktion altid en væsentlig faktor, når man nedsætter spildeffekten.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Inverterne er nu droppet!  selv om de faktisk ikke havde en så HØRBAR! negativ indflydelse på lyden som nogen her hævder!..

Dog har nærmere lytning gjort klart at visse detaljer sløres en smule, der var mere ro i lydbilledet men ved nær lytning gik det ud over precisionen i perspektivet, og lidt i dybde perspektivet (selv om bredten faktisk blev lidt støre) dynamikken blev på en og anden måde "kunstigt" forøget.. men "rigtigt" har det ikke vist sig at være.. (dette muligvis så af her i tråden nævnte grunde!)

Dette oplevet på DAC,n...  monteret på selve cd,n DCD3560 der kun kørte som drev i testen og pre ampen, var der ingen effekt at reelt spore.. ( jeg tilskriver dette den meget effektive indbyggede net isolation i pre.)

Det første indtryk og de første dage med tweaket (som jeg iøvrigt har fået anbefalet og ikke selv fundet på... dette godtnok af en carfi freak der roder en lille smule den hifi også..) var lidt forførende.. og lyden fik en og anden imponator effekt!...

Det har dog vist sig at uden inverterne lyder det mere "korekt" dette blev klat de der også blev prøvet en Exact net filter... denne viste klart hvordan det SKULLE! lyde...

(Normalt vil det koste godt 5 - 6 kg. kr.. men jeg har kune måtte ofre lige omkring 2 kg..  som jeg har tjent ind igen ved salg af inverterne til andet formål... so!.. no harm done!!)

Nu arbejdes der så på at få batteri driften implementeret uden brug af disse power invertere..

Dette var atlså et "tweak" der IKKE! fungerede.... (som det blev opmærksomgjort på fra flere mere eller mindre pænt fra nogle!  men ok!.. såden er de jo så bare... og ret havde de jo..  )

Men batteri drift er efter min bedste overbevisning en farbar vej og en løsning på net støj problemet samt en kilde til bedre lyd..

dette er dog noget jeg vil lade op til en elektronik kyndig kammerat, da finere elektronik (andet end den der har med delefiltre at gøre) ikke er min bolgade!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Respekt for at du nu melder ud, at tweaket ikke fungerede. men pålideligheden er røget sig en tur. Du starter en tråd hvor det lyder som om du allerede har lytett til det, og at det lyder meget bedre med disse invertere. Nu trækker du det så tilbage, efter massiv kritik af opstillingen....

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke over, hvad der ville være sket hvis ingen havde kritiseret opstillingen, og bare talt dig efter munden. Havde du så alligevel skrottet inverterne fordi du fandt ud af at det lød skidt, eller havde du bare kørt videre med dem, dybt overbevist om at det gavnede lyden???

Spørgsmålet er hvad man søger?? Søger man noget man selv synes om, eller søger man noget hvor man kan få andre til at nikke anerkendende til de utraditionelle løsninger??

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Batteridrift - hmmm!

Hvorfor egentlig det?
Og er I virkeligt så plaget af netstøj?
Jeg tror det næppe, ligesom jeg heller ikke tror på, at den støj der måtte være kan høres.
I alle de tilfælde jeg er stødt på forsøg på, at eliminere støj på nettet, så er det kuren der er blevet til sygdommen. Det skal forstås på den måde, at filtreringen ødelægger det hele godt og grundigt.
Så har det til alle tider trods alt været bedre med lidt støj.
Batteridrift mener jeg er helt ude i skoven, et batteri er en lille kemisk reaktion og med en uliniær udgangsimpedans. Dem jeg kender der har eksperimenteret med det, siger samstemmende, at batteriet pludselig er det svage led, og at forskellige batterier lyder vidt forskelligt.

Well!
Dig om det.
Nu er der jo gået tid med at finde ud af, at enkelte detaljer fremstår lidt mindre korrekt i perspektivet, når der er 70% ondsindet snask i forsyningsspæningen.
Jeg må sige, at det ikke lige vidner om et tight set-up, hvor grænserne for det fysisk mulige dagligt udfordres.
For at sige det pænt, så tror jeg nok, at jeg ville gribe til helt andre midler, end lige netop at fifle med netspændingen. Har du f.eks. prøvet med en håndgranat under låget på noget af det dersens LC halløj .

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Det her er måske et hamrende dumt spørgsmål, men jeg har gået og tænkt over om noget i denne stil ville være en brugbar løsning:

http://www.powerware.com/EMEA/UPS/9120_UPS.asp

Jeg har ikke et klap forstand på emnet, men ud fra hvad jeg sådan lige kan ræsonnere mig frem til, så er dette lidt mere end "bare en ups", konstrueret til hospitals-udstyr, og skulle minimere diverse former for støj. Er det noget man bare skal glemme, eller?

Nej!
Tanken er ikke så dum.
Men om det resulterer i bedre lyd, vil jeg tillade mig at tvivle på.
Så "prøv det" lyder opfordringen herfra.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Respekt for at du nu melder ud, at tweaket ikke fungerede. men pålideligheden er røget sig en tur.

Jeg tester og prøver ting! og mælder ud hvad jeg oplever, både umidelbart og hend af vejen!.. funker det ikke er jeg ikke bange for at indrømme det!... hvis jeg syntes det virkede og mine første indtryk hold stik!..  så havde jeg holdt ved og forsvaret det uanset hvad nogen og hvor mange de "nogen" var!....

Pålidligheden??? .....  i dont give a f**k!!....  læs hvad jeg skriver tag det som du / i vil, tro hvad i vil!!... som sagt.. i don't give a f**k!... livet er ingen popularitets konkurance.. (hvis den var? sage / skrev jeg ik et kvæk her inde!...)

Du starter en tråd hvor det lyder som om du allerede har lytett til det, og at det lyder meget bedre med disse invertere.

Som sagt! umidelbart var indtrykket posetivt.. der gik lige et par ugers test og prøven rundt omkring samt en sammenligniing med en Exact og andre løsninger.. dette viste at det ikke fungerede..

Nu trækker du det så tilbage, efter massiv kritik af opstillingen....

Kritiken vil jeg skide på!... hvis JEG! mente at det fungerede havde det STADIG! siddet der.. (om så 1000000 mennesker hævdede at det ikke duer!, jeg kan ikke presses eller påvirkes til at ændre en mening uden at der er reelle grunde, og disse har aldrig og blir aldrig!! ANDRES! mening!..)

Tro DET!!!!!.. (om ikke andet!)

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke over, hvad der ville være sket hvis ingen havde kritiseret opstillingen, og bare talt dig efter munden. Havde du så alligevel skrottet inverterne fordi du fandt ud af at det lød skidt, eller havde du bare kørt videre med dem, dybt overbevist om at det gavnede lyden???

Det havde blevet skrottet, efter det jeg sage og skrev lige tidligere!... lyden blev umidelbart ganske ok.. og det virkede som om det faktisk gjorde gavn!.. der skete noget der lige først virkede posetivt, men viste sig ikke at være korekt!  (især sammenlignet med en Exact... ) så det duede ikke!  .......... (men prøves skulle det da!)

Spørgsmålet er hvad man søger?? Søger man noget man selv synes om, eller søger man noget hvor man kan få andre til at nikke anerkendende til de utraditionelle løsninger??

Der eksperimenteres med div. løsninger!.. for sjov og for bedre lyd.. hvad andre nikker til eller ej...  er deres sag og igen i don't give a f**k!..

Hvad angår disse power invertere? så virkede de lovende, og lød ikke nær så slemt som nogen her trod og mener at de skulle efter teorien!... de lød faktisk helt fint!... men ikke korekt! og ikke efter hensigten viste det sig!...  dette erkende jeg og indrømmer klart her..

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

.

Well!
Dig om det.
Nu er der jo gået tid med at finde ud af, at enkelte detaljer fremstår lidt mindre korrekt i perspektivet, når der er 70% ondsindet snask i forsyningsspæningen.
Jeg må sige, at det ikke lige vidner om et tight set-up, hvor grænserne for det fysisk mulige dagligt udfordres.
For at sige det pænt, så tror jeg nok, at jeg ville gribe til helt andre midler, end lige netop at fifle med netspændingen. Har du f.eks. prøvet med en håndgranat under låget på noget af det dersens LC halløj .

Kan du ikke læse!????  

Jeg skrev at det også blev prøvet på en del andet udstyr!...  så spar dine angreb på mit grej!....  og Lc grej generelt!... 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

[QUOTE=Kurt von Kubik]

Kan du ikke læse!????  

Jeg skrev at det også blev prøvet på en del andet udstyr!...  så spar dine angreb på mit grej!....  og Lc grej generelt!... 

Hjulspind og håndgranater! - om jeg kan læse?
Hmm! nej jeg gætter bare hvad der står.
Men i øvrigt troede jeg da du var ude efter forbedringer, og lidt dynamik(t) under låget på sådan en LC tingest har da vist aldrig været observeret tidligere.
OK! Det var altså en joke også første gang.

Men altså! Med forlov, noget tyder på at ét eller andet ikke er som det skal være, når ICE til tider er high end og Power switch fiduser lejlighedsvis er en forbedring.

Hvis du spørger, så tror jeg ikke du kan finde ret mange der ikke undrer sig.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes