Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Vinkling af højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2003 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen knallert-bølle-kurt.

Jeg prøvede lige det der "overvinkling" igen, det lyder faktisk meget godt stadigvæk. Jeg går ud fra det er fordi der er længere mellem ht (ca 2.5)end til hvor jeg sidder(ca 2) og fordi rummet er så lille. Jeg får altså stadig helheden med, fordi jeg sidder så tæt på. Jeg tror ikke det ville gå i en større opsætning. Men det virker for mig, fordi jeg ikke har mulighed til hverken at rykke ht tættere eller rykke siddeplads væk. Æv bæv. Jeg ville også gerne ha ht længere væk fra væggen, men så står den praktisk talt midt i rummet!!! Overvinklingen hjælper også lidt på dette, da basporten så peger lige op i hjørnet, og skaber illusionen af større afstand.

Til top Vis obi jon kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obi jon kenobi

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Ja så røg de på plads igen. Der ryger simpelthen for meget perspektiv og nuance på de der "ind over midten" pjat. Jeg skulle lige ha ordentligt tid og fred og ro til at lege lidt med det. Så nu bliver de stående. :)
Til top Vis obi jon kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obi jon kenobi

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2003 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej Obi!

Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder i din lyttesituation, men optimalt har din HT et helt homogent spredningsfelt - fremadrettet. Og ikke særligt meget ud over de naturlovsbestemte frekvenser bagud.
Hvis dette er tilfældet, så vil det være optimalt alt andet lige IKKE at vinkle htén overhovedet (Der skal dog lige tages forbehold for uens reflektioner fra venstre, højre).
Hvis spredningsfeltet ikke er homogent, dvs. at de højere frekvenser kun spredes frem foran diskanten og at der i øvrigt er forskel på hténs respons alt efter vinklen der lyttes på, ja så er du nødt til at gøre ligesom Jonas og hans formel 1 højttaler, der ved en flytning på få mm og en ændring af vinklen på ganske få grader ændrer klang.
Jeg kan også hos mig høre forskel på om htén er vinklet eller ej, men det er ikke klangegenskaberne der ændres ved små ændringer, men derimod perspektivet der reagerer omg. Og sådan skal det også være.
Det ligner jo også lidt det du selv kan konstatere forstås.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2003 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:

Hejsa!

Hvad er din oplevelse af at vinkle højttalerne ind mod lyttepositionen?

Man skal da lytte på aksen af alle enheder. Ellers blive delay'et forskelligt for enheden selv i forhold til lytter.

Højttalere med plan forplade dur ikke som lydgivere, fordi der tages mere hensyn til let  fabrikation end til den faktiske lyttesituation.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 November 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hertil kan så tilføjes at: Når der går tilpas meget design let fab.og salgbarhed(WAF)i lydgiverne er det måske netop nødvendigt at stille højttalerne omtrent "på hovedet" for at opnå en bare tålelig lydgengivelse?

Mvh. Jens/Modifix,-der lever med et"design"eller to aldeles på musikkens præmisser;o)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Kurt Kubik skrev:

Hejsa!

Hvad er din oplevelse af at vinkle højttalerne ind mod lyttepositionen?

Man skal da lytte på aksen af alle enheder. Ellers blive delay'et forskelligt for enheden selv i forhold til lytter.

Højttalere med plan forplade dur ikke som lydgivere, fordi der tages mere hensyn til let  fabrikation end til den faktiske lyttesituation.

mvh  Steen Duelund

På aksen med mindre htén er konstrueret til noget andet.
Hvis htén er konstrueret til at blive lyttet på i 25 - 30 gr. off axis, hvilket vil sige, at powerresponsen er meget jævm, så er der mulighed for at undgå vinkling af htén. Det giver mulighed for at få perspektivet helt op på realistisk størrelse og facon.
Rummet skal naturligvis helst være rimeligt symetrisk, forstået på den måde, at der ikke er en glasdør lige op ad den ene ht. og et vægtæppe op ad den anden.
Vinklingen af htén er jo i sidste ende blot et redskab til, at regulere og kontrollere spredningen fra ht og dermed frekvensgangen i reflektionerne fra rummets flader. jo mere de uundgåelige reflektioner ligner den direkte lyd i frekvenssammensætning jo bedre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:

Hej Obi!
Jeg kan også hos mig høre forskel på om htén er vinklet eller ej, men det er ikke klangegenskaberne der ændres ved små ændringer, men derimod perspektivet der reagerer omg. Og sådan skal det også være.
Det ligner jo også lidt det du selv kan konstatere forstås.

Præcis! Bredden forsvandt helt ved overvinkling. Der skulle bare en ordentligt gennemlytning til for jeg blev helt overbevist. Men det var nu ganske tydeligt da jeg rykkede ht tilbage.

Det andet lyd da meget sjovt/godt, men jeg blev hurtig træt af det. Det var som om denne opstilling ikke magtede at spille det rum eller perspektiv om man vil, som tilsyneladende er på cderne (Ingen Bojer snak her!!!) for nu ændrer rummet sig fra plade til plade, hvilket ikke forekom ved overvinkling. :)

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 November 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Mine højtalere slipper på midten når der "overvinkles" ca. 10 grader.

Når de står uden vinkling parallele med væggen opnås optimalt lydbillede, samt klangbalance. ( dette med samme afstand til lytteposition som mellem højtalerne )

Ved vinkling ind mod lyttren bliver lyden mere massiv og perspektivet mister bredte og dybde, samt alt kommer for langt frem i lydbilledet.

Målinger her viser også for meget niveau opefter, uden vinkling er frekvensgangen så jævn som det er muligt at opnå med de anvendte enheder.

Baflen er hældet bagud 7,5 grader, ( det bringer  med de anvendte enheder nøjaktigt alle enheder i samme akustiske plan ) delefilteret er 2 orden Linkwiz Riley.

Rejser man sig op fra lyttepositionen ( sofaen ) eller sætter sig helt ned på gulvet sker der INTET! i lydbilledet, det forbliver det samme.

Flytter man sig lidt til siderne sker der heller imme meget før man kommer næsten en halv meter væk fra center.

Faktisk kan 3 personer sidde i sofaen ( hvis de sidder nogenlunde tæt ) og opnå næsten optimalt perspektiv!..

( Dog skal den ene højtaler vinkles lidt under 2 grader pga. møbleringen og rummets indvirker!.. fjernes en reol skal den IKKE vinkles! men det er ikke muligt af praktsike grunde )

mvh.

Mike.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2003 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Mine højtalere slipper på midten når der "overvinkles" ca. 10 grader.

Når de står uden vinkling parallele med væggen opnås optimalt lydbillede, samt klangbalance. ( dette med samme afstand til lytteposition som mellem højtalerne )

Ved vinkling ind mod lyttren bliver lyden mere massiv og perspektivet mister bredte og dybde, samt alt kommer for langt frem i lydbilledet. Man får også tendens til 3 punkts perspektiv. Midte, højre og venstre, faktisk kommer det til at lyde lidt af mono med 2 kanaler.

Målinger her viser også for meget niveau opefter, uden vinkling er frekvensgangen så jævn som det er muligt at opnå med de anvendte enheder.

Baflen er hældet bagud 7,5 grader, ( det bringer  med de anvendte enheder nøjaktigt alle enheder i samme akustiske plan ) delefilteret er 2 orden Linkwiz Riley.

Rejser man sig op fra lyttepositionen ( sofaen ) eller sætter sig helt ned på gulvet sker der INTET! i lydbilledet, det forbliver det samme. Så behøver du jo faktisk ikke den bagoverhældende baffel. Der skulle nu ellers helst være stor forskel, fordi du ændrer på de enkelte enhedernes afstand til øret ved at ændre lyttehøjde. Mange konstruktører gør meget ud af faseliniaritet omkring delefrekvenserne i lyttepositionen, hvor specielt højden er meget vigtig.

Flytter man sig lidt til siderne sker der heller imme meget før man kommer næsten en halv meter væk fra center.

Faktisk kan 3 personer sidde i sofaen ( hvis de sidder nogenlunde tæt ) og opnå næsten optimalt perspektiv!..

( Dog skal den ene højtaler vinkles lidt under 2 grader pga. møbleringen og rummets indvirker!.. fjernes en reol skal den IKKE vinkles! men det er ikke muligt af praktsike grunde )

mvh.

Mike.

Duelund vil have sine speakers vinklet direkte mod øret, det kan måske forsvares ved ringradiatorer, hvor hele membranen svinger i fase. Det gør den ikke på domer, da kobler du alt andet end membranophænget ud temmeligt hurtigt.
I gamle dage var det endog temmeligt giftigt at sidde direkte foran en dome, idet man ikke havde alt for godt styr på overgang mellem membran og ophæng. Da kom der bare fæle lyde ud, når det ikke gik så godt længere.
Specielt harddomes er håbløse i den retning. Lyt engang til en alu eller titanium dome. Mage til klingeri findes ikke til den pris   

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ønske jeg havde mere plads til at lege med placering. Øv bøv, l**tekollegie!!!

TIL MIKE:

Skal jeg tilte mine ht mere, hvis der er forskel på lyden når jeg enten rejser mig eller sidder på gulvet ift i lyttepositionen, eller spreder dine ht bare bedre end mine (avance sig3) ???

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg gav dem lige lidt mere hævning foran, hvilket væsentligt udlignede lydforskellene i forskellige højder. Det bilder jeg mig ihvertfald ind, også er det jo fint nok. Til gengæld ser det lidt åndsvagt ud, men det må jeg jo bare lære at leve med.

Hvor der før var mest bas i gulvhøjde, og mest diskant når man stod op, er det nu mere jævnt fordelt. Jeg takker!!! 

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 November 2003 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:

Lyt engang til en alu eller titanium dome. Mage til klingeri findes ikke til den pris

Ja det lyder meget logisk og lige til at sige sådanne, det kan overbevise mange fordi logikken her i er let at se.

MEN MEN der sker stor udvikling på materiale siden. Og jeg har hørt flere metal domes som faktisk er meget bedre en for blot 4 år siden. Enheddernes eneste opgave er at flytte luften og laves de ordentligt så skal det ikke være muligt at høre at det er metal.

En sjov test jeg har været med til er at montere en lille bånddiskant på en højtaler og nøjj test personerne var glad for luften og metalklangen som passede til en guitar, men bånddiskanten var slet ikke sat til  folks forventning har stor betydning for hvad de høre.

Udviklingen går hurtigt og materialer kan anvendes på nye måde hele tiden men ja f.eks. B&W , og de gamle Audiovector har en kendbar metallisk klang men ved at sammenligne B&W højtalere for blot 10 år siden og til de nye i dag vil du kunne høre en vænsentlig nedgang i denne specielle klang.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

En sjov test jeg har været med til er at montere en lille bånddiskant på en højtaler og nøjj test personerne var glad for luften og metalklangen som passede til en guitar, men bånddiskanten var slet ikke sat til  folks forventning har stor betydning for hvad de høre.

Haha, det er sgu da sjovt. For lidt en til at tvivle på sine egne "tweaks"...

Må ha lov til at pointere det ekstra morsomme i at netop Bojer frembringe denne tese at "Folks forventning har stor betydning for hvad de høre".

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2003 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Kurt Kubik skrev:

Lyt engang til en alu eller titanium dome. Mage til klingeri findes ikke til den pris

Ja det lyder meget logisk og lige til at sige sådanne, det kan overbevise mange fordi logikken her i er let at se.

MEN MEN der sker stor udvikling på materiale siden. Og jeg har hørt flere metal domes som faktisk er meget bedre en for blot 4 år siden. Enheddernes eneste opgave er at flytte luften og laves de ordentligt så skal det ikke være muligt at høre at det er metal.

En sjov test jeg har været med til er at montere en lille bånddiskant på en højtaler og nøjj test personerne var glad for luften og metalklangen som passede til en guitar, men bånddiskanten var slet ikke sat til  folks forventning har stor betydning for hvad de høre. ROFL ROFL  En af grundene til, at folk ind imellem hører strømperne krympe i vask er, at de tror det forventes, at de kan høre det. Jeg må med skam i stemmen indrømme, at jeg ike kunne høre forskel på, om et servokredsløb var koblet på en amp eller ej med sikkerhed i hvert tilfælde. Men omstændighederne og så det faktum, at en amp måske er lidt halvgod uden servo, og derefter bliver en anelse mindre halvgod med servo, kan være meget svær at fornemme præcist. Først når den er knivskarp i sin helhed, vil ændringen kunne peges ud helt sikkert.

Udviklingen går hurtigt og materialer kan anvendes på nye måde hele tiden men ja f.eks. B&W , og de gamle Audiovector har en kendbar metallisk klang men ved at sammenligne B&W højtalere for blot 10 år siden og til de nye i dag vil du kunne høre en vænsentlig nedgang i denne specielle klang. Det mener jeg ikke er rigtigt. Alumunium er aluminium og det blev altsammen dannet ved bigbang, hvis der da har været sådan ét. (Det er der af og til hos mig, når jeg spiller 1812 på Telarc). Den eneste forskel er da, at aluminiummet er blevet 10 år ældre.
Det man tilstræber, eler i det mindste er klar over i en domeenhed, er at hele membranen ikke kan bevæge sig med den fart det kræver, at gengive 20KHz. Derfor ved man udmærket, at den er nødt til at bryde op ét eller andet sted.
Det laver et hulens spektakel, derfor forsøger man så at kontrollere de resonanser der opstår ved opbrydning, men fjerne dem kan man ikke i den slags materialer. Selv en dummy kan måle hvor galt det står til.
Havde det været en pick-up der havde de højfrekvensresonanser, så havde den simpelthen skåret ny musik i pladen. Men en dag går det vel op for nogen

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Kan man af denne tråd konkludere, at det ikke handler om videnskabelige facts, når man taler om hvorvidt man skal vinkle højttalerne ind mod lyttepositionen eller ej, men at det blot er en smagssag; eller er der bare uenighed om hvilke videnskabelige facts der ligger til grund for at vinkle højttalerne......eller ej ?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Dolkin,

NEJ, alt andet lige vil man kunne måle sig frem til den bedste placering set i forhold til rummet ... hvis man da havde udstyret til det. Hvis en speaker har dårlig spredning off-axis, så kan man få en bedre frekvensrespons i lyttepositionen ved vinkling.

Der kan som Duelund påpeger også være andre ting der taler for en vinkling (jeg er dog ikke ekspert som han .. så det vil jeg ikke rode mig ud i at forklare).

Jeg vil imidlertid fremhæve et andet forhold ved vinkling, der er værd at tage i betragtning. Hvis dine højttalere står relativt tæt på sidevæggen (1 m. eller mindre), så vil der kunne være reflektioner fra sidevæggen eller møbler der står langs sidevæggen. Disse problemer kan mindskes ved en vinkling ind mod lyttepositionen.

Så alt i alt så må man kunne måle sig frem til en del ... og så er det vel ikke udelukkende en smagssag længere. 

Jeg kører selv med en mindre vinkling af mine speakers, hvilket jeg gør af hensyn til reflektioner fra sidevægge/møbler. Mine speakers står ca. 75-100 cm. fra sidevæggen. Vinklingen begrænses af perspektiv gengivelsen, hvor jeg synes at bredden af scenen (bagscenen) mindskes ved en yderligere vinkling.

SATMIT

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej...

Det kommer fuldkommen an på de givne HT i det givne lokale. Kan variere meget - enheder, filltertyper, afstand o.s.v. Der er ingen "regler".

Anders (Audio Consult) smider  ALTID Audio Note HT op i hjørnerne med stor toe in... Han vil hermed genskabe pladestudiets store monoperspektiv...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Mine nye modeller skal kun vinkles mellem 5 & 15  grader..  ( med en afstand ud til lytte position på 2 - 3 m.  og 2 m. mellem ht.  ) altså der lyttes på mellem 40- 30 grader axen.. ( alt efter rummet de står i...

Her er de mest liniær, og gennem speciel teknik i delefiltret ( progresiv dæmpning ned efter) spiller diskanten liniært også her op til 25 kHz. før den langsomt begynder at rulle af.. hvor den normalt ville rulle af her ved mellem 12 & 15 kHz.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Mine nye modeller skal kun vinkles 5 grader..  ( med en afstand mellem og ud til lytte position på 2 m.  og i det rum jeg nu anvender. ) altså der lyttes på 40 grader axen..

Her er de mest liniær, og gennem speciel teknik i delefiltret ( progresiv dæmpning ned efter) spiller diskanten liniært også her op til 25 kHz. før den langsomt begynder at rulle af.. hvor den normalt ville rulle af her ved mellem 12 & 15 kHz.

mvh.

Det er korrekt, visse højttalere har den mest lineære frekvensgang ved en bestemt akse/vinkling i forhold til lytteposition.

Ellers plejer jeg at starte uden vinkling, og så langsomt vinkle indad indtil centerperspektivet hænger sammen.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Studiosound,

Jeg starter også uden vinkling ... og så kører jeg indad indtil det giver problemer med bredden i lydbilledet (specielt bagkanten af "scenen").

Jeg har ikke større problemer med centerperspektivet hvis jeg kører uden vinkling - men afstanden til højttalerne er også relativt stor i min opstilling (set relativt til den indbyrdes afstand mellem højttalerne.

SATMIT

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes