Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Vinkling af højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Studiosound,

Jeg starter også uden vinkling ... og så kører jeg indad indtil det giver problemer med bredden i lydbilledet (specielt bagkanten af "scenen").

Jeg har ikke større problemer med centerperspektivet hvis jeg kører uden vinkling - men afstanden til højttalerne er også relativt stor i min opstilling (set relativt til den indbyrdes afstand mellem højttalerne.

SATMIT

Mange gør den fejl at placere højttalerne for langt fra hinanden, ofte er 2-3 meter indbyrdes afstand ganske fint.

Vinkling af højttalerne eliminerer ikke nødvendigvis reflektioner fra vægge mv. kommer naturligvis an på spredningsvinkel på diskant kontra vinkling af ht.

Prøv at sætte noget absorberende materiale op på reflektionspunkterne på væggen, det kan gøre en relativt stor forskel/forbedring.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:

Hej Jonas!

Det er sådan set det man gør, men det går ikke, hvis højttaleren har forskellig frekvensgang i forskellige vinkler. En højttaler hvor der netop er stor forskel på om den er vinklet eller ej, har dette problem og derfor ender man ofte med i uendeligheder at kompensere for rummets indflydelse på dette og hint.

Man er nødt til at konstruere HTén, så lyden "tåler" at blive reflekteret og det kræver en smuk og jævn spredning over hele det hørbare område. Ellers skal man lave én specifik HT til ét specifikt rum, hvor højttaleren er implicit.

Det er de valg man har og de betingelser man arbejder under.

Hmm en rund ballon man kunne puste op og suge luft ud af så hurtig at det gav lyd altså 20-20.000hz ville så ikke en gang være optimalt selvom den spreder lige meget til alle sider, hmm satans der røg min patent lige, ikke noget ved at have den patent hvis det ikke virker.

Jonas BOjer

Hej Jonas!

Det med at være decideret rundstrålende er måske så lige at trække den en tand for langt, det giver nye problemos, men en pæn horisontal spredning over et jævnt og stort frekvensområde er nødvendig.

I øvrigt behøver man ingen ballon til den slags, plasma enhederne er opfundet. De virker ved hjælp af temparaturændringer i luft. Altså en lille mængde ganske fri luft opvarmes og afkøles i takt med det elektriske musiksignal. Den eneste ulempe ved disse enheder er, at de udvikler ozon og derfor generer slimhinderne voldsomt. Så det er nok grunden til ,at de røg af bordet igen for omkring 20 år siden.

Er det noget man kan læse om nogen steder?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Studiosound

Ja i den ideelle verden uden vinduer, møbler og fruer, så kunne man godt sætte noget op på væggen for at dæmpe reflektionerne. Det kan man blot ikke i mit tilfælde!!

Jeg kører med en begrænset vinkling ... og om det er på grund af mindre reflektioner at det lyder bedre ... tja det ved jeg jo i realiteten ikke.

Jeg synes bare at det hele hænger bedre sammen, og at der er lidt mere ro i lydbilledet, når jeg vinkler en smule. Og efter 3 måneders eksperimenteren er jeg rigtigt godt tilfreds.

SATMIT 

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Studiosound

Ja i den ideelle verden uden vinduer, møbler og fruer, så kunne man godt sætte noget op på væggen for at dæmpe reflektionerne. Det kan man blot ikke i mit tilfælde!!

Jeg kører med en begrænset vinkling ... og om det er på grund af mindre reflektioner at det lyder bedre ... tja det ved jeg jo i realiteten ikke.

Jeg synes bare at det hele hænger bedre sammen, og at der er lidt mere ro i lydbilledet, når jeg vinkler en smule. Og efter 3 måneders eksperimenteren er jeg rigtigt godt tilfreds.

SATMIT 

Hvis du har en fast lytteposition og højttalerne ikke står for langt fra væggen, så er det faktisk et ret lille område der skal behandles. Punktet kan findes med et spejl på væggen. Der hvor spejlbilledet af diskanten kan ses fra lyttepositionen, der skal der sættes ind. Kan gøres diskret med et par søm og puder med strop, er der et vindue, kan man anmode om dispentation til at sætte en lille bitte selvklæbende knage, hvis ikke et gardin kan gøre arbejdet Kan let fjernes når lillemor inviterer strikkeklubben til kaffe og blødt brød.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Studiosound

SATMIT 

Højttalerne skal vinkles så du lytter direkte på begge højttalere.  Fjerner du dig fra den direkte lyd udtværes opstarter og dermed hele fundamentet. Tillader højttalerne ikke lytning direkte på aksen er der noget gruelig galt

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

En højtaler skal have en ordentligt horisontal og vertikal spredning. Det andet er fortidsøgler. 

Der er præcist nul møbler på mit lydmæssigt ideale sted. Højtalerne spreder endda meget fint horisontalt - men elendigt vertikalt - desværre. Når jeg engang skal have en bedre højtaler kræver jeg perfekt lyd alle steder i rummet. Det andet kan jeg ikke bruge til noget.

Det er ikke en andægtig forestilling / et eller andet religiøst, når jeg hører musik længere. Og det agter jeg ikke at ændre på :) - jeg lytter ikke til lyd.

Højtalerne/ anlæget er for alle i huset til alle lejligheder.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Kramer71... hørt ... at lytte til musik skal være en fest!

Waal ... det er et synspunkt ... jeg stiller mit anlæg op efter hvad jeg synes der lyder bedst. Det er ikke med fuld vinkling som du forskriver, men med en mindre vinkling.

Jeg sidder dog i en spids trekant set fra højttalerne, idet jeg sidder forholdsvis lang fra højttalerne. Alt andet lige vil forskellen vel blive mindre mellem din og min "metode" jo længere afstanden bliver set relativt til grundfladen (afstanden mellem højttalerne).

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Højttalerne skal vinkles så du lytter direkte på begge højttalere.  Fjerner du dig fra den direkte lyd udtværes opstarter og dermed hele fundamentet. Tillader højttalerne ikke lytning direkte på aksen er der noget gruelig galt

Waal

Den hører vist til et sted langt ude på landet  - faktisk helt derude, hvor verden er forlænget med møddingsplanker .
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Generelt kan det siges at højtalere der KRÆVER! at blive lyttet lige on axis.. som regel har dårlig sprædning.. enten grundet enhederne eller for høj delefrekvens set udfra mellemtonens offaxis sprædning...

Med ingen eller kun 5 til højst 15 graders vinkling så der lyttes mellem 40 & 30 grader off axis er klart en indikation på at delefrekvensen er valg rigtigt udfra mellemtonens begrænsninger op efter og der derved sikre en så god sprædning som muligt.. hvilket igen sikre et så rigtigt og godt perspektiv som muligt..

Samt ikke mindst en højtaler der er relativ nem at stille op og ikke er en decideret EGO højtaler hvor kun EN! kan høre det optimale og det i en nøje afmålt og begrenset position..

Mine egne højtalere giver et lydbillede så man kan sidde 3 personer i en sofa 2 - 3 m. fra ( og med 2 m. mellem højtalerne ) fra og alle kan opleve et perspektiv der er "rigtigt" på plads...

Rejser du dig op eller sætter dig ned på gulvet  SKER INGEN ÆNDRING I LYDBILLEDET ( PERSPEKTIVET ) og det samme hvis du flytter hovedet op til en meter til siderne fra "nul" punktet ( altså midten af lytte positionen.. ) ligeledes kan man faktisk gå en meter tilbage eller frem mod højtaleren før der begynder at ske noget radikalt... 

I hele den "cirkel" på en m. i dia.  omkring center af lyttepositionen er der ganske optimal lyd... altså +/- 1 m. fra centrum (spidsen af den lige benede trekant.)

DET!! induikere for mig at der er ramt rigtigt ved valg af delefrekvens og der her igennem er opnået et optimalt perspektiv og optimal sprædning..

( Dette sikre jeg ved særlig teknik i filter opbygningen.. og som sagt her i samspil NØJE! udvalgt optimal delefrekvens )

Se iøvrigt opstilling her :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&P N=1

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

1: Alle højttalere har et diskant-fald 30 grader off-axis, større eller mindre!!!

2: Højttalere med en svag stigning mod toppen kan være ulidelige at lytte til, men ved lytning 30 grader off-axis går det måske bedre!!!

3: Selvom man normalt tilstræber, at sætte højttalere/lytteposition op i en ligesidet trekant, så er en stejlere lyttevinkel at foretrække (50-55 grader); ved en tættere højttalersammenstilling rykker "scenen/soundstage" subjektivt længere ud over højttalernes sider, man får altså et bredere lydbillede og det er her, at det godt kan gå hen at blive en smule 2-D, hvor en vinkling så bringer 3-D tilbage til begivenheden!!! Så en højttalerafstand på ca. 200cm og en lytteafstand på ca.250-300cm fra lytteposition til den enkelte højttaler er vist det optimale i almindelige beboelsesrum!!! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=F.Christians]

1: Alle højttalere har et diskant-fald 30 grader off-axis, større eller mindre!!!

Dæmper man en diskant progresivt ned efter vil dens off axis sprædning forbedres..  ( on axis vil dog så have for meget niveau!) 

Eks. de SS. 9900 R jeg anvender begynder at rulle af ved 15 - 16 kHz. ved 30 grader axen...  ved 20 kHz. er de 6 db. nede..

Dæmpningen af diskenterne er 5 db. i forhold til mellemtonen.. 

Jeg anvender en progresiv dæmpning der efter 15 kHz. lukker gradvis op og mindsker dæmpningen..  de er derfor kun 1 db. nede ved 20 kHz. ( hvilket er fint efter B&K`s idiel kurve ) og dette i netop 30 grader.

2: Højttalere med en svag stigning mod toppen kan være ulidelige at lytte til, men ved lytning 30 grader off-axis går det måske bedre!!!

3: Selvom man normalt tilstræber, at sætte højttalere/lytteposition op i en ligesidet trekant, så er en stejlere lyttevinkel at foretrække (50-55 grader); ved en tættere højttalersammenstilling rykker "scenen/soundstage" subjektivt længere ud over højttalernes sider, man får altså et bredere lydbillede og det er her, at det godt kan gå hen at blive en smule 2-D, hvor en vinkling så bringer 3-D tilbage til begivenheden!!! Så en højttalerafstand på ca. 200cm og en lytteafstand på ca.250-300cm fra lytteposition til den enkelte højttaler er vist det optimale i almindelige beboelsesrum!!! 

[/QUOTE]

Disse "regler" eller betragtninger du der har.. afhænger jo meget af højtalerne!.. og netop deres sprædning op efter..

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ja; 1, 2 og 3 er da "kun" generelle betragtninger og klart er det, at der kan gøres noget ved spredningen ved 30 grader off-axis horisontalt, men med et udvidet delefilter og jeg er minimalist, hvis noget, så langt hellere spille on-axis!!!  

Hvordan med det vertikale udspredningsmønster??? Diskanten skal vel "bare" være i ørehøjde; om man kan fornemme det fulde perspektiv stående oprejst eller liggende under stuebordet er vel ligemeget??? Hvor meget bliver det egenligt udtværret af de nærmest rundstrålende basbølger???  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hmm - hvordan finder man spredningskarakteristikken på sine diskanter?

Er der nogen der ved noget om diskanterne på mine Snell EIII'ere, eller som ligefrem har målinger liggende.

Jeg ved godt at man skal bruge ørerne, men det kunne være interessant at se hvordan de i virkeligheden måler!!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=F.Christians]

Ja; 1, 2 og 3 er da "kun" generelle betragtninger og klart er det, at der kan gøres noget ved spredningen ved 30 grader off-axis horisontalt, men med et udvidet delefilter og jeg er minimalist, hvis noget, så langt hellere spille on-axis!!!  

Teknikken i delefiltret er ganske enkel og indebære 1 kondensator mere i signalvejen, ( for toner over de 15 kHz. )

Hvordan med det vertikale udspredningsmønster??? Diskanten skal vel "bare" være i ørehøjde; om man kan fornemme det fulde perspektiv stående oprejst eller liggende under stuebordet er vel ligemeget???

Det kan der være noget om!..  MEN!! der er nu dejligt at kunne sidde flere og nyde den gode lyd næsten helt optimalt!.. og at højtalerne er så nemme at stille op og ind..

Hvor meget bliver det egenligt udtværret af de nærmest rundstrålende basbølger???  

ik mere en normalt!.. det lyder klart, rent og fint!!...

En måling indikere at der er fin liniær gengivelse  ( + /- 3 db. op til 30 kHz. ) og 1,5 db. til over 25 kHz.  det måler fint og lyder rent og fint!..

Og så er det jo som det skal være!...

mvh.

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Og hvordan får man så målt sig frem til vinkling eller ej?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Dolkin]Og hvordan får man så målt sig frem til vinkling eller ej?[/QUOTE]

Det er stortset bare at måle i lyttepositionen eks. on axis - 15 - 30 - 45 & 60 grader off axis...  og så gå efter hvor der er mest liniært og der er færrest mulige unoder på frekvensgangen..( her skal man samtidig tune rummets inventer og indretning efter dette i det omfang muligt ) samt mest mulig frekvensudstrækning samtidigt...

Resten er op til ørene...

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg oplever altså også andre virkninger af vinkling end rent responsemæssige.
F.eks. virker det hjemme hos mig som om, at der manipuleres med trykmaks og hastighedsmaks i de nederste oktaver, når HTén vinkles - jeg mener i lyttepositionen.
Det er som om, at der kommer lidt ekstra punch i et bestemt område, når vinkling indad øges.
Oplever ingen andre dette?
Desuden bliver perspektivet påvirket negativt ved vinkling. Det mister realismen og størrelsen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Og hvor langt sidder hr von Auspuff fra bagvæggen; er det et uheldigt sammenfald af afstande, som gør dette eller???

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

[QUOTE=Dolkin]Og hvordan får man så målt sig frem til vinkling eller ej?

Det er stortset bare at måle i lyttepositionen eks. on axis - 15 - 30 - 45 & 60 grader off axis...  og så gå efter hvor der er mest liniært og der er færrest mulige unoder på frekvensgangen..( her skal man samtidig tune rummets inventer og indretning efter dette i det omfang muligt ) samt mest mulig frekvensudstrækning samtidigt...

mvh.

[/QUOTE]

Hvis højttalerne er filtreret korrekt så er frekvensgang, fase og impulsgengivelse i orden direkte på aksen. Er det ikke tilfældet så er de nævnte parametre heller ikke i orden uden for aksen.

Åbenlyst vandrer både du, Kubikken og flere andre  forvirrede rundt i højttalerjunglen på trods af Duelunds ihærdige forsøg på at forklare rette sammenhæng.

Igen må jeg henvise til Duelunds og Torbens hjemmesider hvor matematikken bag filtrene er beskrevet, men måske er det for svært for flertallet ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
miju skrev:

[QUOTE=Dolkin]Og hvordan får man så målt sig frem til vinkling eller ej?

mvh.

Hvis højttalerne er filtreret korrekt så er frekvensgang, fase og impulsgengivelse i orden direkte på aksen. Er det ikke tilfældet så er de nævnte parametre heller ikke i orden uden for aksen.

Åbenlyst vandrer både du, Kubikken og flere andre  forvirrede rundt i højttalerjunglen på trods af Duelunds ihærdige forsøg på at forklare rette sammenhæng.

Igen må jeg henvise til Duelunds og Torbens hjemmesider hvor matematikken bag filtrene er beskrevet, men måske er det for svært for flertallet ?

Waal

[/QUOTE]

Waal

Jeg har da et eksembel på en højttaler der lyder bedst 10 grader off axis.

Som du kan se kan den godt være responsen on-axis bekendt, alligevel er der lidt at hente ved at lytte 10 grader off-axis.

Mvh,

Karsten

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes