Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Emilie S3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hej Frede

Om en Emilie S3 er lige så god som Gamuts L5 kan egentlig kun afgøres ved direkte sammenligning, men til prisen får du en sædeles velspillende HTèr ved Emilie S3. Rune har beskrevet den særdeles godt, og jeg vil supplere med, at den leverer et fornemt lydbillede.

Den er lidt kritisk mht opstilling. Man skal være grundig, fasen skal være korrekt, og så kvitterer den på fornem vis. En desværre lidt overset HTèr. Husk min 100 timers tilspilning.

Halopsa gamle dreng.

Du har ganske ret i, at den er lidt kritisk med hensyn til opstilling, men er man en smule grundig, så leveres der pronto!

Og, bare lige for at tage den med fasen éngang til...Det er vigtigt, at der er korrekt fase, ellers er der ingen nuancer eller bas for den sags skyld. Alt for mange undlader dette faktum, når de først begynder at opstille deres set-up... Også ved diverse forhandlere går det til tider en smule for hurtigt. Så, tjek fasen og du er en glad mand.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
Frede1977 skrev:

Flex: Tak, endnu en gang. Skal lige undersøge nærmere hvordan de passer med mit anlæg og mine preferencer. SA Explorer lider f.eks. lidt under brugen af meget små enheder... i mine ører - der skulle de helst ikke ligne hinanden alt for meget, hvis S3 skal have en chance her

Hil Frede1977.

Du må på ingen måde sammenligne SA Explorer og EMILIE S3, thi der er en verden til forskel.

Diskanten i Explorer har en udpræget grad af hårdhed og selv på et ganske potent anlæg, så ringer diskanten ganske betragteligt... Den lyder med andre ord, ikke specielt godt. Og, så har den en grim tendens til at lave nogle vislelyde, de såkaldte ss-lyde, ved kvindestemmer og bækkenanslag. Det er fænomener, der er totalt ukendt for bånddiskanten i S3. Kan tilføje i den forbindelse, at diskanten fra Raidho er blvet målt til at strække sig helt op til 102 KHz, selvom de kun opgiver den til over 50 KHz. Man kan aldrig få nok båndbredde.

Med hensyn til basgengivelsen, så er der også stor forskel på de to speakers. SA mudrer og mister grebet og punktformigheden, når det går heftigt for sig. S3's bas bliver formidlet tør, dynamisk og ultra-præcist. SA's bas kan i mine øren lyde en smule loudness'ed og upræcis.

Der hvor de to højttalere virkelig skiller sig udfra hinanden er, i mine øren, integrationen af de forskellige enheder. SA Explorer lyder ikke som et hele, men spiller bas for sig, mellemtone ligeså, og så stikker diskanten simpelthen af... Den har sit eget liv.

Som du sikkert har bemærket, er jeg heller ikke imponeret over SA Explorer og det lader til at du heller ikke er helt vild med denne.

Du må ikke misforstå mig. Jeg synes SA Explorer er en rigtig fed højtaler med mange talenter, men den er udviklet med præferancer der er lidt anderledes end mine egne. Den har en dejlig dynamik og livefornemmelse. Og detaljeniveauet er der vist heller ikke noget at udsætte på. Mit eneste anke - med det jeg har hørt til dem - er at basserne har en tendens til at stresse ved dybe toner. Det lyder for mig som om basser tvinges til at arbejdsområde de ikke egner sig til. Diskanten synes jeg udemærket om, omend jeg ikke synes det skiller sig så meget ud fra andre gode domer som SA gerne vil have. Men sådan er det vel altid.

Jeg giver S3 en lyt. Er ikke overbevist, men det kan være jeg bliver det.

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

God aften Frede1977.

Det handler ikke om, at undertegnede vil overbevise dig om at du lige netop skal vælge S3. Din beskrivelse af SA er jeg ikke enig i, men sådan er der jo så meget, der kan debatteres i denne branche. Vi har nemlig alle sammen forskellige præferencer.... Det er jeg enig med dig i.

Er bare af den klare overbevisning, at med S3 vil du få mulighed for at opnå en lytteoplevelse, der bliver svær at overgå i netop dette prisleje og med en pris på 19K for et sæt hos Lyddrengene... Tjaa, såp bliver det vist ikke meget bedre. Du bør bare ikke snyde dig selv for at give denne speaker et lyt ved lejlighed. Hvis du er en ørn efter dynamik, så er du havnet på rette hylde med EMILIE S3 og tro mig, den går dybt... Du vil blive overrasket. Men væsentligst, så mister den ikke definitionen i de nederste oktaver, men spiller klokkeklart. Dette skyldes med stor sandsynlighed de mange, og forholdsvis små enheder, der formår at bevæge sig hurtigt nok til ikke at halte efter diskanten... Lyden forbliver et hele og der opstår en rigtig flot homogenitet, og der skabes ikke uklarhed i basgengivelse, hvilket ofte er problemet når vi bevæger os op i membranstørrelse, bl.a. grundet et større membranopbrud, men også grundet det faktum, at en stor enhed ofte bevæger sig med et noget mere gumpetungt tempo. Det kræver altså en stor motor for at få stor eenheder til at bevæge sig tilstrækkeligt hurtigt og levere den punktformige bas, der gør at lyden ikke bliver udefinerbar og usammenhængende.

Jeg tror på de mange små enheder fremfor få og store. Ellers er der tale om en helt anden konstruktion, hvis der skal indgå forholdsvis store enheder. Så må det blive noget med én eller to fx 8" eller 10" basenheder i kombination med fx en 4" eller 5" mellemtonenenhed, der kan matche bånddiskanten. Det er blot mit bud på hvordan det vil være muligt at få et homogent lydbillede, hvor ét eller flere lydparametere ikke skal skille sig ud fra den homogen oplevelse.

Jeg håber, du finder det du søger... Du lader til at være ganske kritisk i dit kommende valg af speakers, så jeg kan kun ønske dig pøj, pøj med projektet.

Mvh. FLEX

Benno
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert Varde

Bruger siden: 04 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Frede!

Der er en mindre GamuT serie på vej, vi forventer den i løbet af april, og jeg kan allerede nu afsløre, at den består af nogle meget spændende og nyskabene komponenter.....

Smid mig din mail, så kan jeg lige sende lidt mere info til dig 

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

hello benno

det lyder spændende!. Kan du ikke indvie os andre lidt i hvad der er i vente?. Er det en gulvhøjtalere der er på vej eller stander?.

mvh FB

Til top Vis full blown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af full blown

Benno
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert Varde

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige se om jeg ikke kan finde den PDF'er med den forløbige brochure.....

Men jeg kan indtil da fortælle følgende:

Navn:  Phi

Modeller: 3 (2 gulv+1 stander)

Alle modeller med helt nyudviklede enheder (Lars Goller - Manden bag alle Scan-Speak high-end enheder)

Topmodellen er bestykket med 5 stk 5" specialenheder samt en nyudviklet ringradiator variant

Jeg vender tilbage når jeg har fået lagt pdf'en op - så linker jeg lige til den...  

God weekend!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende Benno. Kigger forbi en dag i butikken til en snak.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Vil lige bruge chancen for at sprede lidt "sladder" om den kommende Gamut Phi serie.

Det lader til at det bliver en komplet serie med en 2 vejs standermodel (Phi3), en lille gulvmodel, (Phi5) 3x bas/mellemtone, en stor gulvhøjtaler (Phi7) med 5x bas/mellemtone, samt en center.

Alle bruger de en speciel dual-koncentisk ringradiator og 150mm bas/mellemtoner.

Phi3: 2 vejs, 320x170x240mm, 54-45000Hz, 4ohm, 86dB, 7kg.

Phi5: 3 vejs, 1000x170x240mm, 46-45000Hz, 4ohm, 88dB, 19kg.

Phi7: 3 vejs, 1200x170x350mm, 35-45000Hz, 4ohm, 90dB, 31kg.

Det ser alt for spændende ud til, at jeg kan vente til april på at få det første lyt. Er sikker på SA Explorer, Emilie og de andre der er med på moden med høje slanke "modeller" får hård konkurrence... uha, hvor er det velkomment.

En spændt entusiast

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hej frede

er der evt et link til dette kærtkommende sladder?. Hvor der måske også er lidt billeder.

det lyder ihvertfald meget spændende,jeg ville også selv gerne prøve Gamuts L5 i min stue,men prisen er lige i overkanten og det samme er nok størrelsen desværre!.

Mvh FB

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Prøv at skriv til Benno fra Expert i Varde (han har et indlæg lidt længere oppe på siden). Han kan måske sende dig et billede. Jeg har bare et sorthvid print.... og ingen scanner

Benno
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert Varde

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Såfremt der er andre der kunne tænke sig at snuse lidt til GamuT Phi, så send en mail til mig, så sender jeg PDF brochuren retur til jer!

brbm@it.dk

Mvh

Benno

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

God aften Frede1977.

Det handler ikke om, at undertegnede vil overbevise dig om at du lige netop skal vælge S3. Din beskrivelse af SA er jeg ikke enig i, men sådan er der jo så meget, der kan debatteres i denne branche. Vi har nemlig alle sammen forskellige præferencer.... Det er jeg enig med dig i.

Er bare af den klare overbevisning, at med S3 vil du få mulighed for at opnå en lytteoplevelse, der bliver svær at overgå i netop dette prisleje og med en pris på 19K for et sæt hos Lyddrengene... Tjaa, såp bliver det vist ikke meget bedre. Du bør bare ikke snyde dig selv for at give denne speaker et lyt ved lejlighed. Hvis du er en ørn efter dynamik, så er du havnet på rette hylde med EMILIE S3 og tro mig, den går dybt... Du vil blive overrasket. Men væsentligst, så mister den ikke definitionen i de nederste oktaver, men spiller klokkeklart. Dette skyldes med stor sandsynlighed de mange, og forholdsvis små enheder, der formår at bevæge sig hurtigt nok til ikke at halte efter diskanten... Lyden forbliver et hele og der opstår en rigtig flot homogenitet, og der skabes ikke uklarhed i basgengivelse, hvilket ofte er problemet når vi bevæger os op i membranstørrelse, bl.a. grundet et større membranopbrud, men også grundet det faktum, at en stor enhed ofte bevæger sig med et noget mere gumpetungt tempo. Det kræver altså en stor motor for at få stor eenheder til at bevæge sig tilstrækkeligt hurtigt og levere den punktformige bas, der gør at lyden ikke bliver udefinerbar og usammenhængende.

Jeg tror på de mange små enheder fremfor få og store. Ellers er der tale om en helt anden konstruktion, hvis der skal indgå forholdsvis store enheder. Så må det blive noget med én eller to fx 8" eller 10" basenheder i kombination med fx en 4" eller 5" mellemtonenenhed, der kan matche bånddiskanten. Det er blot mit bud på hvordan det vil være muligt at få et homogent lydbillede, hvor ét eller flere lydparametere ikke skal skille sig ud fra den homogen oplevelse.

Jeg håber, du finder det du søger... Du lader til at være ganske kritisk i dit kommende valg af speakers, så jeg kan kun ønske dig pøj, pøj med projektet.

Mvh. FLEX

Hej Flex

Jeg nåede aldrig til Ålborg og lytte til sagerne... der er et pænt stykke fra Varde og arbejdet tager alt for meget af ens fritid. Der var rift om dem, så jeg var nødt til at slå til.

Med andre ord. Mod al sund fornuft købte jeg alligevel noget jeg ikke havde hørt... kun på baggrund af dine roser

Men det var vist ikke helt t**ser. De spiller dælme godt

En ting der undre. Har pt. en TacT S2150 (150w @ 8ohm) og en Marantz PM11S1 (180w @ 8ohm), og med begge lyder det somom de tigger efter mere effekt. Alle de basser er ikke lette at holde liv i ved alm. lytteniveau. Når de får noget at leve af er der ingen problemer  Har du prøvet med mere effekt?

Så bliver det spændende at se om Gamut Phi7 kan gøre det bedre, når den engang kommer på banen. Så bliver der nok skiftet igen

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Halopsa Frede.

Det med, at de er dovne, hvis de ikke får nok effekt har jeg ikke bemærket.

Som du sikkert har bemærket, så spiller jeg selv på en lille 2x60 watt Densen Beat 100, og her er der ingen problemer med at holde liv i membranerne. Du skal nok lige give S3 lidt tid, thi ophænget på enhederne har brug for en god mængde massage inden de kvitterer til fulde.

Endvidere synes jeg, at den Marantz du benytter som amp. lader en del at ønske... I mine ører er den simpelthen for gumpetung. Hvad TACT'en kan, tør jeg ikke udtale mig om, da jeg aldrig har lyttet til denne.

Selv med en gammel Adyton, med mere end 10 år på bagen, og kun 2x50 watt leverer S3 varen.

Hav tålmod og vær grundig i dit valg af kabler og opsætning, så tror jeg ikke, at Phi kommer i nærheden af EMILIE S3. Emilie S3 har en bånddiskant som har så meget overskud at en ringradiator simpelthen taber pusten halvvejs. Det er i alle tilfæde de oplevelser jeg har haft med de pågældende diskanter.

Men, endnu en gang, et stort tilykke med dine nye speakers.

Mvh. FLEX

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

God aften Frede.

Nå, hvordan går det så i eders stue... Nyder du stadig dine Emilie-piger?

Hvad med dine tanker om en opgradering af forstærker... Noget nyt i vente, eller er du godt tilfreds med Marantz'en?

Du kunne evt. prøve at lege lidt med porttuning. Det vil med andre ord sige, at du simpelthen fjerner den skumprop, der sidder i porten, der som bekendt fyrer ned i gulvet. Her i huset spilles der altid uden skumpropen.

Mvh. Flex

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Go'aften

Jeg er godt tilfreds med Marantz'en, men kunne godt tænke mig at prøve noget nyt. Det er hele grunden til mine opdateringer

Er i øjeblikket ved at eksperimentere med placering, og jeg skal også have eksperimenteret med afkobling så akustikken kommer på plads. Først når det er helt på plads giver det mening, for alvor at dømme forstærkernes præstationer.

Mit rum er desværre ikke optimalt som lytterum (ca. 25 m^2, iregulært), så det kræver en del - skal vi kalde det "omhyggelighed" - at få integreret en så stor højtaler ordentligt akustisk. Den flytter trods de små enheder en hel del luft.

Skal nok vende tilbage med min dom, når tøserne har fået lov at vise sig fra deres bedste side, og når jeg selv er helt sikkert på hvad jeg mener om dem

Den tid der ligger foran, med eksperimenteringer med kabler, afkobling, placering osv. er noget af det bedste jeg ved. Det bliver aldrig kedeligt

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret Frede. Det er enormt hyggeligt, at bruge tid og gerne oceaner af tid på de små justeringer, der skal til før det lyder som først tænkt.

Glæder mig til at høre dine bedømmelser af Emilie S3, når du er nået lidt længere i processen.

Mvh.

Rune

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej frede1977

Hvad er dommen over de nye twin towers?. Har du fundet stedet i stuen hvor de giver den bedste oplevelse!.

mvh FB

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg døjer med mit gulv  Det er noget tyndt trælignende noget, og det er blødt som snot. Man kan ikke engang lave en ordentlig afkoblig... hele gulvet spiller bare med

... men ud over at jeg blver nødt købe mig til en ordentlig bolig (!), hvor at få dem til at spille ordentlig, er jeg overordentlig godt tilfreds. De spiller fremragende.

Jeg er dog ikke færdig med at opgradere resten af kæden endnu... tror jeg er i mål mht forstærker, men jeg mangler stadig kablerne. Det bliver nok Red Dawn.

Jeg skal nok skrive noget, men så længe de underperformer merkant pga. ydre faktorer, vil det ikke være fair. 

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Hej

Jeg døjer med mit gulv  Det er noget tyndt trælignende noget, og det er blødt som snot. Man kan ikke engang lave en ordentlig afkoblig... hele gulvet spiller bare med

... men ud over at jeg blver nødt købe mig til en ordentlig bolig (!), hvor at få dem til at spille ordentlig, er jeg overordentlig godt tilfreds. De spiller fremragende.

Jeg er dog ikke færdig med at opgradere resten af kæden endnu... tror jeg er i mål mht forstærker, men jeg mangler stadig kablerne. Det bliver nok Red Dawn.

Jeg skal nok skrive noget, men så længe de underperformer merkant pga. ydre faktorer, vil det ikke være fair. 

Hej Frede.

Du er vist ikke den eneste, der har sådanne problemer med dit gulv. Tror, der er mange, der har en opfattelse af at hele gulvet virker som en kæmpe membran. Jeg ved, at gl. jas har lavet en rigtig fin sandwich-konstruktion under sine speakers, thi han spiller også i en stur hvor gulvet er det store problem. Måske, du skal sende ham en PB for at få opskriften.

JEg har dog bemærket en lille ting i din signatur... Du benytter dig af et Supra Netkabel... Gør dig selv den tjeneste at skifte det. Det dræber simpelthen al dynamik. Men, det er nu bare min holdning.

God fornøjele med dine speakers.

Mvh. Rune

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Benno skrev:

Jeg skal lige se om jeg ikke kan finde den PDF'er med den forløbige brochure.....

Men jeg kan indtil da fortælle følgende:

Navn:  Phi

Modeller: 3 (2 gulv+1 stander)

Alle modeller med helt nyudviklede enheder (Lars Goller - Manden bag alle Scan-Speak high-end enheder)

Topmodellen er bestykket med 5 stk 5" specialenheder samt en nyudviklet ringradiator variant

Jeg vender tilbage når jeg har fået lagt pdf'en op - så linker jeg lige til den...  

God weekend!

Halløj i stuerne!

Nogen der har hørt noget til den nye serie phi serie fra Gamut??. er den kommet hos dig Benno?.

mvh FB

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum