Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: råd til design af nedre bas (scanspeak) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Jeg formoder at når der tales om at placere refleks-resonansen på systemresonansen....så tænkes der på frekvensen hvor selve enheden er 6 db "nede"(eller er det 12 db)
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

5776
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

mollecon:

ja kassen bliver vel næsten til en lukket boks med akustisk ventil

jeg har skudt mig ind på en kasse med 60 L volumen, F3 ved 31 hz og en tuningsfrekvens på 32 hz. dette med minimum dæmpning, den får dog en pukkel på 2db ved de 45 hz som jeg regner med at kunne korrigere i det aktive filter der skal på.

mads

Til top Vis 5776's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5776

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hey,

Musicus > Refleks resonansen er difineret som der hvor impedansen er laves, imellem de to pukler. Frekvensresponsen kan ikke vise dig hvor det er. Refleks-resonans er port afstemningen. Den kan ikke regnes ud, og man bør prøve/måle sig frem. Når man prøver at regne den ud, bliver porten somregel for lang i forhold til det den skal være.

Man skal dæmpe kabinettet, ikke luften i kassen. Porten bør også dæmpes på uderkanten, inde i kabinettet med f.eks. bitumen og noget mdm-3. Den side i kabienttet der kan "kigge" ud af porten, plejer jeg at dæmpe med noget mdm-3 også, resten med pyramideplader (asymetrisk så ikke alt overflade dækkes). Omkring enheden kan lidt mdm-3 også placeres.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jo det stemmer fint med mine forsøg med refleks - det er altid endt med kortere port - og bedre sammenhæng i lyden 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Citat:"Jeg formoder at når der tales om at placere refleks-resonansen på systemresonansen....så tænkes der på frekvensen hvor selve enheden er 6 db "nede"(eller er det 12 db)".

??? - én gang til: system resonansen ER refleksresonansen. Helmholz-resonansen bestemmer 'system'-resonansen. Man kan anbringe den så lavt, at boksen bliver mere lig med et lukket kabinet - og så bestemmer den resonans 'systemet'.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Er det så korrekt at i et korrekt afstemt refleksystem, ruller enheden af med 12db

Hvordan "justerer" man output/niveau(db) fra porten - rørets diameter?? 

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Er det så korrekt at i et korrekt afstemt refleksystem, ruller enheden af med 12db

Hvordan "justerer" man output/niveau(db) fra porten - rørets diameter?? 

Hej m

I et lukket kabinet ruller systemet typisk af med ca. 12 db (mere eller mindre alt efter Qs)

Et basrefleks kan designes så man kan opnå alt i mellem 12 db og 36 db (med lidt hjælp fra en kondensator)

Output justeres både ved rørets diameter, placering og dæmpning i kabinettet.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

5776
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

nørd:

du skriver at man bl.a. kan justere størrelser vedrørende portens placering i kabinettet.

af pladsmæssige årsager er jeg næsten nødsaget til at placere porten således at enheden næsten kigger ind i portenden( lige en smule skråt fra) og med en 15 cm afstand.

vil dette ikke være uheldigt, for portens virkning da det tryk som enheden producerer på en måde bliver trykket direkte ud af porten. istedet for hvis porten vendte den anden vej og væggen modsat enheden der kigger ind i portenden, således trykket forplanter sig ordentligt i kabinnet først. ??

mads

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej - Du vil faktisk få et stort output fra din port på den måde. Der er lille afstand fra enhed til port.

Hmmm - der var på et tidspunkt et link til en simulator - der kunne vise virkningen af placeringen.

Nogen der kan huske linket ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Måske denne her

http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Porten bør placeres af praktiske grunde. I et reflekssystem er bølgelængderne så store (hvor porten virker), at betydningen af trykforskelle i boksen er ligegyldige. Det gælder osse mht. output fra porten. Porten skal blot være stor nok til at transportere den fornødne mængde luft, og der er sjældent brug for mere end ca. 10cm Ø.

Basalt er et reflekssystems afrulning 24dB/okt. - men, man kan afstemme det anderledes. Det kan så, som nogen her nævner, komme tæt på en lukket boks (12dB/okt.), alternativt meget mere stejlt.

Principielt vil afrulningen påvirke impulsgengivelsen - jo stejlere afrulning, jo mere 'ringning' på impulser. Til gengæld er bassen dybere på de stejlere afskæringer.

Der findes desværre ingen gyldne regler for, hvad man skal gøre - det afhænger af så mange faktorer.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har noget simpelt software der viser resonanser ved forskellige placeringer af porte i et kabinet. Altså f.eks. peaks ved 1khz osv. Det ændre sig meget, alt efter kabinetdimentioner og portplaceringer.

Nørd, kan du ikke sende mig en mail, så kan jeg mail dig programmet imorgen hvis jeg kan finde det. Andre kan også bare maile.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Vedr. placering af port - iflg King virker et slankt kabinet med port og enhed placeret i hver ende som en TLQuaterwave 

5776
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

hej igen

jeg har haft kigget på phoenix kombinationen med dipole bas/mellemtone + diskant og den tilhørende dipol subwoofer, fremstillet af hr. linkwitz.

jeg skrev til ham at jeg var interesseret i hvertfald det aktive delefilter men også højtalerne.. og om det var muligt at kombinere de dipole højtalere med 2 subwoofere med basrefleks istedet for hans dipole woofer.

og her var så hans svar:

I stopped building vented woofers over 30 years ago because of their poor
sound quality. Get 2 more 10" drivers and build dipole woofers.
Yes, you can save some money by a passive xo between tweeter and mid since
highest performance does not seem to be your goal.

var mit spørgsmål virkelig så dumt eller provokerende at jeg kunne forvente sådan et svar?

hvad fordele er der ved den dipole woofer?

mads

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det var noget arrogant svar - men ærligt - og han svarede trods alt

Fordele ved dipol - ja det må vel være fraværet af uønskede resonanser - og jeg må give manden ret - basrefleks forstærker hvor enheden har givet op og forvrænger mere, det er kun til SMÅ enheder i tovejs

5776
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

ja det var ærligt det kan jo være han har misforstået min formulering af spørgsmålet.

jeg har også skrevet tilbage til ham igen, og uddybet mit spørgsmål lidt så må vi se om han reagerer..

hvad med ulemper ved dipol, kan den sådan række lige så dybt som basrefleks?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil mene dipol rækker dybere end basrefleks, ligesom lukket box gør - MEN med meget lavere niveau - men personlig foretrækker jeg en præcis og veldefineret bas og foretrækker derfor også lukket MATRIX - men har man først hørt en god dipolbas er man solgt

Men der er et stort problem med dipol - der er ikke nogen akustisk dæmpning af membranen hvilket kan medføre store ukontrollerede membranudslag - så jeg vil mene det er til moderate niveauer - medmindre man laver en "linesuorce" med mange enheder   

Men vi begynder langsomt at nærme os brugen af elektrisk EQ forstærkning med andre problemer til følge - og ikke mindst prisen begynder at blive en anden

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Tjah, uanset måden spørgsmålet var formuleret på, synes jeg, at svaret virker utroligt arrogant - og ikke ganske korrekt, for den sags skyld. Der findes mange veje til god lyd, og ruten man tager afhænger af mange faktorer... F.eks. glemmer man i svarene her, at refleksbokse dæmper visse former for forvrængning, simpelthen i kraft af de reducerede membranbevægelser. Bortfiltrering af de laveste frekvenser, under bassystemets afskæringsfrekvens, er nødvendigt med 'fritsvingende' koblinger, sådsom refleks og dipoler. Men det er osse en fordel i andre typer systemer. 

Passive delefiltre kan sagtens lyde godt, i visse henseender bedre end aktive! Passive filtre kommer mest til kort ved lave delefrekvenser, da de nødvendige spoler bliver for store, og dyre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes