Emne: Kabeltest,- jeg må le, ny blindtest! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, hvis man her en holdning til noget og vil have den bekræftet kan man næsten altid finde noget der gør at men bliver bekræftet i det.Den omvendte holdning kan der som regl også findes noget til så.....
Du kunne jo prøve et Nordost demo til eks. udstilling de vil gerne lave demo af forskellige kabler live så kunne du måske afgøre hvad du syntes om det og kan konkludere.Forskel er der men hvad/hvordan.
Tvivler dog også på som en sidebemærkning at B&O har kvalitet til at kunne vise forskel på kabler ordentlig og ja jeg har haft noget engang,prøv engang at kigge på kvaliteten af deres DIN stik til deres aktive højtalere ikke noget at prale med.Prisen på udstyret fejler dog ikke noget.
Nu ville disse ejere af sådant udstyr nok også sjældent være dem som prøver kabler og lign. ting af.Man kunne måske fristes til at sige de måske vil have en konservativ holdning til disse ting. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære MichaelWB
Jeg pudser lige mine læsebriller og konstatere at du læst noget men ikke forstået det.. selvom jeg vil erkende at det er nogen ualmindeligt kringlede vrøvlesætninger du har fundet frem til,men det er der råd for..
"Derfor kan vi ikke konkludere at forskellige netkabler lyder forskelligt i en blind test" lyder første sætning,hvilket betyder at det ikke er muligt at høre forskel på de kabler de har lyttet til i en blindtest.
Næste sætning i forlængelse heraf lyder "Derudover kan vi heller ikke konkludere at der ikke er forskel" hvilket simpelthen er noget vrøvl og som ikke skulle havde været med, da sætningen er i direkte modstrid med testen som helhed og den korrekte konklusion fra før.
Konklusionen på selve testen er altså den, at de ikke kan ikke høre forskel på kablerne, og slå plat og krone ville give samme resultat. Det er fakta! og det er den eneste konklusion man kan drage, uanset hvordan du vender og drejer orderne, og piller i godbidderne.
At 15 hi-fi erfarne lydentusiaster ikke kan høre forskel på kablerne, men at de gætter totalt i blinde er klart for alle .
Konklusionen er så klar, at der end ikke er nogen statitisk usikkerhed med hensyn til resultatet. der i praksis ikke vil ændres ved et, som du foreslår, et endnu større antal førsøgspersoner. Det ville i denne forbindelse ingen betydning havde for testens udførelse eller resultat
For at få bekræftet resultatet kunne samme forsøg skulle gentages x antal gange, hvorved en evt. usikkerhed vil blive fjernet, men det er altså ikke nødvendtigt at gøre udfra blindtestens meget klare resultater.
At du ikke kender musikken er er fuldstændigt uvæsentligt, da forsøget er det simpelste mulige da du blot skal kunne høre en minimal forskel, intet andet..
Testen klarlægger klart at ens musikoplevelse foran højtalerne ikke er baseret på fakta og konkrete forbedringer, men alene på tro, omend følesen af at have købt det dyreste og flotteste på markedet, kan give en større musikalsk oplevelse, selvom det den ikke foregår ved hjælp af ørerne!
Det er i virkeligheden woodo,(markedsføringen og synsindtrykket) der afgør hvad der er en forbedring for den enkelte.
Og til JRGW er der kun at sige at der ikke er nogen som forhindrer dig i at fremlægge blindtest der beviser det modsatte, hvilket jeg hermed igen opfordre til at nogen herinde arrangere, hvis de altså tør.
Det må være oplagt i denne vinter at nogle mødes og foretager tilsvarende test, og tidligere forsøg herpå kommer ikke længere end til nogle ytringer om at det er en god ide.
Det mener jeg faktisk ikke er værdigt da det ville bringe klarhed over hvilke ting som reelt er en forbedring for lytteoplevelsen
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
Kære MichaelWB
Jeg pudser lige mine læsebriller og konstatere at du læst noget men
ikke forstået det.. selvom jeg vil erkende at det er nogen ualmindeligt
kringlede vrøvlesætninger du har fundet frem til,men det er der råd
for..
"Derfor kan vi ikke konkludere at forskellige netkabler lyder
forskelligt i en blind test" lyder første sætning,hvilket betyder
at det ikke er muligt at høre forskel på de kabler de har lyttet til i en blindtest.
Næste sætning i forlængelse heraf lyder "Derudover kan vi heller ikke konkludere at der ikke er forskel" hvilket
simpelthen er noget vrøvl og som ikke skulle havde været med, da
sætningen er i direkte modstrid med testen som helhed og
den korrekte konklusion fra før.
Konklusionen på selve testen er altså den, at de ikke kan ikke
høre forskel på kablerne, og slå plat og krone ville give samme
resultat. Det er fakta! og det er den eneste konklusion man kan drage,
uanset hvordan du vender og drejer orderne, og piller i godbidderne.
At 15 hi-fi erfarne lydentusiaster ikke kan høre forskel på
kablerne, men at de gætter totalt i blinde er klart for alle .
Konklusionen er så klar, at der end ikke er nogen statitisk
usikkerhed med hensyn til resultatet. der i praksis ikke vil ændres ved
et, som du foreslår, et endnu større antal førsøgspersoner.
Det ville i denne forbindelse ingen betydning havde
for testens udførelse eller resultat
For at få bekræftet resultatet kunne samme forsøg skulle
gentages x antal gange, hvorved en evt. usikkerhed vil blive fjernet,
men det er altså ikke nødvendtigt at gøre udfra blindtestens meget
klare resultater.
At du ikke kender musikken er er
fuldstændigt uvæsentligt, da forsøget er det simpelste mulige da du
blot skal kunne høre en minimal forskel, intet andet..
Testen klarlægger klart at ens musikoplevelse foran højtalerne
ikke er baseret på fakta og konkrete forbedringer, men alene på tro,
omend følesen af at have købt det dyreste og flotteste på markedet, kan
give en større musikalsk oplevelse, selvom det den ikke foregår
ved hjælp af ørerne!
Det er i virkeligheden woodo,(markedsføringen og synsindtrykket) der afgør hvad der er en forbedring for den enkelte. |
|
|
Må man være fræk og spørge hvorfra du ved hvad forfatteren burde have skrevet???
Hvordan vil du kunne høre små nuance forskelle på et stykke musik du aldrig har hørt før?
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dinne spørgsmål er besvaret fyldestgørende i indlægget
|
| Til top |
|
| |
Martyr Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Testen beskriver som MichaelWB så rigtigt skriver INGENTING.
Enhver som har bare en smule erfaring med statistik og metode kan se det kritisable i såvel stikprøvestørrelse og metode, og som artiklen så rigtigt konkludere kan man ikke bruge resultatet til en fløjtende fis. I værste fald er den misvisende, i bedste fald er den fuldstændig ligegyldig.
Personligt tror jeg også at der eksisterer en placebo effekt mht. kabler, men denne undersøgelse bidrager ikke med noget relevant.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Dinne spørgsmål er besvaret fyldestgørende i indlægget
|
|
|
Jeg er åbanbart tungnem....men hvorledes vil DU høre små nuance forskel på et stykke musik du ikke har forudgående kendskab til?
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Jeg pudser lige mine læsebriller og konstatere at du læst noget men ikke forstået det.. selvom jeg vil erkende at det er nogen ualmindeligt kringlede vrøvlesætninger du har fundet frem til,men det er der råd for..
|
|
|
Nu er det konklusionen jeg har fundet frem til, så det er jo ikke noget der kræver man leder særlig længe!
BeoFan skrev:
|
"Derfor kan vi ikke konkludere at forskellige netkabler lyder forskelligt i en blind test" lyder første sætning,hvilket betyder at det ikke er muligt at høre forskel på de kabler de har lyttet til i en blindtest.
|
|
|
Nu fortolker du i stedet for bare at læse hvad der står, nemlig at testen ikke kan bevise at man kan høre forskel.
BeoFan skrev:
|
Næste sætning i forlængelse heraf lyder "Derudover kan vi heller ikke konkludere at der ikke er forskel" hvilket simpelthen er noget vrøvl og som ikke skulle havde været med, da sætningen er i direkte modstrid med testen som helhed og den korrekte konklusion fra før.
|
|
|
Hvis du beslutter dig for at halvdelen af konklusionen ikke skal med, så er det jo ikke noget problem at få ret. Benærker også at du her bestemer hvad der er korrekt - meget videnskabeligt må man sige
Hele pointen er, at man ikke kan bevise hverken den ene eller den anden påstand med baggrund i det lille eksperiment.
BeoFan skrev:
|
Konklusionen på selve testen er altså den, at de ikke kan ikke høre forskel på kablerne, og slå plat og krone ville give samme resultat. Det er fakta! og det er den eneste konklusion man kan drage, uanset hvordan du vender og drejer orderne, og piller i godbidderne.
|
|
|
Igen har du jo tydligvis ikke forstået konklusionen. At min kunne få det samm resultat ved at slå plat eller krone beviser intet.
Og nej det er ikke den eneste konklusion man kan drage, men åbenbart den eneste du kan!
BeoFan skrev:
|
At 15 hi-fi erfarne lydentusiaster ikke kan høre forskel på kablerne, men at de gætter totalt i blinde er klart for alle .
|
|
|
Nu er de ikke alle lydentusiaster og at de ikke rammer rigtig hver gang er jo ikke det samme som at de gætter i blinde.
BeoFan skrev:
|
Konklusionen er så klar, at der end ikke er nogen statitisk usikkerhed med hensyn til resultatet. der i praksis ikke vil ændres ved et, som du foreslår, et endnu større antal førsøgspersoner. Det ville i denne forbindelse ingen betydning havde for testens udførelse eller resultat
|
|
|
Du må hellere læse lidt op på statistik, for med en sample på 15 kan du lige præcis konkludere ingenting!
BeoFan skrev:
|
For at få bekræftet resultatet kunne samme forsøg skulle gentages x antal gange, hvorved en evt. usikkerhed vil blive fjernet, men det er altså ikke nødvendtigt at gøre udfra blindtestens meget klare resultater.
|
|
|
Igen kan jeg jo kun konstatere at du konkluderer på et tyndt grundlag, som forøvrigt ikke bakkes op af artiklen.
Når der er folketingsvalg, spørger du så dine nærmeste venner om hvad de vil stemme og så bruger det til at konkludere hvem der vinder?
BeoFan skrev:
|
At du ikke kender musikken er er fuldstændigt uvæsentligt, da forsøget er det simpelste mulige da du blot skal kunne høre en minimal forskel, intet andet..
|
|
|
Prøv at læse artiklen igen! Formålet er ikke at høre forskel, men at kunne genkende lyden af netkablerne, altså at svare på om A eller B er X.
At man ikke kender musikken er skam en væsentlig detalje, ellers er der jo slet ingen grund til at bruge musik. Hvis det skal være så videnskabeligt kunne man bare bruge white-noise eller testtoner ved forskellige frekvenser.
BeoFan skrev:
|
Testen klarlægger klart at ens musikoplevelse foran højtalerne ikke er baseret på fakta og konkrete forbedringer, men alene på tro, omend følesen af at have købt det dyreste og flotteste på markedet, kan give en større musikalsk oplevelse, selvom det den ikke foregår ved hjælp af ørerne!
Det er i virkeligheden woodo,(markedsføringen og synsindtrykket) der afgør hvad der er en forbedring for den enkelte.
|
|
|
Kan du ikke lige fortælle hvor i artiklen det så klart fremgår? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martyr skrev:
|
Testen beskriver som MichaelWB så rigtigt skriver INGENTING.
Enhver som har bare en smule erfaring med statistik og metode kan se det kritisable i såvel stikprøvestørrelse og metode, og som artiklen så rigtigt konkludere kan man ikke bruge resultatet til en fløjtende fis. I værste fald er den misvisende, i bedste fald er den fuldstændig ligegyldig.
Personligt tror jeg også at der eksisterer en placebo effekt mht. kabler, men denne undersøgelse bidrager ikke med noget relevant.
|
|
|
Jeg tror skam også på en placebo-effekt. Store forstærkere er bare bedre, røde biler er hurtigere osv.
Men man kan jo også tale om en omvendt placebo effekt. Der er jo også folk der påstår at amn ikke kan høre forskel på et Bilka-anlæg og så et fornuftig anlæg der måske koster 5-10-20 gange så meget. Nogen mennesker vil bare ikke kunne høre forskel.
Som tidligere nævnt så har jeg ikke eksperimenteret med netkabler selv, men jeg har da kunne høre forskel på signal og højttalerkabler, selvom jeg også var meget skeptisk på det område før jeg prøvede det selv. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe,
Altså hør nu her vi har været igennem denne diskussion rigtig mange gange før og man tænker næsten "nej ikke igen jeg orker det ikke" men jeg syntes alligevel lige jeg vil sparke ind med dette.
Der findes mange gode og mindre gode forklaringer på netkablers indflydelse på et setups ydelse, men hvis det er en målbar fysisk forklaring der søges så kan den da også gives !!!
Køb en AC sensor eller "sniffer" som den også kaldes før den tæt på et uskærmet netkabel og se den lyse når den bliver påvirket af den elektromagentiske udstråling, gør det samme på et skærmet netkabel og oplev at den ikke lyser eller kun lyser meget svagt;: altså langt mindre udstråling.
Og lad nu være med at fortælle os at kraftig elektrisk indstråling ingen inflydelse har på svage strømsignaler i i f.eks. digitale signalkabler, for det er nemlig simpel FYSIK og mener man noget andet er det vist nærmere det der skal forklares.
Iøvrigt er jeg fuldstændig enig i at med et stykke musik og et setup man ikke kender vil der være tæt på umuligt at hører forskel på et enkelt kabel skift i setuppet. Så kan man jo konkludere hvad man vil på det, men for mig betyder det at det er nuancer der bliver bedre (eller værre) ved kabel skift. Altså har man et lækkert setup man er glad for og ønsker at klemme de sidste resourcer ud af det, eller at påvirke gengivelsen lidt i en retning så kan det gøres med kabler.
Og så er det jo god stil at slutte af med en metafor:
Har man en Ferrari så tanker man vel også V-power og Dynamik (og hvad det ellers hedder) for at give motoren de bedste arbejdsbetingelser.
Må man værre fræk at spørge de skeptiske herrer hvad de mener om forskelle på f.eks. cd afspillere ?
PS. I behøver ikke at slå mig i hovedet med at jeg ikke er objektiv og uafhængig det ved jeg godt :-) men jeg må godt være med alligevel.
Mvh
Holmbye
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
|
Må man værre fræk at spørge de skeptiske herrer hvad de mener om forskelle på f.eks. cd afspillere ?
|
|
|
Der er da ikke forskel på cd-afspillere! Det er jo digitalt så det er bare et-taller og nuller!  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt mener jeg bestemt der ER! forskelle på kabler. alle typer kabler.
Næsten ubetinget og ubegrenset på analoge audio kabler. (det både interconects og højtaler kabler)
og til en hvis grænse på digital og net kabler.
Meget og mange dyre net kabler og digital kabler og de løsninger der her er lavet er voodoo, og de giver en virkning der ikke justificere prisen,
Men blandt disse kabler kan man finde optimal fungerende kabler i ALLE pris klasser, fra få hundrede kr. til flere tusinde kr.
Tager man mange af de flere tusinde kr. dyre kabler er de ikke dårlige og de fungere optimalt ingen tvivl om det! de holder hvad de lover som oiftest.
MEN! samme effekt kan bare findes til meget færre penge, kabler der levere en optimal funktion. (set på den baggrund er de dyre lidt voodoo og berettigere ikke prisen)
Når jeg skriver optimal funktion, gør jeg det af den grund at net og digital kabler får sin "egenlyd" efter hvor godt de fungere, ikke after leder materiale og isolation samt alt muligt andet.. her er ingen lyd farvning andet end den der genereres af uoptimal funktion, det værende tab, jitter amt indstrålet støj eller strøm begrænsning (i sjældende tilfælde)
Analoge kabler & komponenter og de audio signaler der her i ledes, KAN influreres af leder egenskber mm. i forskellige materialer, og materialers egenlyd også indpakning mm. her kan klang balance og opløsning mm påbvirkes nesten i uendelig grad..
Net strøm og digitale signaler er her ganske ligeglade og upåvirklige hvad angår klang mm. blot sålænge spændingen når frem uforurenet, indtakt og med rette impedans (digital kablers påkrævende 75 ohm) altså optimal signal overførsel uden tab af bits, (spænding eller påvirkning af indstrålet støj) de enkelte bits signalet her er opdelt i er ikke påvirklige på samme måde som det analoge signal, her tæller KUN at der ikke tabes bits undervejs! og at der ikke eller så lidt som overhoved muligt indstråles noget der her kan forstyre.. (udstråling til nærliggende analoge kabler kan også have en ikke udetydelig indflydelse)
Så et digital kabel der er så tæt på de 75ohm. muligt og har så lidt jitter som muligt, og beskytter signalet bedst muligt mod udenfra kommende påvirkninger er optimalt fungerende, dette uanset hvad det er lavet af og hvordan!.. og især hvad det koster.
Det samme gælder net kabler, her skal net strøm, spændig 50 Hz. 230. der ikke har direkte forbindelse med noget signalførende / ledende, førse til apperater, MEN! det siger næsten sig selv at dette skal gøres i de påkrævende mængder og så jævnt som muligt og især så uforurenet og upåvirket som muligt, da den største kilde til netkablers funktion og her af lyd påvirkning kommer her fra.. støj KAN! "sive" hele vejen ind i de signal bærende strømme og her påvirke lyden, ligeledes kan netkablers UDSTRÅLING muligvis i uhældige tilfælde påvirke omkringliggende signal bærende kabler / kredsløb & indgange mm. dette kan også have en betragtelig indflydelse på lyden og det enkelte net kabels effekt.
Ind stråling fra atsomoferen, af div. radio båren støj og stråling er oftest minimal, men nogle steder kan der være en del, her kan en skærm gøre underværker, men gode netkabler kan da også give en forbedrende virkning uden skærm, (her er det nok hvis man er så hældig at slet ikke have noget "luft" båren støj)
Hvad der er værre er muligvis UDSTRÅLET støj, fra net kablerne, da det her er ganske kraftig såænding, den er faktisk tydelig målbar på ydersiden af kabler og et stykke væk, hvis dette ikke er ganske effektivt skærmet, denne udstråling kan potencielt "ramme" og påvirke andre små signal bærende kabler i umidelbar nærhed, (ikke mindst kan net kabler så også "se" hinanden med hvad følger dette kan give og betyde) bøsninger i indgange og selve elektronikken umidelbart bag, (følsomme indgangs kredsløb) kan muligvis også påvirkes af udstrålingen og spændingen?
Dette er jo et reelt problem da ind og udgange ligger tæt sammen på bagsiden af div. apperater, og her forefindes som oftest også nek kablets indgang, det værende fast monteret eller via en netbrønd? altså det samlet inden for relativ få cm. her kan et uskærmet netkabel muligvis sænde så meget stråling ud at det på en og anden måde kan påvirke her!?.. så altså ikke bare signal / højtaler kabler der eventuelt ligger /hænger i nærhed af netkablerne kan her påvirkes..
Meget af det man ved skift og test af net kabler (og måske endda lidt også de signal førende kabler, både analoge og digitale) høre kan hidhøre her fra og disse faktore.
Jeg vil så dog ikke sige at KUN skærmede kabler virker optimalt, det kommer helt an på apperaternes følsomhed for oven nævnte faktore samt de andre kabler's ditto og hvor godt det uskærmede net kabel er til at ikke udstråle mm. derfor kan uskærmede net såvel som signal kabler sagtens nogle steder fungere optimalt mens andre steder er der de skærmede der vil være de optimalt fungerende, (og måske en kombination er hvad der gør "lykke"?)
Så derfor! så jævn og upåvirket spænding som muligt og noget IKKE påvirker sine omgivelser, det værende andre net, digital, analog signal interconects og højtaler kabler, er nøglen til net kablers sucess..
Dette kan findes i de dyreste net kabler men også i nogle ganske billige. (men god solid og tet afskærmning mm. forefindes oftest mest optimalt i relativ seriøst lavede kabler af en hvis pris, men der er enkelte fine undtagelser viser det sig altså!..)
De dyre holder også her hvad de lover som oftest, men dette kan aldigt blive mere en en optimal funktion, og denne kan ligeledes findes i meget billigere kabler, så også her er der en masse voodoo for at forsøge på at berettige uhyrlige priser og fortjenester..
(Hvem kan da forstille sig eks. Nordost lave et super Valhallanet kabel til 1000 kr. eller under og de analoge Valhalla så kabler koster 30000 kr..?? det samme for deres digitale top modeller!? og at deres uhyrlige dyre og specielle teknologi er unødig og ikke gør en dyt! forskel i net & digital kablerne.. )
Jeg vil mere neuanceret set sige at nogle enkelte meget dyre net kabler virker og er pengene værd, andre ikke!.. og de "andre" er der godt nok mange af!..
Så ja! der ER forskelle på net og digital kabler, men som sagt til en grænse efter min mening og ikke mindst erfaring. (og en del andre jeg kender's)
MEN! i blind test må jeg sige at nogle gange har jeg kunne klart høre forskelle på kabler af forskellig art, det både digitale, analoge signal samt højtaler og net kabler. (ligeledes eks. div. opamps, kondensatore, spoler og modstande mm. brugt i elektronikken / delefiltre mm.) andregange er jeg "faldet" i med begge "ben" (faktisk ret bekymrende ofte!!) hvilket da har fået mig til at se meget kritisk på de reelle forskelle og årsager til disse samt psykken bag det, altså de trick psyken og vores opfattelse kan spille os og spiller os! om vi vil det eller ej, er det bevist eller ej!?.. mm.
Der er efter mine erfaringer og mening maget fup og voodoo.. men også en del reelt i det hele. (det er ikke sort eller hvidt... forskelle eller ikke.. osv.)
Men som sagt både hifi "freaks" og ikke hififreaks, og ikke mindst musikere (der virkelig kender til finere neuancer i musikken mm.) mf. jeg kender, samt ikke mindst mig selv "falder meget ofte i" ved netop A/B blind test (og ABX) og ken enten ikke høre reelle forskelle overhoved!.. eller høre hvad der er hvad? eller også høre kvalitative forskelle, og her af afgøre, rent non smags og subjektiv betinget hvad der er "bedst"..
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med netkabler som med vin, for jeg kan godt smage forskel på de enkelte vine, men jeg ikke smage hvilken der en den ene eller den anden, men jeg kan til gengæld godt smage hvilken jeg bedst kan lide. Og jo flere jeg smager på, jo bedre bliver humøret 
mvh.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
Det er med netkabler som med vin, for jeg kan godt smage forskel på de enkelte vine, men jeg ikke smage hvilken der en den ene eller den anden, men jeg kan til gengæld godt smage hvilken jeg bedst kan lide. Og jo flere jeg smager på, jo bedre bliver humøret 
mvh.
|
|
|
den var god! 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Så konklusionen er, at de ikke kan bevise noget som helst!
Jeg har endnu ikke eksperimenteret med net-kabler, så hvor vidt jeg kan høre forskel vil jeg ikke udtale mig om endnu, men denne "test" beviser intet!
|
|
|
Sådan M.WB
Der er jo ikke voldsomt meget mere at sige til denne korrekte konklusion. Dog vil jeg indskyde, at man naturligvis ikke skal stole blindt på tests generelt, uanset hvor de kommer fra. Prøv istedet herlighederne hjemme på eget setup, og dan dine egne konklusioner.
Jeg er en af dem, der har leget meget med forskellige net-kabler, og der er på ingen måde tvivl: netkabler har absolut indflydelse på lyden......Dog er jeg stødt på anlæg som ikke reagerer på sligt, men denne undtagelse bekræfter kun reglen: Netkabler udøver stor indflydelse på lyden...
Ikke alle til det bedre. Jeg er i besiddelse af et ophøjet "hospitals-kabel", et latex-rødt monster, som er det mest forskrækkelige l*** i hifisammenhænge. Det vil jeg gerne advare kraftigt imod. Magen til snasket filter, skal man da lede længe efter... Det kan man iøvrigt få gratis...!
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Før at man kan lade en blindtest afgøre om der er forskel eller ikke er forskel, så må man nødvendigvis starte med at diskutere hvorvidt blindtesten overhovedet kan be- eller afkræfte noget som helst. Tanken med en blindtest er at eliminere de psykologiske forhold der kan være i at vide hvad der spiller. Men alene dette at man sidder og lytter efter en forskel, påvirker jo også éns psykologi, og kan i høj grad spille én et puds. Efter min mening er den eneste ægte blindtest en test hvor lytteren ikke ved at der bliver testet! Jeg har oplevet utallige gange at en sammensætning af komponenter som jeg kender godt, og som jeg mener spiller godt, ikke rigtigt har fungeret ordentligt. Så har jeg eller en kollega opdaget en eller anden detalje - det kan være at kortslutningsbøjlerne ikke er pillet af, så der ikke bruges biwiring, at det var det billige signalkabel der blev brugt i stedet for det jeg lige brugte sidst, eller hvad det nu kan være - og pludselig lyder det bedre. Nogle gange har jeg oplevet at gå ud fra rummet, komme tilbage en time senere, og pludselig synes noget var bedre - og så viser det sig at en kollega har skiftet kabel, vendt stikket i stikdåsen eller hvad det nu kan være. Dét mener jeg er en blindtest.
Den absolut mest ægte blindtest jeg har hørt om kom fra en af vores kunder for nogle år siden - ganske vidst på signalkabler, ikke strømkabler, men alligevel: Han var hifi-entusiast, konen var blind og hørte meget musik, men var ikke hifi-interesseret som sådan. Så købte manden et nyt signal-kabel, og skiftede det gamle ud uden at sige noget om det til konen. Men første gang hun satte sig i stolen for at høre musik, kunne hun høre at der var noget der var anderledes, og spurgte manden hvad han havde gjort ved anlægget, "det lyder ikke som det plejer". Bedre blindtest kan vel ikke laves? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=BeoFan] Kære MichaelWB
Jeg pudser lige mine læsebriller og konstatere at du læst noget men
ikke forstået det.. selvom jeg vil erkende at det er nogen ualmindeligt
kringlede vrøvlesætninger du har fundet frem til,men det er der råd
for..
"Derfor kan vi ikke konkludere at forskellige netkabler lyder
forskelligt i en blind test" lyder første sætning,hvilket betyder
at det ikke er muligt at høre forskel på de kabler de har lyttet til i en blindtest.
Næste sætning i forlængelse heraf lyder "Derudover kan vi heller
ikke konkludere at der ikke er forskel" hvilket simpelthen er noget
vrøvl og som ikke skulle havde været med, da sætningen er i direkte
modstrid med testen som helhed og
den korrekte konklusion fra før.
- Det kan du simpelthen ikke mene Beofan...! Du bruger altså bare den
del af konklusionen der passer dig, og så smider du resten væk?! Det er
da det mest "farvede" indlæg jeg nogensinde har set! - Og så bruger du
det til at "bevise" at man ikke kan høre forskel på netkabler...
Har selv ingen erfaring med netkabler, men at ræsonere sådan beviser altså kun hvor forudindtaget du selv er...
Tror bare jeg står af tråden her - der er vist ikke nogen som helst objektivitet at hente...
mvh S.R
|
| Til top |
|
| |
Hephaistos Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv brugt ganske pæne beløb på signal og højttalerkabler, hvilket jo ikke er usædvanligt herinde. Samtidig har jeg ikke brugt nogen som helst på netkabler. Her er jeg formodentlig i båd med om muligt endnu flere.
Jeg har valgt at gøre det sådan fordi jeg kun i ringe grad tror på at den (relativt) informationsløse strøm af elektroner gennem netkablerne lader sig opgradere stabilisere eller homogenisere i væsentlig grad.
Det organiserede signal på den anden side af CD-spilleren eller ploven er der vel mere mening i at nusse om, sådan forekommer det i hvert fald undertegnede.
En anden mindre nobel grund er at det virker ret besværligt
Til dem der har investeret tid og penge på netkabler stabile strømforsyninger og filtre, og som kan høre forskel og er tilfredse med forbedringen kan jeg kun sige : More power to you...
Med venlig hilsen John K
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl. jas:
-Hov, det "røde monster" kunne jeg da rigtigt godt tænke mig at prøve! Har aldrig leget med
netkabler før, men har læst om det røde monster. Er lidt skeptisk på om
det vil gi´noget i en lejlighed der har stofledninger i væggene fra ca.
1935 - men en blanding af skeptiker og nærigrøv (gør alting op i hvor
mange nye skiver jeg kunne købe for de samme penge - altid en god
rettesnor), tror jeg ihvertfald kan love i det mindste at give en
objektiv bedømmelse... - Har forøvrigt et hjemmesmedet black
rhodium signalkabel at bytte med (synes at det det kan noget i toppen,
men mangler noget bas)
Så kan du da også få prøvet det! Synes faktisk mine lodninger blev hæderlige  . Send mig en pb hvis du er frisk på et bytte
mvh S.R
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 03:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
| [QUOTE=BeoFan]
Kære MichaelWB
- Det kan du simpelthen ikke mene Beofan...! Du bruger altså bare den del af konklusionen der passer dig, og så smider du resten væk?! Det er da det mest "farvede" indlæg jeg nogensinde har set! - Og så bruger du det til at "bevise" at man ikke kan høre forskel på netkabler... Har selv ingen erfaring med netkabler, men at ræsonere sådan beviser altså kun hvor forudindtaget du selv er... Tror bare jeg står af tråden her - der er vist ikke nogen som helst objektivitet at hente...
mvh S.R
|
|
|
Jeg vil lige gøre det klart at at det ikke er mig som beviser noget, det er testen som gør det.. og det er den jeg har linket til, jeg forstår dog at der nogle få som er blevet rystet i deres tro på netkablernes store forskelligheder, for testen klarlægger at der ikke er forskel at finde, at slå plat eller krone ville give samme resultat.
Der er tale om en meget simpel AB blindtest som du i praksis selv kunne lave derhjemme og resultaterne er jo ikke skjult eller svære at forstå, så forfatterens kommentar er jo slet ikke nødvendig i denne sammenhæng, men kun med af praktiske grunde.
Da omtalte sætning af andre bliver fremhævet som det bevis på at testen i virkeligheden ikke beviser noget, påpeger jeg blot at den første del af konklusionen er forenelig med testen, mens jeg argumentere for at sidste er noget vrøvl og direkte i modstrid både med den foregående rigtige konklusion og så selve testen
Man kunne forledes til at tro, at nogle ønsker at fokusere på dette ene udsagn og smide alt andet væk, dvs, at helt se bort fra den foregående konklusion og selve testen, da de således kan leve videre i deres guddommelige tro på woodo netkablernes fortræffeligheder. Det er da godt at test resultatet så kan tale for sig selv...
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt tak til MIJU for et ualmindeligt godt indlæg hvor MIJU deler sine kabelerfaringer med os andre. Det er altid en fornøjelse at læse ,- i dette tilfælde et velskrevet og velovervejet indlæg der udvider ens horisont. Jeg har printet det ud for at kunne læse det igen under mere komfortable forehold. Også Tak til Ottos TC for historien om den ægte blindtest
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|