Emne: Kabeltest,- jeg må le, ny blindtest! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke kun lyden,men også hvad man selv ,ved man har af udstyr. Tro kan flytte bjerge.
Vedr. testen det tog Galileo lang tid at overbevise folk om at jorden var rund.
En ignorant novice har talt, for hvad ved jeg om lyd ud over hvad jeg hører. 
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
| [QUOTE=S.R Vaughan] [QUOTE=BeoFan] Man kunne forledes til at tro, at nogle ønsker at fokusere på dette ene udsagn og smide alt andet væk,
dvs, at helt se bort fra den foregående konklusion og selve testen, da
de således kan leve videre i deres guddommelige tro på woodo
netkablernes fortræffeligheder. Det er da godt at test resultatet så
kan tale for sig selv... |
|
|
Er det ikke nøjagtig hvad du gør?
Du smider bare den modsatte halvdel væk!
Jeg har ikke nogen dyre netkabler, dem der fulgte med anlægget er
stadig koblet til derhjemme. Til trods for det synes jeg det er nogen
meget bombastiske udtallelser du kommer med.
Ydermere nægter du at svare på de spørgsmål som bl.a. undertegnede
stiller. Men sådan er det vel når man har fået noget information som
man stoler blindt på.
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
| Jeg vil lige gøre det klart at at det ikke er mig som beviser noget, det er testen som gør det.. og det er den jeg har linket til, jeg forstår dog at der nogle få som er blevet rystet i deres tro på netkablernes store forskelligheder, for testen klarlægger at der ikke er forskel at finde, at slå plat eller krone ville give samme resultat. |
|
|
Testen beviser intet. Testen viser at ingen af de indblandede personer den dag kunne høre forskel på det anlæg og den musik. Mange faktorer kan spille ind:
- Som tidligere nævnt betyder velkendthed meget, dvs. du skal kende anlægget indgående, lige så musikken
- Mange, inkl. mig selv, opfatter sådan en test som værende stressende i sig selv, for hvis man mener at kunne høre forskel, så vil man presse sig selv, og derved måske sætte sanserne ud af spil - det kan være svært at opdage hvis ikke man kender anlæggets og musikkens performance
- Modsat vil dem der mener at der bare ikke kan være forskel være afvisende fra første færd, og herved også sætte sanserne ud af spil
- Vi opfatter ikke lyd ens, og nogle vil kunne høre forskelle, andre vil ikke, selv om alle kan høre forskelle på f.eks. højttalere
- Vi hører ikke ens hver dag
Statistik er noget kompliceret noget. Min holdning til at det her kabel-halløj er at for at bevise at der altså ikke er nogen forskel, så skal alle personer i hele verden have prøvet det på alle mulige kombinationer med al slags musik - først da kan man konkludere at der ikke er forskel. Hvis blot én person gentagne gange kan høre forskel, så er der forskel, også selv om en million andre personer ikke kan, og om en sådan person findes ved man ikke før alle har prøvet 
BeoFan skrev:
| Man kunne forledes til at tro, at nogle ønsker at fokusere på dette ene udsagn og smide alt andet væk, dvs, at helt se bort fra den foregående konklusion og selve testen, da de således kan leve videre i deres guddommelige tro på woodo netkablernes fortræffeligheder. Det er da godt at test resultatet så kan tale for sig selv... |
|
|
Du læser testen lidt som Fanden læser Biblen, og benytter den konklusion du kan bruge, og fravælger andre kommentarer efter tesen "de skulle nok ikke have været der".
Den eneste man kan stole på er sig selv. Hvis man vil have vished er man nødt til at prøve det hjemme hos sig selv. Formålet her er ikke at lave en test som du kan publicere og sige at "her er resultatet, folkens, og det beviser at...", uanset hvilket resultat du når frem til, men derimod at afgøre om du vil bruge penge på kabler. Det vil du naturligvis ikke hvis ikke du oplever en forskel. Når snakken så falder på "jamen det er jo placebo, du vil jo høre forskel..." så siger jeg "fint", for så har jeg også fået noget for mine penge, nemlig en indbildt forskel 
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Jeg vil lige gøre det klart at at det ikke er mig som beviser noget, det er testen som gør det.. og det er den jeg har linket til, jeg forstår dog at der nogle få som er blevet rystet i deres tro på netkablernes store forskelligheder, for testen klarlægger at der ikke er forskel at finde, at slå plat eller krone ville give samme resultat.
|
|
|
I gamle dage havde man folk, der lige som dig mente at simple tests var det samme som beviser. Disse folk, ofte præster, jagtede hekse. Den simple test de udsatte de stakkels kviner for, var at smide dem i en brønd, en dam eller hvad der nu var tilgængeligt at dybt vand. Hvis de druknende var de uskyldige og på vej til himmelen. Hvis de ikke druknede, var det jo et tydeligt bevis for at de var i pagt med djævelen og de blev derfor brændt på bålet!
BeoFan skrev:
|
Der er tale om en meget simpel AB blindtest som du i praksis selv kunne lave derhjemme og resultaterne er jo ikke skjult eller svære at forstå, så forfatterens kommentar er jo slet ikke nødvendig i denne sammenhæng, men kun med af praktiske grunde.
|
|
|
Sikke da noget sludder! 
Det bliver mere og mere tydeligt at du ikke ved særlig meget om hvordan man laver undersøgelser.
For det første bliver du jo nødt til at vide under hvilke forhold og forudsætninger en given test er lavet, ellers kan du ikke forholde dig til resultaterne. Teksten fortæller jo netop om en masse af de faktorer der kan spille ind på resultatet, men som man af den ene eller den anden grund ikke kunne gøre noget ved.
Selv hvis man kun kigger på skemaerne med resultaterne bør der dukke nogle forskellige spørgsmål op.
F.eks. kan man undre sig over de store udsving i rigtige svar på de enkelte musiknumre. Kunne det være fordi det musik man spiller er en faktor? Hvis man bare brugte en mønt ville der ikke være så store udsving.
Der er også den lille detalje, at gennemsnitsalderen er 50 år, der er kun 2 deltagere der er under 40. Det er almindeligt kendt at vores hørelse bliver dårligere med alderen, de fleste af deltagerne er 2/3 gennem deres liv og har nok ikke optimal hørelse, hvilken indflydelse har det på testen.
Hvorfor går testen ud på, at man skal kunne genkende netkablerne frem for at svare på, hvilket sæt kabler man synes lyder bedst? Det spørgsmål kunne man nemt have stillet sideløbende, og hvilket resultat ville det så give?
Der er et lille udtryk der hedder "kildekritik" som det er ret relevant at bruge når man skal forholde sig til diverse undersøgelser og test.
BeoFan skrev:
|
Da omtalte sætning af andre bliver fremhævet som det bevis på at testen i virkeligheden ikke beviser noget, påpeger jeg blot at den første del af konklusionen er forenelig med testen, mens jeg argumentere for at sidste er noget vrøvl og direkte i modstrid både med den foregående rigtige konklusion og så selve testen
|
|
|
Når man har et 50/50 resultat, hvordan kan den ene sætning så hænge sammen med testen, men den anden være noget vrøvl?
Halvdelen af tiden kunne jo godt høre forskel, det må da være et klart bevis på at der er forskel!
BeoFan skrev:
|
Man kunne forledes til at tro, at nogle ønsker at fokusere på dette ene udsagn og smide alt andet væk, dvs, at helt se bort fra den foregående konklusion og selve testen, da de således kan leve videre i deres guddommelige tro på woodo netkablernes fortræffeligheder. Det er da godt at test resultatet så kan tale for sig selv...
|
|
|
Nu er det jo dig der fokuserer på 2 sætninger i denne artikel og ser bort fra alt andet, inklusiv de spørgsmål der bliver stillet til dig her. De to sætninger er, at man kunne få det samme resultat med en mønt, og så er det første halvdel af konklusionen, hvor der står at de ikke kan bevise en forskel.
Prøv at læse hele artiklen, der er nemlig ingen steder hvor der står at der ikke ER en forskel, der står bare de ikke kan bevise den med bagrund i denne lille, forholdsvis amatøragtige test. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nu har vi igen en af de diskusitioner, om hvorvidt man kan høre forskel på netkabler, grundet en artikel. Man kan stillespørgsmål ved en blindtest. Bliver personer stresset over at lytte i blinde eller gør de ikke. Stress vil helt sikkert påvirke hørelsen hos nogle. Er det musikanlæg der lyttes på, et der er afslørende og i den grad åbner op; eller er det et anlæg hvor alt er "godt nok". Og hvor god og erfaren er lytteren! Men jeg er fuldstændig ligeglad med, om nogle personer i en given sitiation kan høre forskel på netkabler; for jeg kan! Jeg har lyttet til netkabler i forskellig tykkelse og i forskellig længde, og de var alle sammen forskellige. Så skulle der komme en person hos mig, medbringende et kabel, vil jeg til hver en tid kunne påvise det nye kabel op imod mine egne.
Det skal siges, at mine kabler jeg bruger, er specielle og særdeles gode, og ikke på nogen måde godkendte.
Jeg har prøvet med min søn, der på det tidspunkt fik ham til at lytte kort på to netledninger. Han sagde modstridende, far, jeg kan ikke engang høre, om jeg rammer noget inde i en væg, om jeg borer eller saver.
Forskellen på netkabler var, at det ene var forlænget med så vidt jeg husker 3,5 meter med stik i hver ende henholdsvis som han og hun, begge i bakelit. Så forstærkeres kabel blev forlænget med dette, uden han kunne se hvad der var hvad. Hans beskrivelser var sammenfaldende med mine egne notater. Mere kraft, virker som en større forstærker, mer ren og klar lyd samt virker højere.
Jeg havde også besøg af en nordmand, der mente at det var nok at nøjes med et netkabel på 1 meter. Jeg havde foreslået et kabel på 2,5 meter. Jeg foreslog en lyttetest imellem de to længder. Jeg kunne straks høre at diskanten blev klart mere ren og klar. Lyden blev nemmere at forstå. Rummet åbnede op. Bassen stod flottere. Han måtte indrømme at det var betydeligt bedre. Vi gik så tilbage til det korte kabel, og det skulle man lige vende sig til, for det lød på mange måder dårligere. Grums og snavs osv.
Jeg har lyttet til forskel på net kabel til min cd afspiller. 1,6 kvt. op imod 0,75 kvt. 1,6 gav mere bas og der blev åbnet mere op til studiet.
Kan man sige, at der ikke er forskel på netkabler! Nej, bestemt ikke! Vil man kunne opleve, at der ikke er forskel på netkabler! Ja formodentlig! Mange er jo konstrueret over samme læst. Der er brugt plastik der ikke lyder godt sammen med strøm. Gamle stof ledninger lyder formodentlig meget bedre. Er stikkene i bakelit er det bestemt en fordel.
Mvh.
Sven Palvig __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt ord til michaelWB
Jeg ved ikke,hvorfor du synes at testen med 15 erfarne deltagere er "amatøragtigt", men den er ihverfald objektiv, og baseret på fakta fremfor på dine subjektive oplevelser.
Hvis jeg skal give et godt råd, mener jeg at du bør reservere heksebrændingbegrebet til rette vedkommende, som kunne være den, der mener at have gjort krav på den evigt gyldige sandhed genem sin tro og ikke genem fakta.
Når man har et 50/50 resultat, hvordan kan den ene sætning så hænge sammen med testen, men den anden være noget vrøvl? Halvdelen af tiden kunne jo godt høre forskel, det må da være et klart bevis på at der er forskel!
Tjaa bom bom..at slå plat og krone er 50/50, det er altså et 100 % tilfældigt resultat.
Og lige en sidste gang så jeg er sikker på at du forstår det.
Hvis tallene i testen f.eks havde heddet 60/40 ville der havde været basis for at kunne sige at der var en konstaterbar forskel, og så var jeg nok en af de første som ville overveje at montere et andet netkabel end det standard der sidder på idag.
Det er dog klart, for ikke-troende at det ville være fuldstændigt spildte af penge, da fakta efter den offentliggjorte blindtest er indiskutabel.
Så brug pengene på alt andet end netkabler, for på netkabler er der ingen forbedringer at hente!
De to sætninger er, at man kunne få det samme resultat med en mønt, og så er det første halvdel af konklusionen, hvor der står at de ikke kan bevise en forskel.
Øhh ja..er det ikke det jeg siger!
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Hej
Nu har vi igen en af de diskusitioner, om hvorvidt man kan høre forskel på netkabler, grundet en artikel. Man kan stillespørgsmål ved en blindtest. Bliver personer stresset over at lytte i blinde eller gør de ikke. Stress vil helt sikkert påvirke hørelsen hos nogle. Er det musikanlæg der lyttes på, et der er afslørende og i den grad åbner op; eller er det et anlæg hvor alt er "godt nok". Og hvor god og erfaren er lytteren! Men jeg er fuldstændig ligeglad med, om nogle personer i en given sitiation kan høre forskel på netkabler; for jeg kan! Jeg har lyttet til netkabler i forskellig tykkelse og i forskellig længde, og de var alle sammen forskellige. Så skulle der komme en person hos mig, medbringende et kabel, vil jeg til hver en tid kunne påvise det nye kabel op imod mine egne.
|
|
|
Pointen er jo bare, at den forskel i netkablerne, som jeg ikke et øjeblik tvivler på, at du tror du kan høre, ikke kan påvises i en blindtest, ergo ligger lydforskellen ikke i kablet, men i din hjerne.
|
| Til top |
|
| |
Martyr Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Hvis tallene i testen f.eks havde heddet 60/40 ville der havde været basis for at kunne sige at der var en konstaterbar forskel.
|
|
|
Næppe, og ihvertfald ikke signifikant.
Beofan, det er fint at du argumentere for at der ingen forskel er, men du må altså spænde hjelmen og sætte dig lidt ind i tingene
Du må forstå at fordi 6 ud af 10 mennesker oplever noget, kan dette ikke generaliseres, simpelthen fordi usikkerheden er for stor.
Det var den pæne måde at sige det på.
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martyr skrev:
BeoFan skrev:
|
Hvis tallene i testen f.eks havde heddet 60/40 ville der havde været basis for at kunne sige at der var en konstaterbar forskel.
|
|
|
Næppe, og ihvertfald ikke signifikant.
Beofan, det er fint at du argumentere for at der ingen forskel er, men du må altså spænde hjelmen og sætte dig lidt ind i tingene
Du må forstå at fordi 6 ud af 10 mennesker oplever noget, kan dette ikke generaliseres, simpelthen fordi usikkerheden er for stor.
Det var den pæne måde at sige det på.
|
|
|
Nu er jeg virkelig forvirret over argumentationen.
Hvis resultatet havde været60/40 ville jeg havde givet de Troende ret om at der måtte være forskel omend den ville være beskeden
En entydigt resultat ville det jo først være ved 90/10 eller 100/0, altså at man kan pege på det udvalgte kabel 90 ud af 100 gange eller hver eneste gang og i testen kan man end ikke nå de beskedne 60/40, som jeg uden tvivl ville anerkende som en forskel.
Men det er da gjort klart over for os alle, at der findes glødende fanatiske "Hifi-ister", der i dette øjeblik er fuldstændig uden for pædagoisk rækkevidde.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Hmmm artiklens forfatter angiver jo selv, at skiftetiden mellem A, B & X ligge udover den audiotive hukommelses grænser. Dét i sig selv er nok til, at diskvalificere testresultatet set i et videnskabeligt lys og medfører at resultatet er baseret på rent gætværk!
I øvrigt forstår jeg ikke helt, at der anvendes en ExactPower, da det netop minimerer forskelle mellem netkabler. Endvidere er der et stort antal deltagere placeret i mindre eller større grad uhensigtsmæssigt ifht sweetspot, hvilket ikke ligefrem er gavnligt for bedømmelsen.
Alt i alt en "test" der ville blive forkastet øjeblikkeligt af enhver med bare lidt videnskabelig baggrund. Ligesom der ikke er gjort noget som helst for, at undersøge validiteten i testen!
Juks og om igen
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haløjsa beo-fræser,
Man skal ikke tro på alt man læser og da specielt ikke på nettet!
Havde en sjov oplevelse med min Thor strømrenser og et sæt af de nye store B&O "tønder".
Der var næsten ingen hørbar forskel på med og uden strømrenser. Det lød ganske enkelt lige forfærdeligt uanset hvad.
Pointen er at der er mange mulige forklaringer på at man ikke kan høre forskel, den mest oplagte er jo at den ikke er der. Det kunne tyde på at det beo-anlæg vi hørte på er konstrueret således at strømkvaliteten ikke er influerende på lyden. Den anden er at lyden er så ringe at man ikke har chansen for at høre kvaliteten for bare skidt.
Hvis du viser proceduren til den test du refererer til en kyndig statistikker vil han nok klappe sig på lårene af grin over at der overhovedet er nogen som kan tage disse folk seriøst. Men det er jo altid spændende at beskæftige sig med "konspirationsteorier" som gruppen jo gør.
Testen her er designet til ikke at vise noget !
Hvis du vil er du velkommen til at komme forbi en dag, så spiller vi musik og tester :-)
|
| Til top |
|
| |
Mr.EntryLevel Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 25 September 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror lige at beostæren rammer en øm tå .
Det minder om da studie-folket hånede hifi-folket. 
Jeg mener selv der er ufatteligt meget vodoo omkring kabler. Et godt skærmet signal kabel ordentlig loddet på nogle gode stik er sund fornuft. Mange kabler jeg har hørt gør en forskel - også på entry level anlæg. Men det er bare ikke altid til at afgøre om det var til det bedre - eller værst: når dyre kabel løsninger ødelægger sammenhængen og tæsker detaljer ud.
Jeg ved ikke om el-kablet betyder så vildt meget. Hvis man er frisk på at læse på svensk er her nogle kabel betragtninger: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi Fidelity har lavet en test af Nordost netkabler og artikelen har denne overskrift
Med risiko for at blive betragtet som rene galninge, tager vi igen mod til os og prøver flere kabler. Nu drejer det sig om netkabler
Læs hele testen
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
Sven Palvig skrev:
|
Hej
|
|
|
Pointen er jo bare, at den forskel i netkablerne, som jeg ikke et øjeblik tvivler på, at du tror du kan høre, ikke kan påvises i en blindtest, ergo ligger lydforskellen ikke i kablet, men i din hjerne.
|
|
|
Hold nu op. Selvfølgelig kan jeg høre forskel, det er også derfor jeg gør så meget ud af strømmen. Min søn bekræftede faktisk også mine lytteoplevelser og det i en blindtest, så det må være ganske vist.
Mvh.
Sven Palvig __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg flere gange oplevet at folk er blevet forundret over den forskel der kan være på netkabler, så mon ikke det var en ide at invitere nogle af de "Vantro" til en lyttesesion, så de på egne ører kunne opleve forskellen på netkabler.
Erfaringer er nemlig bedre en teori, specielt hvis teorien bare er fanget ud af den blå luft.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Nu har jeg flere gange oplevet at folk er blevet forundret over den forskel der kan være på netkabler, så mon ikke det var en ide at invitere nogle af de "Vantro" til en lyttesesion, så de på egne ører kunne opleve forskellen på netkabler. Erfaringer er nemlig bedre en teori, specielt hvis teorien bare er fanget ud af den blå luft.
mvh. |
|
|
Hej Gorm,
Lige mine ord!
Problemet er blot, at de "Vantro" er så overbeviste om der ikke er forskel, at de ikke engang gider deltage i en test. For der er jo ikke forskel, wæl?
Jeg kan kun sige, som jeg hele tiden har gjort, nemlig at tvivlere altid er velkomne her - så skal de få kam til deres hår, indtil de ikke har mere tilbage
Hagen er dog, at som en del af aftalen forpligter tvivleren sig til at betale for aftenens udskænkede slotsaftapninger, såfremt der alligevel skulle vise sig at være forskel, gnæk-gnæk
Med kabelforskelshilsen
G&S
EDIT: BeoLaps, du siger bare til hvornår...
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh ja, jeg kan ofte undre mig over, at det tilsyneladende er så vigtigt for nogle at "bevise", at det, jeg og andre kan høre gang på gang uden den mindste tvivl, slet ikke kan høres.

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om at netkabler udgør en forskel, og nogle af dem foranlediger et dårligere resultat og nogle foranlediger et bedre resultat, det kan være som nat og dag.
For min skyld kan de blindteste og forklare alt det de vil, jeg har hørt masser af forskellige resultater og i forbindelse med anvendelse af forskellige netkabler ved test og forsøg.
Men som jeg så ofte fremhæver, så kræver det at det er et setup der er i en klasse og trim, så man i forvejen kan høre forskel på de mange små detaljer og forskelle.
Dernæst er der jo det, at man ikke bare kan rykke kabler af og kabler på - dermed at skifte fra et sæt kabler til et andet, og så forvente at man har den ønskede effekt. Når et sæt kabler har været afmonteret og nye sat ind i stedet, skal de spille i minimum en time, før det er faldet på plads og yder sit bedste. Efterfølgende lytter man på opsætningen i nogle timer eller måske dage, så man kan danne sig et korrekt og ordentligt indtryk af lydbilledet, i forbindelse med nogel reference numre. Derfra kan man så skifte ud til nyt kabelopsætning og lytte forfra, på samme måde - derfra er det meget let at høre forskel på de to opsætninger og lydbilleder.
Alt det riven kabler og enheder af og lytte, det har jeg oplevet så ofte, med et latterligt resultat til følge, som ingen kan bruge. Og disse blindtest's er formålsløse - og blindtest's er efter min bedste overbevisning kun til brug i øldrikning og andre smagsprøve test's.
At påstå at netkabler ikke har forskellige indvirkninger på lydbilledet, må være manglende grej, være faset forkert eller forkert test metode. Der er markant forskel på de forskellige netkablers indflydelse på lydbilledet, men det er bestemt ikke alle netkabler, som har en positiv indflydelse på den musikalske oplevelse.
At testlytte og komme med endegyldige resultater, hvor man skal udtrykke de enkelte forskelle i noget brugbart, tager dage, uger og i nogle tilfælde måneder, hvor det har været frem og tilbage med det samme i en uendelighed, hvor man anvender det samme testmusik igen og igen, og hvor hele setup har været optimalt installeret, så det ikke er andre ting der stjæler et eller andet eller spiller afgørende ind på slutresultatet. Det er ikke noget man gør i ormegården af kabler og med en dårlig netforbindelse / gruppe, i forbindelse med brugen af netskinner fra Brugsen eller Silvan, i så fald kan det jo være det samme, hvis grundlaget ikke er i orden.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
De to sætninger er, at man kunne få det samme resultat med en mønt, og så er det første halvdel af konklusionen, hvor der står at de ikke kan bevise en forskel.
Øhh ja..er det ikke det jeg siger!
|
|
|
Nu skal du lige huske at citere rigtigt når du citerer, det jeg siger er:
MichaelWB skrev:
BeoFan skrev:
|
Man kunne forledes til at tro, at nogle ønsker at fokusere på dette ene udsagn og smide alt andet væk, dvs, at helt se bort fra den foregående konklusion og selve testen, da de således kan leve videre i deres guddommelige tro på woodo netkablernes fortræffeligheder. Det er da godt at test resultatet så kan tale for sig selv...
|
|
|
Nu er det jo dig der fokuserer på 2 sætninger i denne artikel og ser bort fra alt andet, inklusiv de spørgsmål der bliver stillet til dig her. De to sætninger er, at man kunne få det samme resultat med en mønt, og så er det første halvdel af konklusionen, hvor der står at de ikke kan bevise en forskel.
Prøv at læse hele artiklen, der er nemlig ingen steder hvor der står at der ikke ER en forskel, der står bare de ikke kan bevise den med bagrund i denne lille, forholdsvis amatøragtige test.
|
|
|
Pointen er, at du tidligere sagde, at man lige så godt kunne se bort fra teksten, men hele din argumentation er baseret på netop de to sætninger og intet andet.
Jeg vil for fjerde gang gøre opmærksom på, at jeg ikke personligt har eksperimenteret med netkabler, så jeg forholder mig åben for hvorvidt der kan hentes forbedringer den vej eller ej.
Jeg synes det er sørgeligt hvis du afviser en potentiel forbedring af dit anlæg på så tyndt et grundlag, men det er selvfølgelig i sidste ende din beslutning og dit tab, hvis der altså kunne opnås en forbedring af den vej. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rigtig mange gode og seriøse indlæg denne gang, i forhold til nogle af min tidligere indlæg, der derfor meget hurtigt blev pjattede og ubrugelige.
Det glæder mig at der findes så mange erfaringer, og at i vil dele dem ud af dem og det er på et væsenligt højere niveu end bare den sædvanlige chat.
Det tyder også på, at mange har fundet ud af at skrive kloge og velovervejede indlæg i Windows Word program, og efterfølgende kopiere hertil. Jeg bruger selv flydende komma hvilket betyder at de er sat tilfældigt, og det vigtigste for HIFI nørder er jo også indholden og ikke formen.
Faktisk har jeg haft printeren igang igen, da flere af disse oplevelser og erfaringer, fortjener en seriøs gennemlæsning,- ikke at det betyder at jeg er enig, men netop derfor er de specielt interesante og spændende at læse i afslappede omgivelser. Det er et godt supplement til månedsbladene, der kunne tænkes af have nogle interresser at pleje og derfor undlader at være rigtig kritiske i deres betragninger. Så er der mere frit herinde, hvor flere syn på en given sag, vil give et meget mere nuanceret billede
Jeg er klar over at at der er mange følelser på spil, og det respekterere jeg, og kommentarerne viser at mange heldigvis er istand til at sætte ord på disse følelser, hvilket gør det nemmere for mig at forstå, hvorfor det er vigtigt at afvise resultatet af en blindtest som ikke kan påvirkes af forudfattede meninger og følelser for bestemte produkter.
For slet ikke at tale om hvilke effekt en hyggeaften med slotsaftapninger har på hi-fi oplevelsen, og som man i dagene efter må lede forgæves efter.. lige indtil det igen er hyggeaften 
Det er klart for os alle, at signalkabler kan have en betydning for lyden,og det er helt rigtigt at der i nogle enkelte tilfælde ikke kræves specielle undersøgelser eller forudsætninger for at påvise det.
Men blindtesten viser logisk nok, at selve 230 Volt netkablerne ingen betydning har for lyden., men at en mulig forklaring for oplevelser af en minimal/markant ændring derfor kan ligger et andet sted..
En par solide ferritkerner til 20 kr på standard netkabel, (Bruges f.eks på en del PC monitorkabler) er i den forbindelse en solid investering, da det har en beviselig og målelig effekt, -ikke på selve netkablens egenskaber, men på evt elektrisk luftbåren indstråling som derigennem ville kunne påvirke signalkredsløbet.
Da B&O denne denne gang omtales på en drilagtigt, men befriende kærlig og charmerende måde, tør jeg godt røbe at B&O er de eneste fima jeg har kendskab til der i mange år har brugt og bruger netkabler med indbyggde ferritkerner, der sidder i selve stikket, da de er opmærksomme på at elselskabets strømforsyningen helt til stikontakten fungere som en glimrende antenne
Der er idag så meget elektrisk støj omkring os, at man med fordel kan overføre de prisbillige ferritkernens støjdæmpende egenskaber til audio produkter, hvorved uvedkommende eletrisk støj effektivt vil blive fjernet eller dæmpet.
For mit eget vedkommende fjernede ferritkernerne helt lyden fra Kalundborg lang og mellembølgesender der kunne høres tydeligt baggrunden, (senderen er så stærk at den rækker hele jorden rundt!) de fik min CD afspiller til at fungere normalt uden betjeningproblemer, startbesvær, og endelig faldt der naturligt nok en nærmets mirakuløs ro over hele lydbilledet, nu da radiosenderen(og alt det andet støj) ikke kunne høres mere. Det var dog ikke et religiøst mirakel der var sket, men ganske almindelig videnskab, kombineret med lidt sund fornuft.
Ferritkerner på alle kabler fjerner altså effektivt enhver form for uvedkommende luftbårent elektrisk støj og det skulle derfor ikke undre mig, at dem som kan høre forskel på netkabler, bor i et elektrisk støjfyldt miljø, og har testet et woodo netkabel med en lille ferritkerne , og forklaringen på den påståede lydforskel så ligger her.
Almindelige ferritkerner med "genbrugskliksystem" kan bestilles hos århus radiolager, og B&O forhandlerne sælger løse netledninger med indbygget miniferritkerne i netstikket til ca 100-200 kr (ses ved at der er trykt et symbol med 2 spiraler på stikket)
Billig og med dokumenteret effekt, hvad mere kan man forlange, og hvis du ikke kan høre nogen ændring af lyden, så skal du glæde dig over at det er en effektiv forebyggelse mod elektrisk støj, og at det fremover aldrig vil få negativ indflydelse på dit anlægs lyd!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|