Emne: Kabeltest,- jeg må le, ny blindtest! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 04:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Der er markant forskel på de forskellige netkablers indflydelse på lydbilledet, men det er bestemt ikke alle netkabler, som har en positiv indflydelse på den musikalske oplevelse.
At testlytte og komme med endegyldige resultater, hvor man skal udtrykke de enkelte forskelle i noget brugbart, tager dage, uger og i nogle tilfælde måneder, hvor det har været frem og tilbage med det samme i en uendelighed, hvor man anvender det samme testmusik igen og igen, og hvor hele setup har været optimalt installeret, så det ikke er andre ting der stjæler et eller andet eller spiller afgørende ind på slutresultatet.
|
|
|
Hvis du mener at det er nødvendigt for dig at bruge dage uger og måneder for at høre en markant forskel, hvor lang tid tager det dig så at høre en mindre forskel?
Jeg må le..
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan
Det var ikke det jeg skrev - jeg skrev om test's generelt, men jeg skrev også, at hvis man vil lave noget seriøst og brugbart, så skal man vide hvad man laver, og ikke bare banke noget useriøst pladder ud i æteren, pga. sin synlige uvidenhed og manglende seriøsitet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
BeoFan
Det var ikke det jeg skrev - jeg skrev om test's generelt, men jeg skrev også, at hvis man vil lave noget seriøst og brugbart, så skal man vide hvad man laver, og ikke bare banke noget useriøst pladder ud i æteren, pga. sin synlige uvidenhed og manglende seriøsitet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Spørgsmålet bliver ikke mindre relevant af den grund. Jeg har ikke forstået hvad man skal bruge måneder på. Det er relativt nemt at afgøre om et given produkt, hvad enten det er netkabler, højtalerekablerel eller andet udstyr osv. tilfører lyden en ændring, hvad entet det er til det bedre eller til det være.
Hvis det ikke er muligt at afgøre relativt hurtigt (helt uden stress og jag) om der er en forskel, betyder det at det er den psykiske faktor eller tilfældet der afgør hvad valget skal falde på, hvilket betyder at produktet er overflødigt at bruge penge på.
De steder hvor man bruger en af sin andre sanser nemlig smag/lugtesansen f.eks ved kaffetest,vintest, øltest, o.l hvor det i mange tilfælde kun er de fineste nuancer der skiller, der falder svaret ofte næsten med det samme. Hvorfor skal et trænet øre så i bruge uger og måneder på bare for at finde at finde en forskel, og netop om netkabler anfører du at der er en en markant forskel! I et tidligere indlæg i tråden afvises den omtalte blindtest netop med begrundelse i"den audiotive hukommelses grænser" (fedt udtryk, det kan måske bruges i et andet indlæg engang ) Sjovt nok, plejer det aldrig at være et problem med den auditive hukommelse når der kan påvises en reel forskel mellem flere produkter, så fejler hukommelsen ikke noget, men når man så ikke kan høre forskellen,- fordi der ikke er nogen, så skyldes det altså den audiotive hukommelse grænser. (og det er jo rart at vide, men komplet ubrugeligt i denne sammenhæng)
Jeg mener ikke at en lyttetest der strækker sig over flere måneder vil forbedre den audiotive hukommelse væsentligt, og det er vel heller ikke praktisk muligt, hvis man ønsker at gøre brug af den af forretningens frivillige 7 eller 14 dages returretten, som skal være et must, når vi taler om denne form for udstyr, hvor en forbedring/forringelse ikke kan afgøres relativt hurtigt, og det fordi der ikke er nogen.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beoafan
Nej du har ikke ret - det kræver meget mere at teste og afgøre, og har absolut intet med nogen psykisk faktor at gøre - blindtest duer desværre ikke, der er mange parametre i HiFi og dets opsætning som skal værepå plads for at teste og afgøre. At teste og have med lyd at gøre, herunder at afgøre forskellene, kræver lang erfaring, faktisk som i et uddannelsesforløb. Men tager du f.eks. det netkabel der følger med apparaterne når man køber dem, og strater ud med det, og efterfølgende tager et Nordost netkabel / andet reference kabel og skifter det ud, vil du med øjeblikkelig varsel høre forskel - det er hørbart som dag og nat. Men hvis du vil finde ud af hvilke der er bedst og hvor de har deres fordele, hver især, så er det jeg siger til dig, at det er helt andre ting der forlanges at setup og testmetoden, samt dem der foretager testen, ligesom det tager lang tid at udarbejde noget brugbart og seriøst i reference øjemed.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Dinne spørgsmål er besvaret fyldestgørende i indlægget
|
|
|
Nej
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Beofan: du læser såvel test som indlæg som fanden læser biblen...
Den audiotive hukommelse - eller høresansen - er en flygtig størrelse, som har betydning i en blindtest med relativt hurtige skift mellem de testede kabler. Det er jo netop præmisserne i en AB-test, at testpersonerne IKKE kender lyden af kablerne på forhånd. En grundig og længerevarende test, hvor testpersonen lærer kablet og dets karakteristika grundigt at kende er en helt anden sag, som ikke har en pind med den audiotive hukommelse at gøre som sådan, men handler om et tilbundsgående kendskab til kablernes individuelle karakter. Jeg håber virkelig, at du magter at forstå forskellen.
Du nævner vintest: der er lavet en del AB-tests som viser, at "folk" ikke kan smage forskel på rødvin og hvidvin!! Gælder det også dig??? Men disse forsøg tager udgangspunkt i "almindelige dødeliges" sanser, og ikke en sommeliers eller "eksperts"! Powerkablers kvalitet er ikke nødvendigvis hørbare for Fru. Nielsen på hendes Beolit, men det er ikke det samme som, at en trænet audiofil ikke kan høre forskel. Jeg har ærligt talt lidt svært ved at forstå dit ønske om, at sætte dig til doms over hvad andre kan høre.
BTW: det er spændende med den voldsomme begejstring du ligger til dagen over, at du mener at kunne påvise, med hjemmel i en i dén grad ikke-valid test, at powerkabler ikke "virker" - Jeg vil da gerne høre din kommentar til, hvad dit motiv er? Og hvorfor du til stadighed fremturer trods de efterhånden mange seriøse og velbegrundede afvisninger af testen?
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
|
Hejsa
Beofan: du læser såvel test som indlæg som fanden læser biblen...
Den audiotive hukommelse - eller høresansen - er en flygtig størrelse, som har betydning i en blindtest med relativt hurtige skift mellem de testede kabler. Det er jo netop præmisserne i en AB-test, at testpersonerne IKKE kender lyden af kablerne på forhånd. En grundig og længerevarende test, hvor testpersonen lærer kablet og dets karakteristika grundigt at kende er en helt anden sag, som ikke har en pind med den audiotive hukommelse at gøre som sådan, men handler om et tilbundsgående kendskab til kablernes individuelle karakter. Jeg håber virkelig, at du magter at forstå forskellen.
Du nævner vintest: der er lavet en del AB-tests som viser, at "folk" ikke kan smage forskel på rødvin og hvidvin!! Gælder det også dig??? Men disse forsøg tager udgangspunkt i "almindelige dødeliges" sanser, og ikke en sommeliers eller "eksperts"! Powerkablers kvalitet er ikke nødvendigvis hørbare for Fru. Nielsen på hendes BeoLit, men det er ikke det samme som, at en trænet audiofil ikke kan høre forskel. Jeg har ærligt talt lidt svært ved at forstå dit ønske om, at sætte dig til doms over hvad andre kan høre.
BTW: det er spændende med den voldsomme begejstring du ligger til dagen over, at du mener at kunne påvise, med hjemmel i en i dén grad ikke-valid test, at powerkabler ikke "virker" - Jeg vil da gerne høre din kommentar til, hvad dit motiv er? Og hvorfor du til stadighed fremturer trods de efterhånden mange seriøse og velbegrundede afvisninger af testen?
Mvh Mike
|
|
|
Vi må lige holde fast i at det drejer sig om en blindtest af netkabler, og hvoren kreds af trænede lyttere forgæves forsøgte at finde en forskel. Fru Nielsen med hendes Beolit var ikke en del af denne kreds.
Jeg sætter mig heller ikke til doms over nogen. Jeg skriver enda, at jeg ikke et øjeblik er i tvivl om, at nogle tror de kan høre forskel på netkabler og andet, hvilket jeg respektere, men dertil at få mig sige at der er en reel forskel er der langt.
At der er mange seriøse og begrundede indlæg ændrer ikke på blindtesten resultat, der som helhed afvises. Jeg tror også de fleste vil respektere en blindtestafgørelse,fremfor andres postulater, selvom de for de fleste vedkommende er velmenende anbragt.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan
Du kan ikke skrive, at du ikke er i tvivl om - at nogle tror de kan høre forskel. Det forholder sig ikke sådan som du udlægger det, der er hørbar forskel på et splitsekund, mega stor forskel, som jeg vil påstå alle kan høre.
Nu beder vi venligst og høfligst om dine egne erfaringer og referencer til grej, samt test's. Det giver lidt mere mulighed for en bredere debat.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ærligt: sikke en gang vås!!!
I testens præmisser fremgår det af al tydelighed, at disse ikke er i orden. At tro, at en blindtest - blot fordi det er en blindtest - er ufejlbarlig er mildest talt naivt. For at der kan testes med en tilstrækkelig grad af validitet, er der en række præmisser der skal opfyldes, hvilket de IKKE er i den test du refererer - seudovidenskab af aller værste skuffe.
Beklager, men jeg trækker mig fra denne diskussion, der ellers kunne være både oplysende og lærerig - niveauet er simpelthen for stupidt..
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
BeoFan
Du kan ikke skrive, at du ikke er i tvivl om - at nogle tror de kan høre forskel. Det forholder sig ikke sådan som du udlægger det, der er hørbar forskel på et splitsekund, mega stor forskel.
Nu beder vi venligst og høfligst om dine egne erfaringer og referencer til grej, samt test's. Det giver lidt mere mulighed for en bredere debat.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Mine egne manglende erfaringer med netkabler, (bortset fra mit tidligere indlæg om ferritskernes fortræffeligheder på netop netkabler) vil i denne forbindelse være uvæsentlige, da de ikke vil kunne bruges som et argument hverken som forsvar eller afvisning af blindtestens resultat, jeg forsøger dog at finde en mulig forklaring på andres oplevelser af forskel på netop netkabler, der referere til en ferritkernes positive egenskaber. Men jeg gentager gerne det væsentligste for at imødekomme ønsket.
Jeg er klar over at at der er mange følelser på spil, og det respekterere jeg, og kommentarerne viser at mange heldigvis er istand til at sætte ord på disse følelser, hvilket gør det nemmere for mig at forstå, hvorfor det er vigtigt at afvise resultatet af en blindtest som ikke kan påvirkes af forudfattede meninger og følelser for bestemte produkter.
For slet ikke at tale om hvilke effekt en hyggeaften med slotsaftapninger har på hi-fi oplevelsen, og som man i dagene efter må lede forgæves efter.. lige indtil det igen er hyggeaften 
Det er klart for os alle, at signalkabler kan have en betydning for lyden,og det er helt rigtigt at der i nogle enkelte tilfælde ikke kræves specielle undersøgelser eller forudsætninger for at påvise det.
Men blindtesten viser logisk nok, at selve 230 Volt netkablerne ingen betydning har for lyden., men at en mulig forklaring for oplevelser af en minimal/markant ændring derfor kan ligger et andet sted..
En par solide ferritkerner til 20 kr på standard netkabel, (Bruges f.eks på en del PC monitorkabler) er i den forbindelse en solid investering, da det har en beviselig og målelig effekt, -ikke på selve netkablens egenskaber, men på evt elektrisk luftbåren indstråling som derigennem ville kunne påvirke signalkredsløbet.
Da B&O denne denne gang omtales på en drilagtigt, men befriende kærlig og charmerende måde, tør jeg godt røbe at B&O er de eneste fima jeg har kendskab til der i mange år har brugt og bruger netkabler med indbyggde ferritkerner, der sidder i selve stikket, da de er opmærksomme på at elselskabets strømforsyningen helt til stikontakten fungere som en glimrende antenne
Der er idag så meget elektrisk støj omkring os, at man med fordel kan overføre de prisbillige ferritkernens støjdæmpende egenskaber til audio produkter, hvorved uvedkommende eletrisk støj effektivt vil blive fjernet eller dæmpet.
For mit eget vedkommende fjernede ferritkernerne helt lyden fra Kalundborg lang og mellembølgesender der kunne høres tydeligt baggrunden, (senderen er så stærk at den rækker hele jorden rundt!) de fik min CD afspiller til at fungere normalt uden betjeningproblemer, startbesvær, og endelig faldt der naturligt nok en nærmets mirakuløs ro over hele lydbilledet, nu da radiosenderen(og alt det andet støj) ikke kunne høres mere. Det var dog ikke et religiøst mirakel der var sket, men ganske almindelig videnskab, kombineret med lidt sund fornuft.
Ferritkerner på alle kabler fjerner altså effektivt enhver form for uvedkommende luftbårent elektrisk støj og det skulle derfor ikke undre mig, at dem som kan høre forskel på netkabler, bor i et elektrisk støjfyldt miljø, og har testet et woodo netkabel med en lille ferritkerne , og forklaringen på den påståede lydforskel så ligger her.
Almindelige ferritkerner med "genbrugskliksystem" kan bestilles hos århus radiolager, og B&O forhandlerne sælger løse netledninger med indbygget miniferritkerne i netstikket til ca 100-200 kr (ses ved at der er trykt et symbol med 2 spiraler på stikket)
Billig og med dokumenteret effekt, hvad mere kan man forlange, og hvis du ikke kan høre nogen ændring af lyden, så skal du glæde dig over at det er en effektiv forebyggelse mod elektrisk støj, og at det fremover aldrig vil få negativ indflydelse på dit anlægs lyd!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide Toftdahl,
Men mon den gode BeoFan egentlig har mulighed for at høre forskelle på kabler selv. Jeg har mine alvorlige tvivl om det er muligt at høre disse på et B og O anlæg.
Hvis drengen er i besiddelse af et B og O anlæg ligger en stor del af hans mistro til vores ørers effektivitet nok der. Jeg må samstemme og sige at forskellen er umiddelbart hørbar, hvad der sker med lydbilledet i detaljer tager som regel meget lang tid, ihvertfald for mig at afgøre.
Kom dog ud af busken BeoFan, hvad spiller du på og hvorfor har du ikke selv lavet blindtest???
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Der er rigtig mange gode og seriøse indlæg denne gang, i forhold til nogle af min tidligere indlæg, der derfor meget hurtigt blev pjattede og ubrugelige. ...Jeg mangler ord!
Det glæder mig at der findes så mange erfaringer, og at i vil dele dem ud af dem og det er på et væsenligt højere niveu end bare den sædvanlige chat. Hvordan kan du 'forlange' højt niveau med dit startoplæg, hvor du 'helt naturligt' manipulerer med konklusionen i den artikel du henviser til?
Det tyder også på, at mange har fundet ud af at skrive kloge og velovervejede indlæg i Windows Word program, og efterfølgende kopiere hertil. Jeg bruger selv flydende komma hvilket betyder at de er sat tilfældigt, og det vigtigste for HIFI nørder er jo også indholden og ikke formen. Selve indholdet blev ved samme lejlighed også temmelig flydende!
Faktisk har jeg haft printeren igang igen, da flere af disse oplevelser og erfaringer, fortjener en seriøs gennemlæsning,- ikke at det betyder at jeg er enig, men netop derfor er de specielt interesante og spændende at læse i afslappede omgivelser. Aha! Den sande grund til dit oprindelige (trolle?) indlæg var altså, at du ganske gratis ville have hifi4all-brugerne til at producere sofalæsestof til dig?Det er et godt supplement til månedsbladene, der kunne tænkes af have nogle interresser at pleje og derfor undlader at være rigtig kritiske i deres betragninger. Så er der mere frit herinde, hvor flere syn på en given sag, vil give et meget mere nuanceret billede
|
|
|
Ja...læs dét der er skrevet med rødt.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
BeoFan skrev:
|
Der er rigtig mange gode og seriøse indlæg denne gang, i forhold til nogle af min tidligere indlæg, der derfor meget hurtigt blev pjattede og ubrugelige. ...Jeg mangler ord!
Det glæder mig at der findes så mange erfaringer, og at i vil dele dem ud af dem og det er på et væsenligt højere niveu end bare den sædvanlige chat. Hvordan kan du 'forlange' højt niveau med dit startoplæg, hvor du 'helt naturligt' manipulerer med konklusionen i den artikel du henviser til?
Det tyder også på, at mange har fundet ud af at skrive kloge og velovervejede indlæg i Windows Word program, og efterfølgende kopiere hertil. Jeg bruger selv flydende komma hvilket betyder at de er sat tilfældigt, og det vigtigste for HIFI nørder er jo også indholden og ikke formen. Selve indholdet blev ved samme lejlighed også temmelig flydende!
Faktisk har jeg haft printeren igang igen, da flere af disse oplevelser og erfaringer, fortjener en seriøs gennemlæsning,- ikke at det betyder at jeg er enig, men netop derfor er de specielt interesante og spændende at læse i afslappede omgivelser. Aha! Den sande grund til dit oprindelige (trolle?) indlæg var altså, at du ganske gratis ville have hifi4all-brugerne til at producere sofalæsestof til dig?Det er et godt supplement til månedsbladene, der kunne tænkes af have nogle interresser at pleje og derfor undlader at være rigtig kritiske i deres betragninger. Så er der mere frit herinde, hvor flere syn på en given sag, vil give et meget mere nuanceret billede
|
|
|
Ja...læs dét der er skrevet med rødt.
Niels L.
|
|
|
Tja, det var den tråd... 
Den er slut for mit vedkommende, da de sidste indlæg tilsyneladende ikke har til hensigt at forholde sig til sagen, men ellers tak for en ualmindelig glimrende debat til alle jer andre, den har virkelig været god, og jeg er sikker på at vi alle har lært noget, vi kan tage med os herfra. Jeg håber at i har været tilfredse med, at blindtesten blev fremlagt til bedømmelse i dette forum. Jeg bruger en del tid på at surfe, og når jeg finder nogle godbidder, deler jeg gerne.
Diskusionen vil sikkert med regelmæssige mellerum blive gentaget, og så håber jeg at der er nogle af jer, som til den tid har slået sig sammen og fortaget nogle tilsvarende blindtest, omkring produkter, der postulere forbedringer der ikke umiddelbart kan høres. Det ville give en mening at mødes, samtidigt med at det er sjovt og underholdende for deltagerne og det ville i den sidste ende have afgørende betydning for manges valg og spare tid, penge og ærgelser, til glæde for de fleste.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan
Jeg forstår godt hvad du skriver og mener, og de der ferritkernekabler tror jeg de fleste kender. Jeg er ked af at sige det til dig, men det er bare ikke noget du sådan generelt kan bruge i HiFi sammenhænge, og tro du opnår det samme resultat som med de reference netkabler som vi taler om, om som er aktuelle. I de netkabler vi andre taler om, er der ingen religiøse mirakler, men ren teknologi og viden, i relation til de apparater som vi taler om, når vi taler om apparater hvor det kan betale sig at ofre bedre kabler, for at opnå væsnelig bedre lyd. Men i HiFi sammenhænge oplever vi da også apparater, der ikke er konstrueret helt hensigtsmæssigt, så støj og følsomhed er forfærdeligt, og hvor et filter / andet kan afhjælpe det lidt. Men så er vi ude i apparater hvor man skal glemme HiFi sammenhænget og god lyd, på forhånd. Det samme er ganske givet tilfældet med B&O, som vi jo ikke ser og bruger i HiFi sammenhænge, så derfor tvivler jeg heller ikke på at ferritkablerne har en virkning på disse, og egentlig mere er skabt som en nødløsning - B&O er jo mere er flot designergrej til afspilning af musik på et pænt niveau - bare ikke i nærheden af rigtig HiFi.
Men at du vil forklare hele HIFi verdenen som woodo og religiøse mirakler, når man optimere sine anlæg, dels med netkabler og signalkabler, så fortæller du os, at du har en utrolig lille erfaring på området, specielt med test og opbygning af lyd og HiFi anlæg. Blindtest i HiFi sammenhænge, er oftere vejen ind i en blindgyde, mere end det er en hjælp.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh altså Toftdahl
Lavede B&O ikke engang verdens bedste kassettebåndoptager og pladespillere i en ganske god kvalitet? 
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=MikeAalborg]
Du nævner vintest: der er lavet en del AB-tests som viser, at
"folk" ikke kan smage forskel på rødvin og hvidvin!! Gælder det også
dig??? Men disse forsøg tager udgangspunkt i "almindelige dødeliges" sanser, og ikke en sommeliers eller "eksperts"!
Vil lige tilføje at følgende eksperiment blev vist i efteråret på TV2:
En flok vineksperter blev sammenkaldt for at vurdere rødvine. Hvad de
IKKE vidste var at en af vinene faktisk var en HVIDVIN som var blevet
farvet rød af et neutralt smagende farvestof. ALLE plumpede i med et
brag, og var enige om at det var en velsmagende rødvin, på linie med de
andre. Eksperimentet viser klart hvor nemt det er at snyde folk, blot
de har en foruddannet mening om hvad der skal ske.
Det samme ville nemt kunne ske med et kamufleret netkabel til en
tyver. Bild folk ind det er lavet af ren sølv, eller hvad ved jeg,
koster 5000 kroner, og jeg garanterer for at det er et vellydende kabel
!
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fiddoo
Helt så enkelt er vin-testen nok ikke. Hvis du tager vine fra samme distrikter og gårde er jeg helt med på, at det er supersvært. Tager du fra to meget forskellige områder eksempelvis en hvid chardonnay og en rød cabernet sauvignon vil jeg kunne smage forskel, men en rød og hvid fra sidstnævnte er straks noget andet (been there done that). Udgangspunket er basalt set også fup når man farver den ene for bevidst at snyde sanserne ikk.
Jeg har godt nok disket en del kabler, som så lækre ud i min tid - men ikke udfra 60 sekunders lytning!
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
|
Det samme ville nemt kunne ske med et kamufleret netkabel til en tyver. Bild folk ind det er lavet af ren sølv, eller hvad ved jeg, koster 5000 kroner, og jeg garanterer for at det er et vellydende kabel !
|
|
|
hmmm, så gør du det.....og meld lige tilbage når den første million er rundet i indtjening Nå, men det er mig ubegribeligt hvordan disse personer ikke kan høre en større forskel på netkablerne i testen, enten vil man ikke høre en forskel eller også kan man ikke . Indrømmet man skal virkeligt koncentrere sig når der lyttes kabler, det er de små passager i ens ynglingsmusik der afslører kablernes egenskaber - så kender man ikke musikken er det vanskeligere. Nu skal jeg ikke reklamere for NO's netkabler, men til tvivlerne syntes jeg man bør gøre sig den ulejlighed at deltage i en sådan demo og kan man ikke høre en ski' forskel så, ....ja så kunne det være man skulle kigge sig om efter en anden hobby . En ting er sikkert og det er at der kan høres forskel på netkabler, om de så bidrager med noget positivt til musikken er en anden sag som der er meget delte meninger om, men høres det kan de __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er intet i vejen med det eksperiment. Havde hvidvinen været hvid,
havde der jo ikke været nogen som havde påstået at det var en rødvin.
Det er lige så meget fup at kamuflere et kabel med fancy indpakning og
skrive 5000 kroner på prissedlen. Det har også en virkning når der skal
lyttes. Man er forudindtaget om at her er virkeligt noget særligt. Når
det er så dyrt og lækkert, må det også lyde godt.
Kan nævne et andet eksempel, også fra Discovery. Man havde taget 19
kendte gode flasker med vand. Der var selvfølgelig flere af hver.
Stillet dem op på et bord med en prisseddel på. Den 20. flaske
indeholdt vand fra hanen som var frisktappet. 10 mennesker 5 kvinder og
5 mænd, skulle nu smage på vand. Ved hjælp af et skema skulle der gives
karakterer og evt. kommentarer. Smags- vurderingen endte med en
overvægt til fordel for de dyre flasker med vand. I virkeligheden
var der NØJAGTIG det samme vand i ALLE flasker, nemlig frisktappet
postevand som i den 20. flaske. Ingen havde reageret med et" jeg kan
ikke smage forskel".
Vi mennesker er så nemme at snyde og manipulere med. Det gælder også
når vi tester kabler. Alle kan høre forskel når man selv går og pusler
med sine kabler derhjemmme, men når det kommer til en blindtest dumper
vi alle !
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Fiddoo skrev:
|
Det samme ville nemt kunne ske med et kamufleret netkabel til en
tyver. Bild folk ind det er lavet af ren sølv, eller hvad ved jeg,
koster 5000 kroner, og jeg garanterer for at det er et vellydende kabel
!
|
|
|
hmmm, så gør du det.....og meld lige tilbage når den første million er rundet i indtjening Nå,
men det er mig ubegribeligt hvordan disse personer ikke kan høre en
større forskel på netkablerne i testen, enten vil man ikke høre en
forskel eller også kan man ikke . |
|
|
Kunne være fristende  men syntes ikke rigtig jeg har moral til det
Kunne jo være der slet ikke var forskel
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|