Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabeltest,- jeg må le, ny blindtest! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:
Toftdahl skrev:

BeoFan

Det er kun dig der kører pladespiller med dine påstande og henvisning til en test der er ubrugelig i den virkelige verden, til test af netkabler. Sorry - men i HiFi sammenhænge vil jeg påstå, du ikke aner hvad du taler om, når du bliver ved med at plædere for det sludder og blindtest's, og foranlediger af det, at netkabler ingen indvirkning har.

Der er masser af tråde med masser af fortræffelige mennesker, med en kæmpe viden om emnet, personer som har arbejdet med det i mange år - så dine påstande og ferritkerner, dem arbejder du bare videre med, det tror jeg som ingen vil lade sig påvirke af.

I den virkelige verden er der kæmpe forskel på de enkelte netkablers indvirkning på lyden i HiFi anlæg - men god fornøjlse med ferritterne og dine fremtidige oplevelser ved blindtest's.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg fornemmer altså en lille smule surmulen i dette indlæg...    så jeg vil trække mig tilbage.

Må dine Guder være med dig. Amen!

Godt så! Jeg forstod heller aldrig, hvad dit egentlige ærinde i dette forum var...

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Med udgangspunkt i den aktuelle blindttest er 230 volt netkabler woodo

Nu bliver jeg nødt til at drille lidt, men det er altså ikke 230 volt netkabler der bruges i testen 

BeoFan skrev:

... da flere af disse oplevelser og erfaringer, fortjener en seriøs gennemlæsning,- ikke at det betyder at jeg er enig, men netop derfor er de specielt interesante....

En god indgangsvinkel at have til debaterne her inde! Personligt har jeg da helt klart fået mest ud af de debater, hvor jeg har debateret med folk jeg ikke var enige med i starten.
Nogen gange slutter man tættere på hinanden og andre gange ikke, men det er helt klart den slags debatter man lærer noget af og som sætter nogle tanker i gang.

Den slags, kombineret med almindelig hyggesnak om vores hobby, er for mig helt klart fomålet med at være her på hifi4all.

Da denne debat åbenbart nærmer sig slutningen ( i denne omgang ) vil jeg slutte af med lidt personlig "kritik" og jeg håber du vil opfatte det i den ånd det bliver givet.

Du skriver i et af dine indlæg, at hvis du finder noget interesant på nettet, som denne artikel, så vil du gerne dele det med os andre, og det er bare helt

Det der har været dit problem i denne debat er, at du har læst artiklen og har dannet dig en konklusion, som så kommer til udtryk i dit første indlæg. Det er der sådan set ikke noget galt i.

Men der har været flere indlæg, bl.a. fra undertegnede, der har påtalt at testen og artiklens konklusioner kan opfattes anderledes end du har gjort.

Der har også fra flere sider, igen inklusiv fra mig selv, været sat spørgsmålstegn ved den måde testen er blevet gennemført på, og hvorvidt man kan konkludere særlig meget på den baggrund. Det kan jo godt tænkes at nogle af os rent faktisk har en baggrund der gør, at vi bedre kan vurdere validiteten af en test/undersøgelse end du kan.

Det virker som om du ikke har taget de ovenstående indlæg til efterretning og stædigt holdt fast i din oprindelige konklusion, og det er så her min kritik kommer. For at det kan blive til en god debat bliver man altså nødt til at forholde sig til de modargumenter der kommer, og det er altså ikke godt nok bare at gentage hvad man allerede har sagt.

Jeg synes det er helt fint at du er skeptisk omkring netkabler, jeg forbeholder mig da selv retten til ikke at have en klar holdning til det emne, før jeg har haft mulighed for at prøve det selv. Du skal bare huske på, at én lille test genivet i én artikel er altså ikke endegyldigt bevis.

Jeg håber jeg fik formuleret dette på en måde, så det ikke virker som et personangreb, for sådan er det bestemt ikke ment. Det er lidt stof til eftertanke omkring faren ved at være for stædig i en debat, og tro mig, jeg skal også passe på jeg ikke ryger i den fælde

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Som tidligt skrevet i tråden er jeg novice,men debatten i tråden får mig til at få følgende spørgsmål.

KAn man ikke lave en teknisk lydmåling hvor man måler om der er forskel på hvilken lyd der kommer ud af højtalerne,alt efter hvilke af disse kabler der er på. Hvis forskellen ligger under hvad det menneskelige øre kan høre,ja så er det den mentale forskel der spiller ind (Personligt synes jeg ikke der er noget galt i det)

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

urte skrev:

Som tidligt skrevet i tråden er jeg novice,men debatten i tråden får mig til at få følgende spørgsmål.

KAn man ikke lave en teknisk lydmåling hvor man måler om der er forskel på hvilken lyd der kommer ud af højtalerne,alt efter hvilke af disse kabler der er på. Hvis forskellen ligger under hvad det menneskelige øre kan høre,ja så er det den mentale forskel der spiller ind (Personligt synes jeg ikke der er noget galt i det)

I princippet jo - i praksis nej.

Jeg er ikke ekspert, men hvis man ville måle om der "er mere hul igennem" ved et bestemt netkabel, så skal man vel måle om der kommer mere information ud af højttalerne.

Hvis det skal kunne måles må man derfor benytte nogen meget følsomme mikrofoner i et lyddødt rum, derefter skal udskriften analyseres med henblik på at se om der er flere udsving i de forskellige frekvenser. For at dette kan bruges til noget skal HELE frekvensspektret analyseres grundigt og sammenlignes med et "standart" netkabel.

I teorien burde det kunne lade sig gøre, men jeg tror ikke at det praktisk er muligt.

Btw. vil jeg også gerne sige at mine indlæg på ingen måde har været personlige angreb mod Beofan, jeg beklager hvis det har været opfattet på en sådan måde.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

BeoFan

Der er bestemt ingen surmulen - men hvis du starter med at kigge på overskriften / trådens idenditet, og hvordan du fremturer med at grine / le af andre - så må du forvenet en hvis modtand, specielt når du ikke har forstået testen du henviser til, og ikke mindre når du ingen erfaring har med HiFi og netkablers betydning.
Vi kan også sige på en anden måde, ofte kommer man til at "ligge som man reder". Jeg håber du af tråden og nogle af de personer, der har brugt tid på at svare dig, har lært lidt ydmyghed og det at angribe tingene på en mere klar måde og debatform, istedet for at starte med at kaste op ud over folk, tilmed folk som har en viden på området.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Til de folk med viden på området,vil jeg høre om der findes nogle faktuelle målinger (Ikke blind test eller høre test,men test med måle udstyr) hvor man måler lyden og ikke hvad der gennemløber kablerne. Jeg kunne godt tænke mig at vide det inden jeg bestiller mine strøm kabler (Hovedsagligt for at få en bedre afskærmning,men hvis det er rigtigt hvad der siges også for at få bedre lyd), jeg ved godt det er kedligt at være til tørre tal.

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

urte

Du kan selvfølgelig måle på kabler, du kan bare ikke måle og sige, at det er det kabel der er bedst eller lyder bedst - der kan kun lyttelabberne afgøre det.
Inden du drøner ud og bestiller netkabler, så skal du lytte dig frem til hvilket og hvorfor, ved at låne. Netkabler kan også ændre lyden i negativ retning, netkabler er en "underlig størrelse" og er ikke altid lige gode, afhængig af grejet det anvendes sammen med, og selvfølgelig som i alle andre forhold i livet, forskellige metoder og kvalitet.

Netkabler er et tweak man kan tilføre, når udstyret er i den bedre ende, i den ende / klasse hvor man kan høre de små ting der ændres.

Så hvis du lige lister op hvad grej du har, så kan folk måske give dig lidt input.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Blindtest bruges til at afprøve hypoteser baseret på teori.

Der er ingen teknisk begrundelse for, at netkabler skal have nogen betydning. Vi antager derfor ud fra en teoretisk (teknisk) optik, at netkabler ikke kan høres. Det er en hypotese der kan testes.

• Blindtest viser at dette er tilfældet.
  • Der er sammenhæng mellem teorien og det observerede.
  • Konklusionen over netkablers ingen betydning findes altså i krydsningen af teori og praktik.

I er gode storrytellers. Men alle de ammestue historier, der bliver bragt til torvs her med blinde koner og andet godt folk, er hverken solidt datagrundlag eller overbevisende teorier.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes