Emne: Surroundlyd - en teoretisk indgangsvinkel ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frekvensområde - normalt definerer vi det hørbare område som 20 Hz - 20 kHz. Gengivelsen af dette område er derfor principielt i hvert fald et minimumskrav. Lyd under 20 Hz er dog på ingen måde urelevant, da bas generelt føles lige så meget som høres, og frekvenser under 20 Hz kan måske nok ikke høres, men i høj grad føles. Derfor er frekvenser under 20 Hz i teorien også relevante.
lig det kan jeg lide , de gange jeg har kørt med flere subs , er det lige før man bliver bange og dårlig .
Kan næsten heller ikke vente min stue er færdig
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Harman har skrevet et white paper omkring antal subwoofere i et surroundsetup. Konklusionen blev at det ikke gav nogen effekt (udenom SPL selvfølgelig) med mere enn 4 subs, og at nesten samme effekt kunne opnåes med 2 subs.
Jeg har selv kørt med 2 subs, og vil anbefale det på det varmeste. 2 subs giver et bredere sweetspot, og en jevnere frekvenskurve, lyden fyller også rummet på en anden måde. Jeg har en gang set en beskrive det som om bassen kom fra innsiden af hovedet 
|
|
|
2 subs er ok , men 4 er mege vildt , idet du kan bruge to af dem til lige det Bond skriver .
helst 6 subs det kan næsten slå en ihjel og det kan vi lide .
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe. Jeg leste en gang definitionen af hvad der er for mange subs "De blokkerer udsynet til dit lærred"
Jeg så "The Haunting" for første gang i går, og den filmen har et suverent LFE spor der bruger dyb bass til at skabe skræk. Et par steder i filmen er der rene 20hz toner uden nogen anden lyd, og da hører man ikke meget, men det trykker på kroppen, og rummet vibrerer.
Bass er utrolig viktigt om man ønsker at involveres fysisk i filmen. Straks mig og min kære flytter til noget større skal jeg ha en sub ekstra, just for the hell of it  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Ricky skrev:
Otto, TC skrev:
| Bemærk at jeg ikke skriver "så tæt som muligt på studiet", eller "så tæt som muligt på det kunstneren hørte", da det ikke altid er det samme som det han har tænkt sig DU skal høre... |
|
|
Kan godt være jeg misforstår dig, men hvordan kan kunstneren ligge lyd på en film, hvis han har mulighed for at høre det selv? Jeg er overbevidst om, at både instruktør og lyddesigner vil insistere på at kunne høre alt hvad der forgår i filmens soundtrack gengivet så korrekt som muligt. |
|
|
Måske dårlig formulering fra min side: Det jeg mener er at især når det drejer sig om stereolyd, så mixer man f.eks. lyden på en måde så man ved at det lyder "bedst" på det udstyr folk typisk bruger - bilstereo, transistor-radio osv. Dvs. man mixer ikke ud fra en forudsætning om at folk ender med en lyd der lyder ligesom i studiet, netop tværtimod - man mixer så det lyder på en bestemt måde i studiet, fordi så ved man at det lyder på en bestemt måde ude hos brugerne. De to ting er ikke nødvendigvis det samme.
|
|
|
Prøv at forstille dig "Jurrasic Park" på transistor-radio
Nej, spøg til side!!
Filmlyd, som jo er hjemmebiografens primære formål, er jo produceret til at blive vist i biografen(hjemmebiografen) - ikke i bilen eller andre steder.
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Ricky skrev:
"Men hvad så med antallet af kanaler? I princippet kan man sige at hvis det skal være perfekt skal antallet af kanaler være "uendeligt", men et eller andet sted skal vi jo sætte en grænse... "
Den grænse vil jeg blot sætte ved 9.1, da hullet mellem front og surroundhøjttaler bør fyldet ud med en kanal.
|
|
|
OK, jeg er så ikke helt enig i problemet i at have side-højttalerne placeret i 90 grader. Og igen, hvorfor så ikke bruge f.eks. 5 front-kanaler også? Under alle omstændigheder, så vil enhver forøgelse give en teoretisk forbedring, men jeg påstår at gevinsten ved 6 frem for 4 surround-kanaler, i en typisk hjemmebio (hvor man iøvrigt har langt større styr på hvor lytteren sidder end i en biograf) vil være yderst begrænset.
|
|
|
Hør efter hvad jeg mener....hehe..
Jeg sagde 4 symmetriske placeret højttalere på hver side - ikke 6 surroundkanaler. Det jeg mener er, at tilføje en ekstra side-front kanal.
F.eks:
En centerkanal ved 0 grader 2 frontkanal ved +/- 40 grader 2 side -front ved +/- 80 grader 2 side surround ved +/- 120 grader 2 surround bag ved +/- 160 grader
Frontkanalerne skal naturligvis placeret så de passer til billedstørrelsen.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Feks Meridian har foruden LFE udgangenogså udgang til bagkanalerne og så vidt jeg husker center.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
Det lader til at der ikke er de store protester over min målsætning. Jeg vil derfor gå videre til næste punkt:
Kilden
. Jeg er åben overfor argumenter, men jeg vil mene at 24 bit er "nok".
|
|
|
Du har sikker ret, men jeg vil lige bruge en analogi fra billedverdenen:
Her skal man op på 32bit, for at snyde øjet - succeskriteriet er at øjet ikke kan skelne mellem to farver der ligger umiddelbar ved siden af hinanden på en 32-bit palette.
Det er jo desværre ikke helt så nemt, at lave denne test med lyd, men det er da tankevækkende hvis det kan overføres til lyd verdenen - så er der lidt vej endnu.
Otto, TC skrev:
|
Ukomprimeret 24-bit/96 kHz, som vi vil få adgang til med de nye HD-formater, DTS-HD og DD++, lader derfor til at være endestationen for bit-dybde og båndbredde af de digitale signaler - et digitalt signal i højere kvalitet er omsonst. |
|
|
Det er muligt, at du har ret, det bliver i hvert fald en forbedring.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| Feks Meridian har foruden LFE udgangenogså udgang til bagkanalerne og så vidt jeg husker center. |
|
|
Hvis det er sub-udgang du mener, så er der netop også stor forskel på at bruge en sub til at hjælpe bagkanalerne med at opnå fuld frekvensgang, og at stille en sub til LFE-kanalen sammen med bagkanalerne. Iøvrigt har langt de fleste receivere af en vis kvalitet jo pre-out på alle kanaler, så at tilføje sub til en kanal er det mindste problem. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
En centerkanal ved 0 grader 2 frontkanal ved +/- 40 grader 2 side -front ved +/- 80 grader 2 side surround ved +/- 120 grader 2 surround bag ved +/- 160 grader |
|
|
Jeg kan godt følge tankegangen, men jeg mener stadig det er overkill... Lige så vel som at du kan lave et bredt stereoperspektiv mellem to højttalere i en stereo-opstilling, lige så vel kan du lave en panorering mellem front og side, uden de helt store problemer. Men 9.1 systemer har da været omtalt tidligere, så helt afvise det skal man da ikke. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
Otto, TC skrev:
Ricky skrev:
"Men hvad så med antallet af kanaler? I princippet kan man sige at hvis det skal være perfekt skal antallet af kanaler være "uendeligt", men et eller andet sted skal vi jo sætte en grænse... "
Den grænse vil jeg blot sætte ved 9.1, da hullet mellem front og surroundhøjttaler bør fyldet ud med en kanal.
|
|
|
OK, jeg er så ikke helt enig i problemet i at have side-højttalerne placeret i 90 grader. Og igen, hvorfor så ikke bruge f.eks. 5 front-kanaler også? Under alle omstændigheder, så vil enhver forøgelse give en teoretisk forbedring, men jeg påstår at gevinsten ved 6 frem for 4 surround-kanaler, i en typisk hjemmebio (hvor man iøvrigt har langt større styr på hvor lytteren sidder end i en biograf) vil være yderst begrænset.
|
|
|
Jeg sagde 4 symmetriske placeret højttalere på hver side - ikke 6 surroundkanaler. Det jeg mener er, at tilføje en ekstra side-front kanal.
F.eks:
En centerkanal ved 0 grader 2 frontkanal ved +/- 40 grader 2 side -front ved +/- 80 grader 2 side surround ved +/- 120 grader 2 surround bag ved +/- 160 grader
Frontkanalerne skal naturligvis placeret så de passer til billedstørrelsen. |
|
|
Hvis hele lydbilledet skal dækkes, afhænger det i høj grad også af rummet, dvs. hvor langt der er mellem højttalerne. Jeg har prøvet at sidde med lydtryksmåleren og køre "sweep" testtone for at se om det var dyk, da jeg kører uden center for og bag. Det var ikke der udfordringen var, men derimod når der skal panoreres fra højre front til højre bag. Der kom et dyk på adskillige db . Der er så også ca. 4 meter imellem.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Hvis hele lydbilledet skal dækkes, afhænger det i høj grad også af rummet, dvs. hvor langt der er mellem højttalerne. Jeg har prøvet at sidde med lydtryksmåleren og køre "sweep" testtone for at se om det var dyk, da jeg kører uden center for og bag. Det var ikke der udfordringen var, men derimod når der skal panoreres fra højre front til højre bag. Der kom et dyk på adskillige db . Der er så også ca. 4 meter imellem. |
|
|
Hep gæve 4 kanalsgut  dette har jeg faktisk leget lidt med i denne weekend og er nået til samme konklusion, at center for og bag er unødvendigt, men at 2 extra sidehøjttalere ville give det sidste!  mht subs, så kan jeg kun sige at hvis bare højttalerne var god nok, så behøvede vi ingen subs, men som det er i dag vil jeg mene at 2 sub kanaler ville gøre tingene bedre. Jeg har prøvet 2 subs på LFE sporet, men har valgt at down mixe LFE til fronter og så skære aktivt af og sende signalet til to subs som er placeret bag fronterne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
mht subs, så kan jeg kun sige at hvis bare højttalerne var god nok, så behøvede vi ingen subs, men som det er i dag vil jeg mene at 2 sub kanaler ville gøre tingene bedre. Jeg har prøvet 2 subs på LFE sporet, men har valgt at down mixe LFE til fronter og så skære aktivt af og sende signalet til to subs som er placeret bag fronterne. |
|
|
Hvis Bass Management laves rigtigt, er der definitivt INGEN begrundelse for at have en LFE-kanal overhovedet. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Ricky skrev:
En centerkanal ved 0 grader 2 frontkanal ved +/- 40 grader 2 side -front ved +/- 80 grader 2 side surround ved +/- 120 grader 2 surround bag ved +/- 160 grader |
|
|
Jeg kan godt følge tankegangen, men jeg mener stadig det er overkill... Lige så vel som at du kan lave et bredt stereoperspektiv mellem to højttalere i en stereo-opstilling, lige så vel kan du lave en panorering mellem front og side, uden de helt store problemer. Men 9.1 systemer har da været omtalt tidligere, så helt afvise det skal man da ikke.
|
|
|
Det har intet med stereoperspektivet at gøre.... det er sjældent at lyden bevæger sig i en stereo-opsætning (2-kanals materiale). Det gør den til gengæld i surround. Højttalerne i surround-setup'et udgør jo lydkilderne, der skal skabe en illusion "virkelig" lyd.
Når lyden flyttes rundt mellem disse lydkilder opstår der huller i mellem højttalerne, hvis de er placeret for langt fra hinanden(målt i grader). I stedet for at lyden bevæger sig glidende, som vi kender det, vil den hoppe fra en ene højttaler til den anden. Vores øre er alt for følsomme til at lade sig narre - specielt når lyden kommer forfra.
Dette er selvfølgelig beregnet på et rum af rimelig størrelse - 20 - 25 kvm.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
kyhn skrev:
mht subs, så kan jeg kun sige at hvis bare højttalerne var god nok, så behøvede vi ingen subs, men som det er i dag vil jeg mene at 2 sub kanaler ville gøre tingene bedre. Jeg har prøvet 2 subs på LFE sporet, men har valgt at down mixe LFE til fronter og så skære aktivt af og sende signalet til to subs som er placeret bag fronterne. |
|
|
Hvis Bass Management laves rigtigt, er der definitivt INGEN begrundelse for at have en LFE-kanal overhovedet. |
|
|
men center vil du have? hvorfor? 360/6= 60grader hele vejen rundt må da give det mest homogene lydbillede frem for forskellig afstand mellem højttalerne.
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Ricky skrev:
Otto, TC skrev:
Ricky skrev:
|
|
|
|
|
|
F.eks:
Frontkanalerne skal naturligvis placeret så de passer til billedstørrelsen. |
|
|
Hvis hele lydbilledet skal dækkes, afhænger det i høj grad også af rummet, dvs. hvor langt der er mellem højttalerne. Korrekt, men måles i grader - ikke i cm/m. Jeg har prøvet at sidde med lydtryksmåleren og køre "sweep" testtone for at se om det var dyk, da jeg kører uden center for og bag. Det var ikke der udfordringen var, men derimod når der skal panoreres fra højre front til højre bag. Få lydkilder, stort område!!. Der kom et dyk på adskillige db . Der er så også ca. 4 meter imellem. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
L.B. skrev:
|
Hvis hele lydbilledet skal dækkes, afhænger det i høj grad også af rummet, dvs. hvor langt der er mellem højttalerne. Korrekt, men måles i grader - ikke i cm/m. Jeg har prøvet at sidde med lydtryksmåleren og køre "sweep" testtone for at se om det var dyk, da jeg kører uden center for og bag. Det var ikke der udfordringen var, men derimod når der skal panoreres fra højre front til højre bag. Få lydkilder, stort område!!. Der kom et dyk på adskillige db . Der er så også ca. 4 meter imellem. |
|
|
|
|
|
men afstanden til højttalerne betyder nu en del, sidder du (for) tæt på vil du let komme ud af sweetspot da længdeafstandens afvigelse så bliver % stor.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mægtig diskussion! Et par bemærkninger:
Mht. nødvendigheden af en center, afhænger det vel af, om der er flere der ser & lytter? Surroundsound (kringlyd) har sin oprindelse i biffen, og der er det væsentligt, at reallyde (der foregår 'på lærredet') osse opfattes som kommende derfra, osse når man sidder skævt i forhold til midten. Samme betragtning kan gøres vedr. anvendelsen af flere højtalere i systemet - i biffen anvendes bag/surround-højtalerne med forskellig tidsforsinkelse, for at sikre en rimelig ensartet lydoplevelse på alle pladser. Sidder man på egoistpladsen i et rimeligt optimeret lokale, vil jeg tro, at 7 kanaler er alt rigeligt. I de ret små lokaler, jeg normalt hører hjemmebif i, er 5 nok.
Til Otto: Rart, at du fik pointeret forskellen mellem LFE-kanalen, og det rent elektronisk genererede signal til subben fra amp'en - de to forveksles af mange, typisk kaldes alt hvad der kommer ud af subben for 'LFE'. Det er det IKKE! Undtagen anlægget er indstillet til det... 
Dynamik er en god tjener, men en streng herre! Har svært ved at forestille mig nødvendigheden af >120dB, medmindre man ønsker at slå nogen ihjel. Som du selv nævner, Otto, vil man i praksis sjældent spille så højt - der er såmænd nogle af os, der bor i lejligheder, hvor hensyntagen til naboen er et must. Så en vis dynamikbegrænsning kan være ønskelig og nødvendig (gælder osse musik, men det er en anden debat).
Måske burde begrebet 'naturtro' udskiftes med 'filmtro', når vi taler målsætning, som en anden osse pointerede.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Dynamik er en god tjener, men en streng herre! Har svært ved at forestille mig nødvendigheden af >120dB, medmindre man ønsker at slå nogen ihjel. Som du selv nævner, Otto, vil man i praksis sjældent spille så højt - der er såmænd nogle af os, der bor i lejligheder, hvor hensyntagen til naboen er et must. Så en vis dynamikbegrænsning kan være ønskelig og nødvendig (gælder osse musik, men det er en anden debat). |
|
|
Headroom er grunden til at ønske meget stort dynamikområde. Jeg vil mene at en hver form for dynamik begrænsning skal ske i anlægget, ikke i basis materialet  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| men center vil du have? hvorfor? 360/6= 60grader hele vejen rundt må da give det mest homogene lydbillede frem for forskellig afstand mellem højttalerne. |
|
|
Bemærk først og fremmest at det ikke er _subwooferen_ jeg mener kan undværes, men _LFE-sporet_. Subwooferens opgave er meget væsentlig, LFE-sporets opgave er reelt kun at gøre processorens arbejde (og opsætningen af den) nemmere.
Centerkanalen har derimod en væsentlig opgave. Det er ikke nok at lyden er omsluttende og sammenhængende. Den skal være sammenhængende, _centreret om billedet_. I det øjeblik du flytter dig bare lidt væk fra midten, så vil du uden en center-kanal have en iøvrigt fint sammenhængende lyd, men en lyd der ikke er centreret om midten af billedet. Det er ikke så stort et problem ved musik, men i en film er sammenhængen mellem lyd og billede væsentlig. I en egoist-bif kan centeren godt undværes, men som et system der skal fungere generelt, er center-kanalen afgørende. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
kyhn skrev:
| men center vil du have? hvorfor? 360/6= 60grader hele vejen rundt må da give det mest homogene lydbillede frem for forskellig afstand mellem højttalerne. |
|
|
Bemærk først og fremmest at det ikke er _subwooferen_ jeg mener kan undværes, men _LFE-sporet_. Subwooferens opgave er meget væsentlig, LFE-sporets opgave er reelt kun at gøre processorens arbejde (og opsætningen af den) nemmere.
Centerkanalen har derimod en væsentlig opgave. Det er ikke nok at lyden er omsluttende og sammenhængende. Den skal være sammenhængende, _centreret om billedet_. I det øjeblik du flytter dig bare lidt væk fra midten, så vil du uden en center-kanal have en iøvrigt fint sammenhængende lyd, men en lyd der ikke er centreret om midten af billedet. Det er ikke så stort et problem ved musik, men i en film er sammenhængen mellem lyd og billede væsentlig. I en egoist-bif kan centeren godt undværes, men som et system der skal fungere generelt, er center-kanalen afgørende.
|
|
|
enig, men det er jo en nem opgave at lave denne som en monokanal så jeg vil mene at et centerspor er overflødigt, på lige fod med side spor (  )! jeg mener egentligt at hvis man fik 4 (eller 6, hvis vi skal overdrive lidt) lydspor med fuld dynamik, så kunne resten klares i processoren, vha delay, fase og niveau justeringer.
vi er 100% enige om at LFE sporet er overføldigt, hvis vi får fuld dynamik i de andre kanaler!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|