Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 02:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Stikdåse God eller dårlig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Audioquest laver nogle De kalder Junior til små 40 dollaser for 8 stk.

Senior-modellen er vist desværre udgået..

Hvad bruger man sådan noget platicovertrukket snavs til?

Mvh. Jens/Modifix,- der engang havde en 2300VA skilletrafo..

Tja, fjerne støj................tror ikke på det, men man har da lov at prøve.

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2003 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

Jonas:

140.000,- på vej over Paypal. Jeg gætter mig til at det er der du helst modtager betalingen.

Må jeg så ikke få lov til at sælge dig nogle af mine Powercords?

Som skrevet: Platinblonderet fladguld isoleret med fjerene fra en pingvin-inderluffe. Hele molevitten er indsmurt i Linn-olie og lederne i kabler er roteret mod Glasgow.

Prisen er ganske rimelig, kun 25.000,- per monometer. Og så tjener jeg ikke noget. Jeg gør kun dette for at glæde dig (og andre mulige kunder). Ja faktisk så taber jeg på denne handel.

MVH

Mikke

Tihi....grineren!!!

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 November 2003 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

En fordeler boks er ikke godt for lyden. Hvorfor ikke bare trække lange kabler fra stikkontakterne, hvor det er muligt. Det er det bedste.

Skal man have fordelerbokse, bør man kun bruge dem i bakelit, men de kan være svære at opsnuse.

Med venlig hilsen

Sven Palvig

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 November 2003 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

At fordeler boxen kan have noget som helst at sige, så længe der er GOD! kontakt, er en total absurd tanke.

Jeg og de jeg kender har til dato aldrig kunne høre en skid forskel på stik dåser eller fordeler boxe, og det uanset hvad udstyr det er prøvet på.

At net kabler har noget at sige er der ingen tvivl om, grunden til det er omtalt tidligere her, ( bedre kontakt, mindre ind og udstråling det sidste stykke vej til apperatet, bedre tværsnit, samt materialer og andre tiltag til at reducere eller fjerne indstrålet støj, skærm osv. samt mekanisk stabilitet, mm. ) alle disse faktore spiller ind her, og er med til at højne kvaliteten i forhold til mindre gode "medfølgende" net kabler.

Men at leder materiale renhed eller type samt isolations materiale og type ( om det er jomfru kold på lågt teflon eller linolie badet natur silke afskærmning hjemme strikket af gammel jomfruer for 100 år siden, eller det er fabrikeret mens en voodoo præst hopper rundt og fremsiger mystiske okulte besvergelser og sprøjter vievand og hønse blod mm på ) skal have noget som helst at sige her et REN! VOODOO!

Der er ganske naturlige forklaringer til at nogle netkabler fungere bedre end andre og det er før omtalte faktore ikke andet.

Det er og bliver ikke andet end net spænding der skal igennem og ikke lydbærende signal som eks i interconect kabler og højtaler kabler, og så længe denne kommer så tabs frit og upåvirket igennem som muligt så er det ok.

Når der skrives upåvirker mener jeg at der undgås mere ind stråling mm. end der allerede er kommet fra el værket og til begyndelsen af net kablet, og kan dette net kabel så med eks. ferit ringe & RF. stoppers mm. måske endda fjerne noget af det "snavs" der som sagt allerede er tilstede på en og anden måde, hjælper det til med at give bedre resultater.

Dette er DET ENESTE DER HAR NOGET AT SIGE!

Og det behøver ikke at koste flere tusinde kr. at opnå, jævnfør det her før skerevende angående hvordan man laver et godt netkabel.

Alt andet er Voodoo. og de der menes at kunne høre forskelle er offer for REN psyko akustik og egen indbildning.

Så om der er stik dåser eller ej FØR netkablerne er pisse ligemeget, tænk lige på hvad resten af "signal" vejen for strømmen bydes på fra el værket og ud til din måler og derfra ud til nærmeste stik dåse.

Ligeledes er det total ligegyldigt om disse er af bakkelit, teflon eller plast eller andet, bare der er GOD KONTAKT.

vh.

Morten.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2003 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Du virker til at være så klog, at du kan undvære hoved!

Nå spøg til side.

Du har vist ikke prøvet at lytte til det?

Hvorfor skal indpakningen have noget at sige på et kabel, og ikke på en fordelerboks? Kan du sige mig det.

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 07 November 2003 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

"Indpakningen" har da lidt at sige på SIGNAL! kabler, men net kabler NOOOT.

Her er det "blot" strøm, der skal gennem, og nok af den og helst så uforurenet som muligt, forureningen jeg snakker om er udefra kommende indstråling.

Dette kan kun fjernes med netfiltre eller ferit kærner / RF. stoppers sant skærm omkring lederne eller div. støj afskærmende og "fjernende" materialer omkring kabler.

Om isolations materialet er plast, teflon, natur silke eller andet? har intet at sige her.

På musik signal bærende kabler har det en indflydelse, og denne har Sten Duelund været grundigt inde på og det er ikke helt voodoo det han siger, om det så absolut skal og kun  kan være natur silke og intet plastik der kan bruges er så et andet spørgsmål og åbent for en helt anden diskution.

Men at det skulle påvirke IKKE signal bærende kabler der blot håndtere strøm til traffoer og forsyninger, er VOODOO.

Og hvad angår fordeler boxe så er det det samme der gælder her, sættes de EFTER gode net kabler der kan skærme og eventuelt til dels fjerne indstråling mm. så kan de have negativ indflydelse, men FØR disse omtalte netkabler ( net filtre eventuelt) har disse ikke mere at sige end det kabel og andet ( andre forbindelser i væggen og husets instalationer) allerede har.

Om du anvender et net udtag i væggen af plast mm. efterfulgt af en stik dåse af plast ligeså gør absolut ingen forskel. det er hvad der sker det sidste uafbrudte stykke optil apperaterne er kan og skal gøres noget og en forskel.

vh.

Morten.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 07 November 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hold da helt kaje Morten!

Bornholms selvbestaltede og bedrevidende strømekspert har talt!

Gå hjem og tun din Tomos!

Der har tidligere været diskuteret en masse omkring netkabler i dette forum og også teoremet bag indflydelsen på lyden.

Det kunne du passende læse først før du begynder at belære hele dette ellers udmærkede forum om strømmen på Bornholm.

I øvrigt bliver jeg nok nødt til lige gangske kort, at fortælle dig at netledningerne i yderste konsekvens kan være signalførende.

Derudover er der ikke særligt meget der tyder på, at det er et problem at få strøm og spænding frem til apparaterne, men at apparaterne har en meget større indflydelse på hinanden end antaget, og at det er dette forhold der overhovedet gør det muligt, at manipulere med lyden vha. netkaber.

Derfor!

Og hvis nogen gider finde den gamle tråd om emnet frem, kunne vedkommende jo lige smide et link til den herunder.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2003 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Duck64.

Jeg har hørt hvad der sker med lyden, når man forlænger kablet efter fordelerboks til 2,5 meter contra 60 cm. Og jeg har demostreret det for andre.

Jeg bruger Duelund kabler fra 3,6meter til 4 meter før apparaterne og til membranerne. Alligevel er det hørbart, om net kablet er de 2,5 meter eller de 60 cm. Tydelig forskel. Sådan er det bare.

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 November 2003 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

En fordeler boks er ikke godt for lyden. Hvorfor ikke bare trække lange kabler fra stikkontakterne, hvor det er muligt. Det er det bedste.

Helt ok, hvis det kan lade sig gøre, men det kan det sjældent.

Skal man have fordelerbokse, bør man kun bruge dem i bakelit, men de kan være svære at opsnuse.

Der tager du helt fejl. En fordelerdåse skal helst være med Schuko-stik, samt dåsen skal være HELT skærmet, dvs. den skal være lavet af metal, f.eks. aluminium, OG dåsen SKAL have forbindelse til jord.

Schuko-stik kan dog fint være lavet af bakelit, det bruger jeg selv, men det er ikke det som giver forskellen. Nej, det er SKÆRMEN der gør mirakler (det kan ikke siges tit nok).

Prøv at lytte til det og du vil blive overrasket. Jeg kan selv høre så tydelig forskel, at man skulle tro det var løgn.

De bedste hilsner,
Peter

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Sendt: 08 November 2003 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg bruger Duelund kabler fra 3,6meter til 4 meter før apparaterne og til membranerne. Alligevel er det hørbart, om net kablet er de 2,5 meter eller de 60 cm. Tydelig forskel. Sådan er det bare.

Jeg har erfaret det samme med vores fuld skærmede netkabler. Jeg bruger f.eks. 3 meter fra stik-kontakt til den fuld skærmede fordelerdåse med schuko-hunstik.
Når vores netkabel når op på ca. tre meter har den bedre filter-effekt. Jeg vi ALDRIG anbefale nogle at køre med uskærmede netkabler. Lydforskellen er simpelthen for stor til man bør køre uden skærm. Samtidig bør minimum længden på et skærmet powercord være 1,5 meter, jo længere, jo bedre.

De bedste hilsner,
Peter
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Sendt: 08 November 2003 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Det er forresten ret sjovt, når der kommer nogle ikke-audiofile forbi og ser fede powercords, sølvkabler, m.m.
De tror man er helt gået fra snøvsen men det er jo det som gør denne hobby så pokkers sjov - at gå fra snøvsen

At vi andre så kan høre en forskel er bare dejligt.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til net stik i plastik contra bakelit. Og der var en forskel, jeg kunne høre på mit anlæg for en to år siden. Og det gav fornemmelsen af mere hul igennem. Bedre rum og sådan.

Og det samme må gælde for fordelerbokse. Plastik og strøm lyder ikke godt. Der sker noget med strømmen.

Jeg har ikke prøvet skærmede kabler, ej heller den stikdåse du omtaler.

Nu har jeg ikke fede povercords. Kabler hvor udsendet formodentlig har en stor betydning. Nej silke kabler der ovenikøbet kan fange støvtotter. Ikke de nemmeste at gøre rene, men lyden du. Og de har bestemt en rensende effekt.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:
Det er forresten ret sjovt, når der kommer nogle ikke-audiofile forbi og ser fede powercords, sølvkabler, m.m.
De tror man er helt gået fra snøvsen men det er jo det som gør denne hobby så pokkers sjov - at gå fra snøvsen

Jeg må give dig helt ret. Igår fik jeg nogle specielle strømkabler af kæresten, de er indkøbt i en fiskby nord for Indiiens hovedstad. De er dejlige elastiske takket være det lufttørret kohud man har viklet om det hele. Abeknogler der er forgyldt i Tipetansk guldsovs gør hele forskellen. Lyden er helt fantastisk og for første gang kan jeg høre Cola flaskerne klirer i mit 200.000 kr. AV anlæg. Af hensyn til allergikere kan jeg oplyse at kablerne består af nedenstående dele:

Fiskeskel, myreeskrament, næsehornsorevoks, kohud (lufttørret), afbrændte bildæk fra Afganistan, skolekridt, 3 smøfler i plastik, plastikposer, udslidte sutsko, asfalt, jord, citronformage, -saft samt -skrald. Og ikke at forglemme soltørrede rejeekstrakt, afklippede negle fra en bjergged etc. Resten af ingredienserne er en forretningshemmelighed.

Alle kabler er pakket ind i økologisk slangeskind, tang fra Island og smurt godt og grundigt ind i lindolie fra en tidligere DR medarbejder. Der kan som billedet foroven angiver, forekommer dugel**t i nogle af æskerne, men de kan fjernes ganske let ved at opvarme æsken i en ovn, og derefter forsigtigt banke det uønskede indhold ud på køkkenbordet.

Bytteprisen er 394.342.924 markris pr. cm og de kan bestilles hos:

www.vitagerroevenpaaaltogalle.com/hifikabler.bestil.asp

Du er ganteret en helt ny lugt og lydoplevelse med disse kabler!!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

Jeg er meget enig, der er en hørebar forskel fra en alm. netkabel til hifi-orienteret kabel.

Det er desværre ikke noget jeg selv har gjort så pokkers meget ved endnu, men jeg skal prøve Jorma på et tidspunkt, prisen er overskuelig og virkningen udebliver efter alt at dømme ikke.

Hifi er en passion og ofte er man regnet som idiot hvis man er dybt passioneret i én hobby, men det er totalt legalt at interesseret sig overfladisk for mange ting på én gang.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Peter-AR skrev:

Jeg må give dig helt ret. Igår fik jeg nogle specielle strømkabler af kæresten, de er indkøbt i en fiskby nord for Indiiens hovedstad. De er dejlige elastiske takket være det lufttørret kohud man har viklet om det hele. Abeknogler der er forgyldt i Tipetansk guldsovs gør hele forskellen. Lyden er helt fantastisk og for første gang kan jeg høre Cola flaskerne klirer i mit 200.000 kr. AV anlæg. Af hensyn til allergikere kan jeg oplyse at kablerne består af nedenstående dele:

Fiskeskel, myreeskrament, næsehornsorevoks, kohud (lufttørret), afbrændte bildæk fra Afganistan, skolekridt, 3 smøfler i plastik, plastikposer, udslidte sutsko, asfalt, jord, citronformage, -saft samt -skrald. Og ikke at forglemme soltørrede rejeekstrakt, afklippede negle fra en bjergged etc. Resten af ingredienserne er en forretningshemmelighed.

Alle kabler er pakket ind i økologisk slangeskind, tang fra Island og smurt godt og grundigt ind i lindolie fra en tidligere DR medarbejder. Der kan som billedet foroven angiver, forekommer dugel**t i nogle af æskerne, men de kan fjernes ganske let ved at opvarme æsken i en ovn, og derefter forsigtigt banke det uønskede indhold ud på køkkenbordet.

Bytteprisen er 394.342.924 markris pr. cm og de kan bestilles hos:

www.vitagerroevenpaaaltogalle.com/hifikabler.bestil.asp

Du er ganteret en helt ny lugt og lydoplevelse med disse kabler!!

Uha, du har da humor ... det bør du også være i besiddelse af, med det grej du lytter på

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg er meget enig, der er en hørebar forskel fra en alm. netkabel til hifi-orienteret kabel.

Det er desværre ikke noget jeg selv har gjort så pokkers meget ved endnu, men jeg skal prøve Jorma på et tidspunkt, prisen er overskuelig og virkningen udebliver efter alt at dømme ikke.

Hifi er en passion og ofte er man regnet som idiot hvis man er dybt passioneret i én hobby, men det er totalt legalt at interesseret sig overfladisk for mange ting på én gang.

Tro mig - Jorma er godt. Udmærket køb til pengene.

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Uha, du har da humor ... det bør du også være i besiddelse af, med det grej du lytter på

[/QUOTE]

Du har helt ret, men jeg mener nu at den mest effektive investering man kan foretage er at købe en pakke ørepinde og rense øregangen. Det var sidst jeg købte en sølle investering på 9.95.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2003 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Tror det er effekten af at i bruger et par tusind på de stickdåser og forventer en bedre lyd. I manipulerer med jer selv. Har i ikke haft fysik i skolen. Det behøver ikke være så dyrt. Bare det er afskærmet. Tror i ikke det ville have ne bedre effekt at bruge pengene på bedre grejer, som højtalere.....?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2003 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Ja så er der igen en diskusition stoppet på grund af platte kommentarer.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 November 2003 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

hvad havde de forventet herr Formand?

Størstedelen af de skrivende her på debatten er jo ikke i stand til at fatte at en solid mængde hårdtræ, keramik, bakelit, pertinax, sølv, silke og linolie rent faktisk betyder langt bedre lyd i den sidste ende..

Men lad nu staklerne løbe hornene og pengene af sig derude i den fantasifuldt prissatte plastickabelverden først, så skal De såmænd nok komme kravlende henad åre hvis De stadig kan høre.

Mvh. Jens/Modifix,- og tilbage til færdiggørelsen af vort fælles klubblad..

http://herlevhifiklub.dk

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes