Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 09:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Synlig kvalitetsforskel på kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Nu er de 1.700 der nævnes også for 10 meter, men om 599 for en meter er dyrt ved jeg ikke, men kablerne plejer at få gode anmeldelser.

Det er altid de sidste par procent i kvalitet, der koster.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Thomas L.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Det er altid de sidste par procent i kvalitet, der koster.

Men når nu der er tale om et digitalt signal, er der ikke rigtigt noget der hedder "de sidste par procent"...

Enten har du det fulde signal eller også har du meget synlige fejl. Og har du det fulde signal, får du ikke et par procent bedre billede ved at købe et dyrere kabel.

Til top Vis Thomas L.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas L.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Thomas L. skrev:
[P]Men når nu der er tale om et digitalt signal, er der ikke rigtigt noget der hedder "de sidste par procent"...[/P]
[P]Enten har du det fulde signal eller også har du meget synlige fejl. Og har du det fulde signal, får du ikke et par procent bedre billede ved at købe
et dyrere kabel.[/P]

Vrøvl!

Der er altså ikke tale om alt eller intet her. Det er ikke som netværkstrafik, hvor kun 100% korrekt afleveret data accepteres, og da der skal en
masse 0'er og 1'er til for bare at lave ét billede, får du ikke "meget synlige fejl" hvis f.eks. 5% af 0'erne og 1'erne er blevet byttet om undervejs
pga. støj eller dårlig kabelkvalitet.

Jo, du får et 5% dårligere billede, og derfor giver kabler med bedre afskærmning, renere kobber, bedre stik et bedre billede.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Siger du dermed, at der ikke anvendes paritetsbit eller fejlkorrektion, men at alt bare vises "ukritisk"?

Jeg har ikke undersøgt sagen, men det lyder - i vores moderne, digitale verden - meget underligt. Umiddelbart er jeg også tilbøjelig til at mene, at der enten vil være tydelige fejl - eller ingenting. Renere kobber etc. er det rene pjat i denne sammenhæng - skærm og et bare nogenlunde hæderligt stik er fuldt tilstrækkeligt - og det bør ikke koste mange øre at fremstille (selv om det ofte sælges dyrt).

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Siger du dermed, at der ikke anvendes paritetsbit eller fejlkorrektion, men at alt bare vises "ukritisk"? Jeg har ikke undersøgt
sagen, men det lyder - i vores moderne, digitale verden - meget underligt.

Er ikke sikker - jeg har ikke undersøgt HDMI standarden, men man må vel formode at den samlede verdenspresse inden for AV-området ikke bare
sidder og fyrer gejl af, når de tester forskellige HDMI kabler.

kaso skrev:

Renere kobber etc. er det rene pjat i denne sammenhæng - skærm og et bare nogenlunde hæderligt stik er fuldt tilstrækkeligt -
og det bør ikke koste mange øre at fremstille (selv om det ofte sælges dyrt).

Nu er det de færreste virksomheder der prissætter ud fra produktionsomkostninger - der er andre omkostninger, der skal dækkes ind.

Thomas L.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Der er altså ikke tale om alt eller intet her. Det er ikke som netværkstrafik, hvor kun 100% korrekt afleveret data accepteres, og da der skal en masse 0'er og 1'er til for bare at lave ét billede, får du ikke "meget synlige fejl" hvis f.eks. 5% af 0'erne og 1'erne er blevet byttet om undervejs pga. støj eller dårlig kabelkvalitet.

Nu er det jo ikke sådan at de enkelte bits bytter plads under en transmission. Men hvis støj giver fejltransmission i et digital signal kan det resultere i alt fra en minimal ændring i data til at gøre data komplet ulæseligt. Det normale tilfælde er i overvejende grad sidstnævnte.

Jeg kender heller ikke HDMI-standarden, men jeg kan forstå at den er ukomprimeret, så en bitfejl vil i bedste fald resultere i en farveændringer i en enkelt pixel. I værste fald vil det gøre billedet uforståeligt, da der uden tvivl også sendes vitale informationer om format osv.

Tager vi blot bedste fald, vil du altså have tilfældige pixels, der skifter farve tilfældigt - vil det ikke være en meget synlig fejl?

Digital og analog signaltransmission er altså fundamentalt forskellig.

Til top Vis Thomas L.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas L.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Thomas L. skrev:

Tager vi blot bedste fald, vil du altså have tilfældige pixels, der skifter farve tilfældigt - vil det ikke være en meget synlig
fejl?

Sendes der pixeldata eller er billeddata og farveværdier sendt separat?

Jeg undrer mig bare over, at AV anmeldere kan sige, at et bestemt HDMI kabel giver klarere farver end et andet.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Thomas L. skrev:

Tager vi blot bedste fald, vil du altså have tilfældige pixels, der skifter farve tilfældigt - vil det ikke være en meget synlig
fejl?

Sendes der pixeldata eller er billeddata og farveværdier sendt separat?

Jeg undrer mig bare over, at AV anmeldere kan sige, at et bestemt HDMI kabel giver klarere farver end et andet.

Prøv engang selv at eksperimentere lidt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes