| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
JesperRL skrev:
Mik112 skrev:
boholm skrev:
JesperRL skrev:
Har fået adgang til nogle 15.000uf 100V men er lidt i tvivl om de er for hårde ved brokoblingen når de skal lades op når man tænder.
Kræver den størrelse softstart? |
|
|
Det er trafoen, der kræver softstart, hvis det er en ringkerne. Den alene kan æde 70-80 ampere fra nettet under opstart. |
|
|
Nu sidder brokoblingen på de forstærkere jeg har kendskab til på sekundær siden og det er her strømmen tappes. Et typisk Soft-Start kredsløb består af en eller flere modstande i serie med lytterne. Disse modstande kortsluttes typisk af et relæ efter ca. 1 sekund - kredsløbets formål er at hindre at lytternes impedans som i afladet tilstand har en impedans tæt på 0 Ohm trækker eks.v. 100A og dermed overbelaster ensretteren med kortslutning til følge, endvidere har lytterne det bedst med soft-start.
En anden måde at gøre det på (evt. i forbindelse med ovennævnte), er at montere en NTC modstand i serie med primærsiden på trafoen, men det er IKKE for hjemmefuskeren.
Lige til sidst: En person her på siden sammelignede vist diverse lytter efter hvor stor en GNIST de kunne trække ved at kortslutte + og minus!! En lyt MÅ IKKE KORTSLUTTES, men kan aflades via en modstand med tilpas Ohmsk værdi og med Watt tallet i orden.
Og til Boholm: En brokoblig (ensretter) som kan håndtere ca. 35A klarer opgaven og koster ikke meget over en tyver, her behøves ikke soft-start.
|
|
|
MIK112: det er lige det du beskriver jeg var bekymret for. Brokoblingen er en 4kantet type i metal hus men jeg er ikke sikker på hvor mange Aampere den er på. Har du en ide om hvilken værdi en oplade modstand skal have? Vil lige oplyse at jeg faktisk er uddannet elektronikmekaniker og betragter ikke mig selv som hjemmefusker selvom det godt nok foregår i privaten 
Sider med
|
|
|
Oplys venligst den påtrykte kode på ensretteren ,- som for ikke fagfolk kan tydes som volapyk, men som i virkeligheden er en unik beskrivelse af produktet.
Send evt. PB
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper
Hvis du vil af med de 2 stk 15000 myFarad PEH 169'er vil jeg gerne købe dem. Jeg er i samme situation med en gammel Hafler DH 500, og fysisk er der plads nok i kabinettet. Drop en privat mail på tp@macartney.com. Jeg mener der er regler for at der ikke må handles i dette forum, og det skal naturligvis overholdes.
mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
| Lige til sidst: En person her på siden
sammelignede vist diverse lytter efter hvor stor en GNIST de
kunne trække ved at kortslutte + og minus!! En lyt MÅ IKKE KORTSLUTTES,
men kan aflades via en modstand med tilpas Ohmsk værdi og med Watt
tallet i orden. |
|
|
Det afhænger af så meget. Den tager ikke skade af det hvis det er en
50-100 v 10.000 uF opladet til 9 volt. Klart man ikke kortslutter den
hvis den er opladet til 50-100 volt!!
Det er ikke spor sjøvt med flyvende gløder, men 9 volt er altså ganske
ufarligt - også for elektrolyttens helbred. Kan den ikke klare det er
den alligevel ikke værd at proppe i en forstærker med mindre det er en
karoke fra Fætter BR.
Desuden er en kortslutning jo også det der sker når de, som f.eks. PEH
oven ikøbet (også) markedsføres til, bruges i svejseapparater!
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
PEH 200 skulle være fysisk mindre. Men ellers står målene på Elfas side over Rifa lytter.
Hvis dine brokoblinger er nemme at skifte, kan du selvfølgelig sætte
nogen kraftigere i, men jeg tror ikke dem der sidder i bare lige futter
af, fordi du øger kapaciteten til 2x15000. Så snævert er den nok ikke
bygget.
Det der med at kortslutte lytter: Byggede engang en forstærker, hvor
flere lytter på 10000 uf/40 volt var loddet i et print. Efter en test
fik jeg uheldigvis kortsluttet en enkelt af lytterne. Hele printet blev
sprængt i stykker, da kortslutningen gik igennem printet. Det kostede,
selvfølgelig, et nyt print. Så lad være med det.
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, nej, naturligvis gør man det mens de ikke er monteret
Og lige for det tilfælde at der er nogen amerikanere der læser med:
Hunde (og kaniner for den sags skyld) må IKKE tøres i en microovn - ej heller de små håndtaskemodeller
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
boholm skrev:
JesperRL skrev:
| Har fået adgang til nogle 15.000uf 100V men er lidt i tvivl om de er for hårde ved brokoblingen når de skal lades op når man tænder. Kræver den størrelse softstart? |
|
|
Det er trafoen, der kræver softstart, hvis det er en ringkerne. Den alene kan æde 70-80 ampere fra nettet under opstart. |
|
|
Nu sidder brokoblingen på de forstærkere jeg har kendskab til på sekundær siden og det er her strømmen tappes. Et typisk Soft-Start kredsløb består af en eller flere modstande i serie med lytterne. Disse modstande kortsluttes typisk af et relæ efter ca. 1 sekund - kredsløbets formål er at hindre at lytternes impedans som i afladet tilstand har en impedans tæt på 0 Ohm trækker eks.v. 100A og dermed overbelaster ensretteren med kortslutning til følge, endvidere har lytterne det bedst med soft-start.
En anden måde at gøre det på (evt. i forbindelse med ovennævnte), er at montere en NTC modstand i serie med primærsiden på trafoen, men det er IKKE for hjemmefuskeren.
Lige til sidst: En person her på siden sammelignede vist diverse lytter efter hvor stor en GNIST de kunne trække ved at kortslutte + og minus!! En lyt MÅ IKKE KORTSLUTTES, men kan aflades via en modstand med tilpas Ohmsk værdi og med Watt tallet i orden.
Og til Boholm: En brokoblig (ensretter) som kan håndtere ca. 35A klarer opgaven og koster ikke meget over en tyver, her behøves ikke soft-start. |
|
|
Jeg gentager: Det er ringkernen ALENE, der trækker den store startstrøm. Det har INTET at gøre med, hvad der er koblet på den anden side. Det er testet og afprøvet.
Det er rigtigt, at der OGSÅ trækkes en stor strøm, NÅR lytterne skal oplades. Men BEGGE dele trækker en stor strøm.
Er det klart nok nu, at jeg godt ved, hvad jeg taler om? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Startstrømmen er meget større med STORE lytter.....15000uf er ikke så voldsomt hvis ringkernen ellers ikke er MEGAstor...dog i dette tilfælde er spændingen høj(?)....man kan også bruge UI-kerne trafo...så har man ikke det problem...skulle efter sigende have nogle af C-kerne trafos fordele
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at gå off topic, stopper jeg her.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |