Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox ekstern harddisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

jeg er newbie i pc - så prøver lige en gang til..hvad skal jeg med en server,når mit mål er at afspille mp3/waw/ogg fra en harddisk indbygget i en box med analog udgang??

mvh

slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:

Det der er fordel ved sådan en HDD er vel, at den bruger kun 40 watt i strøm fremfor 300-500 watt fra en PC.

Så meget behøver en PC jo heller ikke bruge. Min HTPC (2.0 GHz Pentium M) bruger 35 watt i idle, og havde jeg udstyret den med 2½" HDD i stedet for 3½" kunne den være kommet endnu længere ned

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg er newbie i pc - så prøver lige en gang til..hvad skal jeg med en server,når mit mål er at afspille mp3/waw/ogg fra en harddisk indbygget i en box med analog udgang??

mvh

slowon

En server er mange ting - i det her tilfælde drejer det sig om et program (f.eks. Slimserver eller iTunes) der læser filerne på din harddisk og sender (streamer) dem til din medieafspiller (f.eks squeezebox).  Kun ganske få NAS (harddiske til at sætte på lokalanettet) har dette indbygget (eller kan "hackes" til det), alternativet er at have serverprogrammet kørende på en PC. En harddisk kan ikke selv afspille filerne.

MVH Jacob

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke lige med  Squeezebox men ...
Alle andre "net-mp3-afspillere" understøtter UPnP

http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Parent=50&am p;Sort=&Gallery=&Producent=350&Rating=0&Max= &Soegeord=Maxtor+Shared+Storage+Drive+Plus&Submit.x= 37&Submit.y=5&Direction343=2&Sorted343=&Equa l91=&Equal195= <- jeg fladt lige over nogle flere der virker med UPnP

En google søgning på Squeezebox og UPnP pejer på at den nyeste understytter dette men jeg vil alså ikke hænges op på det
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

"En server er mange ting - i det her tilfælde drejer det sig om et program (f.eks. Slimserver eller iTunes) der læser filerne på din harddisk og sender (streamer) dem til din medieafspiller (f.eks squeezebox).  Kun ganske få NAS (harddiske til at sætte på lokalanettet) har dette indbygget (eller kan "hackes" til det), alternativet er at have serverprogrammet kørende på en PC. En harddisk kan ikke selv afspille filerne"

tak jacob

jeg har bare set og hørt en "box" til 2,5" harddisk der kunne læse og afspille - endda på batteri!!!

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg har bare set og hørt en "box" til 2,5" harddisk der kunne læse og afspille - endda på batteri!!!

Nu ved jeg ikke hvad du har set for én, men de findes skam også - se f.eks. linket i starten af denne tråd. I sådanne tilfælde er der dog tale om mere end en "dum" harddisk æske, faktisk er der en hel lille minicomputer (SBC = single board computer) indbygget. Man kalder dem også NAS (network attached storage) servere. Men det afspejler sig også i prisen på de fleste af dem!

I og med at de er små computere (der ofte kører en afart af linux) kan de også "hackes" af fingernemme folk til at kunne en hel masse - linksys' lille og billige NLSU2 har f.eks. en stor popularitet fordi den kan køre utroligt mange programmer (iTunes, webserver, webcam, printerserver...) hvis man ved hvordan man skal gøre - der findes mange anvisninger på internettet. Sådanne løsninger kan være noget billigere men kræver en hel del arbejde fra én selv.

MVH Jacob

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

ok,tak jacob

går ud fra min noname dvd/divx afspiller med usb indgang har problemer med at åbne min externe HD af samme grund ville ellers være skønt at kunne afspille et gigantbibliotek via et forholdsvist billigt medie!

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 20 September 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

JALAIR skrev:

beol skrev:
Man kan bruge alle net harddiske (NAS) der har indbygget en UPNP server

Hjælp: Hvad er UPNP?

Og har Synology Disk Station DS-101g+ SATA Edition, det for jeg kan ikke se det i specifikationerne.

Er der nogen der kan anbefale Synology eller andre NAS systemer?

MVH

Jimmy

Undskyld jeg bringer liv i en gammel tråd. Jeg fik min Squeezebox i fredags og den kører nu op mod SlimServer på en Synology-server, som jeg havde i forvejen. Det er faktisk overraskende nemt at få til at køre.

Jeg har brugt det lille hack der ligger her: http://oinkzwurgl.org/software/ssods/

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Her netop bestilt en Linksys Network Storage Link NSLU2 og Squezebox.

Hvordan får man Linksys konfigureret ??

Mvh Tomas

jholesen skrev:
slowon skrev:

Nu ved jeg ikke hvad du har set for én, men de findes skam også - se f.eks. linket i starten af denne tråd. I sådanne tilfælde er der dog tale om mere end en "dum" harddisk æske, faktisk er der en hel lille minicomputer (SBC = single board computer) indbygget. Man kalder dem også NAS (network attached storage) servere. Men det afspejler sig også i prisen på de fleste af dem!

I og med at de er små computere (der ofte kører en afart af linux) kan de også "hackes" af fingernemme folk til at kunne en hel masse - linksys' lille og billige NLSU2 har f.eks. en stor popularitet fordi den kan køre utroligt mange programmer (iTunes, webserver, webcam, printerserver...) hvis man ved hvordan man skal gøre - der findes mange anvisninger på internettet. Sådanne løsninger kan være noget billigere men kræver en hel del arbejde fra én selv.

MVH Jacob

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Mvh Tomas

Er der nogen der lige kan følge op på den her, i stedet for jeg starter en ny tråd om det samme?! Man kan så vidt jeg kan se, købe ovenstående rimelig billigt her:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=307213

Kan den bruges til Squeezeboxen?? og er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg bestiller??

//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
QWERTY126 skrev:

Mvh Tomas

Er der nogen der lige kan følge op på den her, i stedet for jeg starter en ny tråd om det samme?! Man kan så vidt jeg kan se, købe ovenstående rimelig billigt her:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=307213

Kan den bruges til Squeezeboxen?? og er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg bestiller??

//Allan

Tvivler på at den kan køre slimserver.... Jeg kan ikke se hvad den kører af OS. Jeg ville nok købe en af de lidt bedre(læs:dyrere) NAS der kører Linux og har en noget kraftigere processor indbygget.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

LinkSys'en kan ikke køre slimserver software. Køb en Synology (107+ ->) eller QNAP.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Takker... Havde også kigget på synology, så ender nok med det..

//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes