Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Den Digitale trådløse battle - WiFi lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 September 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

rattanhuset:

Der følger ikke en router med nej.  men de fleste mennesker har vel en form for netværk i deres hjem i og med de er på internettet, og man kan jo bare sætte et kabel i boxen hvis man ikke har en trådløs router...

http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/706/v/3/

Her taber noxon stort - hvorfor de har givet Soundbridgen samme karakter som Squeezeboxen ved jeg ikke, for der er en verden til forskel på de 2 produkter... Alene det at SoundBridgen resampler CD-audio til 48 KHz burde være nok til at dumpe den i HiFi sammenhæng.

Noget som er vigtigt at lægge mærke til er at squeezeboxen er den eneste som har 802.11g WLAN, dvs. med de andre produkter bliver ens WLAN degraderet til 802.11b, da én b-enhed tvinger hele netværket til at køre b, dvs. 11Mbit, hvor squeezeboxen kører 54Mbit
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

Credde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 11 September 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:

Noget som er vigtigt at lægge mærke til er at squeezeboxen er den eneste som har 802.11g WLAN, dvs. med de andre produkter bliver ens WLAN degraderet til 802.11b, da én b-enhed tvinger hele netværket til at køre b, dvs. 11Mbit, hvor squeezeboxen kører 54Mbit

Det er da ikke helt korrekt. Noxon 2 har også 802.11g, det reklamerer de selv på hjemmesiden
http://www.my-noxon.com/ - og jeg går da ikke ud fra, at de laver falsk reklame.

Til top Vis Credde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Credde Besøg Credde's Websted

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

min fejl så - men den må stadig være en del ringere end Squeezeboxen, efter som artiklen jeg linker til giver den så lav karakter...

Noget andet der tiltaler mig ved squeezeboxen og firmaet bag, er at ejerne selv er audiofile og ret engagerede, bl.a. har de flere gange svaret på tråde i deres forum som jeg har oprettet... Det kan man sgu kalde seriøst engagement...

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 12 September 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
min fejl så - men den må stadig være en del ringere end Squeezeboxen, efter som artiklen jeg linker til giver den så lav karakter...

Noget andet der tiltaler mig ved squeezeboxen og firmaet bag, er at ejerne selv er audiofile og ret engagerede, bl.a. har de flere gange svaret på tråde i deres forum som jeg har oprettet... Det kan man sgu kalde seriøst engagement...

Jeg overvejer også en squeezebox 3 og har i den forbindelse lige et par spørgsmål! Er det ikke rigtigt at ved brug af en SB3 så er lydkort i PC ligegyldigt da SB3'en har eget lydkort? Kan den lydkvalitet der opnås ved trådløs overførsel (802.11g WLAN) sidestilles med digitalt (coaxial el. optisk) overført lyd?  

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

nicoleif:

Ja squeezeboxen har intet med PCens lydkort at gøre. Den klare selv alt det lydmæssige. Det som i praksis sker, er at et program på PCen (Slimserver) sender musikfilerne over til Squeezeboxen via netværket og derefter bliver de dekodet og konverteret til analog i SBen...

Der er ingen forskel på lyden hvorvidt du kører LAN eller WLAN, for overførslen sker lidt på samme måde som hvis du kopierer musikken mellem 2 PCer, altså den sender en fil over til SBen som har den liggende i sin buffer mens den afspilles... Det betyder også at korte udfald på det trådløse ikke forstyrrer musikken overhovedet da den så bare spiller fra bufferen...

Hvis man sætter SBen til en converter der understøtter HDCD eller DTS dekodning, vil man se at det er muligt at streame i DTS og HDCD formaterne fra filer på PCen, ergo er hver eneste bit der kommer ud af dens digitale port intakt fra kilden. Og desuden er de analoge udgange også rigtig gode.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
nicoleif:

Ja squeezeboxen har intet med PCens lydkort at gøre. Den klare selv alt det lydmæssige. Det som i praksis sker, er at et program på PCen (Slimserver) sender musikfilerne over til Squeezeboxen via netværket og derefter bliver de dekodet og konverteret til analog i SBen...

Der er ingen forskel på lyden hvorvidt du kører LAN eller WLAN, for overførslen sker lidt på samme måde som hvis du kopierer musikken mellem 2 PCer, altså den sender en fil over til SBen som har den liggende i sin buffer mens den afspilles... Det betyder også at korte udfald på det trådløse ikke forstyrrer musikken overhovedet da den så bare spiller fra bufferen...

Hvis man sætter SBen til en converter der understøtter HDCD eller DTS dekodning, vil man se at det er muligt at streame i DTS og HDCD formaterne fra filer på PCen, ergo er hver eneste bit der kommer ud af dens digitale port intakt fra kilden. Og desuden er de analoge udgange også rigtig gode.

Kan jeg deraf udlede at der ikke er forskel på LAN/WLAN og coaxial/optisk overførsel af lyd ved brug af SB?

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

nicoleif:

Du blander tingene sammen :-)

S/PDIF (coax/optisk) benyttes til overførsel af slutsignalet til en D/A converter og er en meget simpel protokol.

(W)LAN forbindelsen er en langt mere avanceret protokol som overfører dataene fra lydfilerne i deres respektive format (MP3, WAV, WMA, FLAC osv)

i princippet kan du betragte Squeezeboxen som et bindeled mellem en SPDIF indgang på en converter og netværket til din computer...

Hvis du tænker på forskellen mellem afspilning digitalt fra SB til converter eller fra PCens lydkort og til en converter, så får du også et bedre signal fra Squeezeboxen...  Mange lydkort resampler alt hvad det spytter ud til 48 KHz (også 44.1 KHz CD lyd) og desuden bliver signalet påvirket hele vejen igennem afspiller program, windows driveren osv.
Squeezeboxen spytter signalet ud præcis som det er dekodet fra sit respektive format, så længe lydstyrken står på max...

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
nicoleif:

Du blander tingene sammen :-)

S/PDIF (coax/optisk) benyttes til overførsel af slutsignalet til en D/A converter og er en meget simpel protokol.

(W)LAN forbindelsen er en langt mere avanceret protokol som overfører dataene fra lydfilerne i deres respektive format (MP3, WAV, WMA, FLAC osv)

i princippet kan du betragte Squeezeboxen som et bindeled mellem en SPDIF indgang på en converter og netværket til din computer...

Hvis du tænker på forskellen mellem afspilning digitalt fra SB til converter eller fra PCens lydkort og til en converter, så får du også et bedre signal fra Squeezeboxen...  Mange lydkort resampler alt hvad det spytter ud til 48 KHz (også 44.1 KHz CD lyd) og desuden bliver signalet påvirket hele vejen igennem afspiller program, windows driveren osv.
Squeezeboxen spytter signalet ud præcis som det er dekodet fra sit respektive format, så længe lydstyrken står på max...

Det jeg prøver at spørge på / at sammenligne er disse to senarier:

Man afspiller musikfiler fra et godt lydkort i pc'en via optisk kabel til forstærkeren.

Man afspiller musikfiler fra pc'en trådløst til SB'en og så videre i optisk/coaxialt kabel

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Man afspiller musikfiler fra et godt lydkort i pc'en via optisk kabel til forstærkeren.

Man afspiller musikfiler fra pc'en trådløst til SB'en og så videre i optisk/coaxialt kabel

Det har jeg lige svaret på nederst i den post du citerer...

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
nicoleif skrev:

Det har jeg lige svaret på nederst i den post du citerer...

Jamen så tak for hjælpen.

McDave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Så mangler vi bare en slim-box med HDMI og TVtuner

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

McDave: jeg tror du misforstår konceptet :-) Man kunne self. godt lave noget der kunne streame video ud til HDMI men TV tuner ville nok være uden for kategori, meningen med SBen er jo at den streamer fra et computernetværk... Men I fremtiden når al TV sendes gennem internettet vil det være meget sandsynligt at en sådan box kommer :-)

McDave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Amokk har ret.. tv tuner er uden for kategorien.

der jeg vill ehen , var at squeezeboxen skulle fungere som billedprocessor også, således at man har en slags"eksternt grafikkort" dedikeret til brug i hjemmebiografen, dvs fri for computerens elektriske støj og mange andre PC-ulemper... med trådløs overførsel...

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

McDave skrev:
der jeg vill ehen , var at squeezeboxen skulle fungere som billedprocessor også, således at man har en slags"eksternt grafikkort" dedikeret til brug i hjemmebiografen, dvs fri for computerens elektriske støj og mange andre PC-ulemper... med trådløs overførsel...

Den er skam på vej fra Apple (planlagt til 1. kvartal 2007), scroll helt ned i buden hvor de taler om "iTV": http://www.engadget.com/2006/09/12/live-from-the-steve-jobs- keynote-its-showtime/

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 17 September 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

McDave skrev:
Så mangler vi bare en slim-box med HDMI og TVtuner

Kan en Kiss DP-600 ikke det (når de får fjernet diverse bugs)?

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

fugmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Noxon2 og den fungerer fint. Den er nem at installere og betjene. Den fungerer både over USB2 og Ethernet, hvilket gør, at jeg kan spille mine MP3's fra min USB HD.

Alternativt kan jeg afspille mine MP3 fra min PC, som jeg "når" via den trådløse forbindelse. Noxon 2 understøtter WPA krypteringen som klart anbefales frem for WEP.

Hvem kan oplyse mig nogle præcise modeller på NAS'ere, der er lette at hacke så de kan fungere med UPnP eller nogle, der er beregnede til det?

Henrik
Til top Vis fugmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fugmann

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes