Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vienna Strauss - Ud og ind? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hvem puster?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hvem puster?

Mvh.

Den store stygge jkjaers. Har rettet indlægget - kunne godt se det var et intetsigende indlæg

Ny formulering:

Efter flere spørgsmål om placering puster jeg lige lidt liv i denne trår igen.... pust....

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

hehe, det er da sjovt at genoplive denne tråd, med spørgsmålet om de skal vende ind- eller ud, altså basenhederne i siden af højtaleren
Jeg har i mit setup, ubetinget størst succes med at basserne vender indad mod hiandenden. dette sikkert fordi, at jeg på min venstre speaker har en radiator at spille op imod.
Det skal dog siges, at jeg faktisk ikke har prøvet at vende basserne væk fra hinanden.

Her et lille billede..

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Et andet spørgsmål om strauss er afstand til bagvæg.

Hvor langt står jeres fra bavæggen?

Mine står med vinkling 70 cm/ 75 cm fra bagvæggen.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

En måske lidt sjov betragtning er, at Vienna strauss ophørtes med at produceres i starten af året, hvorfor de jo sådan set er udgået

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
En måske lidt sjov betragtning er, at Vienna strauss ophørtes med at produceres i starten af året, hvorfor de jo sådan set er udgået

Har også hørt, du skulle være udgået af produktion. Men de figurere dog stadig på Vienna's og Jensens hjemmesider!!!

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

PTHJ skrev:

mn1974 skrev:

Har også hørt, du skulle være udgået af produktion. Men de figurere dog stadig på Vienna's og Jensens hjemmesider!!!

Mvh

mon ikke det er en blanding af lagre der skal tømmes, og generel sløvhed med opdateringer af hjemmesider

(jeg ved ikke om den udgår eller ej)
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

argg håber jeg kan få et par strauss inden der intet er mere ..
Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

witzel det håber jeg  det er for vil virkelig gerne have et sæt og der er nok 98 procent mulighed for jjeg gør, og så til jer alle kan godt  forstå  at folk er vilde med de strausser meget behagelig lyd.

Man skal da sidde helt inde i hterne inden at jeg kunne forstille  man bluiver øretræt...

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

Jeg er også særdeles glad for mit sæt, så dem kan jeg kun give de varmeste anbefalinger. Kan ikke se hvad de evt. skulle byttes ud med.....Jo, så skulle det da lige være et sæt Mahler, hvis altså de performer bedre i min stue ?????

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

jamen jeg vil helt klart tage jeres anbefalinger til mig  jeg må sige at jeg får nok svar imorgen om det går i hus med handlen , så det bliver en hård nat  hahahaellers kan jeg da sige at det er nogle af de flotteste hter jeg har set. og min forlovet sagde faktisk god for dem, så jeg føler mig som en rigtig heldig mand..

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

Ellers må du jo købe mine så jeg kan få Mahler, hehe
Spøg til side - Strauss er sgu en god højttaler hvis man har rummet til den.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

heheh ja det kunne være great ok jeg hørte de strauss  påå en flight  100 og der var bare dømt vellyd..

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:
heheh ja det kunne være great ok jeg hørte de strauss  påå en flight  100 og der var bare dømt vellyd..

HVORFOR ?..........hvorfor vil du købe Strauss - du sælger dem jo alligevel igen efter ca. 14 dage ....- er det ikke den normale "levetid" på dine grejer

Nå, spøg til side; jeg ved jo at du tidl. har haft VA BCG, og synes at du skal være opmærksom på at Strauss er betydelig mere kritiske m.h.t. placering & rummets størrelse end BCG......ja, de er MEGET mere "vanskelige"

mvh 

....

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Novisad skrev:

HVORFOR ?..........hvorfor vil du købe Strauss - du sælger dem jo alligevel igen efter ca. 14 dage ....- er det ikke den normale "levetid" på dine grejer

Nå, spøg til side; jeg ved jo at du tidl. har haft VA BCG, og synes at du skal være opmærksom på at Strauss er betydelig mere kritiske m.h.t. placering & rummets størrelse end BCG......ja, de er MEGET mere "vanskelige"

mvh 

....

Deri er jeg ikke enig. Jeg synes faktisk at de er okay nemme at stille op. I den anmelelse der florerer  her på fora, nævnes det faktisk at de kan komme så tæt som 35 cm. på bagvæggen. Okay, det giver noget mere bas, end hvis det er 70 cm.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Jesper Andersen skrev:

Novisad skrev:

mvh 

....

Deri er jeg ikke enig. Jeg synes faktisk at de er okay nemme at stille op. I den anmelelse der florerer  her på fora, nævnes det faktisk at de kan komme så tæt som 35 cm. på bagvæggen. Okay, det giver noget mere bas, end hvis det er 70 cm.

Kan heller ikke helt følge at de skulle være så svære at placere. Jeg tror dem der har haft problemer har været dem med for små rum.... Lektien kan vel være at man skal tænke sig om inden man placerer 2 stk 11" basser i et rum

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Mahler. De står placeret med basserne vendt indad. Det giver den bedste integration i lydbilledet her hos mig. Har også prøvet med basserne udad men så bliver den alt for dominerende og mudre det hele sammen, til en stor pærevælling.

Jeg har dog hos Meldgaard hørt dem udad(basserne) og her det lød det absolut fortrineligt. Hans rum er dog også noget bredere end mit, så måske det er derfor det lydere bedre hos ham med basserne udad end indad.

MVH WRONG

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

ok ja det er åbenbart meget inviduelt  men jo det kan godt blive vanskeligt men da jeg står inden for nogle måneder at skulle flytte i noget størrer  så bliver det lidt nemmerer..

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
mn1974 skrev:
Jesper Andersen skrev:

Novisad skrev:

mvh 

....

Kan heller ikke helt følge at de skulle være så svære at placere. Jeg tror dem der har haft problemer har været dem med for små rum.... Lektien kan vel være at man skal tænke sig om inden man placerer 2 stk 11" basser i et rum

Nu skrev jeg jo ikke noget specifikt om afstanden til bagvæggen  - skrev om PLACERINGEN i almindelighed, og her tænker jeg på at der skal være "luft" ud til siderne hvor HT står, og - MINDST ligeså vigtigt - der skal være "luft" ( afstand) fra din lytteposition og til bagvæggen hvis ikke at dit rum er stort. Jeg havde dem sat til i min davær. stue ( som var en-suite med min spisestue på ca. 15 kvm. ) som var ca. 25 kvm., og der kunne jeg SLET ikke få Strauss til at passe ind - bassen var simpelthend al for buldrende, voldsom og "u-definerlig"...man kunne simpelthen høre/fornemme hvordan den "resonansede" rundt i rummet.

Samtidig syntes jeg at den mangler lidt af det "smæk" som f.eks. BCG har i øvre bas/nedre mellemtone......og tydeligt at bassen i Strauss er en egentlig subwoofer ( med begrænset arb. område opad ) end netop BCG.

Jeg siger ikke at Strauss er en dårlig højtaler ( - det tør jeg jo ikke  ), men at den ER pokkers svær at integrere i et rum er uomtvisteligt. Omvendt er jeg ikke i tvivl om at såfremt man har det store rum, vil Strauss kvittere med en fremragende - og typisk Vienna  - lyd.

- dog synes jeg at BCG har en langt mere homogen-lyd...

...men det er jo bare MINE oplevelser/erfaring.........................

mvh

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Havde selv BCG til låns inden jeg valgte Strauss, så jeg er ikke helt enig med dig Jesper Andersen

Jeg skrev dengang om forskellen på de to:

Der er mere af det hele med Strauss end med BCG, men det der for mig gjorde den store forskel var perspektivet og dens evne til at formidle rummet. Jeg vil bestemt ikke sige at BCG var dårlig på det punkt men jeg savnede noget - som jeg nu har fået. Som jeg nævnte dengang er det ikke let at erstatte et sæt Martin Logan CLS perspektivmæssigt, og selvom Strauss er god er den stadig ikke på højde med denne. Til gengæld har jeg fået noget smæk i bunden (ikke at forveksle med bulderbas) og det var ikke CLSernes livret.

Jeg synes indtil videre at Straussene er meget komplette højttalere. Der er det der skal være og ikke så meget mere. Jeg mangler stadig at få dem endeligt finjusteret til rummet så jeg kan få det sidste ud af dem. Det er særligt området omkring den øvre bas der skal justeres ind. Resten sidder lige i øjet, og jeg har fundet en lytteglæde frem som jeg forventer af en speaker i denne kaliber. Det satans ved det er at man bliver (hvis man ikke var det i forvejen) meget kritisk overfor dårlige indspilninger. INdtil videre er det heldigvis meget få plader (hvis nogen) der har faldet helt igennem og det synes jeg er positivt. Dette skal ikke forstås som at alt lyder ens/godt som på visse produkter (ingen navne nævnt) idet jeg mener at højttaleren som formidler ikke er bange for at "sige sandheden"

Som jeg har skrevet tidligere... jeg er en glad mand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes