Emne: netkabler - igen igen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
gum2
Netkabler er en undelig størrelse, nogle af dem har positiv indflydelse på setup og andre har negativ indflydelse på setup. Det samme sker med strømskinner, hvor jeg erfaringsvis altid har haft bedst virkning, med strømskinner uden filter indbygget. I stedet for at købe disse dyre strømskinner, så lav en selv eller få den lavet - stjerne box, det fungerer godt og bedre - G&S henviser til den og jeg har set L.B også har lavet den.
Det med de røde hospitalskabler / netkabler, er ikke nogen ubetinges succes, de har også deres begrænsninger, alt afhængigt af setup, kabelføring og skinner - det er svært at anbefale et netkabel, det skal afprøves på det enkelte setup.
Efter de mange test's af netkabler og strømskinner, er det min klare overbevisning, at det er ikke det første man laver. Derimod får man sat separat gruppe op til sit setup, det er det der rykker mest. Men som det fremgår af nogle indlæg, så er det ikke alle der kan udføre denne manøvre pga. lejlighed og lejemål.
Så derfor er mit bedste råd, lån disse netkabler og strømskinner, inden man kaster penge ud i det, det sker faktisk ofte, at de ikke har nogen virkning eller snarere negativ indvirkning på lyden. At rode med det og få det udbedret er et studium, og som sagt ofte med negativt resultat, og det bør i høj grad holdes op imod setup's samensætning og mulighed for ydelse.
Men den rigtige strøm / gruppe og et setup med de rigtige kabler, kan modsat også give et væsentligt og positivt resultat, men det er ikke bare gjort me, at man går ned og køber et kabel eller en strømskinne, de penge kan riskere at være som kastet ud af vinduet.
Jeg tillader mig at henvise til denne tråd, da mange af de bedste kræfter og HIFi folk, har postet deres viden ud til gavn for os andre - det er ret så fyldestgørende det de har bragt ang. kabler og strøm - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34767&K W=Toftdahl
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| Supra skulle være til at betale, men prøv at låne nogle med hjem fra den lokale hifi pusher og prøv dig frem, MEN husk at det hjælper ikke kun at skifte ud inde ved anlægget, du burde også skifte til et tykkere kabel fra din gruppetavle, og få en ordentlig jordforbindelse |
|
|
Hej...
Lige et lille input vedr. Supra netkabel. Jeg prøvede dette kabel til min AN konverter, og det var bestemt ikke egnet hér! Jeg vil naturligvis ikke (generelt) diskvalificere kablet, men her hos mig blev lyden decideret mørk og ulden...ja nærmest 'langsom'! I et andet setup kan resultatet måske være et ganske andet. Så det gælder virkelig om at bruge egne ører i denne forbindelse...
Dem der påstår, at der ikke er (hørbar) forskel på netkabler...tager fejl! ;-)
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nota bene:
Jeg har prøvet mange forskellige netkabler, men ingen af dem har været så 'mørke' som Supra.
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
csn1903 skrev:
| Supra skulle være til at betale, men prøv at låne nogle med hjem fra den lokale hifi pusher og prøv dig frem, MEN husk at det hjælper ikke kun at skifte ud inde ved anlægget, du burde også skifte til et tykkere kabel fra din gruppetavle, og få en ordentlig jordforbindelse |
|
|
Hej...
Lige et lille input vedr. Supra netkabel. Jeg prøvede dette kabel til min AN konverter, og det var bestemt ikke egnet hér! Jeg vil naturligvis ikke (generelt) diskvalificere kablet, men her hos mig blev lyden decideret mørk og ulden...ja nærmest 'langsom'! I et andet setup kan resultatet måske være et ganske andet. Så det gælder virkelig om at bruge egne ører i denne forbindelse...
Dem der påstår, at der ikke er (hørbar) forskel på netkabler...tager fejl! ;-)
Hilsen
Nilau |
|
|
Hej Nilau,
Jeg har samme erfaring med Supra. I starten syntes det som mere bas, men på sigt finder man ud af at den ikke er noget værd IMO.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
peterakastorm skrev:
Ellers er der også:
http://www.oxboll.dk/hga/catalog/
Det er en herinde fra der kører det, og jeg har lige modtaget nogle sindssygt lækre kabler af ham. Har dog ikke fået testet dem endnu, da jeg skal have sat netbrønde i mine apparater først. Men kvaliteten er rigtig god.
|
|
|
Ja de ser rigtigt gode ud, jeg er bare ikke vild med hans strømskinner med afbryder. Det kan ikke gavne at der sidder en switch i selve strømskinnen.
|
|
|
Den fås også uden afbryder og den er oven i købet billigere... 
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med netkabler som med signalkabler, det er ikke alle netkabler der passer til alle anlæg. Der vil være nogle netkabler som er formidable på et anlæg mens de vil være knapt så gode på et andet.
Et eksempel er det røde Hospitals kabel, dette kabel er der nogle der syntes er godt på deres anlæg, mens f.eks. jeg ikke kan få det til at fungere på mit anlæg, her bliver det bare lidt kedeligt.
Men derfra til at dømme et netkabel kedeligt eller mørkt, syntes jeg ikke man skal, da det jo netop på andres anlæg kan lyde rigtigt godt, der er jo mange veje til vellyd, for vi er jo forskellige og har forskellige anlæg.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Lydtryk66 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange indspark
Ja - jeg kan forstå at netkabler retteligt er et helt studium divergernde fra anlæg til anlæg. Kunne man bare lemme kassen og således få fred i sjælen - ja så var denne hobby nok temmelig kedelig.
Har på foranledning af Toftdahl læst den gode tråd om "optimering af lyd", hvor dedikeret strøm er noget, dem som har det, ikke vil være foruden. Hvor ønskeligt det end er, er det et problem hos mig ( lejemål).
Videre derfra forstår jeg, at man må prøve sig frem med netkabler og strømskinne - og har i denne sammenhæng hæftet mig ved den "stjerneforbundne stikdåse" som jeg godt kan følge fornuften i, og som flere har omtalt. Da dette vist er et DIY- projekt er jeg på linie med Blackhawk og ti tommelfingre. Den godt nok temmelig dyre Furutec tp60e på Hificable.dk omtales som "stjerneforbundet", hvilket jeg dog ikke helt kan få til at stemme med det circuit board der er opgivet på www.lakesport.com.tw/news/e-tp60e.htm (opgivet af forhandleren) Så vidt jeg kan få ud af det, er det "semi-stjerneforbundet" - altså 3 til 2 - (eller tager jeg helt fejl)
Hvis der er nogen som har erfaringer med denne bekostelige Furutec, bedre læser circuit boards end jeg gør, eller har andre kommentarer hører jeg det gerne. Jeg overvejer at få en hjem til en lytter holdt op imod billigere skinner påført forskellige kabler - hvilket jeg som konklusion kan forstå, er den eneste vej frem.
mvh gum2
|
| Til top |
|
| |
Lydtryk66 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt en god strømskinne på mit eget setup, det var en Gold II Schuko bestykket Kalle-Mitzow. Den ottedobbelte liste koster godt nok godt 1100,- kr, men den forbedring var sgu nok det bedste tweak jeg til dato har hørt på mit anlæg!
http://www.kalle-miltzow.de/Netzleisten.html __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
gum2 skrev:
Tak for de mange indspark Ja - jeg kan forstå at netkabler retteligt er et helt studium divergernde fra anlæg til anlæg. Kunne man bare lemme kassen og således få fred i sjælen - ja så var denne hobby nok temmelig kedelig. Har på foranledning af Toftdahl læst den gode tråd om "optimering af lyd", hvor dedikeret strøm er noget, dem som har det, ikke vil være foruden. Hvor ønskeligt det end er, er det et problem hos mig ( lejemål).
Videre derfra forstår jeg, at man må prøve sig frem med netkabler og strømskinne - og har i denne sammenhæng hæftet mig ved den "stjerneforbundne stikdåse" som jeg godt kan følge fornuften i, og som flere har omtalt. Da dette vist er et DIY- projekt er jeg på linie med Blackhawk og ti tommelfingre. Den godt nok temmelig dyre Furutec tp60e på Hificable.dk omtales som "stjerneforbundet", hvilket jeg dog ikke helt kan få til at stemme med det circuit board der er opgivet på www.lakesport.com.tw/news/e-tp60e.htm (opgivet af forhandleren) Så vidt jeg kan få ud af det, er det "semi-stjerneforbundet" - altså 3 til 2 - (eller tager jeg helt fejl)
Hvis der er nogen som har erfaringer med denne bekostelige Furutec, bedre læser circuit boards end jeg gør, eller har andre kommentarer hører jeg det gerne. Jeg overvejer at få en hjem til en lytter holdt op imod billigere skinner påført forskellige kabler - hvilket jeg som konklusion kan forstå, er den eneste vej frem. mvh gum2 |
|
|
Hej gum2,
Nej, det ser ud som om, at Furu'en kun er stjerneforbundet 2 og 2:
(billedet er sakset fra http://www.lakesports.com.tw/news/e-tp60e.htm)
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke der er den store forskel på om de er parallelforbundet 1 eller 2 stik udtag af gangen bare kobberskinnerne er tykke nok, er det ikke der den ligger begravet, er det ikke grunden til stjerneboksenes succes, at stikudtaget er forbundet imellem hinanden med et højt kobber tværsnit. Nogle af de stikpaneler vi bruger i mit firma til serverrack der ligger nogle store kobberskinner imellem. og det med at apperaterne ikke se hinanden forbindelserne i fx. en 6 stikdåse og en stjerne er jo begge parallel forbundet  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en ting til er det ikke vigtigere at kobberkvaliteten (renligheden i kobberet) og tykkelsen er i orden i stikudtagene? __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
jeg tror ikke der er den store forskel på om de er parallelforbundet 1 eller 2 stik udtag af gangen bare kobberskinnerne er tykke nok, er det ikke der den ligger begravet, er det ikke grunden til stjerneboksenes succes, at stikudtaget er forbundet imellem hinanden med et højt kobber tværsnit. Nogle af de stikpaneler vi bruger i mit firma til serverrack der ligger nogle store kobberskinner imellem. og det med at apperaterne ikke se hinanden forbindelserne i fx. en 6 stikdåse og en stjerne er jo begge parallel forbundet |
|
|
Humlen i mit indlæg var, at det på billedet umiddelbart ser ud til, at udtagene parvis er koblet serielt, hvorefter de parvise serielle koblinger er koblet parallelt, altså først dér som i en ægte stjerneforbindelse.
Forskellen er, at i den parvise serielkobling vil to apparater hele tiden kunne "se" hinanden elektrisk, hvorimod dette ikke forekommer i en ægte stjerneforbindelse.
Betyder det så noget lydmæssigt? Jowda, prøv selv at koble f.eks. tre almindelige stikdåser af god kvalitet på en ægte stjerneforbundet strømbox
Kobberkvaliteten er også vigtig, da ingen kæde jo er stærkere, end det svageste led.
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
csn1903 skrev:
jeg tror ikke der er den store forskel på om de er parallelforbundet 1 eller 2 stik udtag af gangen bare kobberskinnerne er tykke nok, er det ikke der den ligger begravet, er det ikke grunden til stjerneboksenes succes, at stikudtaget er forbundet imellem hinanden med et højt kobber tværsnit. Nogle af de stikpaneler vi bruger i mit firma til serverrack der ligger nogle store kobberskinner imellem. og det med at apperaterne ikke se hinanden forbindelserne i fx. en 6 stikdåse og en stjerne er jo begge parallel forbundet |
|
|
Humlen i mit indlæg var, at det på billedet umiddelbart ser ud til, at udtagene parvis er koblet serielt, hvorefter de parvise serielle koblinger er koblet parallelt, altså først dér som i en ægte stjerneforbindelse.
Forskellen er, at i den parvise serielkobling vil to apparater hele tiden kunne "se" hinanden elektrisk, hvorimod dette ikke forekommer i en ægte stjerneforbindelse.
Betyder det så noget lydmæssigt? Jowda, prøv selv at koble f.eks. tre almindelige stikdåser af god kvalitet på en ægte stjerneforbundet strømbox
Kobberkvaliteten er også vigtig, da ingen kæde jo er stærkere, end det svageste led.
|
|
|
ja jeg kan godt forstå hvad du mener, men alle 230v. forbindelser sidder jo parallelt det er jo ikke en rigtig serie forbindelse som i jævnstrøms verdenen. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Lydtryk66 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jvf. stjernestikdåse.
Har søgt en del på nettet efter en sådan ægte stjerneforbundet stikdåse - men er ikke kommet nærmere end Furutech'en. Er ikke så meget til DIY - men kunne godt tænke mig at få en hjem for at se, om det ville være et løft i praksis.
Er der nogen som er støt på sådan en fætter fx. på nettet - eller ved, hvor man ellers kan købe/låne en hjem til afprøvning?
mvh gum2
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 18 Februar 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 18 Februar 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden!
Nu har jeg fulgt både denne tråd og den anden der handler om samme emne, men til trods for mange rigtig fine og lærrige indlæg , og tak for dem, så er der stadigvæk noget jeg ikke helt har styr på angående netkabler . Ja der er sikkert meget, men det ved jeg ikke endnu
Jeg har for mange år siden fået en separat gruppe til mit anlæg, godt nok "kun" almindelig 13A sikring og 1,5mm2 kabler frem til mine parallel forbundne 4 stikudtag bag mit anlæg. Her forsvandt al unødig støj fra andre installationer og det var egentlig det jeg ville opnå. At lyden så også blev bedre forstod jeg ikke helt hvorfor dengang. Det forholder sig takket være denne side noget anderledes i dag.
Det med fase elle ej forstår jeg til gengæld ikke helt rigtigt endnu. Har prøvet at holde "hånden over" de enkelte dele af anlæget, som nogle herinde har foreslået, for at mærke om der var forskel i strålingen . Øh, enten er der nogle der har følsom hud eller også er det bare fordi jeg normalt ikke hopper rundt fordi "skide" 230V render lidt rundt i kroppen. Lidt spænding skal der være i livet. Kan man virkelig måle fase på denne måde? Kan man spore en vis skepsis i spørgsmålet?
En anden ting jeg har funderet over når nu det går op i strøm, er om de enkelte netkabels længde fra "stjerneboksen" til diverse dele skal have samme længde eller det ikke har nogen betydning?
Jeg indrømmer gerne at min viden om strøm begrænser sig til at kunne konstatere om der er strøm igennem eller ej, jeg bruger den simple metode, tag ved skidtet så får du klar besked. Det er dog ikke en metode jeg vil anbefale, men der findes små fikse ting i handlen så man undgår dette, har købt noget sådant for at gå¨lidt mere i dybden med min egen strøm, ja altså den til anlæget.
Jeg tror nu ikke det bliver til disse noget dyre strømskinner da jeg har på fornemmelsen at det vil være noget billigere selv at lave en "ægte" stjerneforbindelse ved at følge de gode råd der er komme på denne side.
I håbet om at nogen kan svare mig på de to "simple" spørgsmål, nå nej intet er simpelt i HiFi verdenen, siger jeg endnu engang tak for de gode indput.
Med højtidelig søndagshilsen
Paul __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også let at få tingene i den gale hals, for der er mange ting at tage hensyn til, og der er som sagt før ikke kun en vej, selvom der er nogle der påstår dette.
F.eks. mister den stjerneforbundne strømskinne sin bertigelse, når der bruges forskellige typer netkabel, som måske oven i købet også har forskellig længde. For at denne stjerneforbundne fordeling skal virke efter hensigten, skal netkablerne være samme længde og type.
En anden ting er at apparaterne skal være i faset ens, hvis de ikke er det, så kan man bruge mange penge på at optimere både netkabler og lign., uden at få ret meget ud af disse bestræbelser og penge. Når du skal finde apparaternes fase, så kan du ikke bare holde hånden på, men dette skal derimod måles, og her skal apparatet ikke være tilsluttet andre apparater, men kun til forsyningen.
Så kommer jord, denne vil de fleste med fordel kunne bruge, dog er det ikke sikkert at alle apparaterne skal jordes, da der nogle gange kan opstå støj/brum sløjfer.
Om et kabel skal være skærmet eller ej, kommer igen an på hvem der lytter og hvilke apparater der er tale om, man skal bere huske at holde orden i ormegården bag apparaterne. Jeg har både hørt netkabler med og uden skærm som har været rigtigt gode.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden
Tak for det hurtige indspark Gorm, det var lige det der skulle til for at bringe lidt mere styr på de mange ubekendte.
Nu tror jeg godt jeg kan styre ud i et projekt hvor, om ikke alle så dog de væsentligste ubekendte, er taget i ed inden projektets gennemførelse.
Det her forum giver s.. mod på tanden til at eksperimentere og man får rigtig megen lyst til at lytte de gamle vinyl skiver igennem igen, hvad der jo egentlig også var meningen.
Med beundring over mangfoldigheden
Paul
PS det med vigtigheden af at ormegården holdes i god ro og orden kan vist ikke siges for tit, det sker man ser en rede hvor al overskud af kabler såvel net-, signal-, og højtalerkabler er proppet ind i et tilfældigt hul, desværre også hos personer med meget dyrt isenkram, spild af penge! __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|