| Forfatter |
|
Lasse Pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Det gøres MEGET renere og med alle andre kvaliteter i behold af en line source som f.eks. Dali Megaline. Den kan lave et spektakel, der får selv horn til at virke som udynamiske.
|
|
|
Spetakel er da også det eneste de Megaline kan lave mangen til umusikalsk snavs skal man lede længe efter aldrig har jeg hørt mere kedeligt musik uden føling og forståelse, tjoo så skulle det lige være nogle elektrostater. RIGTIGT at det lige imponere når mange enhedder spiller en lige i ansigtet med de Megaline men efter 3 numre bliver det for ens og kedeligt. Ja de megalines var sikkert fine for 10 år side de kom men der er løbet meget vand i åen siden da, lev nu ikke kun i fortiden.
|
|
|
Limstiften....limstiften!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
|
Limstiften....limstiften!
/Lasse
|
|
|
Lol er du stadig i live og godt at se i stadig er aktive i klubben husk lige at skrive om hvordan de PeakConsolt højtalere lyder specielt på den musikalske side. Lever dit HOLFI stadigt ?
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil stadig gerne høre noget mere om Alkibades, en ht der er opkaldt efter et berømt æsel er interessant. Kan også huske TAS reviewet.
Og husk at æslet kom før Tomos, og skulle jeg over Everest tror jeg æslet vil klare sig bedst
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Placer dig i stedet der hvor mikrofonen står. Så har du et andet indtryk.
|
|
|
Åhhh er det dit mål at stå der hvor microfonen står fortæl fortæl ?
|
|
|
Hej Jonas!
Først skal der lige forudsættes, at dette drejer sig om 2 mikrofonoptagelser og foreløbig ikke andet.
Mikrofonerne opfanger trykændringer på den plads hvor de står, (læs lidt mere om f.eks AB mikrofonteknik her www.dpamicrophones.com ) og ingen andre steder. Det analoge elektriske signal de genererer tager dette udgangspunkt og intet andet. Derfor skal mikrofonerne stå, der hvor den klangballance, dynamik og perspektiv, som tonemesteren ønsker.
Gengivelsen skal tage det helt eksakt samme udgangspunkt. Lyden skal opstå hvor mikrofonen stod.
Der findes lidt forskellige teknikker til disse ting, som ofte dikteres lidt af omgivelserne. AB stereo er en tidsdifference teknik, hvor XY m.fl. anvender retningsbetsemte mikes i samme punkt. Det kaldes coincidense stereo, som er den type stereo, der bedst lader sig gengive i mono (vigtigt for radiolyttere).
Så når du sidder og lytter til musik, så er det mikrofonens sted du skal stå(sidde) i.
På multimikrofonoptagelser bliver det hele lidt noget andet og mere kompliceret. Der er typisk ikke rigtig noget virkelighedsnært over helheden af den slags optagelser, omend enkelte instrumenter eller stemmer viser sig særdeles livagtige. Helheden er skabt i stedet for "optaget". Typisk er der for at glatte "hullerne" ud mellem instrumenter og stemmer, tilsat lidt digital rumklang el. lign. Det giver lidt mere realisme og en måske mere helhedsholografisk oplevelse.
Men at bruge den slags musik til at vurdere musikalsk gengivelse af noget som helst med er helt go´nat. Det eneste du i virkeligheden kan bruge det til, er vurdering af mikserpulten og chaufføren. Det er ganske enkelt skod det meste af det. Undtagelser findes, prøv Sara K "Waterfalls" og f.eks. Jennifer Warnes "The hunter" med den sidste som vinderen. Det er bare i orden.
Hvis det forenkler billedet for dig, så hvis du skal have en realistisk oplevelse af en Tomos der hamrer forbi en tidlig søndag morgen, så skal du bruge AB teknik og mikrofonen skal stå ved vejkanten, det sted du selv står. Hvis du i stedet laver spotmiking, hvor miken sidder fast på kværnen, så vil du slet ikke opleve det samme, så lyder det jo som om vidunderet står stille.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Det gøres MEGET renere og med alle andre kvaliteter i behold af en line source som f.eks. Dali Megaline. Den kan lave et spektakel, der får selv horn til at virke som udynamiske.
|
|
|
Spetakel er da også det eneste de Megaline kan lave mangen til umusikalsk snavs skal man lede længe efter aldrig har jeg hørt mere kedeligt musik uden føling og forståelse, tjoo så skulle det lige være nogle elektrostater. RIGTIGT at det lige imponere når mange enhedder spiller en lige i ansigtet med de Megaline men efter 3 numre bliver det for ens og kedeligt. Ja de megalines var sikkert fine for 10 år side de kom men der er løbet meget vand i åen siden da, lev nu ikke kun i fortiden.
|
|
|
Hej Jonas!
Den kan spille højere end noget andet, og det er jo derfor mange har horn. Jeg foretrækker Megaline frem for hornene.
Og så er der løbet meget vand i åen siger du?
Forklar lige det!
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:
|
Placer dig i stedet der hvor mikrofonen står. Så har du et andet indtryk.
|
|
|
Åhhh er det dit mål at stå der hvor microfonen står fortæl fortæl ?
|
|
|
Hej Jonas!
Først skal der lige forudsættes, at dette drejer sig om 2 mikrofonoptagelser og foreløbig ikke andet.
Mikrofonerne opfanger trykændringer på den plads hvor de står, (læs lidt mere om f.eks AB mikrofonteknik her www.dpamicrophones.com ) og ingen andre steder. Det analoge elektriske signal de genererer tager dette udgangspunkt og intet andet. Derfor skal mikrofonerne stå, der hvor den klangballance, dynamik og perspektiv, som tonemesteren ønsker.
Gengivelsen skal tage det helt eksakt samme udgangspunkt. Lyden skal opstå hvor mikrofonen stod.
Der findes lidt forskellige teknikker til disse ting, som ofte dikteres lidt af omgivelserne. AB stereo er en tidsdifference teknik, hvor XY m.fl. anvender retningsbetsemte mikes i samme punkt. Det kaldes coincidense stereo, som er den type stereo, der bedst lader sig gengive i mono (vigtigt for radiolyttere).
Så når du sidder og lytter til musik, så er det mikrofonens sted du skal stå(sidde) i.
På multimikrofonoptagelser bliver det hele lidt noget andet og mere kompliceret. Der er typisk ikke rigtig noget virkelighedsnært over helheden af den slags optagelser, omend enkelte instrumenter eller stemmer viser sig særdeles livagtige. Helheden er skabt i stedet for "optaget". Typisk er der for at glatte "hullerne" ud mellem instrumenter og stemmer, tilsat lidt digital rumklang el. lign. Det giver lidt mere realisme og en måske mere helhedsholografisk oplevelse.
Men at bruge den slags musik til at vurdere musikalsk gengivelse af noget som helst med er helt go´nat. Det eneste du i virkeligheden kan bruge det til, er vurdering af mikserpulten og chaufføren. Det er ganske enkelt skod det meste af det. Undtagelser findes, prøv Sara K "Waterfalls" og f.eks. Jennifer Warnes "The hunter" med den sidste som vinderen. Det er bare i orden.
Hvis det forenkler billedet for dig, så hvis du skal have en realistisk oplevelse af en Tomos der hamrer forbi en tidlig søndag morgen, så skal du bruge AB teknik og mikrofonen skal stå ved vejkanten, det sted du selv står. Hvis du i stedet laver spotmiking, hvor miken sidder fast på kværnen, så vil du slet ikke opleve det samme, så lyder det jo som om vidunderet står stille.
|
|
|
Hvad med kablet fra microfonerne hvor meget farver de ? for jeg ved hvor store forskelle der f.eks. er på signalkabler. Hvad med optager elektronikken hvor meget farver dette ? for jeg ved hvor uendelig store forskelle der er på hifikomponenter. Hvad med signalkablerne og udstyret til cd-præssen hvor meget farver dette ? jeg ved hvor meget tab der er på optagelser og cd-kopier.
Alt i alt du kan ikke sammen ligne direkte med virkeligheden da udstyr farver og du ikke ved hvad der er sket i optager sammenhængen og mixningen og præsningen af kablerne. Du skal til at TAGE dig sammen Søren for jeg kan tage dig seriøst for jeg ved hvor uendelig enig du er med mig i at signal kabler kan farve helt vildt meget hvorfor glemmer du så altid de farvninger og fejl som sker før du har Pladen i hånden kan du svar mig på det ? man skulle næsten tro at du tror at pladen er den rette virkelighed.
Det der sker når du laver og udvælger anlæg på denne måde er at det farver og f.eks. udstyret ikke kan vise så store forskelle på rum på dine plader noget vi jo har testet, hvorfor er du tilfreds med f.eks. et så enslydende billede ?
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jonas Bojer og Kurt Kubik:
Jeg må bede jer om at holde jer til emnet...
Alternativt opret en tråd om mikrofoner eller fortsæt på mudderkastning.dk
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kwwel skrev:
|
der er en mere der gerne vil høre dem så det kan vi sagtens finde ud af !! skulle der komme flere til så lad os finde en aften
|
|
|
Efter at have lyttet på dem i 30 sekunder er det da nok til at jeg gerne vil anbefale nordjyder at give k et besøg :)
PS K.
Du savner ikke din G-dis 1 ? Jeg bruger rørdelen som forforstærker, og det lyder som var den fra starten konstrueret til at blive brugt på den måde, da rørdelen driver min effekt perfekt. Sådan. Så tak for det musikalske mesterværk fra hr. Fevgidis ! - den mand burde have større anerkendelse her i dk.
Hvad med at lægge øre til den gamle forsel drev/dac kombination ? Det må da være til at betale nu. Hvad siger din erfaring ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Seen_the_light Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Hej Jonas!
Den kan spille højere end noget andet, og det er jo derfor mange har horn. Jeg foretrækker Megaline frem for hornene.
Og så er der løbet meget vand i åen siger du?
Forklar lige det!
Næppe!!! Det har intet med lydtrykket at gøre at vi entusiaster bruger HURTIGE højtaler. Vi er nogle der elsker musik der bevæger os (skønt skønt). Det skal være en oplevelse at høre musik, og ikke bare et all day surround anlægs lyd (fint til film).
Hvis du har hørt en par fin trimmede Lowther/horn/rum så glemmer om du alt om rundt dig og bare lever dig ind i det skønne soundstage. Og det minder skræmmede meget om virkeligheden med sådanne hurtige ht'er (Lowther eller ligende [hørning]).
Almindelige dynamiske ht kasser kan da også bruges og nogle er adeles udemærkede - men en hurtig ditto det er bare skønt.
OBS: PM4 (f.eks hørning gold) har en magnet styrke på 2.4 Tesla. En ordinær enhed ligger typisk på 0.8 - 1.2 Tesla og hvis du sammenligner på puls responesen på sådanne to enheder bliver du skræmt!!!!!! Ikke underligt vi er mange der elske hurtige højttalere.
Mvh,
STL
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej STL!
Har hørt et par Lowther tygge 1Watt eller 2 og ja det er skræmmende, men ikke realistisk, der er for lidt dyt i bamsen og nul nuancering. Hvis du læser mit tidligere svar til dig, så vil du se, at jeg mener at et par Megaliner med et par svedige udgangstrin på, kan lave lige så meget lydtryk og iøvrigt er mindst ligeså hurtige.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Hej STL!
Har hørt et par Lowther tygge 1Watt eller 2 og ja det er skræmmende, men ikke realistisk, der er for lidt dyt i bamsen og nul nuancering. Hvis du læser mit tidligere svar til dig, så vil du se, at jeg mener at et par Megaliner med et par svedige udgangstrin på, kan lave lige så meget lydtryk og iøvrigt er mindst ligeså hurtige. |
|
|
Hejsa,
Det du siger: at fordi den engang har hørt en Lowther spille dårligt, alså så spille alle lowther baserede ht'er dårligt??? Interessant
Er du politiker af proffesion?
Eller er du bare misundelig over at dine egne ht'er er sløve og dårlige? :-(
Dvs, fordi jeg engang har hørt en given ht'er spille dårligt altså så spille alle ht'er fra dette fabrikat BARE DÅRLIGT... Det kunne da være dejligt hvis livet var så nemt!
Mvh,
STL
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj STL
" er du politiker? Misundelig over egne dårlige højttalere? etc. " skriver du!
Rolig nu......ro på................Jeg har gjort den erfaring, i min korte periode, at største-delen af godtfolket er smagsdommere! take it or leave it! Vi er alle heldigvis ganske forskellige, og har vores mærkesager nøjagtig ligesom dig!!!
Men jeg vil da meget gerne aflægge besøg, og få ny inspiration?
P.S. hvis man ser lyset, skal man passe på det ikke er et modgående TOG!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halli hallo STL!
Nu ikke noget med slutninger a´la Erasmus Montanus!
En sten kan ikke flyve; en HT kan ikke flyve; ergo er en HT en sten???
Nej jeg har trods alt hørt Lowther mere end én gang, desværre har jeg ikke hørt Hørning mere end én gang.
Jeg har en ret fin fornemmelse for, hvad det er for noget de kan de lowther enheder og det er og har altid været noget, som kunne få bigbandoholikere op af stolen. Lige netop dette gør de nok også bedre end nogen anden slags HT. Og det er rigtigt de er hurtige og der er ikke noget delfilter i vejen for musikken, men de er også alt for langsome opefter til at nuancere - sorry! Men de bliver aldrig som en veltrimmet 3 gears Tomos.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Halli hallo STL!
Nu ikke noget med slutninger a´la Erasmus Montanus!
En sten kan ikke flyve; en HT kan ikke flyve; ergo er en HT en sten???
Nej jeg har trods alt hørt Lowther mere end én gang, desværre har jeg ikke hørt Hørning mere end én gang.
Jeg har en ret fin fornemmelse for, hvad det er for noget de kan de lowther enheder og det er og har altid været noget, som kunne få bigbandoholikere op af stolen. Lige netop dette gør de nok også bedre end nogen anden slags HT. Og det er rigtigt de er hurtige og der er ikke noget delfilter i vejen for musikken, men de er også alt for langsome opefter til at nuancere - sorry! Men de bliver aldrig som en veltrimmet 3 gears Tomos. |
|
|
He he
Hvilken højttalere sværger du til? Og hvad har du af udstyr? Hvilken musik lytter du?
Bare nysgerrig...
Vedr. Lowther: Aha... Jammen jeg bruger min lowther i et 4 vejs aktivt system. PM4'ern bruges fra 200 hz-2Khz/7Khz (2 forsk diskant systemer). Jeps, hvis man har en skrigende transistor tomos børge som (nok) du, så kan jeg godt forstå du er bage for PM4'er. Den afslører ALT... Men sammensæt med en super amp (rør eller hybrid) så vil tomosen's lak skralde af bare af glæde...
Problemer med at nuancere? Den var squ god (jeg skal lige grine et par dage endnu  . Ja som man dog kan høre den samme lyd forskelligt.
Mvh,
STL
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kwwel,
Dine Alkibiades, er det ikke med 1 eller 2 stk 12" beymaer bagpå? Det er nogle skønne ht'er!
Som sagt bruger jeg en PM4 og overvejer at skære wizzeren af... Jeg skal lige have snakke med hørning om fodele/ulemper ved dette. Jeg brugen jo også enheden koblet sammen med en dome disk/horn disk. Så ideen med at fjerne wizzeren ville jo være fint = endnu hurtiger gengivelse pga endnu letter membran (9-12g ha ha).
Er der en "prop" som støvhætte på din DX3/4? Eller benytter du phaseplug?
Hvordan er spredningen på din hørning cone tweeter?
Mvh,
STL
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej K.
Jeg synes den G-dis dac 1 har lært mig meget om lyd, teknisk konstruktion og hifi i almindelighed!
1. Prisen. Som du siger er prisen ikke en afgørende faktor, - det er ens egne ører. Og evnen til at stole på ørerne og ikke lade sig styre af sine egne forventninger.
2. Alder. Den dac er en rigtig gammel sag. Men who cares ? Alle vores forventninger siger at en dac og andet hifi ikke må være gammel. Men det eneste jeg har hørt der kun var en klasse under var faktisk også en gammel oldsag, nemlig en Holfi IDA mk2. I øvrigt spillede den gamle G-dis dac1 bedre end den nye dac2 ! Til trods for alskens avancerede digitalkredsløb i den nye :) - jeg er ikke sikker på det kun skyldes anvendelse af rør, men det vil finde en afklaring når vi får blindlyttet mere til sagerne.
3. Masseproduktion. Ved at bygge selv, kan man følge nogle konstruktionsmæssige principper, som er håbløse i en masseproduktion. Det skinner også ud af den G-dis dac 1, der nærmest kan betegnes som hjemmebyg, og som er direkte uanvendelig til en produkt der skal sælges til mere end 10 :). Men der er mange ting at lurre af, specielt på den lokale strømforsyning.
Ved du hvor jeg kan henvende mig hvis jeg skal have g-dis p300 forstærkerne ? Hvilken pris tror du jeg skal punge ud ?
PS. Iøvrigt tror jeg at det kulpotmeter til 5 kr, der sad i den G-dis lød bedre end den NLE 11 ! som jeg skiftede det ud med. Jeg fatter det bare ikke - eller vil ikke vedkende mig det.
Sig til når du vil låne den. Jeg er i Aalborg næsten hvert kvartal, og så kan jeg svinge forbi med den.
|
| Til top |
|
| |