Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 06:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkere med 2N3055 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jo, 2N3055 er da ganske stærke. De kan klare op til 15 A kontinuert og afsætte op til 115 w. Eneste begrænsning i HiFi sammenhæng er deres max-spænding, som ligger på 60-70 v for standard-udgaverne. Dvs. de kan ikke bruges i forstærkere over 70 v (el. 2 * 35 v) i forsyningsspænding - ellers brænder de af ved fuld effekt sammen alene pga. for stor spænding over dem. Man har kunnet få 100 v udgaver, men ved ikke om det er muligt længere, tror MJ15003 og lign. har taget det marked.

Men... Du siger strømforsyningen er defekt... Jeg ville nok lige tjekke om det er transistorerne, det er der jo stor sandsynlighed for at det er med mindre det er trafoen der har lidt varmedøden.
Men klart, virker de, så fortjener de da at komme i en forstærker - strømforsyningen kan fint klare sig med nogle nye Men ellers, så koster ST's (dem jeg satte i B'eren) rundt regnet 10 kr./stk. Ved desværre ikke om/hvor man kan få ON og andre af de lidt federe mærker. Men som sagt i anden tråd, så er ST's nu udemærket, der er bare dem der er lidt federe.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Men... Du siger strømforsyningen er defekt... Jeg ville nok lige tjekke om det er transistorerne, det er der jo stor sandsynlighed for at det er med mindre det er trafoen der har lidt varmedøden.

Hmm... det er nu mere sandsynligt at det er en kondensator der er død, da den ene af to store lytter, er fjernet helt.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hmm Ja og dog... Den virker vel så stadig, blot er rippel lidt voldsom 

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Den bedste substitut for 2N3055 bl.a. i JLH skulle i øvrigt være MJ21194 (TO3) el. MJL21194 (TO264). Det er stort set den eneste "moderne" transistor med tilstrækkelig lav Ft til at de ukompenserede kredsløb som eks. JLH ikke laver en total nedsmeltning.

Jeg mangler transistorer til en JLH forstærker. Jeg har ikke nok 2N3055 liggende til at lave to par. Men jeg har en hel kasse KD503 liggende - mon ikke de kan bruges også? De vigtigste data er 80V, 20A, 150W og fT min. 2MHz.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Ohøj

Sidder her og tænker på, hvilke forstærkere der er lavet gennem tiden og som bruger den hhv. forhadte og elskede 2N3055? (evt. også MJ2955, afhængig af om den er fuldkomplimentær eller ej.)

Umiddelbart kan jeg selv lige komme på klassikerne NAD 3020 og 3120.
Så er der også en anden klassiker, Quad 303, omend jeg er i tvivl om en standard 2N3055 kan klare jobbet ved fuld volume, da forsyningsspændingen er 67 v (standard 2n3055 kan under visse omstændigheder klare 70 volt, ved ikke om det er opfyldt i 303'eren).
En anden omend knap så kendt som de 2-3 første er Musical Fidelity A1.

Den sidste jeg lige umiddelbart kender er A&R A60. Dette er dog lidt snyd, i og med den bruger TIP3055/2955, men det er egentlig samme transistor bare i andet (moderne "plastic") hus, der dog ikke kan afsætte helt så meget effekt som det gamle TO-3.

Så er der jo også selvbyggernes klassiker - John Lindsley Hood (JLH), om end den mig bekendt ikke er blevet lavet kommercielt.

Hvilke forstærkere med 2N3055 kender i så

Newcord TFS76. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes