Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Næste opgradering. - Cost/Benefit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvad med, at "ofre" gode arbejdsforhold i form af god strøm først. Jeg syntes det er en anelse omsonst, at skifte den ene eller anden del ud før det grundlæggende er i orden. Og jeg er IKKE ude på, at starte en strøm/kabel/tweaks diskussion

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Joo, men den benefit jeg får fra det, er vel ret meget mindre end jeg får ved køb af f.eks nye højttalere?

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jo så absolut. Jeg vil mene, at man først begynder at kigge på strøm, når man har smidt de første 100k efter anlægget.

Indtil da får du den største forbedring i lyden ved køb af højttalere.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Jo så absolut. Jeg vil mene, at man først begynder at kigge på strøm, når man har smidt de første 100k efter anlægget.

Indtil da får du den største forbedring i lyden ved køb af højttalere.

??? Totalt uforstående ;o) Det koster ikke ret meget at gøre bare de mest basale ting som at få tjekket fasen og lavet lidt bedre gør det selv kabler! Og det vil du vente med til du har skiftet rundt for 100K for så at finde ud af at du bare skulle have tjekket strømmen?!? Det blir jo ikke bedre end hvad det kommer fra!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Det er jo små bitte detaljer, man ændrer på ang. strømmen. Men en højttaler ændrer fundamentalt på lyden. Det tror jeg de fleste vil skrive under på.

Jeg underkender da ikke, at strøm/fase betyder noget, men i det samlede billede er det meget lidt.

Synes det er lidt forfejlet at snakke om i denne tråd.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Nok ikke i forhold til at hans højtalere umiddelbart er for små til at flytte luften i så stort et rum!

Men ellers kan jeg faktisk slet ikke forstå det med at skulle over 100K før man kigger på strømmen?!? Og det behøves jo ikke at være strømkabler til mindre formuer, eller andet afsindigt! Bare lige at bruge en del af summen til at starte med for at sikre at man ikke jagter sin egen skygge!

Selvfølgeligt er en højtaler da en væsentlig del af lyden, men dem han har er da ok! De er måske bare lige små nok til det store rum. Men et radikalt indgreb i ens 230V del kan altså betyde ganske meget! Det afhænger selvfølgeligt af hvordan det allerede er koblet sammen hvor meget det giver, men også af hvormeget man putter i det (ikke forstået i kroner, men i interesse/eksperimenter og tilegning af viden).

Et simpelt kabel lavet af 1,5mm2 installations kabel (eller 2,5mm2) koster måske under en hund. Og et med skærm kan vel laves for 2-300 og op. En strømskinne af god kvalitet kan vel fås fra 6-800 og op.

Der er bunker af DIY løsninger som feks. http://www.venhaus1.com/diymains.html eller Kurt Kubiks NKT kabel.

Men man kan jo også lade være at gøre noget og vente til der står udstyr for 100K ;o)

Mvh

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Granholm:

Jeg skal lige have det på det rene her:

Du snakker om, at lave/købe et nyt strømstik fra dåsen til forstærker/cd?

For det er jo ikke en herregård vi snakker om her så...

McBrain

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej McBrain!

Jeg siger også højttalere. Du skriver at du leder efter en "bestemt dyb bas" - det får du ihvertfald ikke 4 fem-tommer (ialt) til at levere på så mange kvadratmeter..
 Du og Hurtig lader til begge at være glade for SA lyd - så når han anbefaler Dali 850, var den måske værd at gi' et lyt !

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Svinefar:
Tråden handler om cost/benefit og der syntes jeg det er helt relevant at tale om strøm. I mine ører er det ret omsonst at jagte forbedringer i form af det ene eller det andet hvis grundvilkårene ikke er i orden. Ja, der er tale om en relativt mindre indvirkning på lyden, men er det ikke også ofte små parametre vi bedømme lyden på: uheldige s-lyde, upræcis bas osv osv.. Efter min helt egen og forchromede mening vil mindre optimal strøm kunne føre til en uendelig jagt på højtalere, som måske kunne gøres væsentligt billigere når det kom til stykket. For mig svarer det til, at købe dyre højtalere og smide dem tilfældigt ind i rummet... Og når vi er ved rummet, så er dette det utvivlsomt største element i lyd og et sted hvor der virkelig kan gøres meget uden den store udgift. Et 100K anlæg kan med største lethed spille meget ringere end et 10k ditto, såfremt rum og strøm ikke er i orden - uden at jeg tror et rum nogensinde bliver i orden

McBrain:
Optimal strøm starter ved sikringsboksen og indebærer, at der trækkes et kabel fra egen gruppe som er dedikeret til anlæget. Altså at du får en elektriker til, at opsætte en stikkontakt ved siden af din eltavle og herefter kan du selv trække et installationskabel ind til dit anlæg. Det koster ikke en herregård og skal det gøres billigt anvender du sammen kabeltype fra de forskellige apparater og samler disse med kablet fra eltavlen med kronemuffer.
Næste led kunne være en samledåse efter stjerneprincippet og dedikerede netkabler der, som Granholm skriver, ikke behøver at koste en formue.

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Hejsa

Svinefar:
Tråden handler om cost/benefit og der syntes jeg det er helt relevant at tale om strøm. I mine ører er det ret omsonst at jagte forbedringer i form af det ene eller det andet hvis grundvilkårene ikke er i orden. Ja, der er tale om en relativt mindre indvirkning på lyden, men er det ikke også ofte små parametre vi bedømme lyden på: uheldige s-lyde, upræcis bas osv osv.. Efter min helt egen og forchromede mening vil mindre optimal strøm kunne føre til en uendelig jagt på højtalere, som måske kunne gøres væsentligt billigere når det kom til stykket. For mig svarer det til, at købe dyre højtalere og smide dem tilfældigt ind i rummet... Og når vi er ved rummet, så er dette det utvivlsomt største element i lyd og et sted hvor der virkelig kan gøres meget uden den store udgift. Et 100K anlæg kan med største lethed spille meget ringere end et 10k ditto, såfremt rum og strøm ikke er i orden - uden at jeg tror et rum nogensinde bliver i orden

McBrain:
Optimal strøm starter ved sikringsboksen og indebærer, at der trækkes et kabel fra egen gruppe som er dedikeret til anlæget. Altså at du får en elektriker til, at opsætte en stikkontakt ved siden af din eltavle og herefter kan du selv trække et installationskabel ind til dit anlæg. Det koster ikke en herregård og skal det gøres billigt anvender du sammen kabeltype fra de forskellige apparater og samler disse med kablet fra eltavlen med kronemuffer.
Næste led kunne være en samledåse efter stjerneprincippet og dedikerede netkabler der, som Granholm skriver, ikke behøver at koste en formue.

Mvh
Mike

-Tror sgu' du står pænt alene i den cost/benefit-analyse, Mike.....

mvh S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg synes bestemt det burde være dine SA`er der står for tur. Dit rum er ret stort jo!

Dali 850 er et godt bud synes jeg!

held og lykke

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
MikeAalborg skrev:

Hejsa

Svinefar:

McBrain:

Mvh
Mike

-Tror sgu' du står pænt alene i den cost/benefit-analyse, Mike.....

mvh S.R

Måske/måske ikke ;o) Men ville nok starte med en ordentlig fordeler boks med et godt kabel til nærmest stikkontakt og så kabler til de apperater der har netbrønd. Ny gruppe og seperat ledningstræk kan godt løbe op alt efter hvad der kan lade sig gøre. Det kan jo kræve større reperations arbejde efter at elektrikkeren har været igang!  Prøv evt. en Supra dåse. http://www.avconnection.dk/ sælger dem og som "fjern salg" er der jo returret. Der er også andre løsninger end Supra (der nemlig ikke fungerer godt i alle setup).

Cost benefit er absolut til 230V installlationens favør hvis det kan gøres uden de store indgreb i resten af hus/lejlighed og målertavle. En ekstra gruppe koster vel i billigste tilfælde en times tid. Og kan man leve med et installationskabel der er trukket synligt (eller i kabelbakke) så koster det ikke alverden per meter at få det ført frem. Er der ikke plads i målertavlen og skal kablerne fræses ind i vægen er det en helt anden sag.

Men i dit tilfælde er det nok højtaleren der kommer først og er der penge i budgettet efterfølgende så ville mit valg være strøm. Startende fra dit anlæg og bagud.

Mvh

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

ok.

Jeg shopper lidt rundt :)

Mange tak for opmæksomheden alle

McBrain

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Kunne være interessant at høre, hvad du har fået ud af diskussionen?

Om du er hoppet på strømvognen eks?

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Syn's du får det til at lyde så negativt med den strøm vogn . Kunne egentligt godt tænke mig at høre lidt om dine erfaringer i den retning!

Iøvrigt er det vigtigeste jo hvad der lyder godt for en selv mere end hvad andre syntes (de skal jo ikke lytte på det til dagligt). Og at prøve en fordeler dåse eller to samt et par netkabler i den billige ende (evt. gør det selv løsninger) behøver jo slet ikke at ende med at koste en krone hvis man ikke kan lide det eller ikke kan høre forskel overhovedet. Bare husk at aftal returret eller køb via internet hvor der er 14 dage i følge købeloven (hvis det er købt i DK i hvert tilfælde).

Mvh

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Strøm er nok noget der ligger længere ude i tiden ;)

Jeg tror konklusionen må være at jeg, på sigt, lander mig et par nye højttalere. Dali 850 tiltaler mig ikke synderligt rent designmæssigt, men de har højttalere der ser lækre ud. Designmæssigt er jeg langt mere over i de flere gange nævnte, SF og VA. Men nu ser vi...

Grundlæggende set er jeg jo tilfreds med mine Sa'ere. De leverer en fremragende mellemtone og diskant, men mangler som sagt lidt mere pondus. Jeg er _ikke_ basaholic, men savner blot den mere fysiske side af Korn, System of a Down o.l.

Det har været fedt med så mange gode ideer. Cd-afspilleren bliver nok ikke opgraderet foreløbigt. Det er simpelt hen for dyrt. Det løber op i ca. 4500 ifølge LC Audio. Og så er spørgsmålet så om det er det værd...

Nej.... Det bliver nok nogle nye højttalere når pengepungen tillader det :)

McBrain

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Jamen held og lykke!

Prøv dog alligevel lige at tjek net fasen på din 230V! Det er nemt og koster ikke noget ;o)

Mvh

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Af højtalere kunne du også overveje Dali Grand Diva. De har efter min mening noget af det du efterlyser. Hvis du vil have VA gulvhøjtalere, skal du nok af med lidt mere end 5000 + hvad du får for dine SA. Men så må du jo bare spare lidt mere op

I stedet for at opgradere cd-afspilleren, kunne du jo også købe en ekstern DAC.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej Rune-

Joo, men der bliver alligevel solgt både VA og SF til lige under 10000kr herinde.

Tjekker lige de DALI der :)

McBrain

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Husk på, at der ofte er en sammenhæng mellem ejerglæde, antal solgte enheder/antal til salg brugt.

Der er solgt temmelig mange Diva'er, og nok flere end der er solgt VA og SF tilsammen. Men pudsigt nok er det altid VA og SF der er til salg brugt, mens DIVA er nærmest umulig at opdrive!
Når folk taler for eks VA, og mener det er guds gave til HIFI folket skal det nok ses i lyest af, at de lige har betalt guldet for dem...

Det samme kunne man se da den første TACT kom på gaden. Den spillede helt anderledes end man tidligere havde oplevet, og folk betalte gerne de 80k svjh. Dem der havde købt snakkede ikke om andet end hvor genial den var. 3 måneder senere var der forbløffende mange til salg brugt.... Sikekrt fordi nyhedes glæde havde lagt sig, og man havde prøvet at lytte, og konstateret at det lød hæsligt... Men dog anderledes!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes