Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Problem med pioneer skærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rune Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

For to dage siden opdagede jeg der var burn in på skærmen.Angry

Jeg har tilsluttet en xbox hvor jeg har spillet lidt hver dag kun i perioder højest en til to timer af gangen. Det er de forskellige liv indikatorer og andet der er brændt fast, tv2 logoet sider der også.  Er godt nok træt af det er kommet så let. Har prøvet med lade skærmen stå med hvid skærm natten over. Det hjalp lidt men det er der stadig. Skærmen er ca. to måneder gammel. Jeg har læst i brusvejledningen at hvis det samme billede står på skærmen i flere timer, eller i kortere tidsperioder flere dage i træk, kan der dannes en permanent efterglød, som ikke forsvinder fra skærmen, da det har brændt sig ind i luminescensstoffet. Hvis man har vist stillbilleder skal man sætte skærmen indstillet til WIDE eller FULL mindst 3 gange så længe, som det sidste stillbillede har stået på skærmen. Der står også at elsparefunktionen kan sættes til at forebygge skader, der sætter den kontrast og lyset ned i styrke.

Kan det virkelig passe at man skal gå på kompromis med billede kvaliteten, for der ikke sker skader på skærmen. Da jeg købte skærmen fik jeg at vide man bare ikke skulle lade den stå med det samme billede i mange timer feks. natten over. Men nu da jeg kontaktede forhandleren sagde han at skærmen er mere følsom de første 300 timer og derfor skulle passe på det første stykke tid.

Det er mærkeligt man ikke får det af vide når man køber skærmen, så havde jeg nok valgt en lcd skærm i stedet for.Cry

Kan jeg gøre noget mere for fjerne det på en anden måde? Feks. sætte det hvide billede på med mere lys og kontrast. Har i nogle forslag til lcd skærme i samme pris og billede klasse da jeg ellers er meget tilfreds med pioneer skærmen, kan bare ikke leve med mørke skygger i hjørnerne.Dead

Til top Vis Rune Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune Frandsen

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke fjerne indbrændingen overhovedet. Det er jo sådan at der nu mangler en lille smule mere fosfor der hvor diverse logoer har været. Altså der er en forskel i fosforbelægningen nu som du ikke kan udjævne med en masse hvidt lys, kun "udjævne" ved hjælp af lavere kontrast...

På et service værksted kan de dog "vaske" billedet rent igen, men det er også ved brug af fosforafbrænding bare mere kontroleret. Altså de brænder bare resten af skærmens fosforlag indtil det matcher dine indbrændinger. Har set et LG 42" der var brændt fast med cartoon network i højre hjørne, det fik værkstedet væk igen...

Du kan få mange lækre 40" LCD fra 20K og opefter, ved ikke hvad du har givet for dit Pioneer men det er vel omkring de 30K?

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

strong skrev:
På et service værksted kan de dog "vaske" billedet rent igen, men det er også ved brug af fosforafbrænding bare mere kontroleret. Altså de brænder bare resten af skærmens fosforlag indtil det matcher dine indbrændinger. Har set et LG 42" der var brændt fast med cartoon network i højre hjørne, det fik værkstedet væk igen...

De kan ikke gøre noget du ikke selv kan gøre. Jeg gætter på 48 timer med sne på skærmen (bemærk det skal være sne, ikke hvid skærm). Det burde løse problemet.

strong skrev:
Du kan få mange lækre 40" LCD fra 20K og opefter, ved ikke hvad du har givet for dit Pioneer men det er vel omkring de 30K?

Men ikke ét med samme billedkvalitet (om det så er ringere, det er en anden diskussion...)

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

hej....

Mit pioneer har også et indbrændt mærke med Tv2, men det var først efter at have læst tråden at jeg opdagede det. Personligt kan jeg sagtens leve med det, og har ikke i sinde at bytte til et lcd da de efter min smag har et meget dårligere billede!!!

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare er image retention og ikke burn in, kan det forsvinde ved at gøre som Otto.

Jeg har nu haft mit 436XDE i to uger nu uden ét eneste problem (bank-under-bordet), men jeg kan heller ikke fordrage overstyrede billeder med alt
for meget kontrast og farve.

Min DVE disk er på trapperne, men indtil videre kører jeg med Gem2 i strømbesparelse (burde vel hedde Spar2, men oversættelser glipper fra tid til
anden ), en kontrast på 25, og dynamisk kontrast er slået fra.

Husk at når du spiller spil bør skærmen stå på Spil.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Fritten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en pioneer skærm og har også et svagt tv2 logo, skærmen har kørt 400 timer så det med at efter 300 timer skal den blive bedre ved jeg ikke hvor kommer fra. Jeg har kørt med nedsat kontrast hele tiden. Jeg blev lidt nysgerrig efter at se hvor lang tid der egentlig går før der kommer image retention, så jeg prøvede TDC kabel tvs infoside, de har i nederste højre hjørne et sted hvor der står TDC Kabel TV, allerede efter 30 minutter er der en svag retention hvor man på en lys baggrund kan se TDC. Nu er det så jeg godt kunne tænke mig en pioneer mand eller fagmand på banen. Kan det passe at man skal tønde sin skærm og lade den stå med sne på i 48 timer som Otto skriver hvis man har set en film på tv2.?? Det er en skærm til 30-40K det er jo helt uhørt. Er det forskelligt fra skærm til skærm eller er det samme problem på alle.?
Til top Vis Fritten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fritten

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Rune Frandsen skrev:

...

. Har i nogle forslag til lcd skærme i samme pris og billede klasse da jeg ellers er meget tilfreds med pioneer skærmen, kan bare ikke leve med mørke skygger i hjørnerne.Dead

Svært at svare på, da du ikke har skrevet, hvilken skærm det drejer sig om...

Jeg sammenlignede for nylig en Samsung 50" plasma, Pioneer 50" plasma (topmodel) og Samsung 40" + 46" LCD - såvel med HD-demo som m. TV-signal. Dårligst (men stadig ganske god) var Samsung 50" plasma. De 2 LCD-skærme matchede på de fleste punkter fint Pioneer'en - og med TV-signal stod Samsung LCD faktisk bedre, hvor Pioneeren "flimrede" i de hvide streger på tennisbanen (der blev vist tenniskamp fra TV2).

Jeg har nu bestilt en Samsung LCD....

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Fritten skrev:
Jeg har også en pioneer skærm og har også et svagt tv2 logo, skærmen har kørt 400 timer så det med at efter 300 timer skal
den blive bedre ved jeg ikke hvor kommer fra.

Bedre er ikke lig problemfrit.

Fritten skrev:
Jeg blev lidt nysgerrig efter at se hvor lang tid der egentlig går før der kommer image retention, så jeg prøvede TDC kabel tvs
infoside, de har i nederste højre hjørne et sted hvor der står TDC Kabel TV, allerede efter 30 minutter er der en svag retention hvor man på en
lys baggrund kan se TDC.

Jeg har nu ikke testet med infokanalen, men jeg har da set tv fra andre kanaler med logo i mere end 30 minutter, og jeg kan som sagt ikke se
noget (endnu?).

Hvor gammel er din skærm? Ifølge AVForum var der et problem med de allerførste 436'ere fra efteråret, men det kan rettes med en
firmwareopdatering (kræver teknikker).

Fritten skrev:
Nu er det så jeg godt kunne tænke mig en pioneer mand eller fagmand på banen. Kan det passe at man skal tønde sin skærm
og lade den stå med sne på i 48 timer som Otto skriver hvis man har set en film på tv2.?? Det er en skærm til 30-40K det er jo helt uhørt. Er det
forskelligt fra skærm til skærm eller er det samme problem på alle.?

Det kan godt passe at køre med sne i nogle timer virker på image retention, men du burde ikke opleve image retention efter blot at have været
på en kanal i et par timer, som en film varer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke indstillinger I har på jeres skærme.

Fritten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Fritten skrev:
Jeg har også en pioneer skærm og har også et svagt tv2 logo, skærmen har kørt 400 timer så det med at efter 300 timer skal
den blive bedre ved jeg ikke hvor kommer fra.

Bedre er ikke lig problemfrit. Ok, men hvad kan man som forbruger der køber en skærm til 40.000 så forlange.? 

Fritten skrev:
Jeg blev lidt nysgerrig efter at se hvor lang tid der egentlig går før der kommer image retention, så jeg prøvede TDC kabel tvs
infoside, de har i nederste højre hjørne et sted hvor der står TDC Kabel TV, allerede efter 30 minutter er der en svag retention hvor man på en
lys baggrund kan se TDC.

Jeg har nu ikke testet med infokanalen, men jeg har da set tv fra andre kanaler med logo i mere end 30 minutter, og jeg kan som sagt ikke se
noget (endnu?).

Hvor gammel er din skærm? Ifølge AVForum var der et problem med de allerførste 436'ere fra efteråret, men det kan rettes med en
firmwareopdatering (kræver teknikker). Skærmen er 2. måneder gammel

Fritten skrev:
Nu er det så jeg godt kunne tænke mig en pioneer mand eller fagmand på banen. Kan det passe at man skal tønde sin skærm
og lade den stå med sne på i 48 timer som Otto skriver hvis man har set en film på tv2.?? Det er en skærm til 30-40K det er jo helt uhørt. Er det
forskelligt fra skærm til skærm eller er det samme problem på alle.?

Det kan godt passe at køre med sne i nogle timer virker på image retention, men du burde ikke opleve image retention efter blot at have været
på en kanal i et par timer, som en film varer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke indstillinger I har på jeres skærme.

Lav kontrast 26, farve er også sat ned.

Til top Vis Fritten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fritten

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Fladskærme har problemer med image retention og burn in, og det er uanset om det koster 10K eller 100K - det er et problem med
teknologien, ligesom CRT også har diverse problemer.

Dog burde forhandlere være bedre til at forklare kunderne det, men de vil jo i de fleste tilfælde hellere sælge end oplyse.

Kører du med DRE slåt til? Står skærmen på Dynamisk, Film, Standard, Bruger el. lign?

Jeg kører med kontrast på 25, farve på -1 (så vidt jeg lige husker), DRE slukket, ACL slukket, CTI tændt, sortniveau tændt, Strømbesparelse Gem2.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kontakter man ikke Pioneer, de kan om nogen give det rigtige svar, her ser vi kun at stort set alle har det samme problem, så der kræves en fagmand / importør til at give det rigtige svar på - www.pioneer.dk, hvor man evt. kan finde et telefon nr. - support og service er med i prisen.
Og i virkeligheden er vi vel bare der, hvor man kan tillade sig at gentage, teknologien / kvaliteten på fladskærme, ikke er god nok endnu.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er da nok muligt  Pioneer kan kontaktes, men er der virkelig ingen myndighed som kan tvinge TV kanalerne til slukke for deres  L O G O.

OK  OK  Igennem rigtig mange aar anvendte STOFA/Telia en multibilledkanal men her skiftede rammerne Farve saaledes der ingen skader skete. Men jeg ved godt TV programmerne i dag er GUDERNE  men der maa vel komme graenser. Jeg mener de der sorte bjaelker vil vel ogsaa begynde goere sig gaeldende.

Med venlig hilsen osprey

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Beklager den store skrift, sorry det er en laant computer, mvh osprey

Djon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

ARGH, så har jeg også fået burn-in / retention på min 436 XDE!

At se Orange County 1 time på Kanal 5 mandag - fredag har nu lavet et stort fedt "5" tal samt "Seriestriben" øverst til venstre på min skærm.

Den var sat til spar2, contrast 40 og DRE på MID.

Prøver at køre mig noget "snevejr" på skærmen i noget tid nu, men hold kæft hvor er det bare ikke imponerende af en skærm til den pris!
Til top Vis Djon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Djon

Lars Cetti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Det var da utroligt... min har ikke været i NÆRHEDEN af burn-in/retention.... Og jeg er på samme kanal i mange timer, med et stort grimt logo i hjørnet...

Nej,, mine øjne fejler intet

Mystisk at i bliver ramt af det, når jeg slet ikke er...

Til top Vis Lars Cetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Cetti

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Slap nu af gutter, jeg har selv et pioneer og og jeg "troede" også at jeg havde fået burns, især da jeg fik min xbox360 og spillede 8 timer om dagen, MEN det er sikkert blot image retention som nok skal gå væk, og det kan sagtens tage LANGT tid før det er helt væk.

Det bedste man kan gøre er bare ikke at fukusere på det og nyde skærmens billedkvalitet.

Som mange også har sagt så har de ikke lagt mærke til noget før de læste om problemet.

Det er det samme med projectore, hvis du kender f.eks LCD`s typiske problemer, så begynder man jo at lede efter dem, og så lægger man pludselig mærke til "vertical banding" osv.  (Hvis i har en LCD projector, så lad være med at undersøg hvad Vertical Banding er hvis du ikke ved det!!!) så lægger man ikke så meget mærke til det.

Bare et råd herfra, jeg nyder ihvertfald min pio-436 for den sparker R..!!!

Mvh.
Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Djon skrev:
ARGH, så har jeg også fået burn-in / retention på min 436 XDE!At se Orange County 1 time på Kanal 5 mandag - fredag har nu
lavet
et stort fedt "5" tal samt "Seriestriben" øverst til venstre på min skærm.Den var sat til spar2, contrast 40 og DRE på MID.Prøver at køre mig noget
"snevejr" på skærmen i noget tid nu, men hold kæft hvor er det bare ikke imponerende af en skærm til den pris!

En kontrast på 40 lyder også højt - med Selector eller DVD som kilde vil en kontrast på 40 få farverne til at bløde på min 436. Min kontrast er på
22 - regner dog med at kalibrere skærmen med DVE i næste uge.

Dynamisk kontrast er også slået fra - jeg bryder mig ikke om teknologier der automatisk laver om på billedernes histogrammer.

Jeg har større tiltro til kameramanden end til TV fabrikanten. Det svarer jo til at køre Auto Levels i Photoshop hele tiden

Står din skærm i øvrigt på Bruger, Normal, Dynamisk, Film eller lignende?

Image retention har som nævnt heller intet med pris at gøre - det er noget man må leve med, ganske som man må leve med diverse fejl i
irritationsmomenter på CRT skærme.

Jeg har endnu ikke selv oplevet retention, men skærmen har også kun kørt 80 timer.

Djon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Den står på Standard. Har også sat fabriksindstillingen i kontrast på 40 ned til 20 nu.
Til top Vis Djon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Djon

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Og i virkeligheden er vi vel bare der, hvor man kan tillade sig at gentage, teknologien / kvaliteten på fladskærme, ikke er god nok endnu.

Er vi det, fordi en producent af plasma har et problem?

Jeg vil tilnærme mig at stille mig uenig, med det forbehold, at jeg med al tydelig ser problemet i at give 25-30k for en skærm, der har tendens til at lave burn-in.

spilfair
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvordan i indstiller for at få burn in. Har kun set svage spor der forsvinder af sig selv i løbet af få timer, skyggerne er kun synlig på 10 cm afstand, og dermed totalt ligegyldig. 

Teknologien vil heller ikke være god nok til dig om 5 år Toftedal for der nok noget bedre lige om hjørnet. 

Og nu Toftedal har vi vist alle hørt det udsagn til kvalmepunktet, men derudover er vi glad for vore "low tech" køb af pioneer .  

Til top Vis spilfair's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spilfair

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes