Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vienna speakers til salg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Det er altid kedeligt med de produkter der kører op og ned i pris. Selvfølgelig er dem der hopper på vognen ved bundpriser, bedre stillede. Men dem der har betalt fuld pris er mindre glade, idet brugtmarkedet bliver utilregneligt, og nogle kan aldrig få den pris for deres brugte højtaler, som købsprisen berrettiger til.
Men det er vel et symptom som man ofte ser i forbindlse med mindre distributører, de sjakre lidt rundt på markedet for at få fodfæste og akkumulere et salg. Ligesom et større volumen på indkøb hos fabrikken, sædvanligvis giver lavere indkøbspris, hvorfor man så efterfølgende vælger at dumpe priserne, for at få afsat den stor mængde af billigere indkøbte højtalere.

Dermed ikke sagt, at der er noget galt med selve produktet, slet ikke, men som forbruger og det altid eksisterende brugtmarked, er man dårligt stillet med den sjakren med priserne. Med en roligere strategi, hvor man holder en konstant fornuftig lav pris på sine produkter, kan folk finde ud af det, der er ro om produktet, hvilket er til glæde for alle parter og ikke mindst brugtmarkedet.
Det er jo ikke uvæsentligt, når man investerer forholdsvis mange penge i et produkt, at man så også kan komme af med det igen, uden at tabe stort pga. distributørens op og nedture med prissætningen.

Men nu hvor der er kommet lidt forhandler system i det med pågældende produkt, så kommer der nok lidt mere ro og struktur over det, med ensartede kampagner og priser, det er en nødvendighed i forbindelse med et forhandlernet, modsat stopper forhandlerne hurtigt.
Det er jo også en af de faktorer, der er med til at gøre et produkt stort og godt -at man kan stole på at deres modeller og priser ikke konstant skifter, hvilket skaber forbrugertillid.

Mange VAére til salg, jamen sådan går det vel for mange mærker - og de er vel ikke noget specielt, hverken overnegativt eller overpositivt, de spiller musik på deres egen måde, og markedet taler deres eget sprog / lyd.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Eneste problem er hvis man har udset sig en helt specifik vare, og den ikke er til salg brugt. Jeg så mig eksempelvis kær på Scheu DIY pladespiller, og det har jeg endnu til gode at se på brugtmarkedet.

Hehe... En rigtig gør det selv mand

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Kim Petersen skrev:
Eneste problem er hvis man har udset sig en helt specifik vare, og den ikke er til salg brugt. Jeg så mig eksempelvis kær på Scheu DIY pladespiller, og det har jeg endnu til gode at se på brugtmarkedet.

Hehe... En rigtig gør det selv mand

Lidt er man vel  Det var faktisk rigtig sjovt, men jeg skal nu have lavet en flottere plint, forhåbentlig når en af mine fætre bliver færdig med sit værksted.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det var ikke for at være negativt. Det er bare lidt pudsigt, at der er så mange VA'ere til salg, efter folk udtalte sig så ekstremt positivt om dem.
Ingen tvivl om, at VA spiller helt specielt. Men som sagt... når det specielle ikke længere er en nyhed, begynder folk at lytte efter, og det specielle vitterligt er godt, eller man bare faldt for det specielle.

Er der vitterligt tale om noget nyt og specielt godt er alle glade. Viser det sig, at det bare er en forringelse af det man tidligere havde, men med sin egen specielle karakteristik, vælger mange af sælge skidtet igen... Og som sagt er der ofte en del VA'ere til salg!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Ingen tvivl om, at VA spiller helt specielt. Men som sagt... når det specielle ikke længere er en nyhed, begynder folk at lytte efter, og det specielle vitterligt er godt, eller man bare faldt for det specielle.

Er der vitterligt tale om noget nyt og specielt godt er alle glade. Viser det sig, at det bare er en forringelse af det man tidligere havde, men med sin egen specielle karakteristik, vælger mange af sælge skidtet igen... Og som sagt er der ofte en del VA'ere til salg!

Jeg har ikke haft mine VA BCG særligt længe, men er da efterhånden begyndt at vænne mig til dem efter skiftet fra Infinity Omega. Dem savner jeg på sin vis, idet de var meget behagelige at lytte til, varme i det, og specielt båndene kunne jeg godt li'. Men min rørforstærker var vist lidt overbebyrdet, bassen havde den ikke helt styr på, og med BCG kan jeg godt høre at der er luft til lidt mere, der er god bas og kontrol, der er mere præcision, og det er stadig musikalsk - men båndene, dem savner jeg nu alligevel.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

- Tror mange ejere af strauss opgraderer til Mahler... det kan også være noget af forklaringen...

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Knoxville

Jeg er nu ikke så sikker på at der sælges Mahler i stride strømme og på kontainerniveau, de koster trods alt lidt mere end lidt. Det er nu nok mere på det lydmæssige årsagen skal findes, ganske som med andre mærker.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:
Jeg er nu ikke så sikker på at der sælges Mahler i stride strømme og på kontainerniveau, de koster trods alt lidt mere end lidt. Det er nu nok mere på det lydmæssige årsagen skal findes, ganske som med andre mærker.

Nogle skifter for at prøve noget andet, nogle hører anderledes end andre, og nogle opgraderer (ikke nødvendigvis til Mahler).

I betragtning af hvor mange VA der angiveligt er handlet her i landet synes jeg nu ikke at brugtmarkedet er oversvømmet af dem - det kommer vel også i bølger ligesom så meget andet, og så ser man intet til mærket i nogle måneder.

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Jeg synes det er en lidt underlig holdning at have at man ikke vil tage et mærke seriøst, fordi det pludselig sælges billigere. Det er som om at værdien af produktet ikke afgøres af hvor godt produktet er, men af hvad nyprisen er? En højttaler er 50.000,- værd, hvis den _altid_ sælges til 50.000,-, men hvis den pludselig sættes ned til 30.000,- så er den ikke pengene værd længere? Det hænger da ikke sammen...

[/QUOTE]

Otto,

Der er det at sige til det at når man har flere 100K kroner stående i anlæg som jeg har og stadig har et begrænset budget, så er der andet end lyd kvalitet som styrer indkøbene. En ikke uvæsenlig parameter et at holde værdien på investeringen. Og er der et mærke som ikke holder en rimelig fast prispolitik så er det nok til at dette mærke ikke har min interesse.

Dermed ikke sagt at der skal tjenes penge på hifi, hvilket jeg bestemt heller ikke gør. Men der er jo heller ingen grund til at gøre hobbyen dyrere end nødvendigt.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Kim Petetrsen

Jeg er enig med dig og skriver vel som sådan også sådan - alle mærker gennemlever at være til salg, alt efter omsætningen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

jero skrev:
Det er korrekt , jeg ville blot få kvalme hvis jeg havde købt et sæt Vienna til 50.000,- for et par måneder efter at konstatere at jeg kunne have sparet 20.000,- i forhold til den oprindelige pris.Hvordan retfærdigør man det overfor køberne ?

Det er for mig at se meget enkelt: Hvis jeg får et tilbud der gør at jeg kan sætte prisen på en vare ned, skal jeg så sige nej tak af hensyn til tidligere kunder, eller alternativt stikke den ekstra avance i lommen, og dermed holde prisen på et kunstigt højt niveau - frem for at lade andre få glæde af en lavere pris på et godt produkt?

Hvis højttaleren var 50.000,- værd for dig da du købte dem, så er du ikke blevet snydt fordi den bliver sat ned til 30.000,- bagefter (jeg vil iøvrigt lige påpege at vi qua vores 30 dages ombytningsret i praksis sikrer kunderne mod prisfald 30 dage efter købet - hvad der sker mere end en måned efter købet må man sige at man ikke kan forlange at butikken skal gardere én imod). Højttalerne hjemme i stuen begynder jo ikke pludseligt at spille ringere, fordi naboen køber et sæt magen til billigere. Eller hvad? Hvis de gør, så er det i hvert fald en blåstempling af at psykologien er den mest væsentlige faktor i et hifi-anlæg...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kim Petetrsen

Jeg er enig med dig og skriver vel som sådan også sådan - alle mærker gennemlever at være til salg, alt efter omsætningen.

Jeg modsagde dig skam heller ikke, men føjede til din kommentar

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Det er for mig at se meget enkelt: Hvis jeg får et tilbud der gør at jeg kan sætte prisen på en vare ned, skal jeg så sige nej tak af hensyn til tidligere kunder, eller alternativt stikke den ekstra avance i lommen, og dermed holde prisen på et kunstigt højt niveau - frem for at lade andre få glæde af en lavere pris på et godt produkt?

Jeg undrer mig egentlig over at I kan sænke prisen så meget når Jensen kører videre med sine priser. Er det Jer der dumper prisen, eller er det Jensen der skummer fløden?

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

altså hvor mange sæt VA strauss og beethoven(concert grand incl) er der solgt i dette land?under 100 sæt vil jeg tro,tror det var inde og vende på chatten et tidspunkt(noget siden) og der var tallet 70 sæt alt incl og det er jo ikke samme mængder som B&W N/dali  helicon feks og de er dælme ikke tit til salg syntes jeg,men bare fordi nogle sætter deres VA til salg behøver de jo ikke at være dårlige af den grund,som sagt folk opgraderer/flytter får andre kærester u name itat nogle forhandlere pludselig sætter prisen 25-30% ned skal vi som forbrugere bare være glad for!
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:
Der er det at sige til det at når man har flere 100K kroner stående i anlæg som jeg har og stadig har et begrænset budget, så er der andet end lyd kvalitet som styrer indkøbene. En ikke uvæsenlig parameter et at holde værdien på investeringen. Og er der et mærke som ikke holder en rimelig fast prispolitik så er det nok til at dette mærke ikke har min interesse.

Dermed ikke sagt at der skal tjenes penge på hifi, hvilket jeg bestemt heller ikke gør. Men der er jo heller ingen grund til at gøre hobbyen dyrere end nødvendigt.

Jeg forstår godt argumentet, og når man køber en bil skeler man jo også til gensalgsværdien. Jeg synes bare personligt at det er et forkert grundlag at investere i hifi på, grejet må vel skulle købes fordi man synes det er fedt, ikke for at det skal kunne sælges igen?

(professionelt set er det absolut en positiv ting at folk skifter tit ud, eftersom det er dét jeg lever af! )

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
altså hvor mange sæt VA strauss og beethoven(concert grand incl) er der solgt i dette land?under 100 sæt vil jeg tro,tror det var inde og vende på chatten et tidspunkt(noget siden) og der var tallet 70 sæt alt incl og det er jo ikke samme mængder som B&W N/dali  helicon feks og de er dælme ikke tit til salg syntes jeg,men bare fordi nogle sætter deres VA til salg behøver de jo ikke at være dårlige af den grund,som sagt folk opgraderer/flytter får andre kærester u name itat nogle forhandlere pludselig sætter prisen 25-30% ned skal vi som forbrugere bare være glad for!

Mine bud på hvorfor VA har en lidt kraftig overvægt i KSB her på siden: Andelen af VA købere der er brugere på H4A, er ganske enkelt meget stor. Når de skal sælges igen, er sandsynligheden for at det bliver hér, større. En VA-køber er generelt set meget obs på hvad der rører sig (ellers havde han aldrig hørt om VA...), mens mange Dali/B&W købere bare er "almindelige forbrugere", der "bare" gerne vil have en god højttaler. Den type forbrugere har en væsentligt lavere frekvens i udskiftningen af højttalere - når de gode højttalere er købt, bliver de stående, typisk 10-15 år. Den typiske Hifi4All bruger, og dermed også i mere eller mindre grad den typiske Vienna køber, har ganske enkelt en tendens til at skifte oftere ud. Rent statistisk er sandsynligheden for at en Vienna-køber skifter ud - ikke så meget fordi produktet ikke er godt nok, men mere fordi det ligger til personen - ganske enkelt større.

Tro det eller ej, men størstedelen af forbrugerne skifter rent faktisk ikke højttalerne ud en gang om året!

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Mit indtryk er, at mange af dem, der køber VA er hifi-entusiaster. For dem er hifi som hobby en proces, hvor man altid vil søge at afprøve forskellige kombinationer af enheder for at opnå stadig bedre lyd. Dette indebærer så, at højttalerne ind i mellem står for tur til en udskiftning for at prøve noget andet kram.

Det skal lige nævnes, at jeg selv ved et par lejligheder har haft mulighed for at høre nogle VA, og de lød sørme godt! For mit vedkommende kan jeg kun glæde mig over, at de bliver billigere.

De bedste hilsner

Daring Dane

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Jeg undrer mig egentlig over at I kan sænke prisen så meget når Jensen kører videre med sine priser. Er det Jer der dumper prisen, eller er det Jensen der skummer fløden?

Jeg kan desværre ikke kommentere nærmere på hvordan og hvorfor vi kan sætte prisen som vi gør...

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

En VA-køber er generelt set meget obs på hvad der rører sig (ellers havde han aldrig hørt om VA...), mens mange Dali/B&W købere bare er "almindelige forbrugere", der "bare" gerne vil have en god højttaler. Den type forbrugere har en væsentligt lavere frekvens i udskiftningen af højttalere - når de gode højttalere er købt, bliver de stående, typisk 10-15 år. Den typiske Hifi4All bruger, og dermed også i mere eller mindre grad den typiske Vienna køber, har ganske enkelt en tendens til at skifte oftere ud. Rent statistisk er sandsynligheden for at en Vienna-køber skifter ud - ikke så meget fordi produktet ikke er godt nok, men mere fordi det ligger til personen - ganske enkelt større.

Tro det eller ej, men størstedelen af forbrugerne skifter rent faktisk ikke højttalerne ud en gang om året!

Ha ha! tænk at vores to indlæg også blev uploadet samtidig - du må vinde på målfoto! Jeg er i sagens natur rørende enig...

Happy Hifi

Daring Dane

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Hvis højttaleren var 50.000,- værd for dig da du købte dem, så er du ikke blevet snydt fordi den bliver sat ned til 30.000,- bagefter (jeg vil iøvrigt lige påpege at vi qua vores 30 dages ombytningsret i praksis sikrer kunderne mod prisfald 30 dage efter købet - hvad der sker mere end en måned efter købet må man sige at man ikke kan forlange at butikken skal gardere én imod). Højttalerne hjemme i stuen begynder jo ikke pludseligt at spille ringere, fordi naboen køber et sæt magen til billigere. Eller hvad? Hvis de gør, så er det i hvert fald en blåstempling af at psykologien er den mest væsentlige faktor i et hifi-anlæg...

Hej Otto, I yder en fin prisservice . Men om anlægget spiller dårligere hvis prisen efterfølgende sættes har mindst to psykologiske aspekter:

1. den psykologiske selvtilfredshedsfølelse, der ligger i at man føler anlægget er de penge værd man har givet for det.

2. det købmands-mæssige aspekt; at man har gjort en god handel, der øger ens tilfredshed med have købt anlægget.

Personligt vil jeg ikke betale flere penge for en "dims" end jeg kan refærdiggøre det overfor mig selv (og fruen) i forhold til dets ydelse. Men det giver natuligvis en god fornemmelse at gøre en god handel: læs få en god pris på sit brugte udstyr og/eller et godt tilbud på nyt.

Under alle omstændigheder så er handel med Hifi en dårlig forretning -set fra forbrugerens side. I bedste fald kan man begrænse tabene.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes