Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 03:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: PA vs. Hj. udstyr (forstærker) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 November 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej Xlarti!

Jeg har desværre aldrig hørt din(e) Crowns, men for år tilbage har jeg hørt andre studio forstærkere. Og du har temmelgt meget ret i dine betragtninger om, at konsum hifi næsten uanset pris, virker noget tyndbenet  og pjevset ved siden af, men det altså det folket forlanger.

Samtidig har jeg dog også erfaret en anden ting, og det er at hvis det er muligt, så er det smartere at vælge den lille forstærker frem for den store, forstået på den måde, at kan du nøjes med 100Watt, så vil det alt andet lige være at gå baglæns, at vælge den større forstærker. Alt med måde som man siger.

Men det er dejligt at læse, at andre kan ramle ind i samme observationer.

Bruges der i øvrigt aldrig FM acoustics amps i studierne mere?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 November 2003 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jah, markedet for Studio forstærkere er meget begrænset da det jo ikke er noget der sælges i særligt store mængder. Hvorfor der er så stor forskel på studio forstærkere og almindelige effektforstærkere, det kan jeg godt nok ikke svare på. FM acoustics kender jeg ikke rigtigt noget til, jeg har ikke set dem. En væsentlig grund til at der ikke bliver langet ret mange studio forstærkere over disken er, at når et lydstudie først har købt en dyr forstærker, så skifter de dem ikke sådan lige ud. Så man sælger som regel ikke til den samme kunde to gange.

Til top Vis xlarti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xlarti

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2003 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

som du kan se hasselnød ! så er der ikke så stor tilslutning til dine billige PA watt til hjemmebrug !

eller er vi ovre i den med at LIVE ikke er PA. og dine Crown trin nu pludselig er Studie trin !

ja, hvis man ikka kan sælge dem om skidt, så prøv som kanel !

den holder jo ikke. pak din Crown prisning sammen, og start på en frisk. Kom ud af billig PA watt hjørnet, 100 kroners kina delefilter krogen. og start med et åben sind og deltag i diskutionen uden altid at svine alt andet til end Crown, monacor og sun fire til.

velkommen

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2003 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Tjah... personligt tvivler jeg på at PA-forstærkere i prisklassen omkring 3000-5000 kr. med store blæsere og diverse himstregimser og dippedutter lyder lige så godt til stille musik, eller ihvertfald musik ved lydniveauer under Festival-tamtam, som en billig Cambridge-forstærker eller NAD-ditto (kan iøvrigt godt li NAD)

En god gammel skive vinyl om aftenen med fyrfadslys og dæmpet niveau og så en blæser, der næsten overdøver musikken...  Jeg tvivler altså på at det er sjovt eller rart at lytte til. Men til en klassefest, hvor der alligevel skal høres banke-banke-muzak over 2*18" basser, brede mellemtonehorn og piezo-elektrisker diskantenheder og fulde folk, der kaster op... der skal de sikkert nok være gode .

Mht. dyre PA-forstærkere har jeg intet sammenligningsgrundlag, da jeg aldrig har hørt dem i HIFI-sammenhæng, og iøvrigt plejer at spille luftguitar eller sidde med lukkede øjne og lytte og bare have det rart - det er vist det, det går ud på?

Studieforstækere kan sikkert bruges i nogle tilfælde, men folk her burde nok være opmærksomme på, at de sidste forbedringer er de dyreste. Eller sagt på anden måde. En forstærker der er 8 gange dyrere er måske kun 1½ gang "bedre" ... hvis ordet "bedre" kan bruges...

Istedet for navlepilleri m.v. burde man tage og lytte til musikken, istedet for at lytte til antallet af mikrofoner, optageteknik og lign. Dyre anlæg er ikke nødvendigvis bedre til at formidle musik end de billige og de billige er ikke nødvendigvis "umusikalske" .

Men måske tager jeg fejl... nogle herinde lægger tilsyneladende mere vægt på at tælle mikrofoner og analysere multisporsteknik m.m. inden holde kæft og lytte til musikken...

Bare lige for at vove pelsen...

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Til Poul:

Problemet er, at grænsen imellem hvad der er Studio forstærkere og hvad der er PA godt kan være lidt svær at definere. En Crown Powertech, f.eks. kan godt bruges til mindre PA setups, men smider du et mindre fanblad i den - (originalt udstyr fra Crown) kan du med rette kalde den en studieforstærker fordi den lever op til de krav et studie kunne have til en forstærker.

Så du kan altså ikke bare være helt så ensidig i dine udtalelser når du tydeligvis ikke reelt ved noget som helst, men vistnok engang har hørt noget PA udstyr hjemme hos din gode ven Kalle Pubæ på hans Cerwin Vega sildekasser nede i hans betonkælder. Accepter at der findes folk med en anden mening end dig, og bidrag lidt mere konstruktivt. (læs evt. indlægget Tænk før du.. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1330&PN=1&FID=2&PR=3 og måske også de generelle retninglinier for brug af forummet.)

Til Mr. Jones

Forskellige folk har forskellige behov, og hvis du kun hører musik på hygge-nygge niveau med åbne vinduer og stearinlys og røgelsespinde, så fred være med det, en Crown er nok ikke noget for dig. Men vil du også gerne kunne spille højt uden forvrængning og genskabe en live-stemning derhjemme med klar, punchy bass, så skal der altså helt andre midler til. Som jeg lige har sagt, så kan PA være mange ting, og man kan ikke helt rede alt PA med samme kam.
Jeg siger bare at for de folk der har mod på at prøve lidt PA-grej nede i den lidt mere stue-venlige ende kan der ligge mange gode oplevelser!

Og det med hvordan man vælger at lytte til musikken er meget individuelt, og er iøvrigt noget af det hyppigst diskuterede overhovedet herinde. Hvis du går ud og kigger lidt på nogle af Jonas Bojers tråde kan du finde religionskrige herinde af galaktiske proportioner - og i den krig må jeg nok bekende kulør og sige at jeg hælder mest i retning af Hr. Bojers synspunkter.

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2003 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

xlarti skrev:

Til Poul:

Problemet er, at grænsen imellem hvad der er Studio forstærkere og hvad der er PA godt kan være lidt svær at definere. En Crown Powertech, f.eks. kan godt bruges til mindre PA setups, men smider du et mindre fanblad i den - (originalt udstyr fra Crown) kan du med rette kalde den en studieforstærker fordi den lever op til de krav et studie kunne have til en forstærker.

Så du kan altså ikke bare være helt så ensidig i dine udtalelser når du tydeligvis ikke reelt ved noget som helst, men vistnok engang har hørt noget PA udstyr hjemme hos din gode ven Kalle Pubæ på hans Cerwin Vega sildekasser nede i hans betonkælder. Accepter at der findes folk med en anden mening end dig, og bidrag lidt mere konstruktivt. (læs evt. indlægget Tænk før du.. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1330&PN=1&FID=2&PR=3 og måske også de generelle retninglinier for brug af forummet.)

Til Mr. Jones

Forskellige folk har forskellige behov, og hvis du kun hører musik på hygge-nygge niveau med åbne vinduer og stearinlys og røgelsespinde, så fred være med det, en Crown er nok ikke noget for dig. Men vil du også gerne kunne spille højt uden forvrængning og genskabe en live-stemning derhjemme med klar, punchy bass, så skal der altså helt andre midler til. Som jeg lige har sagt, så kan PA være mange ting, og man kan ikke helt rede alt PA med samme kam.
Jeg siger bare at for de folk der har mod på at prøve lidt PA-grej nede i den lidt mere stue-venlige ende kan der ligge mange gode oplevelser!

Og det med hvordan man vælger at lytte til musikken er meget individuelt, og er iøvrigt noget af det hyppigst diskuterede overhovedet herinde. Hvis du går ud og kigger lidt på nogle af Jonas Bojers tråde kan du finde religionskrige herinde af galaktiske proportioner - og i den krig må jeg nok bekende kulør og sige at jeg hælder mest i retning af Hr. Bojers synspunkter.

helt enig !

men men:

0. fald lige ned ? har du fået restskat girokort eller hvad ?

1. du ved heller ikke hvad jeg har prøvet og ikke prøvet

2. skide silde kasser... ?????????? det mp være dine du taler om ! jeg aner ikke hvad det er.

3. jeg er helt med på at andre har forskelig smag, men nu er det altså ikke mig der sviner Hypex osv til. jeg siger blot at der er meget andet jeg heller vil prøve en PA udstyr der hjemme.

skidt for sig, og kanel for sig er jo et orsprog.

hjemme udstyr til hjemmet, PA til PA, om du vil.

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2003 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Well, jeg synes ikke rigtigt at du har beskrevet under hvilke omstændigheder du har stiftet bekendskab med PA i hjemmebrug, og det virker ikke rigtigt som om at du vil ud med det.
Jeg siger bare at jeg har rigtigt gode erfaringer med det, og at støjen ikke behøver at være et problem. Jeg kan f.eks. ikke høre om min powertech er tændt eller ej når min panasonic pt-ae300 projektor er tændt.. Så for at quote en person som jeg ellers hader som pesten, nemlig George Bush Jr.:
I respectfully disagree!

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2003 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

xlarti skrev:

Til Mr. Jones

Jaja... bare ha' fordomme om andres musikvaner

Jeg lytter primært ikke på "hygge-nygge niveau", men hvis jeg gjorde ville der ikke været noget fortænkt i det. Live-musik kan også - og er også ofte - musik på "hygge-nygge niveau" ... personligt foretrækker jeg en god gang rock fra 60'erne, naturligvis på vinyl (der findes ikke andre egnede medier ... spøg til side) , og selvfølgelig foretrækker jeg musik ved pænt høje lydtryk, selvom måske ikke ligefrem ved Festival-niveau.

Mht. lyttevaner m.m. har de fleste herinde så ondt i røven med at svine hinanden til, at det vil jeg slet ikke deltage i. Der findes mange gode billige anlæg, og mange dårlige anlæg. Det jeg finder er vigtigst er den overordnede klang og minimal ikke-ørevenlig forvrængning. Det skyldes sikkert, at jeg har tinnitus og medført høretab, hvilket gør mig sårbar for hidsige diskanter og samtidigt har behov for høje lydtryk (paradoksalt nok).

At lytte til musik for fornøjelsens skyld, betyder at man nyder musikken. Analyserer man musikken er det ikke - som sådan at nyde den, og derfor ej heller at lytte til den. Man analyserer, som f.eks. i forbindelse med musikundervisning, for at finde ud af, hvilke virkemidler der er blevet brugt. Men det er ikke at LYTTE til musik... men nok om det... tager afstand fra religionskrige, og navlepilleri. Lyt til et anlæg du kan li at lytte til - og spil så noget luftguitar ... det er det anlægget er der for

Mht. PA-forstærkere er de generelt ikke egnede til HiFi, hvis de har blæsere, da man ikke altid kan lytte ved så høje niveauer, at blæserne overdøves. Endvidere må man være forberedt på at tage hensyn til over- og naboer. Det er ret enkelt at forstå...

En alternativ mulighed er at have flere anlæg, men det kan dog være vanskeligt at få gennemført, hvis man har kone/kæreste... Medmindre de elsker én som man er

Men nok om det... lyt så til noget musik, og drop religionskrigene. Minimal forvrængning (i teorien ingen forvrængning) og ørevenlig forvrængning i det omfang der er forvrængning. Ordentlige afstivede kabinetter, og god akustik i lytterummet... og lign. almindeligheder kan vi alle vel enes om???

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2003 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Fordomme og fordomme - well, det var bare det indtryk jeg fik af dit indlæg!
Som jeg lige har sagt:
"Jeg siger bare at jeg har rigtigt gode erfaringer med det, og at støjen ikke behøver at være et problem. Jeg kan f.eks. ikke høre om min powertech er tændt eller ej når min panasonic pt-ae300 projektor er tændt.. "
Den støj er så lille at du ikke kan høre den når der kommer noget ud af højttalerne, kun hvis du stopper musikken og lytter kan du høre den. Og dermed vil jeg postulere at den godt kan bruges til hjemme-brug. Og mht. lyden - så er det jo som vi jo nok er rørende enige om: meget individuelt hvad man kan lide. Jeg synes ikke at jeg piller musikken fra hinanden når jeg sidder og lytter til detaljer, jeg lader dem bare strømme ind og absorberer dem, og nyder det håndværksmæssige i en god indspilning. Det er så en DEL af den fornøjelse jeg for mit vedkommende får ud af musik. Jeg kan sagtens sidde ude på arbejdet og nyde musik i mine knapt-så-fede høretelefoner sat i lydkortet på min computer som spiller nogle ikke-ligefrem-reference-klasse-mp3 filer. Det er bare på et andet plan. Men når jeg skruer op for l**tet derhjemme vil jeg høre det på samme måde som det lød da de lavede mastering på det i lydstudiet - nemlig på den måde kunstneren hørte det og tweakede det til. Det er det jeg stræber efter.
Omvendt, når man har et anlæg der er hudløst ærligt, så afslører det også dårlige indspilninger lige med det samme, og kan derfor ødelægge en hel cd for mig: Mit skrækeksempel er Alicia Keys' album. Jeg købte det efter at have hørt det i en dårlig kval. på arbejdet, og var blevet vild med det pga. musikken. Da jeg så købte skiven og fik den hjem på anlægget var skuffelsen bare total. Støjende samples, alt for meget bass på nogle af tracksene, skingrende diskant og generelt tynd og komprimeret lyd på mange af tracksene. Det var tydeligt at høre at det album var blevet produceret af Alicia Keys før hun fik sin pladekontrakt. Bonussen ved det er at det efter min smag er totalt god musik - sikkert fordi hun har haft fuld kontrol over det i kraft af at hun først fik udgivet albummet efter at hun havde lavet det færdigt. - det negative er så at det blev produceret for meget få penge af forskellige producere rundt omkring i New York med meget svingende kvalitet.
Så god lydkvalitet og god musik behøver ikke nødvendigvis at hænge sammen for mig, jeg elsker bare når det går op i en højere enhed.
Det kan godt være at jeg lige vandrede lidt uden for emnet her, jeg undskylder hvis det er!

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2003 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Det er sjovt du spiller over Dynaudio, hvis du er til usminket studielyd.....

Hvorfor det? Med mindre du kun refererer til Contour 3.0, hænger den udtalelse da vist ikke så godt sammen. Dynaudio har i en del år efterhånden, bygget højttalere specielt til studiebrug, og det skulle da undre mig, hvis ikke du ejer en plade der er blevet mixet over et par Dynaudio´er...

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2003 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej S.B.P.

Ja, det samme gør B&W og deres "hifi-modeller" er der saftbankemig heller ikke meget nosser og livesound i ...

Den bedste Dynaudio jeg har hørt, er den gamle "Micron". Men der er da ingen af deres modeller i dag (til hjemmet), der kan noget der ligner...

Mener i det hele taget, at det er gået ned af bakke for Dynaudio, rent lydmæssigt, fra midthalvfemserne til nu. Det er for pænt og rent.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2003 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

TIl Lgrau :

Den Crown du hørte var det til super træf med odense hifiklub for godt 5/6 år siden ? Det er den eneste dårlige Crown oplevelse jeg kan huske, vi fandt ud af bagefter at det var blevet sat helt forkert op derfor lød  af crap :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes