| Forfatter |
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Copman, jeg er helt enig, og mener ikke at have kritiseret Doxa. Jeg kender kun deres signature 70, som bestemt er udemærket.
Prisen ser jeg heller ikke som et nødvendigt parameter, slet ikke, I mine øre er der dog stadigt flere amps i den øvre prisgruppe der lyder godt, end i den lavere...men de findes !
Det vigtigte i denne dialog er dog at understrege at personlig smag IKKE er ens, og at ingen derfor kan tillade sig at kritiserer og konkludere på andres vegne, eller for den sags skyld tilskrive anmeldere og firmaer lyssky motiver blot fordi disse ikke er enige.
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror da alle gerne vil købe den perfekte forstærker til 1000 kr. Desværre er der to ting der taler imod dette - det ene er at den perfekte forstærker ikke findes, det andet er at god lyd ofte koster, hvis forstærkeren virkelig skal kunne levere strøm.
Der er to argumenter der ofte/altid anvendes når prisen bliver taget ind som argument for eller mod et produkt.
A. Et billigt produkt kan ikke lyde lige så godt som et dyrt produkt
B. Dyrere produkter lyder ikke bedre det er bare snobberi.
I min verden er det bare et spørgsmål om man snobber op eller snobber ned - og det er lige slemt begge dele!
Men anyhow ... Doxa er godt ... og så tror jeg at jeg vil melde mig ud af denne tråd!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oookei, nu har Kaasing vel også fået rigeligt med forslag til en amp.
Tilbage står bare at LYTTE på nogle af dem...Held og lykke med udvælgelsen.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke mener at DOXA er det eneste rigtige. Men overdrivelse fremmer forståelsen!
Når jeg nu fremhæver DOXA igen og igen, så har det sine årsager. Som SATMIT siger, så er problemet for mange High End firmaer, at ofte forsvinder initiativtageren på et tidspunkt, og så falder entusiasmen i udviklingen. Det der startede som en enkelt mands brændende ide, går op i spekulationer i maks mulig indtjening til aktionærer. Hvor mange af de store High End firmaer regeres i dag af samme mand der startede firmaet??
Her er DOXA lidt anderledes, som tidligere nævnt. DOXA er Knut Lauvland, og ingen andre. Han udvikler KUN for at tilfredsstille sit eget brændende ønske om god lyd. Han skal ikke stå til regnskab hos nogen chefer eller lign. Der forventes heller ikke 5 nye produkter hvert år, med masser af sprit nye vidunderkredsløb. Nope.. Kig i en 20 år gammel forstærker fra hans hånd, og så en sprit ny DOXA140... Udover at han har indført et ganske lækkert design, så er konstruktionen ret ens. Det er bare tweaket i vildskab, fremfor at starte fra 0 en gang om året!
Gennemgående for konstruktionen er, at den er lavet ud fra sund fornuft, og lige efter Mattis konklusioner i 70'erne, der som sagt er de eneste reelle undersøgelser af sammenhængen mellem lydkvalitet og forskellige kredsløbstopologier. Jeg kan ikke rigtig komme på noget, hvor jeg kan sige at Lauvland gør noget helt galt... Alt er sund fornuft. Til gengæld kan jeg på de fleste High End forstærkere finde masser af punkter, hvor jeg synes man i konstruktionen skyder sig selv i foden, i forsøg på at opnå noget der intet har med lydkvaliteten at gøre!
Den med, at alle ville være glade, hvis de kunne få den perfekte forstærker til 1000 kroner.... Glem det! Den køber jeg ikke! Der er jo temelig mange, der har måttet sande, at Deres dyre "High End" forstærkere fik høvle af en NAD3020. Ikke desto mindre, er der stadig forbløffende mange, der stadig spiller på Deres "High End" sag... Det viser med al tydelighed, at ting som design, finish og blæreværdi for mange er vigtigere end lyden. Og som jeg har sagt før, så er det fair nok. Så skal man bare ikke lyve for sig selv, og prøve at bilde en selv og andre ind, at man købte High End modellen til 50.000,- for lydens skyld. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er da rigtig at man skal prøve at lytte til tingene uden at lade sig påvirke af pris guld og glimmer hvilket mærke er det osv.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
og heller ikke lade sig pårvirke ad hvem konstruktøren er
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Japer skrev:
| Jamen det er da rigtig at man skal prøve at lytte til tingene uden at lade sig påvirke af pris guld og glimmer hvilket mærke er det osv. |
|
|
Præcis!! Men selv om de fleste påstår, at det gør de også, så er sandehden en anden!!
Prøv at kigge på alverdens High End forstærkere.... Hvad koster mest?? Elektronikken eller mekanikken??? Mit bud er mekanikken, som jo i princippet intet har med lyden at gøre (med mindre den direkte rasler eller påvirker elektronikken mekanisk.
Hvorfor bruger HIFI verdenen så alle de penge på mekanikken?? En 50.000,- kroners forstærker ville jo kunne sælges for måske 30.000,- hvis man byggede den ind i et almindeligt kabinet, uden at lyden på nogen måde ville ændres... Hvorfor, hvorfor???
Fordi HIFI producenterne udemærket ved, at langt den største del af vurderingen af et produkt, er baseret på dets mekaniske udførsel, finish osv.... der kan give kunden indtryk af at den må lyde godt. Og så pyt med om den gør det... Bare det lyder hæderligt, så kan man altid demonstrere den på nogle højtalere der fremhæver dens positive egenskaber, og nedtoner alle de dårlige. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes sådan set din tilgang er meget fin. Det virker bare til du skal huske at lytte på de konstruktioner du beklager dig over med et åbent sind også. Men okay det har du måske gjort og det er så der din mission ligger. At de ikke er bedre men måske ligefrem meget dårligere.
Men lad os nu sige der kom en ny mark levinson forstærker. Ville du så kunne gå hen og lytte på den uden at være forudindtaget. Det gælder jo begge veje.
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg må sgu lige smide en stemme for TACT SDA2175.
Prøv at tage et lyt på den, det dur! Hvis ikke andet så prøv den integrerede SDAI2157, det er samme effektdel __________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
|
Hej...
Jeg må sgu lige smide en stemme for TACT SDA2175.
Prøv at tage et lyt på den, det dur! Hvis ikke andet så prøv den integrerede SDAI2157, det er samme effektdel
|
|
|
Ja da.
Jeg har hørt SDAI2175 på et sæt Helicon 300 i Klubben og der var godt drive på lyden. Ingen toneområder stak af, samt med god dynamik, set ift. størrelsen på ht. Kan forestille mig lyden bliver bedre med tiden (tilspilning) og med et par gode subs m. rumkorrektion.
Musikken var Dave Grusins "Migration".
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: Skal vi ikke droppe den diskution, enige bliver vi nok aldrig og det er fint med mig.... Jeg tror stadig ikke på at snob effekten er den drivende faktor, at anmeldere bliver bestukket, at en billig forstærker er bedre eller dårligere en en dyere alene med prisen som parameter o.s.v.
I øvrigt virker du hverken mere eller mindre åben overfor "store mærker" hvilket (som er sagt) kun kan opfattes som omvendt snobberi/jantelov.
Til trådens ophavsmand - undskyld denne diskution - ignorer os - og kom ud og lyt til nogle forstærkere - dit øre afgør hvad der er rigtigt - god jagt  __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
|
Hurtig: Skal vi ikke droppe den diskution, enige bliver vi nok aldrig og det er fint med mig.... Jeg tror stadig ikke på at snob effekten er den drivende faktor, at anmeldere bliver bestukket, at en billig forstærker er bedre eller dårligere en en dyere alene med prisen som parameter o.s.v.
I øvrigt virker du hverken mere eller mindre åben overfor "store mærker" hvilket (som er sagt) kun kan opfattes som omvendt snobberi/jantelov.
Til trådens ophavsmand - undskyld denne diskution - ignorer os - og kom ud og lyt til nogle forstærkere - dit øre afgør hvad der er rigtigt - god jagt 
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
Kaasing Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 08 Marts 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres inputs, de har givet stof til eftertanke. Efter besøg i diverse hifibutikker og jeres inputs er jeg nået frem til at det nok er hele forstærkeren der skal udskiftes, og ikke kun en effektforstærker koblet på. Spørgsmålet er så hviken, men det starter jeg en ny tråd om.
/Poul
|
| Til top |
|
| |