Emne: Hjælp til klassisk musik ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg har et lille problem som jeg godt kunne bruge hjælp til.
Jeg føler mig rimeligt velbevandret i rock/pop/jazz/electronica, men kender stort set ikke noget til klassisk musik.
Jeg synes det er meget svært at finde ud af hvor man skal starte indenfor klassisk, da man ikke "bare" skal finde hovedværkerne for de enkelte komponister men også finde en indspilning af en god kvalitet med den rigtige dirigent og det rigtige orkester.
Er der nogen der kan anbefale nogle gode klassiske plader, som kunne være en start for mig?
Er der et sted på internettet a la www.allmusic.com, bare for klassisk musik?.
Jeg ved godt at der er www.allclassical.com, men her savner jeg anmeldelser af de enkelt indspilninger.
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi Zaka, synes der er nogle ældre tråde som kunne bruges. Gramophone er "biblen" i klassisk (nok selvudnævnt), du kan fínde et basisreportoire med anbefalet indspildning. Jeg er ikke altid enig i reportoire eller indspildning men et godt fingerpeg.
Classical Music, er kilde til meget "hurtig viden"
Kan du finde Pladehåndbogen antikvarisk, lavet engang af High Fidelity er det en fin inpirationskilde også.
Bare køv en bunke til at starte på, find nogle kunstnere der falder i din smag og så byg op selv - det er sjovt.
Bånd- og Pladecentret er den mest vidende klassiske butik i DK. (Samme guy som var med i HF og anfører på kontrapunktlandsholdet - HF har aldrig været det samme uden KELS - CM - IS, selvom MWA også er fin).
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak SES . Jeg skal ud og kigge på opslagsværker i eftermiddag...
SES. skrev:
|
synes der er nogle ældre tråde som kunne bruges.
|
|
|
Aj aj hvorfor tænkte jeg ikke på det . Vil straks begrave mig i tidligere tråde.
SES. skrev:
|
Bare køv en bunke til at starte på, find nogle kunstnere der falder i din smag og så byg op selv - det er sjovt.
|
|
|
Jo men det er jo netop problemet (at købe bunken til at starte på), hvis du forstår. Jeg er allergisk overfor fejlkøb, så jeg vil helst købe det "rigtige" første gang og det er min nuværende viden ikke stor nok til.
mvh og tak
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lidt anderledes indgangsvinkel:
Hvis/når du er ser film, så læg mærke til musikken fra nu af. Det sker tit, at musikken er "ægte" klassisk og ikke specialkomponeret til filmen. Et eksempel er "2001 - a space odyssey", som har en sekvens, der er blevet kendetegnende for filmen: "Also sprach Zarathustra" af Richard Strauss.
Men som med alt andet: Smag og behag. Klassisk musik er lige så forskellig som alt andet musik.
Hey  - det er snart tid til nytårskoncert
MVH
Bo
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa ZAKA!
Hvor jeg dog forstår dig godt!
Hjælpen til mig kom faktisk fra dette forum, hvor SES og frue er de klart største kapaciteter.
Mine probs gik ud på, at jeg havde nogle klassiske CDér, men kun en brøkdel ramte spilleren i ny og næ, fordi lydkvalien var for ringe. Det behøver ikke nødvendigvis have så meget med alderen af indspilningen at gøre, men mere metoden, mikrofonerne og stedet.
Det gjaldt med andre ord først og fremmest om at få et samlet overblik over de komponister jeg var interesseret i. Min interesse samler sig primært om romantikken og det 20. århundrede. Hvem der hører til hvilke perioder, kan du finde alle mulige oplysninger om her www.classical.net , som også har været uvurderlig for mig. På www.classicstoday.com er der givert karakterer for kunstnerisk udførelse og lydkvalitet, men pas på, det harmonerer noget langt fra med virkeligheden. Jeg har adskillige dobbelt 10ére i min samling, som kun på en ekstremt kedelig dag ville opnå det halve.
Det gælder derfor om, at finde noget du kan stole på - og hvor gør man det. Her i forum er mit bedste bud, men man er nødt til at gå i gang ét eller andet sted, fordi ellers har man ikke rigtigt mulighed for at formulere nogle fornuftige spørgsmål. Der er nemlig publikum til snart sagt alt.
I mine spæde dage indenfor den klassiske genre for mange mange år siden, begyndte min interesse med først Tschaikowsky, så kom Beethoven, Mozart, Bach og så derefter mange flere, men i dag "nøjes" jeg for tiden mere eller mindre med romantikken (ca. 1810- ca. 1910). Den periode begynder med Beethoven, hvis klaversonater, klaverkoncerter, symfonier og violinkoncert er et must. Brahms har lavet 2 meget flotte klaverkoncerter, 4 symfonier, 1 violinkoncert og en masse klaverstykker. Chopin - popdrengen over dem alle, tryllebandt med sine utrolige melodier. Shumann, til hvem jeg har tabt hjertet, har lavet 1 klaver og 1 violinkoncert, der kan tage pusten fra de fleste. Skal det ligefrem drive ned ad væggene, så prøv f.eks. Rachmaninovs 3. klaverkoncert. Lang Lang har indspillet den på telarc og den er simpelthen så følsom som det lader sig gøre. Du ser den herunder

Efterhånden som man bliver fortrolig med materialet, er der ingen vej uden om forskelige fortolkninger og udgaver af de samme værker. Jeg har f.eks. 3 Shumann klaverkoncerter og ligeså mange af forskellige andre populære værker. De kommer typisk i par på en CD, derfor får man dubletter.
Men at finde en pladelabel der gør det godt hver gang er meget svært. Mange er vilde med DG, ikke mig. Telarc er i gennemsnit bedre efter min pfattelse og kan du finde noget på Denon, så er lydholdet her som regel med Holger Uhrbach og Brüel & Kjær mikrofoner. det sparker røv og er i mine øjne bedre end nogen anden label i gennemsnit. Naxos gør det billigt at prøve, og de nyere af dem er såmænd helt tilforladelige. RCA red seal er heller ikke det værste EMI har jeg tabt alt for. Decca duer som regel, Phillips er også generelt rimeligt Teldec er overset, men de har stærke sider absolut, prøv Kremer/Argerich/Harnoncourt (Violin/klaver/dirigent), den koster en hund og så har du en dejlig udgave af Shuman på klaver og violin.
Jeg håber du bliver bare halvt så glad for at få hul på det her som jeg gjorde, alt andet falmer ved siden af dette.
PØJ PØJ!
PS! Hvis du finder noget øreguf du alligevel ikke gider have, så tænk lige på SES og mig.
I øvrigt kan det anbefales at gå på powershopping sammen med SES, han kan det l**t, og det resulterede i musik til en hel måned og resten af livet.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak til jer alle, det var lige det jeg havde brug for 
Kurt Kubik skrev:
|
Mine probs gik ud på, at jeg havde nogle klassiske CDér, men kun en brøkdel ramte spilleren i ny og næ
|
|
|
Jep lige netop det jeg gerne vil undgå ;o)
Kurt Kubik skrev:
|
På www.classicstoday.com er der givert karakterer for kunstnerisk udførelse og lydkvalitet, men pas på, det harmonerer noget langt fra med virkeligheden.
|
|
|
Det skal jeg nok. Jeg regner med at låne på biblioteket først, for at danne mig et indtryk.
mvh
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
alt andet falmer ved siden af dette.
|
|
|
Hørt.
Jeg var i samme situation som dig for et par år siden.
Nu du skal på biblioteket vil jeg lige gøre opmærksom på nogle bøger som jeg selv har haft stor fornøjelse af (kan alle lånes på biblioteket):
'Klassisk musik for dummies'. Davis Pogue. Teknisk Forlag. ISBN 8757120552
Letteste og morsomste indføring i de mange sider af den klassiske musik. Bare jeg var startet med denne bog. Med CD.
'Klassisk musik' introduktion til de store komponister og deres værker. Kenneth & Valerie McLeish. Aschehoug. ISBN 8711162023
Overskuelig. Masser af lytteforslag til koncertgængeren og pladesamleren.
'Den Store Musik' en guide til klassisk musik med mere. Jakob Levinsen. Høst og Søn. ISBN 8714295148
Personlig indføring i den klassiske musik. Tør, men langtidsholdbar.
'Musikalske fortællinger'. Valdemar Lønsted. Gyldendal. ISBN 8700454966
For feinschmeckere. P2's dygtige Valdemar Lønsted analyserer 11 klassiske mesterværker. Yderst underholdende. Med CD.
'Lykken er en ener'. Hans Georg Lenz. Gyldendal. ISBN 8702004402.
Udpluk af 50 års anmeldelser af det klassiske fra samme pen. Hans Georg Lenz. Giganten. Ufatteligt godt skrevet. Sylespids.
'The Penguin Guide to Compact Discs'. The guide to excellence in recorded classical music. Ivan March. Penguin Books. ISBN 014051497X
Standard pladekøbshåndbogen. 1566 siders anbefalinger til hvilke indspilninger af et værk man skal købe og hvorfor.
og som SES siger så check de gamle tråde. Men det er du jo i gang med.
Held og lykke. Der er SÅ meget at hente i den klassiske verden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen igen!
Hvem der bare for første gang skulle smide Carl Nielsens 1. symf i spilleren for første gang, eller Tschaikowskys violinkoncert, eller Bethovens ditto eller Brahms eller Shumann. Sad lige og hørte Kresleriana med Helene Grimaud som 20 årig mums hvor bliver man da blød, den steg kan noget med Shumann.
Held og lykke med projektet!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug biblioteket !
- du kan bestille hjemme foran computeren. Så kan du jo prøve dig frem.
Hvis du skal prøve nogle klassiske indspilninger med super lækker lyd skulle du prøve at låne et par fra Dorian mærket, som også oftest er med super performance. Prøv Orgel med Jean Guillou på hans "selvbyggede" orgel.
Venlig Hilsen Søren Kramer
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedsomhed, er vel det image klassisk musik har. Men tag gutterne fra sidste århundrede: f.eks. Strawinsky, Ravel, Nielsen, Poulenc, Shostakowich, de laver mere spektakel og rytme end en fusion af Zeppeliner, Hendrix, Deep Purple og Sushi og Cleo. Problemet kan være at det er intelligent gjort og at musikken skulle skrives.
Der er store oplevelser at hente og undertegnede kan ikke tage hifi særlig alvorligt når de musikalske stjernestunder er på. Obi skrev i går i en anden tråd: ”og så kan jeg lytte uden at blive generet af nørdlyd”, må indrømme at sådan har jeg det også. Hi end klang dræber musik energi, dette mærkes jo bedre musikken er (Mozart, Bach, Nielsen) – jo dårligere den er des mere har man brug for kompensation såsom kling og klang.
Som den underlige fisk jeg er har jeg aldrig kunnet bruge lån af musik, har førhen hentet en stak skiver som så lå uden at jeg gad sætte dem på. Men dem der kan det har jo rige muligheder. Jeg har i stedet fundet anmeldere som jeg oftest har kunnet dele entusiasme med. Læssøe Stilling og Carl Møller fra High Fidelity , Robert Layton + et par stykker mere fra Gramophone. Ingen af dem er på bladene længere. For mig har disse plus radiolytning og læsning været hovedinspiration.
Uden dem havde jeg ikke fundet:
Schuman 2 symfoni og Beethovens 3 med Bernstein på CBS. Sanderlings suveræne Brahms symfonier, Münchingers Rosamunde (Schubert) og Schöpfung (Haydn). En purung Perahia i Chopin sonater, Kleiber seniors Figaro, Barbirolli Mahler 6 – osv. osv. Når man har lyttet tilstrækkeligt længe på sådanne musikalske udtryk er det ikke længere svært at springe Karajan og hans teenage solister over. Også erkendelsen af at ingen kan alt, ingen har endnu fyret alle Beethovens 9 af uden at 2-3 er gode 2-3 er almindelige og 2-3 er der ikke styr på. Haitink kan være kedelig, men ikke hvis man har hørt hans suveræne Shostakovich 4 og 15 eller Debussy. Jeg har ikke svært ved at vælge en skrøbelig optaget B 9 med Monteux på Westminster, frem for de samlede SACD surrounders out there.
Og nu er der kun 8-10 timer til der skal støves vinyl af. Vil starte med Strawinskis Ragtime fra 1918 for elleve instrumenter - se det er sjovt, og hver af de 11 spiller bukserne af de fleste (Boston Symph. Chamber Players) får dagens første smil på ved tanken - he he
|
| Til top |
|
| |
roskam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når musikken skal købes finder du det største udvalg og den bedste og mest kompetente service hos Axel Music på Bülovsvej. De ved stor set alt uanset om det er barok, wiener-klass., romantisk eller...
Lars
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
I aften har jeg besluttet mig for, at høre Richardt Strauss "Also Sprach Zarathustra"
Jeg har nemlig scoret den på Denon Mastersonics. Jeg har sniglyttet lidt på den, og jeg behøver vel næppe fortælle, at den har jeg ikke hørt gjort bedre end det her. Der er knald på, ja der er så.
Til dem der ikke kender Zarathustra, så er det musikken fra Stanley Kubriks film "Rumrejse 2001"
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et U-klassisk indlæg fra Skansen.
Hejsa SES . At Sushi og Leo ikke har det intellektuelle touch som de gamle klassikere er indiskutabelt. Men spetakel der overgår Deep Purple, pakket ind i deres egen rytme, det formår de. Undertegnede har sågar fremført en duet med den skønne jomfru med en sådan dynamik og "intimitet", at bukserne (næsten ) blev rykket af. Se det er pågående lyd!!
Sushi rykker
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Oldsag!
Hvis bukser var i farezonen?
Hvad hed det nummer du sang med hende?
Var der nogen der optog det?
Er det udgivet på CD?
Har det været nomineret til grammy´er?
Har du haft Sushi med ude på din Tomos?
Fortæl fortæl!
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi Gl.Jazz - du var da ikke fuld vel??? Husk du er medlem i dette ærværdige forum. Det mest normale der findes. Her snakkes ikke bukser af og på, men om papmembramer, silkelim, jomfruvinyl, stikkontakter, balanceret strøm. Nå fortæl så for faen....
Dig og Sushi og Tomos på Hifi træffet der aldrig bliver til noget - det giver smoke i øjet.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hajuleløj Kub`ic.
Jag må skammeligt erkende at denne dynamiske episode står en anelse i det ukendte. Den allerkæreste jul stod for døren, i det herrens år 1982, og Skansen havde indkøbt uforskammede mængder af juleøl. Af uransagelige grunde, udviklede denne Sushi, med sine malkepige røde kinder, sig til en mindre henrivenhed, og farman mente hun ville drage nytte af en tur på "Veloen".
Vel-ankommet på scenen, i behørigt juleøl-udtryk, og solidt opstemt i undervognen, tager farcen en mindre heldig drejning. Fruentimmeret vil absolut have farmand indrullet i en gang fælles-spetakel. Og tak som byder - noget for noget!
Det skulle jeg imidlertid aldrig ha`gjort. Vi satte i med et så stemningsfuldt vuffelig-vov, at selv shubberne ville være benovet, og mens vi gøede derud-af, forsøgte jeg at hjælpe ungpigen af med alt det varme tøj. Og hvad jeg troede var hendes aktive ditto, viste sig at være Leo.... på afveje!! En halvberuset svensker havde lånt hans hjemmestrikkede briller. Knægten kunne ikke kende en ærlig Velo-chauffør fra en rødmosset malkepige. Men til fars held, var ungpigen jalous anlagt, hvorfor hun langede ham en med Fender-guitaren. Leo er så uheldig at få undervognens ædlere dele indflettet i samtlige strenge, og hans ellers nydelige konfirmandhår har krøllet lige siden.
P.S. aldrig har vuffelig-vov lydt så udtryksfuldt, og følelses-ladet!!
P.P.S. stemningsfyldte tunger vil påstå at ungpigen Sushi malker eventyrligt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj Odsag!
Det kalder jeg en julefrokost
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg startede tråden og fik straks en masse hjælp - tak igen .
Nu er jeg så småt ved at komme igang.
Her er hvad jeg har købt indtil videre (alt på vinyl):
Edgar Varese - Ameriques. Efter anbefaling af SES - det er denne her (classic records reissue) http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4378&PN =3
Det er en rigtig god skive og den er faktisk ikke så fjern fra noget af det nye elektroniske musik (som jeg lytter meget til).
Rimsky-Korsakov - Scheherazade op.35 (New York Philharmonic, Leonard Bernstein). Kendte den ikke, men købte den fordi det er en Columbia Masterworks 6-eye (grå label). 10 kr. på et marked i kbh ;o). Den kan jeg også lide. Jeg har på fornemmelsen at der er potentiale til nogle større oplevelser, når jeg får lyttet mere til den.
Carl Nielsen - Symphony No. 3 (Royal Danish Orch., Leonard Bernstein.) Igen en Columbia Masterworks fundet til 10 kr. på et marked i kbh. Umiddelbart fænger den ikke så meget hos mig, men den får et par forsøg mere.
I dag har jeg købt Stravinsky på anbefaling af Kurt Von Kubik:
Stravinsky - Stravinsky conducts Le Sacre Du Printemps 1960 (Columbia Symphony Orchestra). Det er den ene skive fra dette sæt: http://ronpenndorf.com/stravinsky.html Desværre ikke på Columbia Masterworks, men et engelsk genoptryk af ældre dato på Phillips.
Stravinsky - The Fire Bird (Ernest Ansermet conducting L'orchestre da la Suisse Romande) på engelsk Decca LXT 5115, orange label med sølvskrift og fordybning, vistnok en mono ;o).
Dem har jeg ikke hørt endnu, men glæder mig meget.
Musikken er jeg ikke så meget i tvivl om, men er indspilningerne værd at beholde?
Jeg hører meget gerne jeres mening - jeg kan faktisk næsten ikke vente .
mvh __________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi Zaka - rart at høre om Varese fra dig, var ærlig temmelig spændt. Kan ikke lide at bruges andres penge for dem. Har fået et par numre mere med Varese ny indspilning med Boulez på DG. det et meget fornemt - Ionosation er kun for slagtøj - utrolig at musikken kan bevæge med "stillestående instrumenter".
LXT orange er altid mono og normalt smukt på Decca (SXL er stereo). Ansermet er bortset fra S selv en af de bedste dirigenter til dette job (og mange andre). På deres ældre dage mødtes de tit, og musiksnakken endte vist også tit under bordet når XO'en havde tvunget dem i knæ. Firebird er S første store værk og lang det mest kendte og vel også "nemmeste".
På Decca cd med Charles Dutoit får man en moderne indspilning med afgrundsdyb bas - har pt 8 versioner af fuglen. Reference recordings udgave fænger ikke helt - så det er Ansermet og Dutoit.
Og så mester i Le Sacre - sjovt nok har jeg udnævnt 2004 til et Stravinsky år her, og planen er at få fat på cd-sættet vist 22 med Strav plays insky. Der er mange fine indspilninger af Sacre - min favo er Markevicht og en gammel CBS med Boulez (half speed såmænd) - her er Reference rec. fin.
Synes du ikke Sheherezade er smuk - er nærmest en violinkoncert. For 10kr kan du vist ikke brokke dig over Bernstein. Min favorit er Ansermet (Decca) og Reiner RCA. Begge udgaver vist genudgivet på heftig vinyl. Telarc har en lækker med Mackerras.
Prøv Nielsen henad af vejen kommer det. Tror du skal prøve Debussy orkestermusik (find Haitink på Philips lp - der findes en 3lp box - superb). Monteux, Dutoit, Ansermet (her var han igen) er også fremragende.
Tillykke med pladerne. Er også kommet på arbejde fik fat i Boulez egen musik - he he - uha, hvis det ikke er hifi guf - så ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zaka, du starter med de vilde drenge. Det er også ok. Men
husk nu musikhistorien i studérkammeret. En let og meget
morsom indføring er Musik For Dummies. Nu kun på biblioteket
desværre. (Jeg har ledt efter et eksemplar i flere år). Den,
historien, er rar at kunne sådan nogenlunde. Så kan man
specialisere sig senere.
Scheherazade er hammerflot. Ren fløde for øregangene.
Prøv Ravels udgave af Billeder Fra En Udstilling. Køb gerne en
plade med både original versionen for klaver og Ravels
orkesterudgave.
Jeg synes det er spændende at se hvordan musikken har
udviklet sig op gennem århundrederne også mht. udviklingen i
instrumenter og spillemåder, steder osv. osv. Det gør musikken
mere levende for mig når jeg lytter. Carls symfonier kunne jeg
heller ikke selv i starten. Har på fornemmelsen du godt kan lide
noget med gang i. Så skal du da også have fat i hr. bak tobak.
J. S. Bach. Derfra går det bare fremad gennem århundrederne.
Det er en stor rejse.
Ps. Forresten, Midori og de andre jeg nævnte forleden er ganske
rigtigt i den klassiske afdeling. Det er unge violinister i
verdensklassen man kan være heldig at fange i ny og næ. Prøv
det engang. Jeg troede sgu det var løgn første gang jeg hørte en
solist i den klasse.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|