Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hjælp til klassisk musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Sjovt du nævner ligheden mellem Varese og det elektroniske.
Jeg havde samme oplevelse en aften med Carls klarinetkoncert
efter Miles Davis havde underholdt om eftermiddagen. Det
minder *så* meget om hinanden. Det samme med Bach og
Deep Purple.

og så god fornøjelse med skiverne.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej micjac og SES,

Tak for svarene.

Jeg har nærmest valgt i blinde dog guidet af jeres anbefalinger, men det er da vist ikke gået så galt . Samlet pris for de 4 brugte er 180,- Varese var lidt dyrere, men alle pengene værd.

Scheherazade er rigtig flot, umiddelbart min favorit udover Varese.

Nu skal der lyttes og så har jeg jo, i denne tråd, nogle andre gode forslag at fortsætte med, når det hele bliver lidt mere familiært.

micjac - jeg vil holde øje med om de violinister du nævner dukker op. Jeg har i øvrigt været til et par klassiske koncerter: Kronos Quartet og Gidon Kremer i tivoli's koncertsal.

Kronos var fantastiske. Det var ikke et klassisk repertoire, men musik fra Mexico i deres fortolkning. De spillede en hyldest til Hendrix' optræden på woodstock, så vi fik Star Spangled Banner a la Hendrix på violiner og cello komplet med feedback og lyden af bombefly over Vietnam. Jeg skal love for at hele salen sad med tilbagestrøjet hår bagefter, enkelte forlod salen. Jeg var tæt på koma af begejstring - stor overraskelse.

Kremer er en fremragende solist (kunne selv jeg høre), men repertoiret sagde mig ikke noget. Jeg er helt vild med Kremer's fortolkning af Astor Piazzolla (argentinsk tango) - der findes et par fremragende skiver med dette.

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hi Zaka - det er jo dig der skal komme med forslag til os. Kronos spiller alt Har kun en enkelt med dem og Pat Metheny. Du følger bare de spor du får når du kan lide noget. Argentinsk, Russisk, 1001 nat, Balkan - så må du også høre iberisk (spansk). Der er masser - tror du kan lide Carmen.Vil fundere lidt på lidt eksempler med musik helt fra rødderne men det bliver ikke nu.
Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej ZAKA!
Du går afgjort efter noget med vitaminer i kan jeg fornemme.
Dem du styrer efter var bestemt ikke klassens pæne drenge.

De fleste der begynder på klassisk vil jo gerne høre noget spiseligt, med smukke temaer og så må det gerne være storladent.
Det har jeg fattet at du ikke gider.
SES kender næsten hele verdens muligheder, jeg har mest fat i romantikken og så er jeg mest vild med klaver og violin.
Der er langt mellem horn, klarinet og fagot koncerter i min samling.

Jeg kan dog kke lade være med, at forsøge at pushe én bestemt komponist, som jeg tror vil gøre sig i dine gemakker.

Bartok og Stravinsky er nogle meget temperamensfyldte herrer, der elsker at chokere og som har en evne til, at vride en disharmoni så længe, at man begynder at elske den. Det samme med melodilinier, de kan ganske enkelt skrive musik HELT uden, og man ender med, at være helt vild med det. Dernæst kan f.eks. Stravinsky skrive temaer der er så flotte, at selv pøbelen sidder og lider gennem de vildeste passager, blot for at høre den ufateligt smukke og voldsomme afslutning på f.eks. Ildfuglen - puhha dada.

Men ham jeg tænker på er Franz Liszt og det skal være på klaver.

Subtil, voldsom, emotionel, æstetisk, kraftfuld og vild er det jeg vil kalde ham.
I nogle af de stille passager, som han elsker at indbygge i sine værker, da gør han noget, der ikke var skabt før ham, han bygger f.eks. skønheden ind i nogle helt fjerne og svagt spillede venstrehånds melodier, som andre før ham, blot anvendte lidt til at fylde tomrumme op. Men han var så exellent en pianist, at han ligesågodt kunne spille den slags smukt. Når sagerne så går løs, så er der bare drøn på, det er kontrastrigt så det gør noget og særdeles medrivende.
Jeg er i hvert tilfælde helt solgt.
Prøv evt. noget på biblioteket. Harmonies du soir og mange af hans klaversonater er guf guf. Hans 2 klaverkoncerter er også fantastiske, jeg har dem med Emanuel Ax på Sony - anbefales.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hej SES og Kurt von Kubik

SES - spansk lyder spændende - det glæder jeg mig til at høre om. Jeg kender Paco de Lucia, som bl.a. har dyrket den spanske guitar og indspillet sange af Manuel de Falla (som vist nok er en gammel herre).

Kurt von Kubik - Ja jeg kan godt lide de slemme. Dem der tænker ud af den firkantede ramme fascinerer (ups - måske alternativ stavning) mig meget.

Jeg har ikke opgivet det storladne og pompøse, men lige nu mister jeg hurtigt interessen for det.

Hørte første del af Stravinsky's Le Sacre... her til morgen og det lyder lovende. Første skæring på pladen er i øvrigt en optagelse af Stravinsky som fortæller om musikken, den vil jeg nærlytte en af dagene.

Disharmoni kender jeg fra rocken. En af mine favorit grupper Sonic Youth har dyrket det meget, med guitaren som det centrale element. Støj og dem der kan få musik ud af støj er en anden af mine store interesser. De gale tyskere i Einstürzende Neubauten er et godt eksempel. På nummeret NNNAAAMMM på Ende Neu fra 1996 "spiller" de på stort set alt inkl. renault og alfa romeo motorer og vaskemaskiner ;o).

Var inde i lydbutikken i dag. Der "faldt" Varese - Arcana, Integrales og Ionisation og Liszt - Hungarian Rhapsodies No. 1, 4 og 5 + Battle Of The Huns ned i min taske (jeg huskede selvfølgelig at betale ). Jeg ved godt at du anbefalede klaver, men der var ikke noget så nu prøver jeg orkesterversionerne (Rhapsodierne eksisterer så vidt jeg kan forstå på liner notes arrangeret både for klaver og orkester).

Bartok er også noteret, men nu vil jeg prøve at koncetrere mig om det jeg har fået købt indtil videre (yeeahh right, der går nok kun et par dage, så er jeg tilbage i købe-mode ).

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej ZAKA!

Faldt lige over denneher

List Price:   $11.98
Price:   $11.98 & eligible for FREE Super Saver Shipping on orders over $25. See details.

Availability: Usually ships within 2 to 3 days
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes