Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Problem med NAD 200 Dolby (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej i forummet!
Jeg er lige kommet hjem fra loppemarkedet, med en kæmpe NAD forstærker. Den vejer 20 kg, og hedder NAD Model 100. Jeg kommer så hjem og sætter den til, men kan ikke rigtigt få den til at virke. Højttalere og CDafspiller er sat korrekt til. Jeg kunne kun høre lyd meget svagt i højttalerne. Jeg prøvede så at dreje på forskellige knapper og sådan noget (den har godt nok mange muligheder), og så lige pludselig lød der et ordentligt plop i højttalerne. Og så kunne jeg SLET ikke høre noget. Jeg prøvede så med en anden forstærker, for at sikre mig der ikke er sket højttalerne noget. Gud ske lov, de er intakte! Bagpå forstærkeren er der et lille hylster man kan skrue ud hvor der sidder en sikring. Jeg tjekkede den, og den var også intakt!

Jeg har prøvet med en anden CDafspiller og andre højttalere, uden forbedring .

Men hvad mon der kan være galt med forstærkeren? Nogen bud?

MVH Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Du får da prøvet nogle sjove ting, Krog  !

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Du får da prøvet nogle sjove ting, Krog  !

S.R

Ja, jeg købte også en Luxman CDafspiller og et par infinity højttalere . Kunne slet ikke lade være til de priser

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hvilken cd model er det og hvad gav du for den ?

MVh kampko

pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej i forummet!
Jeg er lige koemt hjem fra loppemarkedet, med en kæmpe NAD forstærker. Den vejer 20 kg, og hedder NAD Model 100. Jeg kommer så hjem og sætter den til, men kan ikke rigtigt få den til at virke. Højttalere og CDafspiller er sat korrekt til. Jeg kunne kun høre lyd meget svagt i højttalerne. Jeg prøvede så at dreje på forskellige knapper og sådan noget (den har godt nok mange muligheder), og så lige pludselig lød der et ordentligt plop i højttalerne. Og så kunne jeg SLET ikke høre noget. Jeg prøvede så med en anden forstærker, for at sikre mig der ikke er sket højttalerne noget. Gud ske lov, de er intakte! Bagpå forstærkeren er der et lille hylster man kan skrue ud hvor der sidder en sikring. Jeg tjekkede den, og den var også intakt!

Jeg har prøvet med en anden CDafspiller og andre højttalere, uden forbedring .

Men hvad mon der kan være galt med forstærkeren? Nogen bud?

MVH Christian

Hej krog,

Er du sikker på den hedder NAD 100, er det ikke en NAD 200 dolby, eller NAD 300, hvis det er en NAD 100 så undre det mig at jeg aldrig har læst/hørt om den.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

kampko>Skal lige skrive modelnummeret senere i dag.

Poul-erik>Jo du har ret det var mig der huskede forkert. Det er en NAD 200 dolby. Nogen idé om hvad det kan være?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej igen.

Poul-erik>Jo du har ret det var mig der huskede forkert. Det er en NAD 200 dolby. Nogen idé om hvad det kan være?

Hej,

Kender den godt, det er en gammel en fra ca. 1975, og den er på 2*100watt.

Hvad der er galt med den ved jeg ikke, det er svært at sige.

Hvis du engang vil af med den vil jeg meget gerne købe den til min samling.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Krog skrev:
Hej igen.

Hej,

Hej! Tak for svaret! Det var godt nok en gammel en. Den er rimelig seriøst opbygget virker det til. køleribbene er pænt store og lytterne er på 18000µf. Og så har den en stor trafo. Kan tage et par billeder af den.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Poul-erik skrev:

Krog skrev:
Hej igen.

Hej,

Hej! Tak for svaret! Det var godt nok en gammel en. Den er rimelig seriøst opbygget virker det til. køleribbene er pænt store og lytterne er på 18000µf. Og så har den en stor trafo. Kan tage et par billeder af den.

Det behøver du ikke for min skyld, jeg har uploaded billeder af sådan en under min profil på cybertainmaint ved hifi klubben, den er lidt kraftigere end NAD 3080 som ellers er en sej gammel forstærker.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej Poul-erik.

Ok. Det kan være der så kommer nogen ind under "mit anlæg" her på siden.

I øvrigt har jeg fået den til at virke. Først og fremmest tænkte jeg ikke lige over der skulle kabel mellem pre-out og main-in bøsningerne . Det hjalp en del! Men så forsvandt lyden i den ene kanal. Den har jeg så fået igen på en eller anden måde.

Nu har jeg så lidt problemer!
Den opfanger et tysk radiosignal??? Når der ikke er musik i højttalerne, kan jeg tydeligt høre det, sammen med noget radio-støj (som tysk radio vel egentlig også er). Og hvis det er stille musik kan jeg også godt høre det. Hvad pokker!!? Jeg har ikke engang tilsluttet en radio til den.. Men har hørt at hvis højttalerkabler er viklede kan de virke som en antenne. Men jeg har ikke oplevet det før på mine andre forstærkere, og har ikke ændret måden hvorpå ht-kablerne ligger.

I øvrigt synes jeg forstærkeren virker lidt død i lyden. Hvad kan det skyldes? Hvad kan man udskifte som burde få den til at lyde bedre?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:

I øvrigt synes jeg forstærkeren virker lidt død i lyden. Hvad kan det skyldes? Hvad kan man udskifte som burde få den til at lyde bedre?

Det er nok lytterne der trænger til udskiftning - den er jo ikke helt ny mere ! Men nu er den da oppe at køre, så det er da en halv sejr!

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

S.R.>Ja det kan være du har ret ang. lytterne. Er det dem der oftest bliver hurtigt slidt (nu snakker jeg 20 år+)? Eller er der andre ting der også har meget at sige i forhold til lyden der kunne trænge til et skift?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej Poul-erik.

I øvrigt har jeg fået den til at virke. Først og fremmest tænkte jeg ikke lige over der skulle kabel mellem pre-out og main-in bøsningerne . Det hjalp en del! Men så forsvandt lyden i den ene kanal. Den har jeg så fået igen på en eller anden måde.

Den opfanger et tysk radiosignal??? Når der ikke er musik i højttalerne, kan jeg tydeligt høre det, sammen med noget radio-støj (som tysk radio vel egentlig også er). Og hvis det er stille musik kan jeg også godt høre det. Hvad pokker!!? Jeg har ikke engang tilsluttet en radio til den.. Men har hørt at hvis højttalerkabler er viklede kan de virke som en antenne. Men jeg har ikke oplevet det før på mine andre forstærkere, og har ikke ændret måden hvorpå ht-kablerne ligger.

Det skal også lige siges at mine højttalerkabler ikke er viklede sammen. Og at radiosignalet først kommer når jeg tilslutter et signalkabel.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej Poul-erik.

Hej,

Jeg har en test af NAD 3030 & NAD 7080 som er fra ca. 1978, og mener at kunne huske at det var også et problem de havde med at modtaget et eller andet radio signal.

Skal lige kigge iaften i testen så høre du nærmere.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej Krog

Tillykke med den!
Sådan er det at gå på loppemarked og købe den slags sager. Tror alt hvad jeg har købt af den slags har været mere eller mindre defekt trods alle mulige forsikringer fra sælgerens side
Køber man sådan noget er der kun én ting at gøre: Det er at blive god til at håndtere en loddekolbe, ellers bliver det hurtigt dyrt

Løse forbindelser og halv og hel døde lytter. Ja, det burde praktisk talt være det. Gå den igennem for løse forbindelser, skrattende potentiometre og kontakter og så skifte lytterne. Det burde være rigeligt hvis ellers den er i fungerende stand. Husk også at skifte tantaler hvis den indeholder nogle af disse (også en type kondensator). Disse bliver også slidte og modsat elektrolytter kan de finde på at kortslutte spontant når de bliver gamle (langt værre end udtørring af lytter).

Efter rensning (kunne forestille mig den er møgbeskidt), udskiftning af lytter mv. bør du også lige tjekke bias om den ser fornuftig ud og også ens i begge kanaler (andet lyder ikke godt ). Det skulle være det. Nok bliver transistorer og andet teknisk set også slidt, men det er så langsomt så det er næppe noget du behøver bekymre dig om før om 9 liv. Så en gennemgang for løseforbindelser og skrat, udskiftning af lytter og tantaler og en justering, så spiller den igen som da den forlod butikken i de glade 70'ere

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Poul-erik>Det kunne være fint hvis du gad det!

McAllan>Ja du har nok ret i det med loddekolben. Dog købte jeg den kun fordi.. ja jeg ved egentlig ikke hvorfor.. Synes vel det var en fin kilopris .

Faktisk er den ikke så pokkers beskidt som jeg havde regnet med! Der sidder et slags låg uden om forforstærkerdelen, har haft det af og der var egentlig ikke rigtig noget skidt. Ingen nullermænd eller støv at finde synes jeg. Men jeg tror jeg hører min onkel om han vil gå den igennem. Jeg har ikke så megen forstand på den slags.

bruger man i øvrigt de samme slags lyttere som dengang, eller er de lyttere fra dengang håbløst forældede?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

kampko skrev:

Hvilken cd model er det og hvad gav du for den ?

MVh kampko

hej, den hedder Luxman DZ-111 og jeg gav vidst 150 kr.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

@ Krog

Ja, der er sket noget med lytter siden dengang. Så hvis du er heldig vil den faktisk lyde bedre i dag end dengang.
Du skal heller ikke lade dig skræmme af at lytter på samme kapacitet/spænding er mindre i dag. Det betyder ikke noget - og lige netop i strømforsyningen har det jo den fordel at man kan sætte større kapacitet i Andre steder bør du holde dig til de værdier der sidder i i forvejen. Spændingen skal blot være som de oprindelige eller større, men heller ikke monster stor, for er der kun 5 volt over en 100 v lyt kan den godt blive lidt doven - den har som vi andre godt af at blive motioneret. Til gengæld kan det også være at nogle af de gamle elektrolytter og tantaler er af så små værdier at de kan skiftes ud til filmtyper - og de holder praktisk talt evigt til atomerne går i opløsning eller sådan plus de er lytter og tantaler overlegne på faktisk alle måder. Ved filmkondensatorer gør det ikke noget at proppe en monster stor spænding i - de fungerer nemlig på helt anden måde. Som en pladekondensator fra fysik versus lytter og tantaler der er mere henad batteri med fysiske forandringer under op/afladning.

EDIT: Brug så vidt muligt 105 grader low esr typer til elektrolytterne. Personligt synes jeg Elna og Sanyo er rigtig fine til prisen.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Poul-erik>Det kunne være fint hvis du gad det!

McAllan>Ja du har nok ret i det med loddekolben. Dog købte jeg den kun fordi.. ja jeg ved egentlig ikke hvorfor.. Synes vel det var en fin kilopris .

Faktisk er den ikke så pokkers beskidt som jeg havde regnet med! Der sidder et slags låg uden om forforstærkerdelen, har haft det af og der var egentlig ikke rigtig noget skidt. Ingen nullermænd eller støv at finde synes jeg. Men jeg tror jeg hører min onkel om han vil gå den igennem. Jeg har ikke så megen forstand på den slags.

bruger man i øvrigt de samme slags lyttere som dengang, eller er de lyttere fra dengang håbløst forældede?

Hej igen,

Her er lige lidt af testen fra NAD 3030 forstærker & NAD 7080 Reciever fra high fidelity nr.12 årg 1978 side 45.

Lyttetræthed er et ukendt fænomen, Meeen (her kommer dit problem måske) og et alvorligt men, hvad skal vi med radio Moskva, I NAD´s materiale fortælles det omhyggeligt, at riaa-delen rækker lineært et stykke op i AM området. Ja tak - det kan vi høre - I omtalen understreges det, at der ikke sker nogen detektering, og at der derfor heller ikke bliver nogle AM-forstyrrelser.

Men et eller andet sted detekteres nu - både recieveren 7080 & forstærkeren 3030 er det mest radio moskva-følsomme, vi til dato har oplevet. Problemet kan løses med en lille kondensator eller modstand anbragt på rette sted skriver de.

Så jeg ved ikke om NAD 200 også  bøvler med sådan noget.

mvh. PE

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@ Krog

Ja, der er sket noget med lytter siden dengang. Så hvis du er heldig vil den faktisk lyde bedre i dag end dengang.
Du skal heller ikke lade dig skræmme af at lytter på samme kapacitet/spænding er mindre i dag. Det betyder ikke noget - og lige netop i strømforsyningen har det jo den fordel at man kan sætte større kapacitet i Andre steder bør du holde dig til de værdier der sidder i i forvejen. Spændingen skal blot være som de oprindelige eller større, men heller ikke monster stor, for er der kun 5 volt over en 100 v lyt kan den godt blive lidt doven - den har som vi andre godt af at blive motioneret. Til gengæld kan det også være at nogle af de gamle elektrolytter og tantaler er af så små værdier at de kan skiftes ud til filmtyper - og de holder praktisk talt evigt til atomerne går i opløsning eller sådan plus de er lytter og tantaler overlegne på faktisk alle måder. Ved filmkondensatorer gør det ikke noget at proppe en monster stor spænding i - de fungerer nemlig på helt anden måde. Som en pladekondensator fra fysik versus lytter og tantaler der er mere henad batteri med fysiske forandringer under op/afladning.

EDIT: Brug så vidt muligt 105 grader low esr typer til elektrolytterne. Personligt synes jeg Elna og Sanyo er rigtig fine til prisen.

Tak for det! Det kan jeg bruge!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum