| Forfatter |
|
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 03 April 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor køber man i det hele taget de der Acoustic Lab henne?
Fakta har jo udsolgt for 100 år og en 1/2 sommer siden og hverken hjemmesiden eller Google er til meget hjælp
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da har jeg omsider fået købt mig en lille T-Amp, og selv om den lille amp har fået mange gode ord med på veien,,,så er det Zeta Ampen som vant min lille mini lowbudget amp konkuranse. (testet på Zeta ht.)
Er det nogle der kan svare på om det er verdt bryet å "lave" et nytt kabinet (med bedre skerming osv..) til Zeta forsterkeren, eller er den og forbliver en lowbudget amp?
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan: Så vidt jeg ved, har Fakta i Hyrdehøj centeret i Roskilde V stadig nogle stående. Måske også Fakta på Køgevej i Roskilde, hvor jeg købte mit sæt.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius skrev:
Da har jeg omsider fået købt mig en lille T-Amp, og selv om den lille amp har fået mange gode ord med på veien,,,så er det Zeta Ampen som vant min lille mini lowbudget amp konkuranse. (testet på Zeta ht.)
Er det nogle der kan svare på om det er verdt bryet å "lave" et nytt kabinet (med bedre skerming osv..) til Zeta forsterkeren, eller er den og forbliver en lowbudget amp? |
|
|
Det der afgør om forstærkeren forbliver low budget, er udelukkende om du kan fjerne brum. Kan du det, er det noget der snerper lidt af high-end.
Selve LM3886 chippen, er faktisk god nok til at Jeff Rowland vil bruge den i deres forstærkere.
http://www.shine7.com/audio/jeff.htm
Skal man tro på de der har bygget de bedre af slagsen, med LM3886/LM3875, så er der lidt interessant læsning her:
http://www.customanalogue.com/diytubegainclone/gainclonesoun d.htm
http://www.platenspeler.com/homepage/uk_index.html
http://www.adx.co.nz/techinfo/audio/gainclone1.htm
http://www.trutek-uk.com/Nicks_audio/audio.htm (han er meget begejstret for lyden!)
EDIT: Lykkes det at fjerne brum, er potmeteret nok det svageste led. Så bør du måske bruge forstærkeren som ren effektforstærker, med potmetereret skruet helt op, eller bygge en attenuator af 'make before break' typen til den. http://www.euronet.nl/~mgw/background/attenuator/uk_attenuat or_1.html
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Marius skrev:
Er det nogle der kan svare på om det er verdt bryet å "lave" et nytt kabinet (med bedre skerming osv..) til Zeta forsterkeren, eller er den og forbliver en lowbudget amp? |
|
|
Det der afgør om forstærkeren forbliver low budget, er udelukkende om du kan fjerne brum. Kan du det, er det noget der snerper lidt af high-end.
|
|
|
Ang Brum, er det da Brum fra forsterkeren eller brum fra Ht?
(på min Zeta forsterker så er det kun brum i fra forsterker.) __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah - så skal du bare lime Bitumen-plader på indersiden af kabinettet ! Evt. et par dæmpefødder under forstærkeren også, så den ikke sender vibrationerne videre til pladen den står på. Det skulle ikke være nødvendigt at bygge nyt kabinet så. Det er kun hvis du ikke kan få det mekaniske brum væk, at det kan være irriterende. Det er jo ikke så sjovt at skulle stille den i et skab, når den nu er så flot at se på.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sitter å forsøger at lyddempe min lille Zeta amp. har i den forbindelse et lille spørgsmål... Da det er meget lille plads inne i den lille amp er det besverlig å få plads til dempe matrialet. og noe av det kommer i den forbindelse i berøring med Ring trafo'n.` Spørgsmålet er så.. Bliver trafoen varm? gjøre det noe at det er noe i berøring med den.
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chippen er vist omkring 65% effektiv, hvilket vil sige at den meste varme afsættes direkte i højttalerene, og resten i køleprofilerne. Så hele forstærkerens strømforbrug er altså meget lavt. Ved tomgang er det vist omkring 2.5W pr. chip der afsættes i varme! Jeg tror faktisk ikke at du kan mærke på trafoen om den er tændt eller ej. Det er ikke de store strømtræk der sker, grundet den høje effektivitet. Jeg ville ikke være nervøs, med mindre det er en meget billig trafo, med meget stort varmetab. Forstærkeren kan nok tåle at der ligger en bog ovenpå, da den ikke har lufthuller. Så tror jeg heller ikke at der sker noget ved at dæmpe den med Bitumen. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er bare lidt nyskjerig om det er nogle der har testet Zeta ampen på nogle "rigtige" ht? hvis ja hvordan mener i at denne lille sag yter? evt i forhold til andre forsterkere i den billige ende. Edit: glemte lige at sige.. Pt står min lille Zeta på prøve inde på min lille stue. (mit øvrige grei er godt nok ikke noe higend grej) må da innrømme at jeg personlig er imponert over ampen  __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Cubie Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 16 April 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, Der var lidt snak om selv at bygge en sub til dette sæt, men hvordan gøres dette?? Det skal vel noget elektornik i suben??
En anden ting jeg har oplevet, er at når man skruer helt ned for musikken, så spiller den kun på venstre kanal, andre der har lagt mærke til det??
|
| Til top |
|
| |
Cubie Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, ingen der har kommentar til hvordan denne sub kan bygges??
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bør være masser af inspration her
http://www.diysubwoofers.org/
Det er ikke teknisk svært at bygge, men at lave et design der passer er nok værre.
på www.monacor.dk bør det være muligt at finde gode billige enheder til 150-250 kr. En sub amp kan også gøres billigt. Der har været en subamp vist her på siten til omkring 400 kr., baseret på ca. samme forstærker som zeta forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cubie skrev:
| En anden ting jeg har oplevet, er at når man skruer helt ned for musikken, så spiller den kun på venstre kanal, andre der har lagt mærke til det?? |
|
|
Det er noget der er temmelig obligatorisk på mange billige potmetre - det med kanalbalancen ved lavt niveau. Det bliver så et større problem, hvis man har højt gain i forstærkeren. Hvis du bruger PC som lydkilde er der heldigvis en simpel mirakelkur, der går ud på at dæmpe lyden i Windows (eller andet styresystem).
|
| Til top |
|
| |
Cubie Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, prøver at studere siden lidt..
På bagsiden af acoustic lab forstærkeren er der en jack udgang, den skulle være til tilslutning af en sub, nogen der ved hvordan det fungere??
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sikkert blot en linieudgang. Denne skal blot tilsluttes en aktiv subwoofer.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kommer der Acoustic Lab Zeta 2.0 anlæg hos fakta igen... til 499kr..
Kunne være man skulle købe et sæt i sort.. - sidst havde de kun hvid i den lokale fakta  - hvis der kun er hvid igen, er der så nogen som har lyst til at bytte evt.?
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
|
Så kommer der Acoustic Lab Zeta 2.0 anlæg hos fakta igen... til 499kr..
Kunne være man skulle købe et sæt i sort.. - sidst havde de kun hvid i den lokale fakta  - hvis der kun er hvid igen, er der så nogen som har lyst til at bytte evt.? |
|
|
Takker for tipset. Har Pt. en ALZ 2.0 vurderer at købe en til for at benytte til selvbyg(forsterkern). Nyt kabinet og n ny støyfri trafo osv... __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
spaceman- Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst http://www.cta.dk, hvor det ser ud til der i det minste _har_ været en uoverensstemmelse mellem designer og producent.
Er der nogen der ved om denne konflikt er løst, således man kan gå i Fakta imorgen i forvisning om at man ikke risikerer at støtte kopister og/eller kontraktbrydere?
mvh/lars
|
| Til top |
|
| |